Page 13 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 - Hobulet - listopad 2020
P. 13

13
        Hobulet listopad 2020                                                        Rozhovor                         13


        Na Sedmičce žije od dětství. Když má náhodou volnou
        chvilku od početné rodiny, nejradši chodí do kina.
        K filmovým pásům má totiž Blanka Kulová velmi blízký,
        až intimní vztah. Hodiny, dny a měsíce tráví ve střižně
        a právě o střihu a střihačství jsme si spolu povídaly.


        Text – Klára Janicki, foto – Hana Knížová






















                                    Dáma s nůžkami










        Věděla jste vždycky, že se chcete     Stejně je asi nejdůležitější praxe.    Představovala jsem si, že připravený
        věnovat střihu?                       Rozhodně. Už od druháku jsem pracovala na   režisér je běžná praxe…
        Vůbec, já tehdy ani nevěděla, že něco takového   Nově, kde jsem stříhala upoutávky. Vzal si   Bohužel jsou režiséři, kteří nemají absolut-
        existuje. Po gymplu jsem se hlásila na práva,   mě tam pod křídla jeden režisér a vlastně mě   ně žádný koncept, celý materiál mi hodí na
        vždycky mě zajímala spravedlnost a chtěla    hodil do vody a já se musela naučit plavat.   hlavu. To není příjemné, protože pak s tím
        jsem být soudkyně. Ale zkoušky jsem ne-   Byl to pro mě úplně nový svět, tehdy jsem ani   člověk stráví spoustu hodin, ale výsledek se
        udělala a zpětně jsem vlastně ráda, že jsem se   neuměla s počítačem. Byla to taková mezi-  třeba režisérovi nelíbí a musíte to předělat.
        tam nedostala. Nechtěla bych být advokátem   fáze mezi FAMU a reklamkou, místo jak na
        a s posvěcením pomáhat nějakým floutkům.   zákazníka, se řešilo, jak na diváka. (smích) Ale   Kolik materiálu vlastně musíte
                                              naučila jsem se řemeslo za pochodu. Tehdy se   nakoukat?
        Tak jak jste se ke střihu tedy dostala?  i tyhle malé věci stříhaly v tandemu, dneska si   Jsou to často desítky, někdy i stovky hodin.
        Pracovala jsem nejprve pro tátu, který je foto-  to režisér dokáže díky jednoduchosti progra-  Dneska totiž není problém s množstvím
        graf a měl tehdy reklamní agenturu, a pak jsem   mů střihnout i sám.         suroviny. Kdysi byla cívka filmu hodně drahá
        šla do velké reklamní agentury, kde jsem se                                  záležitost, když se to natočilo blbě, tak jste
        z tabulek vypracovala na plánovačku v mediá-   Co dělá střihače dobrým střihačem?  měla smůlu. Materiálu bylo tak 1:3, tedy na
        lním oddělení. Nejvíc mě ale asi nasměroval   To je otázka. Co dělá truhláře dobrým truh-  hodinový film byly tři hodiny materiálu. Dnes-
        můj tehdejší kluk, produkční Martin Kořínek.   lářem? Asi cit pro umění, pro detail a sladě-  ka mají tvůrci harddisky a karty, tak se jede
        Díky němu jsem přičichla k filmovému prostře-  nost s režisérem, to je úplně nejvíc. A pak že   a jede a je hrozně jednoduché získat 150 hodin
        dí a líbilo se mi, jaká svoboda a relativně přátel-  ho to baví. A když vás to baví, chcete o tom   materiálu. Když se dřív točilo, tak se přemýš-
        ské vztahy tam panují. Taky mi přišlo, že si ti   přemýšlet, trávit tím čas a chcete to udělat co   lelo, co se natočí, filtrovalo se to už během
        lidé vlastně jen tak hrajou. Přátelé mi pomohli   nejlíp a to je to nejdůležitější. Pak asi lidskost   příprav. Dneska je toho desetkrát i dvacetkrát
        vymyslet fotoscénář na přijímačky a napotřetí   a empatie, která pomůže vžít se do postav   tolik a jenom se tím brodíte…
        mi to vyšlo. Začala jsem ve třiadvaceti a stu-  a zpřístupnit je divákovi, celé je to totiž hlav-
        dovala až do třiceti, promovala jsem v šestém   ně o napojování.             Jak dlouho dnes střih celovečerního
        měsíci těhotenství. Jeden vyhlášený učitel mě                                dokumentu trvá?
        tehdy vyhodil ze zkoušky a já skončila s rozje-  Se kterým režisérem ráda spolupracujete?  Tak třeba ten již zmíněný dokument o Jiřím
        tými stahy v porodnici.               V poslední době pracuji s Olgou Somme-  Suchém jsme stříhaly tři měsíce. Každý pra-
                                              rovou a to je skvělé. Jestli je nějaký režisér,   covní den jsme se scházely a pracovaly. Když
        Na to asi nevzpomínáte ráda…          který je nejvíc připravený, pak je to právě   to ale není tak dobře připravené, může to
        Je střihačství řemeslo, nebo spíš umění?  Olga. Ví přesně, kde co chce střihnout, má   klidně trvat i dva roky.
        Řemeslo, samozřejmě. Každý se to může   zapsané kódy, zároveň mi v určitých scénách
        naučit. Obzvlášť dnes, kdy se pracuje s velmi   nechá volnost. Pracovaly jsme spolu třeba na   To vám pak záběry jedou před očima
        intuitivními programy. Kdysi, když se stříhal   dokumentu o Jiřím Suchém. Když jsme ten   i v noci před usnutím, ne?
        filmový pás, to člověk musel mít takzvaně   film poskládaly, tak to nemělo tři hodiny jako   Samozřejmě, že stříhám i ve snu. Člověka
        v ruce. Já ale dodneška nejsem rychlá, nejsem   u většiny režisérů, ale jen deset minut navíc,   to vtáhne. Když jsem dělala dokument o Pala-
        robot, který zvládá klávesové zkratky, je pro   o které jsme se rozhodly film zkrátit. Ona je   chovi, první dva dny jsem nakoukávala mate-
        mě jednodušší klikat myší.            absolutní profík.                      riál – sledujete to znovu a znovu, to byla pak
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18