Page 17 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 - Hobulet - listopad 2020
P. 17

1616  Kultura  Hobulet listopad 2020  Hobulet listopad 2020                         Kultura                          17





 Hledání identity   Buď Anna, i když   V ohnisku poezie
 jsi Milan
        Aktuální díl naší rubriky jsme se rozhodli propojit s rubrikou Osudy
        v tomto čísle, v níž vás Jaroslav Drobný důkladně seznámil s pestrým
 Obchodní dům Kotva nebo   Fotografický projekt s názvem   a pohnutým životem i bohatým dílem pražského židovského německé-
 vestibul stanice metra Karlovo   Za trest vytvořený pro galerii   ho básníka, prozaika, překladatele, literárního teoretika, divadelníka
 náměstí. Na stále více místech   Artwall je gestem mladého trans   i diplomata Louise Fürnberga (1909, Jihlava – 1957, Výmar), který psal
 v Praze i mimo ni můžete spatřit   člověka a jeho matky, určeným   německy i česky a s jehož portrétem se můžete od roku 2015 setkávat
 jasně rozpoznatelné muraly Davi-  současné společnosti, v níž trans*   v ulici Milady Horákové č.p. 94. Pro úplnost jen doplňme, že Fürnberg,
 da Strauzze, českého výtvarníka   lidé stále obtížně hledají své místo   který během holocaustu přišel o rodiče a další příbuzné a sám prošel
 kanadského původu. Strauzz je   a jsou až příliš často vystaveni   několika německými lágry, byl přesvědčeným komunistou. Kolem roku
 umělec, který se věnuje současné-  ponižování, šikaně a diskriminaci.   1949, když nebyl pozván na sjezd KSČ, dokonce napsal báseň Strana
 mu městskému umění, kombino-  Zároveň je osobní výpovědí Jo-  je vždy v právu, která se stala nechvalně proslulou písní východoně-
 vaným technikám a abstrakci. Do   hanna a jeho matky Pavlíny, kteří   meckých stalinistů. Nutno však připomenout, že Fürnbergova literární
 povědomí veřejnosti se dostal ze-  v této sérii, založené na spojení   tvorba měla výrazné politické a sociální akcenty vždy, a to zvláště po
 jména tvorbou velkoformátových   autentického těla a provokativ-  roce 1933, kdy do Prahy jako do jednoho z velkých antifašistických cen-
 muralů, v nichž pomocí sprejů   ního textu, pojmenovali, jaký   ter přijížděli němečtí antifašisté prchající z Německa. Tehdy Fürnberg
 vytváří poloabstraktní portréty   tlak může pociťovat trans dítě ze   s E. F. Burianem v Divadle D34 často organizovali česko-německé večery
 složené z autorských textů. Když   strany rodičů a celé společnos-  zaměřené proti tzv. hnědému moru. Jedním z nejvýznamnějších Fürn-
 se na malbu podíváte zblízka, uvi-  ti, a vytvořili tak silný příběhy   bergových dramatických textů byl Člověk na prodej, v němž reflektuje
 díte pouze nápisy. Ovšem zdálky   o diskriminaci a jejím překonání.   sociální i politickou situaci 30. let. „Jsou tam silné implikace fašistické-
 nebo pokud si dílo prohlédnete   Trans* lidé patří celosvětově   ho jazyka, který je ahumánní a který chce člověka s humanistickým
 přes mobilní telefon, jsou patrné   k vůbec nejhůře diskriminovaným   názorem degradovat,“ připomíná v jednom z dílů pořadu Českého
 jen tváře. Ve své aktuální výstavě   menšinám a také v České republi-  rozhlasu Šalom alejchem germanistka Viera Glosíková, editorka anto-
 ve Vnitroblocku s názvem Seven   ce se s diskriminací setkávají čas-  logie Když se mnou nejsi ty…/Wenn du nicht bei mir bist (Nakladatelství
 Deadly Mediums rozvíjí Strauzz   těji než gayové a lesby. V mnohých   Franze Kafky, 2009), která zahrnuje 111 básní šestadvaceti německy
 téma dopadu technologií na   zemích jsou trans* osoby dodnes   píšících básníků, jejichž život byl alespoň částečně spjat s Prahou nebo
 lidskou komunikaci. V dílech,   kriminalizovány, medicína na ně   jí ovlivněn. Vedle básní Franze Werfela, Johannese Urzidila, Rainera
 Forum ’88  inspirovaných Danteho Božskou   pohlíží jako na pacienty s vro-  Marii Rilkeho, Paula Leppina, Otto Picka, Maxe Broda a dalších méně   Muzika v kresbě
 zenou vadou, a až v posledních
 komedií, se zamýšlí nad smrtel-
        známých autorů v ní najdete i tuto podzimní báseň Louise Fürnberga
 ností, zdravým rozumem a hle-  letech vidíme snahu zbavit trans*   z roku 1939. ○
 dáním vlastní identity v rychle se   identitu nálepky patologie. Výsta-
 V Pražské tržnici se můžete vrátit v čase a navštívit významnou výstavu   připravuje Ivana Myšková  Grafický kabinet v expozici moderního a současného umění ve Veletrž-
 z roku 1988. S koncem osmdesátých let 20. století, kdy odpor vůči vlád-  rozvíjejícím světě, který je často   vu na opěrné zdi Letenských sadů   ním paláci představuje Františka Muziku (1900–1974). Výstava s názvem
 můžete zhlédnout do 15. ledna. ○
 krutý a zároveň zastřený líbivostí
 noucímu režimu v ČSSR sílil, hrála výstava Forum ’88. Možnosti umění   a zdánlivou dokonalostí sociál-  Ořechový list  František Muzika v kresbě a grafice se koná u příležitosti 120. výročí
 v prostoru na umělecké scéně zásadní roli. Vzhledem k politické situaci   ních médií. Výstavu si můžete   → www.artwallgallery.cz     narození malíře. Prohlédnout si můžete jeho imaginativně cítěné kresby
 v dřívějších letech se neoficiální výstavní činnost soustředila na periferi-  ve Vnitroblocku v Tusarově 31   Dnes vítr zanes ořechový list  a grafické listy, jež jsou jevištěm poetických metamorfóz plných enig-
 ích a mimo významné instituce, existovala ovšem touha prosadit se i ve   nám na dvůr, úzký, chladný, ve stínu celý,  matických odkazů. Muzika netvořil dle přírody, reflektoval imaginativní
 veřejné sféře centra. Právě neformální status Fora ’88 dokázal spojit   prohlédnout do 22. listopadu. ○   kde stojí jen vysoká zeď, víc nic.  krajinu své mysli a romantizující vize zaznamenával klasickou výtvarnou
 umělce napříč generacemi a ukázat sílu umění dosud potlačovaného   → www.facebook.com/vnitroblock     formou. Nedílnou součástí jeho mnohostranné tvorby byly také ilustrace,
 režimem. Výstava se stala jakýmsi předstupněm dalšího uměleckého   My nabídli mu svoje náručí,  krásné písmo, karikatura a scénické návrhy pro divadlo. Muzika byl čle-
 rozvoje po roce 1989 a sehrála roli ve formování uměleckých skupin.   co dvorem spolu jsme mlčky kráčeli;  nem Devětsilu, Nové skupiny a SVU Mánes, věnoval se výtvarné kritice
 Z původního Fora ’88 budou vystavena díla Václava Bláhy, Svatopluka   jak zvadlý list probudí letní cit!  a působil i jako pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Výstavu
 Klimeše, Hany Purkrábkové, Jiřího Načeradského, Michaela Rittsteina,      můžete navštívit ve 2. patře Veletržního paláce až do 3. ledna 2021. ○
 Jaroslavy Severové, Jiřího Sopka a Jiřího Sozanského, společně se   A jeden prázdnou dlaň nastavil vstříc,  → www.ngprague.cz
 skicami Kurta Gebauera a kresbami Stanislava Kolíbala. Prostor haly 11   a list, žárem července svraštělý,
 významně doplní i projekce filmového dokumentu – speciálně natočené   si přiložil jemně a něžně v líc;
 rozhovory s dříve zúčastněnými umělci, teoretiky a pamětníky neofi-   Vzhledem k možným epidemiologickým opatřením      Svět ilustrací
 ciální scény 80. let. Výstavu obohatí unikátní a dosud nezveřejněné   může dojít ke změně programu. Před návštěvou    a dal tomu dál, co mlčky šel za ním …
 se prosím informujte u pořadatele akce. Děkujeme
 fotografie Hany Hamplové, dobové televizní reportáže a novinové    za pochopení.  a druhý políbil; než jsme se vraceli,
 recenze. Plánovaná říjnová vernisáž se odkládá na 26. května 2021. ○   kolečkem polibků prošel zvadlý list.  České žijící umělce, kteří ilustrují ať už své vlastní autorské knihy nebo
 → www.prazska-trznice.cz                                         texty jiných spisovatelů, představí výstava Fenomeander. Přestože tyto
 O lásce  přeložil Miloš Kučera                                   výtvarníky v první řadě definuje jejich vlastní volná tvorba, jsou zároveň
                                                                  schopni vytvořit doprovodné ilustrace, jež oslovují dnešní nejmladší
                                                                  čtenáře i jejich rodiče. Všechny spojuje spolupráce s dětským nakla-
 Nová výstava s názvem O lásce v Centru současného umění DOX   Potenciál náhody  datelstvím Meander, které letos slaví čtvrtstoletí své existence. Během
 je prvním veřejným představením výtvarného díla Siegfrieda Herze,   ní vydalo více než 300 titulů, v nichž propojuje svět literatury a umění
 Neonové duo  jeho maleb, kreseb, fotografií i videa. Herzova tvorba byla doposud   a oslovuje tak nejširší veřejnost. Tento fakt si uvědomoval již francouz-
 veřejnosti skryta, sledovat ji mohlo jen několik málo blízkých. Autor   Náhoda a řád jako cesta k harmonickému celku – tak lze nahlížet nejen   ský galerista a obhájce kubismu Daniel-Henry Kahnweiler (1884–1979),
 žije více než desetiletí v jakési klauzuře, v izolaci od okolního světa.   na obraz světa, ale i na způsob práce a obsah grafik, jež představí výsta-  když před sto lety vymyslel projekt Beaux Livres, ve kterém chtěl laické
 Trafo Gallery vystavuje světelné neonové instalace dvou známých ma-  O tom, co se odehrává v soudobém umění a kultuře obecně, má tedy   va Bronislavy Bakule Malé v knihkupectví Trigon. „Fenomén náhody je   veřejnosti nabídnout krásné knihy za dostupnou cenu s ilustracemi
 lířů a sochařů Michala Cimaly a Michala Škapy. Stálá dvojice poststreet-  jen zprostředkované informace. Přesto jsou jeho práce zcela současné.   nesmírně životný, je zásadním stimulem všeho dění, a tak je zajímavé   současných umělců, jejichž obraz by si mohl dovolit jen málokdo. Knižní
 -artových autorů představí několik prací založených na principu neo-  Herz sleduje náš každodenní shon z jiné perspektivy, jeho čas plyne   zkoumat jeho možnosti také ve vizuálním světě výtvarného vyjádření.   ilustrace je něco velmi mocného, co na nás zapůsobí a co komplexně
 nu. Ačkoli pro autory není toto médium ničím novým, oba premiérově   jinak, má odlišný rytmus a řád. V souvislosti s jeho tvorbou pak pojmy   Náhoda hraje roli na počátku inspirace, může provázet průběh prá-  vytváří naše povědomí o knize. Jaký umělec se ale skutečně skrývá za
 představí ucelené série děl, která pracují se specifickými vlastnostmi   jako nový či aktuální ztrácejí jakýkoli význam a uvažovat v podobných   ce i stát na konci pracovního výstupu, bez ohledu na dané téma. Dát   ilustracemi dětských knih? A jak se inspirace výtvarníků načerpaná nejen
 tohoto vzácného plynu. Nenápadný, přesný a jasně definovaný prvek   termínech nedává smysl. Nové také stále častěji neznamená lepší. Téma-  prostor náhodě v ohraničeném světě grafických technik je výzvou pro   z četby projevuje v jejich dílech, v nichž je opět možné rozvinout divoký
 neonů se v tvorbě a rukou této dvojice mění v expresivní nástroj urče-  ta nachází jak v antické filozofii a umění, tak i u různorodých osobností   autonomní přístup ke každému jednotlivému grafickému listu a společ-  svět fantazie? V obrazech a instalacích několika výtvarníků se znovu
 ný publiku, životu a vůbec všem, kdo o to budou stát. Ve venkovním   nejen z oblasti výtvarného umění, ale i hudby, filmu, literatury či filo-  ně s odkrýváním řádu věcí je cestou při hledání autentické výpovědi,“   dostaneme do krajiny dětské představivosti, ve které k sobě čtení a hra
 prostoru před galerií chystají autoři site specific objekt z nastřádaných   zofie (Simone de Beauvoir, Jean-Luc Godard, Richard Wagner, Edvard   upřesňuje Bakule Malá, absolventka sochařské školy prof. Jindřicha   mají velmi blízko. Teprve později se rozvine schopnost rozlišovat mezi
 neonových prvků. Výstavu si můžete projít i virtuálně. Odkaz nalezne-  Munch, David Lynch). Výstavu v Centru současného umění DOX   Zeithammla na AVU v Praze. Komorní výstava s názvem Potenciál náho-  smyšlenými příběhy či snovými výjevy a realitou běžných dnů. Výstava
 te na facebookové stránce galerie. ○   můžete navštívit od 5. listopadu do 10. ledna 2021. ○   dy potrvá v Trigonu v Bubenské ulici do konce letošního roku. ○   Fenomeander je k vidění od 20. listopadu do 1. února 2021 v DOXu. ○
 → www.trafogallery.cz  → www.dox.cz  → www.trigon-knihy.cz       → www.dox.cz
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22