Page 45 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 45

8   TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
                    Martin C. Putna: S „úpadkem“ Říma je to jinak,

                                   než tvrdí proroci úpadku Západu
       Martin  C.  Putna  je  literární  historik          v Egyptě a řecky napsal jak epos o bohu   ros“ čili příhodnou dobu, kdy křesťané   biskupové. Historicky je to samozřejmě
       a přednáší na Fakultě humanitních věd   vína Dionýsovi, tak epos o Kristu. Frie-  mohli úplně změnit svět. Místo toho se   pitomost, v Římě byl apoštol Pavel, niko-
       Univerzity  Karlovy.  Současně  je  výpo-  drich Nietzsche by se z toho asi zbláznil.   teologové zabývali vztahy osob v Nej-  liv Petr, jehož stopa mizí v Jeruzalémě,
       mocným kazatelem v Českobratrské cír-  Anebo by byl naopak nadšen?  světější Trojici. To je první velké selhání   a ostatní jsou apokryfy z 2. a 3. století.
       kvi evangelické. Zabývá se evropskými   Co  je  tedy  jádrem  tvé  nejnovější   křesťanství.  Tečka.
       kulturními a duchovními dějinami. Půl-  knihy? Má nějakou hlavní tezi?  Co tě při studiu pramenů ke knize   Až do 20. století nezáleželo na tom, kdo
       roční  tvůrčí  volno  strávil  v  Římě,  kde   V knize nesleduji žádnou „velkou tezi“,   nejvíc zaujalo?  je papežem, šlo právě o víru v papežství
       jsme se na jaře setkali, a v pozdním létě   jen dávám hlas lidem oné doby. Zhruba   Především  to,  co  si  pro  sebe  označuji   jako takové. A pak přišla masová média
       jsme spolu v pražském Café Louvre poří-  třetinu  tvoří  překlady  dosud  nepřelo-  jako  kontrakulturní  étos,  který  nalézá-  a  představa  papeže  jakožto  mediální
       dili tento rozhovor pro náš internetový   žených textů, ze kterých pak vycházím   me  například  u  Tertuliána.  To  je  autor   hvězdy, takže nyní je každý papež nejen
       deník FORUM 24.                při  interpretaci.  Ilustruji  jimi  vývoj  od   mnohým velmi nesympatický, neboť ja-  „svatý“, poněvadž je nástupcem svaté-
                                                                     kožto dobrý žák římských rétorů vybra-  ho Petra, ale ještě dychtivě sledujeme,
                                                                     ně nadává pohanskému světu a chová   jak se obléká, co má rád k snídani… Tato
                                                                     se  excentricky.  Jenže  současně  repre-  podoba papežství je už čistě antikristov-
                                                                     zentuje étos utváření křesťanské komu-  ská.
                                                                     nity  jako  nositelky  nových,  alternativ-  Takže tu máme papežský kult, kdy lidé
                                                                     ních hodnot, založených na odporu k tu-  vkládají naději nikoliv v Krista, ale v kon-
                                                                     pé  a  násilnické  moci.  Podle  Tertuliána   krétního  papeže,  který  přinese  buď
                                                                     znamená církev kontrakulturu.  stabilitu, anebo změnu, vždyť to je hřích
                                                                     Zajímavá je také ženská spiritualita té   proti Duchu svatému, jak by řekl apoštol
                                                                     doby,  která  se  realizuje  obzvláště           avel, jde o rouhání…
                                                                                                    P
                                                                     v poutnictví. Konstantinova matka svatá   A kromě toho, velké části lidí v Itálii je to
                                                                     Helena podle legendy přinesla z Jeruza-  úplně  jedno.  Představa,  že  Řím  je  ka-
                                                                     léma do Říma Kristův kříž, což sice mož-  tolické město, je mylná. Jde o multikul-
                                                                     ná  není  pravda,  ale  ve  Svaté  zemi   turní  metropoli.  Samozřejmě  je  Řím
                                                                     opravdu byla. Ale co je důležitější: Za-  neustále  plný  křesťanských  poutníků
                                                                     tímco  mužští  teologové  řešili  složité   z různých koutů světa, zároveň je však
                                                                     teologické  otázky  týkající  se  Kristovy   Řím  plný  prázdných  nebo  zavřených
                                                                     podstaty,  ženy  chtěly  vidět,  kde  se   kostelů, a to i velmi starých a vzácných.
                                                                     Ježíšův příběh odehrával, jak to tam vy-  Třeba  taková  bazilika  svatých  Nerea
                                                                     padá…  Chtěly  si  Ježíše  Krista  nějak   a Achillea na začátku Via Appia už mož-
                                                                     představit…                    ná  nikdy  otevřena  nebude,  a  mnohé
                                                                     Pokud je křesťanství následováním Kris-  jiné.
       Měl jsem tam možnost strávit „sabatikl“   takzvané první „dekadence“ za Caliguly   ta, tak postavy jako Helena či Etheria,   Kulturní  historik  Tomaso  Montanari
       čili  takzvané  tvůrčí  volno,  čímž  se  mi   a  Nerona  v  1.  století,  nahlížené  skrze   tyto slavné poutnice ze 4. století, přiná-  vydal  letos  knížku  s  názvem  „Chiese
       splnil odvěký sen nějakou dobu žít v Ří-  falešný obraz, který vytvořili jejich od-  šejí  něco,  co  oficiální  teologie  ztrácí.   chiuse – Zavřené kostely“ a ptá se, co
       mě. Kdysi jsem napsal knížku o tom, jak   půrci.  Římští  císařové  Nero  a  Caligula   Podobně Pelagius, ten „heretik“, navá-  s tím nikoliv církev, ale my všichni mů-
       Evropané  snili  o  životě  v  Římě  nebo   byli samozřejmě zločinci, ale je mylné   zal své učení o svobodné vůli a pomáha-  žeme udělat. Představa, že jednou na-
       obecně v Itálii, aby si užívali úžasně poe-  zprávy  z  opozičních  kruhů  císařského   jící milosti na to, co v biblických textech   stane jakési velké obrození a minulost
       tické středomořské atmosféry, kde ne-  dvora brát jako objektivní popis stavu   opravdu je a co augustinovská linie opo-  se vrátí zpátky, je lichá. Obyvatelé Říma
       mrzne a nesněží. A na stará kolena se mi   římské společnosti.   míjí.                       jsou  z  velké  části  levicové  a  liberální
       tenhle sen splnil.             To je stejné, jako kdyby někdo z klausov-  Stále se objevuje představa, že cír-  orientace, někdy i komunistické. Velkou
       Připomínám, že „sabatikl“, kdy je člověk   ských kruhů napsal pamflet o dění na   kev, pokud chce ve světě prosadit   skupinu  tvoří  též  přistěhovalci,  tisíce
       uvolněn od univerzitních povinností, ne-  Pražském hradě za Václava Havla, a na-  své učení, tak by měla kooperovat   a tisíce lidí z Afriky a Blízkého východu,
       znamená, že se fláká, nýbrž musí složit   opak… A teď si představte, že bychom   se státní mocí… Někteří velebí pa-  většinou muslimové. Italové vážně řeší,
       svatosvatý slib, co všechno za ten čas   na základě toho hodnotili českou spo-  peže Františka, jak prý laskavě po-  co to znamená pro italskou společnost.
       napíše. Tak jsem i já složil slib a ten jsem   lečnost konce 20. století.  užívá svou moc římského biskupa…   To ostatně vyneslo k moci i premiérku
       díky Nebesům naplnil. V Římě vznikly tři   Na  úvodním  ceremoniálu  olympi-  Jenže není samotná existence státu   Giorgiu Meloniovou a její stranu Fratelli
       knihy, což zní strašidelně, ale vysvětlím   ády v Paříži se objevila performan-  Vatikán  věc  mimokřesťanská,  či   d’Italia, které je předhazována fašistic-
       to. První kniha, která bude velmi tlustá    ce s hostinou boha Dionýsa, kterou   rovnou protikřesťanská? Jak jsi v Ří-  ká minulost. Jenže Meloniová má napří-
       a již jsem tam vlastně jen dokončoval,   někteří „tradicionalisté“ označili za   mě  prožíval  „papežský  cirkus“…   klad na rozdíl od papeže Františka jasno
       se jmenuje Oni poslední Římané a jsou   parodii  Kristovy  Poslední  večeře.    Není i obraz „hodného“ papeže spí-  v tom, že je třeba podporovat Ukrajinu
       to obrazy z kulturních dějin pozdní an-  A hned se spustil povyk o dekaden-  še kýč?         napadenou Ruskem…
       tiky.                          ci Západu, jenž podobně „jako Řím“   Neřekl bych to lépe… Vedl jsem v Římě   Bohužel platí, že když současný papež
                                      směřuje k pádu…                hovory  s  českými  přáteli  tam  usaze-  otevře ústa, aby komentoval válku Rus-
       Mimochodem,  Martine,  když  jsme   Jsem  jenom  historik,  nikoliv  prorok  či   nými, často jsem chodil k jezuitům do   ka proti Ukrajině, tak je lépe si okamžitě
       se letos na jaře v Římě potkali, mlu-  prognostik, nebudu věštit… Jak už jsem   jejich mateřského kostela Il Gesù a v při-  zacpat uši. Pokud jde o premiérku Me-
       vili jsme o tom, že je to trochu aluze   říkal, ta moje kniha nemá žádnou velkou   lehlé jezuitské rezidenci jsem mohl na-  loniovou, tu lze kritizovat za velmi mno-
       na tvoji prvotinu My poslední křes-  jednotící  tezi,  jako  měli  například  Gi-  slouchat lidem, kteří „věří“ v současné-  hé, ale aspoň  to jedno  malé příjemné
       ťané, kterou jsme v devadesátkách   bbon  či  Spengler,  kteří  měli  pocit,  že   ho papeže a proměnu římskokatolické   překvapení: není proruská. Jenže pozor,
       četli jako zjevení, mystérium, pro-  přišli na to, proč došlo k pádu Říma a jak   církve  k  lepšímu.  Pro  jejich  víru  mám   ona v té vládě není ten nejpravicovější
       roctví…                        se  to  vlastně  stalo…  Záměrně  dávám   pochopení. Ale stejně.  Ba, tím spíš. Ve   element,  ještě  je  tam  Matteo  Salvini,
       On je to takový vtípek… Tu zmiňovanou   tuto otázku do závorky.   skutečnosti neexistuje jedna římskoka-  který Rusku otevřeně straní.
       knížku řadím mezi své juvenilie, které   Jde  prostě  o  slyšení  hlasů  dobových   tolická církev, ale církve dvě. Jedna věří,   Nedaleko odtud je univerzitní kos-
       nedoporučuji  brát  vážně.  Zatímco  ná-  svědků a ohledávání neuralgických bo-  že Wojtyła je „Bůh“ a Ratzinger je jeho   tel Nejsvětějšího Salvátora, kde pů-
       zev mojí poslední knihy, jakési senilie, je   dů, na kterých se kulturní silokřivky zau-  prorok, zatímco ta druhá věří, že Fran-  sobí  Tomáš  Halík,  který  papeže
       ironický,  přičemž  mezi  oběma  díly  se   zlují a pak vedou třeba i někam jinam.   tišek je mesiáš.   Františka vidí jinak a asi by nesou-
       klene zvláštní oblouk. Jenže kniha Oni   Zjednodušeně, jak vedou od pozdní an-  Stačí přijít do jakéhokoliv kostela, nejen   hlasil, že i v jeho výkonu papežské
       poslední  Římané  neobsahuje  žádné   tiky ke středověku… Vedou ke společ-  v Římě, člověk se jen podívá, který port-  funkce se vyskytují antikristovské
       proroctví, chraň nás Pán Bůh od pokuše-  nosti, která už je jiná, stejně jako středo-  rét jim tam u vchodu visí, a hned pozná,   rysy… Mluvíte o tom spolu?
       ní „prorokovat“, ale je to zpráva o tom,   věké  křesťanství  je  jiné  než  antické.   na kterého papeže se tam „věří“. Jsou to   Když  jsou  lidé  přáteli  tak  dlouhá  léta,
       jak svou dobu vnímali a jaká proroctví   Křesťanství Órigenovo a Tertuliánovo je   dva  papežské  fankluby  a  to  je  úplně   jako my s Tomášem, to jest asi od roku
       pěstovali sami poslední Římané. Schvál-  zcela  odlišné  od  náboženství,  které   špatně. Křesťanství je následování Kris-  1988, tak dojdou k tomu, že mají-li zcela
       ně jsem se zaměřoval na méně známé   „věří“ na ikony, papeže a podobné věci.   ta. Tady se však de facto – jistě že nikoliv   rozdílné názory na některé otázky – tak
       osobnosti,  takže  Augustin  tam  samo-  Křesťané  1.  až  3.  století  mají  jiná  té-  otevřeně  –  tvrdí:  následujete  Krista,   je,  když  se  potkají,  dávají  do  závorky.
       zřejmě je, ale spíše jako stafáž v kapitole   mata…           když budete následovat papeže… A do-  I Tomáše Halíka jsem vodil po Římě, jako
       o „kacíři“ Pelagiovi.          Podobné  to  je  i  s  romantickými  nebo   nekonečna se rozebírá, co jeden nebo   mnohé jiné hosty, vzal jsem ho do mu-
       Zásadní  otázka  knihy  není,  proč  Řím   současnými idealizovanými představa-  druhý papež řekl, jak se zatvářil, co a jak   zea antického sochařství v Palazzo Ma-
       padl, ale jak lidé oné epochy, která trva-  mi  o  harmonickém  a  jednotném  „kře-  komentoval.  ssimo  a  on  měl  z  toho  velkou  radost.
       la zhruba pět set let, to sami reflekto-  sťanském  středověku“.  Houbeles!  Nic   Není  v  tomto  ohledu  postmoderní   O papežích si myslíme každý svoje.
       vali. Jestli jako epochu úpadku, anebo   takového nikdy nebylo, to jsou jen klero-  papežství horší než v časech pozd-  Půl roku si mohl sledovat z perspek-
       naopak rozkvětu. Kříží se tu dvě linie:   fašistické  sny  o  něčem,  co  neexisto-  ního středověku, z čehož povstala   tivy Věčného Města globální dění,
       jedna je křesťansko-pohanská a druhá   valo… V knize nabízím pohled na kře-  reakce evropských reformací?  ať už jde o válku Ruska proti Ukra-
       řecko-římská,  ovšem  řada  osobností   sťanské proudy marginální a potlačené,   Na počátku problému stojí víra v ontolo-  jině nebo konflikt na Blízkém výcho-
       tehdejších časů stála vždy někde na po-  protože oficiální patristika se velmi ry-  gickou funkci papežství, totiž že jde o Je-  dě. Jak bys tyto fenomény komen-
       mezí.  Mým  oblíbeným  hrdinou  je  No-  chle utopila ve sporech o detaily dogma-  žíšem ustavenou funkci, kterou přisou-  toval?
       nnos  z  Panopole,  který  žil  v  5.  století      tu.  Křesťanstvo  promeškalo  svůj  „kai-  dil Petrovi, a jeho nástupci jsou římští   V Římě jsem si úplně vypnul česká mé-
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50