Page 19 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet duben 2021
P. 19

18  Osudy  Hobulet duben 2021                                                       Osudy                            19





 Rodina drobného řemeslníka bydlela ve   Příběh sochaře Josefa Mařatky vypráví o cestě chlapce z nuzných poměrů,
 skromném jednopokojovém bytě s kuchyňkou   který se nebál jít za svým snem. Vynikal nejenom jedinečným talentem,
 na pavlači v novoměstské Žitné ulici 10. Dům
 měl zajímavé obyvatele – bydlel zde Antonín   ale i pracovitostí a pokorou. To a jeho přátelská povaha mu dopomohly obstát
 Dvořák nebo malíř Jaroslav Věšín. Z Dvořáka   před tak slovutným a náladovým umělcem, jakým byl Auguste Rodin.
 se stal celosvětově nejznámější český sklada-
 tel, Věšína osud zavál do bulharské Sofie, kde   Mařatkova studia, ateliéry, domov a hlavně jeho dílo jsou spojeny i s Prahou 7.
 založil malířskou školu a byl zde jmenován
 profesorem. Díky nim Josef, statný chlapec
 s nápadně hustými a kudrnatými vlasy, už                   2                                                         3
 v dětství koketoval s hudbou i malířstvím.
 Nutno říct, že pro obojí měl čiperný Josef velké
 nadání. Výborně kreslil, ale také mu učarovala
 hra na piano. Sám Dvořák mu doporučil studia
 na konzervatoři, ale Mařatka dal nakonec ve
 svých patnácti letech přeci jen přednost studiu
 na Uměleckoprůmyslové škole.
 Myslbekova škola
 Talentovaný Josef nejprve v letech 1889–1892
 absolvoval průpravu u vynikajícího učitele de-
 koratérství profesora Celdy Kloučka, načež se
 stal žákem sochařské speciálky Josefa Václava
 Myslbeka. S ním přešel tehdy dvaadvacetiletý
 Mařatka na pražskou akademii, kde v roce 1896
 konečně vznikla sochařská škola. Jejím prvním
 profesorem se stal právě Myslbek. Škola nejpr-
 ve sídlila v budově Moderní galerie ve Stromov-
 ce, poté byla v roce 1903 přestěhována do nově
 postavené hlavní budovy Akademie.
 Nestor moderního českého sochařství My-  Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury a sportu na ÚMČ Praha 7
 slbek platil za přísného profesora. Mařatka ale   jako koordinátor projektu Art District 7. Foto – Galerie hlavního města Prahy
 nebyl jen jeho pouhým slepým následovníkem.
 Už v době studií na Akademii se stal členem
 myšlenkově progresivního Spolku výtvarných
 umělců Mánes. Byl si vědom, stejně jako mnoho
 jeho souputníků, že zatímco v umělecké Paříži
 to koncem 19. století vřelo, na pražské škole
 platily staré poučky a metody. Dobromyslná po-  filmu, eskalátoru, vznětového motoru běžícího   Fascinace Rodinem  prací z pražské akademie a také Ledaře. Rodin
 vaha však nikdy Mařatkovi nedovolila vystoupit   na arašídový olej a dalších novinek. Mařatku ale   Mařatka byl Rodinovou výstavou stále víc a víc   přijímal návštěvy a podával vysvětlení ke svým
 proti sochařským kánonům svého mistra.  více než technika a civilizační výdobytky zauja-  přitahován. „Moc jsem chtěl, bylo to věru   pracím. Francouzštinu lépe ovládající Dědina
 Coby čerstvý absolvent akademie si Mařatka   la přehlídka výtvarného umění právě končícího   smělé přání, nějak se dostat k Rodinovi. Můj   jej požádal, zda by nepohovořil s mladým
 prošel poměrně existenčně náročným obdo-  19. století.  krajan Dědina o tom věděl. Pochopil, jak mě   sochařem z Čech. Rodin souhlasil, ale sdělil,
 1  bím, ve kterém neměl ani svůj ateliér. Štěstí se   Skutečný objev nalezl český stipendista   to k němu táhne, že žiji jenom pro jeho díla   že nové žáky nepřijímá. Teprve na přímluvy
 na něj usmálo, když mu prostor k vlastní tvorbě   mimo areál výstaviště – na Place de l’Alma   a vedle nich a poblíž něho se dále učit a zdoko-  malíře Jeana Limeta a spisovatele Pierra Maëla
 nabídl jeho přítel Antonín Slavíček. Ten měl   (Almském náměstí), kde si svůj privátní pavilon   nalovat že je má touha.“ Tím krajanem myslel   uložil Mařatkovi první úkol, na jehož základě
 pronajatý opuštěný byt na Starém Městě, ze   postavil donedávna vysmívaný sochař Auguste   Mařatka malíře Jana Dědinu, který do Francie   rozhodne o jeho přijetí do svého ateliéru – mo-
 kterého maloval Maiselovu uličku. „Nastěhu-  Rodin. Vystavoval zde výsledky své třicetileté   dezertoval z rakouské armády už v roce 1895.  delaci rukou. „Nikdo si nemůže představit dva
 jou se tam, činži nemusej platit a mačkaj tam   práce, věčně odmítané porotou oficiálního   V tomto období se český stipendista potká-  šťastnější lidi v Paříži, než jsme byli my dva
 tu jejich hlínu, ať starej [J. V. Myslbek] vidí, že   Pařížského salonu. „Byl jsem šťasten, že jsem   val s řadou dalších krajanů, kteří ve francouz-  Čecháčkové ten den, kdy jsme se vraceli z Ro-
 Zamiloval jsem si   něco dělaj,“ vzpomínal Mařatka na nabídku,   viděl originály zbožňovaného sochaře. Díla   ském exilu drželi při sobě. Z české enklávy   dinova pavilonu na Montrouge k Dědinovům,“
                                              v Paříži se nejlépe zapsal pracovitý a talento-
 kterou s radostí přijal. Jak je vidět, profesor
                                                                                     vzpomínal Mařatka.
        byla ponejvíce v sádře, ale hodně jich bylo
                                              vaný Václav Brožík, jenž se jako jediný Čech
                                                                                       Nekonečnými studiemi rukou a nohou si
        v bronzu i v mramoru. Menší dílka na sádro-
 měl na své žáky pomyslný karabáč i poté, co
 všechno, co vidím   akademii opustili. Mařatka se hned pustil do   vých podstavcích. Překrásná byla instalace. Vše   dopracoval ke členství ve francouzské umělec-  slavný sochař své žáky prověřoval, než je pustil
                                              ké akademii Académie des Beaux Arts. V Paříži
                                                                                     k „sobě“. Ve zkoušce český stipendista obstál –
 práce a úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.
        v bílém,“ zavzpomínal po čase Mařatka. Bylo
                                                                                     „Pas mal, mais chantez plus!“ (Není to špatné,
                                              zazářila také hvězda Alfonse Muchy. Většina
        tu i poslední skandální Rodinovo dílo – Balzac,
 Za sochu Ledaři na Vltavě získal Hlávkovo sti-
 pendium, jež mu umožnilo odjet do tehdejšího   kterého si v roce 1891 objednal Émile Zola coby   dalších ale svoji kariéru začínala a zpravidla   ale více zpívejte!), dozvěděl se Mařatka. Byl
 centra umění Paříže. Čtyřicet centimetrů vyso-  nově zvolený předseda sdružení francouzských   i končila mezi bohémou na Montmartru. Spo-  přijat. Mistra a jeho žáka dělilo čtyřiatřicet let.
 ký sádrový model této sochy je součástí Sbírky   spisovatelů. Namísto portrétu spisovatele   lečně sdíleli nejlacinější ateliéry a žili „z ruky   Další působení v Rodinově ateliéru se později
 umění 19. století a klasické moderny Národní   a tradiční alegorické sestavy koncipoval sochař   do huby“. K prosazení potřebovali i pomoc   proměnilo v osobní přátelství. „Mon chér Ma-
 Rod Mařatkových pocházel z Vysokého nad   galerie Praha.  pomník jako monumentální postavu symbo-  starších a zkušenějších. Jeden z takových   rata“ (Můj drahý Marato), slýchal často mladý
 Jizerou v Podkrkonoší. V jednom z nejvýše   lizující tvůrčí sílu génia. Nekonvenční pojetí   ostrůvků kolegiality se vytvořil kolem ateliéru   český sochař. Rodin vypozoroval, že Mařatka je
 položených měst u nás vždy vzkvétala tradice   Vzhůru do Paříže  však nesplnilo očekávání objednavatele, který   malíře Vojtěcha Hynaise, jenž žil ve francouzské   nejen velmi šikovný sochař, ale i užitečný a milý
 vyřezávaných betlémů a tomuto živobytí se   Za svým velkým snem se Mařatka vypravil   plastiku odmítl a dokonce protestoval proti   metropoli patnáct let a ochotně pomohl řadě   člen ateliéru. Po čase se spolu spřátelili natolik,
 v drsných podmínkách horského městečka vě-  v červenci 1900, kdy se v Paříži konala Světová   její veřejné prezentaci. Tři metry vysoké a šest   českých Pařížanů, včetně Josefa Mařatky.  že mladík dostal od manželů Rodinových
 novala také rodina Mařatkova. Josef však přišel   výstava (Exposition Universelle) oslavující úspě-  set kilogramů vážící dílo se nakonec svého   Pro Mařatku to ani tak nebylo snadné ob-  nabídku bydlet přímo v jejich sídle v Meudoně.
 na svět až 21. května 1874 v Praze, kam se jeho   chy uplynulého století. Výstavy se zúčastnilo   vystavení dočkalo. Nyní existuje ve třech auto-  dobí. Potýkal se s nedostatkem peněz, protože   Vila stála uprostřed velkého parku a kolem ní
 otec s matkou přesunuli za lepším živobytím.   více než 50 milionů lidí, 76 tisíc vystavovatelů   rizovaných bronzových odlitcích – jedním se   stipendium bylo nedostatečné, a pramalá   bylo několik pavilonů proměněných na velké
 O dva roky později rodinu doplnil benjamínek   a vznikly pro ni dnes již ikonické stavby – želez-  pyšní Japonsko, druhý zdobí křižovatku bulvárů   znalost francouzštiny mu zde život také neuleh-  muzeum s antickou kolonádou plné antických
 Vilém. Šťastnými rodiči byli vyučený obuvník   niční stanice Gare de Lyon a Gare d’Orsay (nyní   Montparnasse a Raspail v Paříži a třetí domi-  čila. Nakonec ale zosnoval smělý plán. Sebral   mramorů a váz. Mařatka si ve vile oblíbil velkou
 Vilém a Anna, rozená Metznerová, jež pocháze-  Musée d’Orsay) nebo pavilony Grand a Petit   nuje vstupnímu prostoru Veletržního paláce   veškerou kuráž a vydal se s Dědinou k Rodi-  místnost s vysokým stropem a velkými ateliéro-
 la z Jílového u Prahy.  Palais. Byla to také éra počátku zvukového   Národní galerie v Praze.  novu pavilonu. Nesl s sebou fotografie svých   vými okny, které říkal malé muzeum.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24