Page 14 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 - Hobulet - listopad 2020
P. 14

15
        14                     Rozhovor                                                                 Hobulet listopad 2020          Hobulet listopad 2020                                                        Rozhovor                         15



        i situace, kdy jsme ve střižně skoro brečely.   strašně nepotřebujeme. (smích) Ale kdybych   Chodíte ráda do kina?                                                                                          Jak do vaší profese zasáhl koronavirus?
        I u toho Suchého, když umřel Šlitr, mi tekly   měla jmenovat nějakou výjimečnou střihačku,   Strašně ráda a nejradši sama, to si užiju nej-                                                                 To byl obrovský zásah, nikdo nic nedělal,
        slzy.                                 pak bych zmínila Janku Vlčkovou.       víc. Pro mě je to paralelní život. Když mi bylo                                                                                štáby netočily. Mně osobně to ale nevadilo, je
                                                                                     15 nebo 16 let, tak jsme chodili na Dlabačov,                                                                                  to možná zvláštní, že to takto říkám, ale díky
        Když má člověk takhle do detailu      Sama máte tři děti, jak to ovlivnilo    v období kolem sametové revoluce jsem tam                                                                                     koronaviru jsem mohla zažít dva měsíce se
        nakoukaný film, jde se vůbec podívat    vaši práci?                          viděla filmy od Tarkovského, Bergmana,                                                                                         svými třemi syny mimo Prahu. Bůh ví, co nás
        na premiéru?                          Skoro vůbec, můj muž je také na volné noze,   to mě opravdu vtáhlo. Dnes ráda chodím do                                                                               tedy čeká dál, ale ta jarní koronavirová krize
        Jasně, to miluju. Užívám si to, skoro jako    a tak jsem nárazově pracovala i během   Oka a teď jsem objevila nové kino Edison.                                                                             se mi vlastně líbila.
        kdyby to stříhal někdo jiný, s tím, že samo-  rodičovské. Nechtěla jsem se práce vzdát.
        zřejmě vím, kdy třeba přijde nějaký vtip.   Můj muž mi vozil prvního syna na kojení do   Co jste v poslední době viděla?                                                                                    Na Sedmičce žijete od svých osmi let,
        I tak se těším a pluju s tou vodou.   České televize, kde jsem tehdy pracovala na   Třeba snímek Kena Loache Pardon, neza-                                                                                  jak vzpomínáte na dětství?
                                              pořadu Reportéři ČT. Režisér pořád koukal   stihli jsme vás o člověku, který rozváží balíky                                                                           Pamatuji si prvomájové průvody na Letenské
        Je rozdíl stříhat hrané filmy oproti    na hodinky a nervózně chodil kolem… Dnes-  a snaží se tím uživit. Je to soucitný film, ale                                                                          pláni i držení čestné stráže u památníčků
        dokumentům?                           ka je to už naštěstí u režisérek i střihaček   nevytváří žádnou iluzi, která by nás měla                                                                              padlých za Květnového povstání. Já jsem
        Já jsem hrané filmy s výjimkou několika   naprosto normální, že mají děti a že třeba   uchlácholit a odvést z tohoto světa, naopak                                                                          tedy v Pionýru nebyla, ale vlastně jsem to
        studentských filmů na FAMU nikdy nestříha-  v práci kojí. V roce 2006 to rozhodně ještě   podněcuje myšlenky na náš běžný život. Tře-                                                                       svým kamarádkám záviděla, člověk se ulil ze
        la, zůstala jsem u dokumentů. Ale obecně se   standard nebyl.                ba jak se vyrovnat s negativními věcmi. Herci                                                                                  školy. Do vodárenské věže jsem docházela do
        už ty hranice mezi oběma žánry dost stírají.                                 to ve filmu docela zvládají, což je právě ta fik-                                                                              přírodovědného kroužku a do Šimáčkovy na
        Když šel před deseti lety člověk na doku-  Střiháte i jiné věci než dokumenty?  ce. V dokumentu by ty jejich výbuchy asi tak                                                                                klavír. Také jsem chodila do dívčího oddílu
        ment, očekával, že se něco dozví, že tam   Ano, živí mě třeba Master Chef. Je tam    hladké nebyly, ale je vlastně velkou inspirací,                                                                        turisťáku, což byla alfa a omega mého života.
        budou nějaké výpovědi a celkově to bude   hodně lidí z FAMU, je to ta práce na složenky.   že by to tak mohlo být. Není to zkrátka nějaký                                                                   17. listopadu 1989 jsem byla na Národní třídě
        mít spíše informativní hodnotu, zatímco   Je fajn, že existují věci, kdy to není životně   avatar z Hvězdných válek, který inspiraci do                                                                     a pak jsem prožila každý den demonstrací na
        u hraného filmu si odpočine, pobaví se, bude   důležité, kdy si můžu tak trochu orazit,    běžného života vnést nemůže. (smích)                                                                             Letné. V devadesátých letech jsme chodili na
        to fikce. To už dnes neplatí. Myslím ale, že   protože moje řemeslné schopnosti úplně                                                                                                                       koncerty pod Stalina. Také si pamatuji třeba
        je mnohem náročnější natočit dobrý hraný   stačí. Můžu odejít v šest večer a vím, že    Nestává se vám, že když se díváte na film,                                                                          tržnici na Letenském náměstí. Kluka, který
        film. Dokument bude mít vždycky výhodu   se to nezblázní. To se podařilo jen s Olgou,   tak vlastně trochu pracujete a říkáte si,                                                                           tam s maminkou prodával brambory, občas
        potenciální autenticity.              že v 17 hodin nám padla, protože chápe,    tady bych to střihla?                                                                                                      potkám v Bille.
                                              že mám rodinu, že kluci potřebují večeři.    Ne, u sledování filmu nestříhám. Pro mě jsou
        Jak moc vaši práci změnila digitalizace?  To ty chlapy většinou nenapadne, očekávají,    profesně důležité dvě věci. Úplně první záběr,                                                                     Jak vnímáte proměnu, kterou naše
        Strašně moc, dřív byl střihací stůl podle   že se střihač přizpůsobí.        respektive úvodní sekvence záběrů – to je                                                                                      čtvrť za tu dobu prošla?
        velikosti políčka filmového pásku 16mm nebo                                  totiž jako seznámení mezi dvěma lidmi, a pak                                                                                   Jde to tak postupně, že si na to vlastně vždyc-
        35mm. Člověk stříhal najednou obrazový   Mají střihači něco jako svůj rukopis?  konec. Když mám pocit, že už film končí,                                                                                    ky stačím zvyknout. Když tady ale poslední
        pás a dva nebo i více zvukových pásů. Ty se   Když je dobrý střihač, tak by se to vlastně   a pak se objeví další konec, tak to opravdu                                                                     dobou vidím ty na první pohled bohaté lidi,
        musely chytnout současně, což vyžadovalo   nemělo poznat. Můžou být ale ve filmu místa,   trpím. (smích)                                                                                                    kteří často mluví cizím jazykem, říkám si, že
        obrovskou zručnost. Když se nějaký záběr   kde se invenční střihač projeví, protože to                                                                                                                      ta čtvrť dostává úplně jiný charakter – asi je
        nalepil jako první, bylo oproti dnešku roz-  chce někam posunout. Tohle si ovšem divák   Je to chyba režiséra, nebo střihače?                                                                               to strach z neznáma. Samozřejmě to mohou
        hodně náročnější jej vyjmout a vložit na jiné   stejně neuvědomí, protože to bude vnímat   Jednoznačně režiséra, nebo obou, že to ani                                                                       být fajn lidi. Vlastně jsem hrozně ráda, že
        místo. Dneska existuje asi pět profesionál-  jako záměr režiséra.            jednoho netrklo… (smích)                                                                                                       tady ještě jsem, že tady vytvářím něco jiného
        ních programů, které jsou různě uživatelsky                                                                                                                                                                 než oni – že tady chodím ve starých hadrech,
        příjemné. Sice se celá věc urychlila, ale také   Lidé asi práci střihače obecně    Jak obecně vnímáte tempo současných                                                                                      nenamalovaná, ságo a čilý ruch našich dětí je
        trochu zkomplikovala. Máte tam totiž obrov-  moc nevnímají…                  filmů?                                                                                                                         slyšet z našeho přízemního bytu až na ulici…
        ské množství možností – efekty, zvuky, více   Je to tak. Přitom je podle mě zcela na úrovni   Na mě jsou soudobé filmy moc rychlé.                                                                          Že tu všechno není tak krásně uspořádané
        stop nad sebou, můžete dělat dvojexpozice   kameramana. Bohužel jsou na to tabulky   Detektivky vůbec nestíhám, přitom by mě                                                                                a uhlazené.
        atd. Nic z toho na klasickém stole nešlo.   a kameraman má status autora, zatímco   vlastně dost bavilo si střih právě tohoto
                                              střihač ne, kamerou to zkrátka projde jako   žánru vyzkoušet. Přemýšlet o tom, kterou                                                                                 Máte tady oblíbené podniky, místa?
        Takže jako střihačka pracujete        první. Střihač je přitom ten, kdo staví film   informaci dát dřív, co zamlčet, co přehodit                                                                            Milujeme Pho u Letné, máme to moc rádi
        i se zvukem?                          podobně jako dům. Vytyčí pilíře, bez kterých   za jinou scénu, aby byl divák ještě ve větším                                                                          i s dětmi – je to skoro náš rodinný podnik. Sice
        Ano, pracujeme s různými typy materiá-  se to neobejde, a pak vrství stavbu, do té   napětí. U detektivky je dynamika hodně                                                                                 teď zdražili, ale dlouho to bylo skvělé a na nic
        lu. Jeden obsahuje výpovědi, další ruchy,   zabudovává další záběry, které dávají náladu,   důležitá, možná ještě víc než ten příběh. Na                                                                    si to nehrálo. Na pivo chodím do „hospody
        pak můžeme použít hudbu anebo cokoliv   atmosféru. Vlastně střídá otázky a odpovědi.   druhou stranu s dlouhými záběry a pomalým                                                                            u Sparty“, což je u Olgy doma. (smích) Také
        odkudkoliv. Třeba výpověď Suchého o tom,   Na závěr pak přibrušuje detaily jako okna   tempem nemám problém. Když mám ale po-                                                                               s mužem rádi chodíme do Bethesdy v Ka-
        jak byl zlobivé dítě, dát s obrazem sochy   a dveře. Sedí ale ve střižně a je vlastně nevi-  cit, že nevím, proč to ten režisér točil, proč                                                                 menické ulici – mají to kamarádi Hradílkovi.
        Masaryka a udělat kontrapunkt a do toho dát   ditelný. I když svým způsobem být schovaný   je tam zrovna tenhle záběr, tak to nefunguje.                                                                    A pak vinárna U Počtů, kde si kupujeme víno
        v podkresu nějakou hudbu. Zvukař pak řeší   chce. (smích)                    Když pocítíte nahodilost, exhibici, tak to                                                                                     převážně do petky. Když byla demonstrace
        jen chybějící zvuky a celkovou plynulost – je                                prokouknete a působí to lacině.                                                                                                proti Babišovi, mohli jsme projít Letenským
        to spíš technická podpora. Jinak všechno   Režisér velmi často spolupracuje                                                                                                                                 tunelem. A to byl velký zážitek, zas po letech
        dělá střihač, přitom zvukaři jsou placeni lépe   s jedním kameramanem. Jsou takové    Máte oblíbené režiséry?                                                                                               autentický pocit svobody. ○
        než my. V jeden moment si zkrátka asociace   stálé dvojice i v případě střihačů?  Tak rozhodně italský neorealismus – Rosselli-
        zvukařů zalobbovala a ty prachy dostali.   Určitě, třeba Brožek s Chytilovou, to bylo   ni, Visconti a později pak Fellini, Antonioni.
                                              sladěné duo.                           Pak mám ráda Tarkovského a Bergmana.
        Má střih nějaké své ikony?                                                   Ale taky Fassbindera nebo Cassavetese.
        Určitě – třeba Alois Fišárek, Jiří Brožek nebo   Teď se trochu zasněte a řekněte mi,
        Josef Valušiak.                       s kým ze světových režisérů byste ráda   A co oblíbený film?                                                                                                                    Blanka Kulová (*1974) se narodila
                                              spolupracovala.                        Třeba Souboj Titánů nebo Smrt v Benátkách.                                                                                               v Chebu a na Sedmičce žije od dětství.
        To jsou samí muži… Jak je to vlastně    Tak to si vůbec nedokážu představit.    Ale nejradši mám asi Stalkera, to je film,                                                                                   →        Vystudovala střih na Filmové akademii
        se ženami u střihu?                   Asi s Tarantinem. (smích)              který rezonuje s mou nejvnitřnější duší.                                                                                                 múzických umění v Praze (FAMU). Vě-
        Co se týče počtu vystudovaných střihaček                                                                                                                                                                              nuje se střihu dokumentů a televizních
        a střihačů, je to dost vyvážené. V praxi to   A z těch českých?              Kdybyste si u filmu mohla vyzkoušet                                                                                                      pořadů. V poslední době spolupracuje
        pak ale vypadá tak, že režiséři a producenti   Moc ráda bych zažila spolupráci právě s Věrou   nějakou jinou profesi, co by to bylo?                                                                                  s Olgou Sommerovou, se kterou vytvo-
        dávají práci na velkých projektech opět spíš   Chytilovou nebo s Milošem Formanem, to se   Lákalo by mě skládání filmové hudby.                                                                                       řila například dokument o Jiřím Suchém
                                                                                                                                                                                                                              či o Janu Palachovi. Na svém kontě
        mužům. To jsou ti, co dělají celovečeráky   mi ale už bohužel nesplní. Z těch současných   Hudba je totiž další režisérova postava na                                                                                 má také střih filmů Bratři Okamurovi
        a dostávají za to ty lvy. My holky máme přece   asi s Bohdanem Slámou, to by mě hodně   scéně. Říká nám, jak se máme cítit a co                                                                                       a Filmový dobrodruh Karel Zeman nebo
        i jinou zábavu a naplnění života, tak to tak   bavilo.                       se ve filmu děje.                                                                                                                        pořadu Ano, šéfe.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19