Page 15 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 - Hobulet - listopad 2020
P. 15
15
14 Rozhovor Hobulet listopad 2020 Hobulet listopad 2020 Rozhovor 15
i situace, kdy jsme ve střižně skoro brečely. strašně nepotřebujeme. (smích) Ale kdybych Chodíte ráda do kina? Jak do vaší profese zasáhl koronavirus?
I u toho Suchého, když umřel Šlitr, mi tekly měla jmenovat nějakou výjimečnou střihačku, Strašně ráda a nejradši sama, to si užiju nej- To byl obrovský zásah, nikdo nic nedělal,
slzy. pak bych zmínila Janku Vlčkovou. víc. Pro mě je to paralelní život. Když mi bylo štáby netočily. Mně osobně to ale nevadilo, je
15 nebo 16 let, tak jsme chodili na Dlabačov, to možná zvláštní, že to takto říkám, ale díky
Když má člověk takhle do detailu Sama máte tři děti, jak to ovlivnilo v období kolem sametové revoluce jsem tam koronaviru jsem mohla zažít dva měsíce se
nakoukaný film, jde se vůbec podívat vaši práci? viděla filmy od Tarkovského, Bergmana, svými třemi syny mimo Prahu. Bůh ví, co nás
na premiéru? Skoro vůbec, můj muž je také na volné noze, to mě opravdu vtáhlo. Dnes ráda chodím do tedy čeká dál, ale ta jarní koronavirová krize
Jasně, to miluju. Užívám si to, skoro jako a tak jsem nárazově pracovala i během Oka a teď jsem objevila nové kino Edison. se mi vlastně líbila.
kdyby to stříhal někdo jiný, s tím, že samo- rodičovské. Nechtěla jsem se práce vzdát.
zřejmě vím, kdy třeba přijde nějaký vtip. Můj muž mi vozil prvního syna na kojení do Co jste v poslední době viděla? Na Sedmičce žijete od svých osmi let,
I tak se těším a pluju s tou vodou. České televize, kde jsem tehdy pracovala na Třeba snímek Kena Loache Pardon, neza- jak vzpomínáte na dětství?
pořadu Reportéři ČT. Režisér pořád koukal stihli jsme vás o člověku, který rozváží balíky Pamatuji si prvomájové průvody na Letenské
Je rozdíl stříhat hrané filmy oproti na hodinky a nervózně chodil kolem… Dnes- a snaží se tím uživit. Je to soucitný film, ale pláni i držení čestné stráže u památníčků
dokumentům? ka je to už naštěstí u režisérek i střihaček nevytváří žádnou iluzi, která by nás měla padlých za Květnového povstání. Já jsem
Já jsem hrané filmy s výjimkou několika naprosto normální, že mají děti a že třeba uchlácholit a odvést z tohoto světa, naopak tedy v Pionýru nebyla, ale vlastně jsem to
studentských filmů na FAMU nikdy nestříha- v práci kojí. V roce 2006 to rozhodně ještě podněcuje myšlenky na náš běžný život. Tře- svým kamarádkám záviděla, člověk se ulil ze
la, zůstala jsem u dokumentů. Ale obecně se standard nebyl. ba jak se vyrovnat s negativními věcmi. Herci školy. Do vodárenské věže jsem docházela do
už ty hranice mezi oběma žánry dost stírají. to ve filmu docela zvládají, což je právě ta fik- přírodovědného kroužku a do Šimáčkovy na
Když šel před deseti lety člověk na doku- Střiháte i jiné věci než dokumenty? ce. V dokumentu by ty jejich výbuchy asi tak klavír. Také jsem chodila do dívčího oddílu
ment, očekával, že se něco dozví, že tam Ano, živí mě třeba Master Chef. Je tam hladké nebyly, ale je vlastně velkou inspirací, turisťáku, což byla alfa a omega mého života.
budou nějaké výpovědi a celkově to bude hodně lidí z FAMU, je to ta práce na složenky. že by to tak mohlo být. Není to zkrátka nějaký 17. listopadu 1989 jsem byla na Národní třídě
mít spíše informativní hodnotu, zatímco Je fajn, že existují věci, kdy to není životně avatar z Hvězdných válek, který inspiraci do a pak jsem prožila každý den demonstrací na
u hraného filmu si odpočine, pobaví se, bude důležité, kdy si můžu tak trochu orazit, běžného života vnést nemůže. (smích) Letné. V devadesátých letech jsme chodili na
to fikce. To už dnes neplatí. Myslím ale, že protože moje řemeslné schopnosti úplně koncerty pod Stalina. Také si pamatuji třeba
je mnohem náročnější natočit dobrý hraný stačí. Můžu odejít v šest večer a vím, že Nestává se vám, že když se díváte na film, tržnici na Letenském náměstí. Kluka, který
film. Dokument bude mít vždycky výhodu se to nezblázní. To se podařilo jen s Olgou, tak vlastně trochu pracujete a říkáte si, tam s maminkou prodával brambory, občas
potenciální autenticity. že v 17 hodin nám padla, protože chápe, tady bych to střihla? potkám v Bille.
že mám rodinu, že kluci potřebují večeři. Ne, u sledování filmu nestříhám. Pro mě jsou
Jak moc vaši práci změnila digitalizace? To ty chlapy většinou nenapadne, očekávají, profesně důležité dvě věci. Úplně první záběr, Jak vnímáte proměnu, kterou naše
Strašně moc, dřív byl střihací stůl podle že se střihač přizpůsobí. respektive úvodní sekvence záběrů – to je čtvrť za tu dobu prošla?
velikosti políčka filmového pásku 16mm nebo totiž jako seznámení mezi dvěma lidmi, a pak Jde to tak postupně, že si na to vlastně vždyc-
35mm. Člověk stříhal najednou obrazový Mají střihači něco jako svůj rukopis? konec. Když mám pocit, že už film končí, ky stačím zvyknout. Když tady ale poslední
pás a dva nebo i více zvukových pásů. Ty se Když je dobrý střihač, tak by se to vlastně a pak se objeví další konec, tak to opravdu dobou vidím ty na první pohled bohaté lidi,
musely chytnout současně, což vyžadovalo nemělo poznat. Můžou být ale ve filmu místa, trpím. (smích) kteří často mluví cizím jazykem, říkám si, že
obrovskou zručnost. Když se nějaký záběr kde se invenční střihač projeví, protože to ta čtvrť dostává úplně jiný charakter – asi je
nalepil jako první, bylo oproti dnešku roz- chce někam posunout. Tohle si ovšem divák Je to chyba režiséra, nebo střihače? to strach z neznáma. Samozřejmě to mohou
hodně náročnější jej vyjmout a vložit na jiné stejně neuvědomí, protože to bude vnímat Jednoznačně režiséra, nebo obou, že to ani být fajn lidi. Vlastně jsem hrozně ráda, že
místo. Dneska existuje asi pět profesionál- jako záměr režiséra. jednoho netrklo… (smích) tady ještě jsem, že tady vytvářím něco jiného
ních programů, které jsou různě uživatelsky než oni – že tady chodím ve starých hadrech,
příjemné. Sice se celá věc urychlila, ale také Lidé asi práci střihače obecně Jak obecně vnímáte tempo současných nenamalovaná, ságo a čilý ruch našich dětí je
trochu zkomplikovala. Máte tam totiž obrov- moc nevnímají… filmů? slyšet z našeho přízemního bytu až na ulici…
ské množství možností – efekty, zvuky, více Je to tak. Přitom je podle mě zcela na úrovni Na mě jsou soudobé filmy moc rychlé. Že tu všechno není tak krásně uspořádané
stop nad sebou, můžete dělat dvojexpozice kameramana. Bohužel jsou na to tabulky Detektivky vůbec nestíhám, přitom by mě a uhlazené.
atd. Nic z toho na klasickém stole nešlo. a kameraman má status autora, zatímco vlastně dost bavilo si střih právě tohoto
střihač ne, kamerou to zkrátka projde jako žánru vyzkoušet. Přemýšlet o tom, kterou Máte tady oblíbené podniky, místa?
Takže jako střihačka pracujete první. Střihač je přitom ten, kdo staví film informaci dát dřív, co zamlčet, co přehodit Milujeme Pho u Letné, máme to moc rádi
i se zvukem? podobně jako dům. Vytyčí pilíře, bez kterých za jinou scénu, aby byl divák ještě ve větším i s dětmi – je to skoro náš rodinný podnik. Sice
Ano, pracujeme s různými typy materiá- se to neobejde, a pak vrství stavbu, do té napětí. U detektivky je dynamika hodně teď zdražili, ale dlouho to bylo skvělé a na nic
lu. Jeden obsahuje výpovědi, další ruchy, zabudovává další záběry, které dávají náladu, důležitá, možná ještě víc než ten příběh. Na si to nehrálo. Na pivo chodím do „hospody
pak můžeme použít hudbu anebo cokoliv atmosféru. Vlastně střídá otázky a odpovědi. druhou stranu s dlouhými záběry a pomalým u Sparty“, což je u Olgy doma. (smích) Také
odkudkoliv. Třeba výpověď Suchého o tom, Na závěr pak přibrušuje detaily jako okna tempem nemám problém. Když mám ale po- s mužem rádi chodíme do Bethesdy v Ka-
jak byl zlobivé dítě, dát s obrazem sochy a dveře. Sedí ale ve střižně a je vlastně nevi- cit, že nevím, proč to ten režisér točil, proč menické ulici – mají to kamarádi Hradílkovi.
Masaryka a udělat kontrapunkt a do toho dát ditelný. I když svým způsobem být schovaný je tam zrovna tenhle záběr, tak to nefunguje. A pak vinárna U Počtů, kde si kupujeme víno
v podkresu nějakou hudbu. Zvukař pak řeší chce. (smích) Když pocítíte nahodilost, exhibici, tak to převážně do petky. Když byla demonstrace
jen chybějící zvuky a celkovou plynulost – je prokouknete a působí to lacině. proti Babišovi, mohli jsme projít Letenským
to spíš technická podpora. Jinak všechno Režisér velmi často spolupracuje tunelem. A to byl velký zážitek, zas po letech
dělá střihač, přitom zvukaři jsou placeni lépe s jedním kameramanem. Jsou takové Máte oblíbené režiséry? autentický pocit svobody. ○
než my. V jeden moment si zkrátka asociace stálé dvojice i v případě střihačů? Tak rozhodně italský neorealismus – Rosselli-
zvukařů zalobbovala a ty prachy dostali. Určitě, třeba Brožek s Chytilovou, to bylo ni, Visconti a později pak Fellini, Antonioni.
sladěné duo. Pak mám ráda Tarkovského a Bergmana.
Má střih nějaké své ikony? Ale taky Fassbindera nebo Cassavetese.
Určitě – třeba Alois Fišárek, Jiří Brožek nebo Teď se trochu zasněte a řekněte mi,
Josef Valušiak. s kým ze světových režisérů byste ráda A co oblíbený film? Blanka Kulová (*1974) se narodila
spolupracovala. Třeba Souboj Titánů nebo Smrt v Benátkách. v Chebu a na Sedmičce žije od dětství.
To jsou samí muži… Jak je to vlastně Tak to si vůbec nedokážu představit. Ale nejradši mám asi Stalkera, to je film, → Vystudovala střih na Filmové akademii
se ženami u střihu? Asi s Tarantinem. (smích) který rezonuje s mou nejvnitřnější duší. múzických umění v Praze (FAMU). Vě-
Co se týče počtu vystudovaných střihaček nuje se střihu dokumentů a televizních
a střihačů, je to dost vyvážené. V praxi to A z těch českých? Kdybyste si u filmu mohla vyzkoušet pořadů. V poslední době spolupracuje
pak ale vypadá tak, že režiséři a producenti Moc ráda bych zažila spolupráci právě s Věrou nějakou jinou profesi, co by to bylo? s Olgou Sommerovou, se kterou vytvo-
dávají práci na velkých projektech opět spíš Chytilovou nebo s Milošem Formanem, to se Lákalo by mě skládání filmové hudby. řila například dokument o Jiřím Suchém
či o Janu Palachovi. Na svém kontě
mužům. To jsou ti, co dělají celovečeráky mi ale už bohužel nesplní. Z těch současných Hudba je totiž další režisérova postava na má také střih filmů Bratři Okamurovi
a dostávají za to ty lvy. My holky máme přece asi s Bohdanem Slámou, to by mě hodně scéně. Říká nám, jak se máme cítit a co a Filmový dobrodruh Karel Zeman nebo
i jinou zábavu a naplnění života, tak to tak bavilo. se ve filmu děje. pořadu Ano, šéfe.