Page 46 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 46
PŘESAHY TÝNECKÉ LISTY 9
dia. Kdyby se snad stalo v Česku něco autobusem do „Lenina“. Kdybych mohl, regres k podivným formám klerofašis- toho nastalo mlčení. Přitom Jan Kollár je
opravdu zásadního, tak bych se to stej- tak bych zrušil i Marxovy ulice, ale budiž, mu a autoritářství, které se navíc odvo- jedním z původců fantasmagorické ide-
ně dozvěděl. Jinak řečeno, nesledoval je to myslitel 19. století, byť kontrover- lává na náboženství. ologie panslavismu, na níž je založena
jsem, co řekl Fiala nebo Babiš. Sledoval zní. Ale Lenin byl masový vrah a zloči- Mám v té knize i kapitolu o Štýrsku, kde česká moderní kultura od 19. století.
jsem, co se děje v Itálii, a pozoroval, nec, a v Římě má svoji autobusovou za- ukazuji ono „jiné Rakousko“, rurální, sto- K této ideologické konstrukci patří i Mu-
zdali do zdejších médií pronikne něco stávku – a tedy pravděpodobně i ulici! jící v opozici k intelektuální a avantgard- chova Slovanská epopej, pořád je to ta-
z českých luhů a hájů. Neproniklo sem Mentální dekolonizace, která v českých ní a židovské Vídni. Proti ní stojí příslo- dy přítomné, ovlivňuje to dokonce české
nic. Jedině atentát na Roberta Fica, ale zemích do značné míry proběhla, mám večný „štýrský sedlák“, přičemž ideolo- školství, znovu a znovu musí člověk jako
to se týká Slovenska. V Itálii řadu věcí na mysli určitou ztrátu iluzí o Rusku, gizace „štýrského sedláka“ v jistém osamocený pěšák všechno vysvětlovat
vidí jinak a musím hned dodat: bohužel. v Itálii v levicových intelektuálních kru- typu rakouské literatury vyústí později a vystupovat proti mašinérii panslovan-
Ukrajina je většině Italů úplně lhostejná, zích vůbec nenastala. S tímto tématem v pletky s nácky. Zdá se, že střední ského blábolu. Vždyť i v názvech praž-
v italských médiích to není zásadní souvisí i druhá kniha, kterou jsem v Ří- Evropou se valí vlna obnoveného auto- ských ulic se to hemží slovanskými topo-
téma. mě napsal. ritářství, což hodně připomíná situaci grafickými pojmy a osobnostmi.
Naopak se hodně řeší konflikt Izrael– A týká se Pasoliniho, jak jsi mi v Ří- třicátých let 20. století s hesly „Národ, Česká rusofilie bývala původně od Jana
Palestina a k mému zděšení se italská mě říkal? církev, rodina, pořádek“. Kollára až po Karla Kramáře pravicově
veřejnost projevuje jako jednostranně Jasně, jde o výběr z textů básníka a reži- Myslíš, že podobná hesla, často konzervativní, ale po roce 1917 vzniká
propalestinská. Celý Řím je počmáraný séra Piera Paola Pasoliniho a bude se s církevním podtextem, mohou re- jako reakce na Leninovu bolševickou
nápisy „Svobodná Palestina“ a „Stop jmenovat Evangelium, Tvaroh, Svatý zonovat i v „ateistickém“ Česku? revoluci české levicové rusofilství, kdy
genocidě“, izraelskou vlajku jsem viděl Pavel. Jsou to moje překlady Pasoliniho Římskokatolická církev v Česku předsta- takový Julius Fučík sní o zemi, kde zítra
jen v židovské čtvrti na židovské škole, textů s komentářem, které se týkají jeho vuje silnou mediální lobby a biskup, již znamená včera. Ačkoliv jsou to
zatímco ta palestinská visí všude. Tedy, tří filmů, jejichž názvy jsem dal do titulu natož kardinál v červené sukni a s vyso- všechno fantasmagorie, tak Rusko je
přinejmenším italská mládež a speciál- knihy. U Svatého Pavla jde vlastně jen kou čepicí, dobře vypadá na Instagra- prostě velké a máme ho rádi.
ně univerzitní studenti jsou jednoznač- o scénář, poněvadž film už nebyl reali- mu. Naopak o jiné církve se média té- Naštěstí na rozdíl od Slováků disponu-
ně propalestinští. zován. Pasolini je vskutku velký intelek- měř nezajímají. Nejde ale o vlastní jeme i tradicí vůči Rusku kritickou, po-
Jak si to vysvětluješ? Vidíš nějaký tuál se zajímavým vztahem ke křesťan- obsah té či oné náboženské konfese, jde čínaje Karlem Havlíčkem Borovským.
historický kořen takového postoje? ství, Ital, který není „křesťan“, ale přesto o tu autoritářskou ideologii. Běsové se Nemáme svého Štúra, který na konci
Má to hluboké kořeny v prostředí proso- je fascinován Ježí-
větské italské levice, vždyť Palestina je šovým příběhem.
sovětský výmysl. Žádní Palestinci ne- V Římě jsou murály
existovali, prostě šlo o Araby žijící v jed- s Pasolinim, vznikají
né z provincií Osmanské říše, neměli o něm pořád diva-
žádný svůj stát, ani půda jim tam ne- delní hry a filmové
patřila. Představa o Palestincích, kteří dokumenty.
tam od věků šťastně žili, dokud nepřišli Pasolini je fenomén,
„zlí Židé“, to je ahistorický blábol. jako kdybychom
Když v roce 1948 vznikal Stát Izrael, v českém kontextu
dělo se tak za velké podpory Sovět- sloučili Kunderu,
ského svazu, neboť panovala naděje, že Formana a Patočku,
to bude další satelit Moskvy. Jenže prostě gigantický
následovalo velké zklamání, když se spisovatel, filmař
Izrael spojil s USA. Tak si sovětská pro- i myslitel. A i tento
paganda vymyslela Palestince a vznikla italský intelektuální
OOP čili Organizace pro osvobození Pa- velikán měl až do
lestiny. My starší si ještě pamatujeme, konce svého života
jak se představitel OOP Jásir Arafat iluze o Rusku, v jeho
jezdil objímat s Brežněvem a Husákem. díle probleskuje pře-
Součástí komunistické masírky bylo, že svědčení, že Rusko
Palestinci jsou dobří, Izraelci špatní. je svaté, a to i po so-
Pohádal jsem se kvůli tomu i s některý- větské invazi do Ma-
mi svými českými studenty, s nimiž si ji- ďarska v roce 1956
nak v lecčem rozumíme, nebo aspoň a do Českosloven-
nějak najdeme společnou řeč. Když ska v roce 1968, kdy
jsme měli v Římě týdenní výjezdový se velká část zápa-
seminář, seděli jsme tak jednoho večera doevropských ko-
u vína a najednou zaznělo: Hele, Mar- munistů od Moskvy
tine, vysvětli nám jednu věc. Jak můžeš odvrátila.
podporovat Izrael a nevnímat utrpení Ukrajinci popisují
Palestinců? Dlouho jsme diskutovali, Rusko jako koloniální impérium a upo- už probudili a bylo by příliš laciné vidět života doporučuje Slovákům rusifikaci
ostře i zdvořile, ale neshodli jsme se. zorňují, že naše západní optika je ru- za středoevropskou mizérií jen ruský a konverzi k pravoslaví. Dokud Slováci
A nejde s tím hnout. socentrická. Jako bychom trpěli zvláštní vliv a peníze. Kdyby tady tradice autori- nebudou mít odvahu říct, že tato láska
Samozřejmě že vnímám utrpení civilistů slepotou a nevidíme země jako Ukrajina tářství nerezonovala, tak by se Rusové k Mordoru je temná strana jejich dějin,
v arabských oblastech. Ale odmítám či Bělorus. I v našem českém akade- mohli snažit sebevíc, ale úspěšní by tak se z toho nikdy nevyhrabou.
ideologii odvěké a nevinně trpící Pales- mickém prostředí bude nejspíše nutná nebyli. Řada lidí ve střední Evropě si Cítíš jako literární historik a křes-
tiny. Napadla mne strašlivá metafora: dekolonizace… nejspíše opravdu myslí, že Putin je gé- ťan, že to není jen metafora, když
Palestina je jako Jan Nepomucký! Takže, Pokud bych měl například hovořit o vý- nius a obránce tradičních hodnot. se nyní hovoří o pozdní době a čase
na počátku byly u Palestiny i u Nepomu- chodoevropských studiích na Filozofické Bizarní je, že na absurdní lásce k Rusku přechodu? Co ti dává naději?
ka nějaké faktografické základy, byť fakultě Univerzity Karlovy, tak to je se autoritářská ultrapravice shodne Možná bych v této souvislosti nejprve
zcela bezvýznamné. Ale potom přišla proruské propagandistické středisko, s ultralevicí, byť spíše s tou generačně zmínil třetí rukopis, který jsem dokončil
nová ideologie vyfutrovaná obrovskými které není jen zbytečné, ale je dokonce starší. On to má podobně i součas- v Římě, a sice překlad knihy ruského
penězi, vlivem a lobbismem, se sovět- škodlivé. Neustále vyzývám investiga- ný papež, který se v tomto punktu básníka Vjačeslava Ivanova Římský
skou podporou vznikla OOP – podobně, tivní novináře, ať se zajímají o to, kdo chová jako běžný jihoamerický komouš. deník. Ten na stará kolena napsal sérii
jako když mašinérie katolického kléru tam přednáší a co vyučuje… U svých přátel z prostředí mladé levice krásných básní o Římě, ale ani on se
a habsburské moci v Čechách protlačila Když jsi byl v Římě, ve střední Evro- to naštěstí nenacházím, protože ti už ve svých esejích nevyvaroval blábolu
kanonizaci té bezvýznamné historické pě se mnohé změnilo. V Polsku na- Rusko znají jenom jako klerikální a mili- o úpadku Západu a naději v duchovních
postavičky – a v obou případech vznikla stoupila nová Tuskova vláda, Orbá- taristické impérium s odporným reži- hodnotách slovanství.
představa, že jde o něco velkého, svaté- novo Maďarsko se už úplně zblá- mem, který zavírá zpěváky a básníky. A co mi osobně dává naději? Po návratu
ho a nedotknutelného. znilo a Ficovo Slovensko mu v tom Opravdu nemůžu být levičák, neboť ne- z Říma do Prahy jsem začal pro naklada-
Takže znovu: Kdo mává palestinskou zdárně sekunduje. Co se to děje? věřím na svatého Marxe, svatý Lid, telství Biblion a jeho edici Dennodenně
vlajkou a říká, že je mu líto palestin- Existuje vůbec něco jako střední svaté Rusko a svatou Palestinu. psát komentář ke starozákonní knize
ských civilistů, ale nedodá, že odsuzuje Evropa? Je česká společnost imunní vůči Kazatel. Ta mi teď dodává naději. Pro-
Hamás, tak v posledku podporuje Ha- Občas mám pocit, že bych měl svou ruskému vábení? A kde se podle te- tože to je ta možná nejtvrdší biblická
más, islamistickou ideologii, íránský knížku Obrazy z kulturních dějin Střed- be bere ono podivné slovanské nad- kniha, která drsně demaskuje všechny
imperialismus a genocidu Židů. ní Evropy odvolat. Vyšla v roce 2018 šení a česká juxtapozice vůči Zá- naděje tohoto světa, aniž by dávala la-
Jak v souvislosti s brutální válkou a vznikala s nadějí, že střední Evropa padu, jako bychom ani nebyli jeho cinou naději a rychlou náboženskou
Ruska proti Ukrajině vnímají Italové představuje region, pro který je v mo- součástí? odpověď ve stylu „neboj, neboj, všech-
Rusy? derních dějinách nejtypičtější fenomén U Čechů je to dáno vývojem v časech no dobře dopadne“. Je to kniha, která
V liberální a levicové části italské spo- rozumného a pomalého habsburského národního obrození. Připomněl bych vychází vstříc naší beznaději. A právě
lečnosti je Rusko stále vnímáno jako osvícenství a plodný přenos kultury od tady svou knihu, v níž vyšla kompletní její četba je to, co mi teď v těchto časech
země velké kultury. Včetně takových západu k východu. Jenže v posledních Kollárova Slávy dcera s mým paralelním dodává naději.
detailů, že v Římě se jedna zastávka letech mám pocit, že jsem se mýlil, sice komentářem ke každému sonetu a která Ptal se Petr Hlaváček
městské dopravy jmenuje „Lenin“, tak- to byl jeden ze středoevropských prou- v podstatě zapadla, ani Slováci na ni ne- Autor je historik, filosof
že jsem jednou s hrůzou zjistil, že jedu dů, ale mnohem více se nyní projevuje reagovali. Čekal jsem polemiky, místo a editor Nové Orientace