Page 13 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 - Hobulet - listopad 2020
P. 13
13
Hobulet listopad 2020 Rozhovor 13
Na Sedmičce žije od dětství. Když má náhodou volnou
chvilku od početné rodiny, nejradši chodí do kina.
K filmovým pásům má totiž Blanka Kulová velmi blízký,
až intimní vztah. Hodiny, dny a měsíce tráví ve střižně
a právě o střihu a střihačství jsme si spolu povídaly.
Text – Klára Janicki, foto – Hana Knížová
Dáma s nůžkami
Věděla jste vždycky, že se chcete Stejně je asi nejdůležitější praxe. Představovala jsem si, že připravený
věnovat střihu? Rozhodně. Už od druháku jsem pracovala na režisér je běžná praxe…
Vůbec, já tehdy ani nevěděla, že něco takového Nově, kde jsem stříhala upoutávky. Vzal si Bohužel jsou režiséři, kteří nemají absolut-
existuje. Po gymplu jsem se hlásila na práva, mě tam pod křídla jeden režisér a vlastně mě ně žádný koncept, celý materiál mi hodí na
vždycky mě zajímala spravedlnost a chtěla hodil do vody a já se musela naučit plavat. hlavu. To není příjemné, protože pak s tím
jsem být soudkyně. Ale zkoušky jsem ne- Byl to pro mě úplně nový svět, tehdy jsem ani člověk stráví spoustu hodin, ale výsledek se
udělala a zpětně jsem vlastně ráda, že jsem se neuměla s počítačem. Byla to taková mezi- třeba režisérovi nelíbí a musíte to předělat.
tam nedostala. Nechtěla bych být advokátem fáze mezi FAMU a reklamkou, místo jak na
a s posvěcením pomáhat nějakým floutkům. zákazníka, se řešilo, jak na diváka. (smích) Ale Kolik materiálu vlastně musíte
naučila jsem se řemeslo za pochodu. Tehdy se nakoukat?
Tak jak jste se ke střihu tedy dostala? i tyhle malé věci stříhaly v tandemu, dneska si Jsou to často desítky, někdy i stovky hodin.
Pracovala jsem nejprve pro tátu, který je foto- to režisér dokáže díky jednoduchosti progra- Dneska totiž není problém s množstvím
graf a měl tehdy reklamní agenturu, a pak jsem mů střihnout i sám. suroviny. Kdysi byla cívka filmu hodně drahá
šla do velké reklamní agentury, kde jsem se záležitost, když se to natočilo blbě, tak jste
z tabulek vypracovala na plánovačku v mediá- Co dělá střihače dobrým střihačem? měla smůlu. Materiálu bylo tak 1:3, tedy na
lním oddělení. Nejvíc mě ale asi nasměroval To je otázka. Co dělá truhláře dobrým truh- hodinový film byly tři hodiny materiálu. Dnes-
můj tehdejší kluk, produkční Martin Kořínek. lářem? Asi cit pro umění, pro detail a sladě- ka mají tvůrci harddisky a karty, tak se jede
Díky němu jsem přičichla k filmovému prostře- nost s režisérem, to je úplně nejvíc. A pak že a jede a je hrozně jednoduché získat 150 hodin
dí a líbilo se mi, jaká svoboda a relativně přátel- ho to baví. A když vás to baví, chcete o tom materiálu. Když se dřív točilo, tak se přemýš-
ské vztahy tam panují. Taky mi přišlo, že si ti přemýšlet, trávit tím čas a chcete to udělat co lelo, co se natočí, filtrovalo se to už během
lidé vlastně jen tak hrajou. Přátelé mi pomohli nejlíp a to je to nejdůležitější. Pak asi lidskost příprav. Dneska je toho desetkrát i dvacetkrát
vymyslet fotoscénář na přijímačky a napotřetí a empatie, která pomůže vžít se do postav tolik a jenom se tím brodíte…
mi to vyšlo. Začala jsem ve třiadvaceti a stu- a zpřístupnit je divákovi, celé je to totiž hlav-
dovala až do třiceti, promovala jsem v šestém ně o napojování. Jak dlouho dnes střih celovečerního
měsíci těhotenství. Jeden vyhlášený učitel mě dokumentu trvá?
tehdy vyhodil ze zkoušky a já skončila s rozje- Se kterým režisérem ráda spolupracujete? Tak třeba ten již zmíněný dokument o Jiřím
tými stahy v porodnici. V poslední době pracuji s Olgou Somme- Suchém jsme stříhaly tři měsíce. Každý pra-
rovou a to je skvělé. Jestli je nějaký režisér, covní den jsme se scházely a pracovaly. Když
Na to asi nevzpomínáte ráda… který je nejvíc připravený, pak je to právě to ale není tak dobře připravené, může to
Je střihačství řemeslo, nebo spíš umění? Olga. Ví přesně, kde co chce střihnout, má klidně trvat i dva roky.
Řemeslo, samozřejmě. Každý se to může zapsané kódy, zároveň mi v určitých scénách
naučit. Obzvlášť dnes, kdy se pracuje s velmi nechá volnost. Pracovaly jsme spolu třeba na To vám pak záběry jedou před očima
intuitivními programy. Kdysi, když se stříhal dokumentu o Jiřím Suchém. Když jsme ten i v noci před usnutím, ne?
filmový pás, to člověk musel mít takzvaně film poskládaly, tak to nemělo tři hodiny jako Samozřejmě, že stříhám i ve snu. Člověka
v ruce. Já ale dodneška nejsem rychlá, nejsem u většiny režisérů, ale jen deset minut navíc, to vtáhne. Když jsem dělala dokument o Pala-
robot, který zvládá klávesové zkratky, je pro o které jsme se rozhodly film zkrátit. Ona je chovi, první dva dny jsem nakoukávala mate-
mě jednodušší klikat myší. absolutní profík. riál – sledujete to znovu a znovu, to byla pak