Page 23 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet duben 2021
P. 23

22  Hyde Park  Hobulet duben 2021  Hobulet duben 2021                               Hyde Park                        23



 Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu,
 které střídavě stanovují otázku k diskuzi. Možnost odpovědět dostaly všechny strany.
 Tentokrát se ptá ODS:   rekonstrukci provázejí neočekávané vícená-  prokázali, že Libeňský most je v dobré kondici   telstva ji doporučil zastupitelstvu ke schválení.
        klady. I při nedávno dokončené rekonstrukci   a opravit jej lze, a PRAHA SOBĚ během jediného   Experti z ČVUT propočítali čtyři varianty opra-
 Osud Libeňského mostu byl velkým tématem    Negrelliho viaduktu bylo zapotřebí vyměnit   volebního období vypsala veřejnou zakázku na   vy. Následně byla vypsána soutěž na projektanta
        4 klenby navíc. Smutné je, že za vynaložené
                                              rekonstrukci. Náměstek primátora Adam Schein-
 komunálních voleb v roce 2018. Jak hodnotíte dosavadní   miliardy Praha nezíská stavbu, která bude   herr jejím vypsáním plní úkol, který mu v roce   a zhotovitele. V rámci prvního kola výběrového
                                                                                     řízení (září 2019), kdy se posuzovaly kvalifikační
 snahy vedení hlavního města o jeho rekonstrukci?   spolehlivá, nízkonákladová a bezpečná alespoň   2016 uložilo zastupitelstvo hl. m. Prahy, mimo   předpoklady, se přihlásil pouze jeden účastník
        v horizontu desítek let. S postupem vedení Pra-  jiné i hlasy většiny zastupitelů za ODS. ○   řízení, který požadované kvalifikační předpokla-
        hy v této otázce tedy nesouhlasím a v žádném                                 dy stanovené v zadávací dokumentaci nesplnil.
        případě s ním spokojený nejsem. ○                                            Oprava tím nabrala zpoždění.
                                                                                       Novou soutěž vypsala Technická správa
                                              Lukáš Tůma, zastupitel                 komunikací hl. m. Prahy (TSK) v říjnu 2020.
                                                                                     Odhadovaná cena na projektanta a zhotovite-
        Martin Tománek,                       STAN                                   le opravy celého soumostí spojující městské
        zastupitel za PRAHA 7                 Libeňský most byl postaven ve stylu avant-  části Praha 7 a 8 je nakonec výrazně vyšší, ale
                                                                                     zahrnuje mnohem více stavebních objektů
        SOBĚ                                  gardního funkcionalismu, kubismu v roce   a týká se kompletního úseku od křižovatky
                                              1928 k 10. výročí vzniku Československé   Dělnické s Jankovcovou až po Palmovku.
                                              republiky a od té doby nebyl zatím nikdy   Součástí obnovy má být výstavba nových
        Osud Libeňského mostu se stal tématem   opraven.
        komunálních voleb v roce 2018 poté, co toto   V nynější době se již delší dobu nachází   ramp pro pěší a cyklisty na Rohanský ostrov,
                                                                                     kde má vzniknout park a dále retenční nádrž,
        téma zvedla PRAHA SOBĚ, zejména tehdejší   v havarijním stavu, v roce 2019 byl dokonce   proplachovací kanál nebo protipovodňové
        kandidát a současný radní pro dopravu Adam
        Scheinherr, který jako první upozornil na   uzavřen pro auta i městskou hromadnou   úpravy související s budoucím rozvojem
                                              dopravu. Provedlo se tedy několik zkušebních
                                                                                     území Prahy 8. Podstatnou změnou oproti
        architektonické kvality celého soumostí, začal   zatížení mostu a zjistilo se, že oblouky vyka-
        se angažovat pro jeho zachování ve stávají-  zují stejnou zatížitelnost jako při výstavbě.    předchozí zrušené soutěži je i předpoklad
                                                                                     zachování, byť velmi omezeného, provozu
        cí podobě a vymezil se proti plánu na jeho   Od začátku byly navrhované dvě varianty
        zbourání a nahrazení novým, širším mostem.                                   během oprav – pro pěší a cyklisty.
        PRAHA 7 SOBĚ od počátku rekonstrukci Libeň-  řešení. Buďto most zbourat a postavit nový,   Radostnou zprávou je i skutečnost, že zadání
                                              nebo most zrekonstruovat. Zjišťoval jsem
                                                                                     předpokládá zachovat původní klenutý
        ského mostu ve stávající podobě podporovala.   si všechny dostupné informace ohledně
        Obyvatelé Prahy se rychle postavili na stranu   výstavby a historie mostu, problematiku jsem   oblouk soumostí na libeňské straně, který je
                                                                                     svým rozponem poměrně unikátním ar-
        zachování mostu a postupně si téma osvojily   probíral s mnohými architekty a nakonec
        i ostatní kandidující subjekty. Záhy bylo jasné,                             chitektonickým prvkem a připomíná místa
        že na plánované bourání nedojde.      jsem dospěl k názoru, že je dobře, že se most   původního koryta Vltavy. TSK rovněž vypsala
                                                                                     soutěž na správce stavby, který je již vysou-
                                              bude rekonstruovat. Zachovají se historicky
          V září minulého roku schválila Rada hl. m.   cenné části mostu a obnoví se okolí.
        Prahy na návrh Adama Scheinherra (PRAHA   Na konci února letošního roku došlo   těžen. Zakázka by měla proběhnout podle
                                                                                     standardu Design and Build, kdy se soutěží
        SOBĚ) vypsání veřejné zakázky na rekonstruk-  k uzavření nabídek k zakázce na rekonstrukci
        ci Libeňského mostu. Během pouhých dvou                                      současně stavební firma i projektant.
                                                                                       Zájemci o rekonstrukci mostu nyní zpra-
        let od voleb se podařilo znaleckými posudky,   Libeňského mostu a přestavbu jeho okolních   covávají nabídky. Hlavním kritériem je cena,
                                              částí. Maximální cena byla stanovena na
        podrobnými diagnostikami i statickými a dy-  2,85 miliardy korun. Oprava mostu započne
        namickými zatěžovacími zkouškami prokázat,   v příštím roce a skončit má do pěti let od   která bude mít v hodnocení váhu 80 %. Dva-
                                                                                     cetiprocentní váhu bude mít doba navržené
        že most je i přes devadesát let zanedbávání   zahájení stavby.
        v dobré technické kondici, a je tedy skutečně                                výluky tramvají.
                                                 Bude se rekonstruovat soumostí Libeň-
                                                                                       Věříme, že napodruhé se podaří vysoutěžit
        možné jej rekonstruovat, a připravit projekt re-  ského mostu, bude se obnovovat vltavské   projektanta i zhotovitele a Libeňský most se
        konstrukce. Jejím výsledkem bude most stejně   rameno, budou se budovat cyklostezky,
        široký jako nyní a stejně jako nyní rovnocenně   bezbariérový přístup na most z Rohanského   konečně dočká tolikrát odkládané opravy.
                                                                                       Tato památka navržená významným
 Tomáš Bartovský,   o hlavní třísetmetrový obloukový most přes   Shrnuto: kritická část soumostí projde jen bazál-  sloužící všem druhům dopravy – tramvajím,   ostrova a proplachovací kanál. Jedná se tedy   architektem Pavlem Janákem a postavená
 ní opravou a další problémy a náklady přesune
 Vltavu označovaný jako V009, jehož technický
        automobilům, cyklistům i chodcům. Jak totiž
                                              o šíři záboru stavby od křižovatky z Dělnické
                                                                                     k 10. výročí vzniku Československa si určitě
 předseda zastupitelského   stav je kritický.  současná pražská politická reprezentace do bu-  dlouhodobě poukazovala Lenka Burgerová   až po Palmovku. Most by měl být široký    zaslouží obdiv nás i našich dětí a rozhodně si
 O způsobu, jakým bude jeho oprava
 doucna. V odborných kruzích se hovoří o tom,
        (radní pro rozvoj za PRAHA 7 SOBĚ), zvyšo-
 klubu ODS  provedena, rozhodli pražští radní 24. dub-  že na tuto část mostu případný zhotovitel stavby   vání dopravní kapacity mostu je nesmyslné   21 metrů a kromě dvojích tramvajových kolejí   nezaslouží tupé zbourání. ○
 na 2020 usnesením č. 2043. Ze čtyř variant,   neposkytne záruku delší než 10 let.  vzhledem k tomu, že spojnice Dělnická–Pal-  v každém směru bude mít pruh pro auta,
 Rekonstrukce Libeňského mostu je klasický   které předložil Kloknerův ústav ČVUT, bohužel   Zajímavé je, jak málo času dali pražští   movka není a nemá být tranzitní komunikací.   pro cyklisty i pro chodce.
                                                 Osobně se mi líbí, že vedení hlavního měs-
 příklad proměny lehkovážného slibu politika   schválili první, a to ještě s úpravou. Oproti   radní na zpracování nabídky. Čtyři měsíce   Při rekonstrukci budou také zachovány klíčové   ta Prahy zvolilo takovou metodu rekonstrukce
 v noční můru úředníků, techniků a dodavate-  zbývajícím variantám má být zásah do kon-  jsou velmi krátká lhůta, zvlášť když město   architektonické prvky mostu a vybudovány   a výstavby, kdy jedna firma vytvoří projekt   Ondřej Mirovský, Zelení,
 lů, kteří ho mají realizovat. Pokud by platily   strukce mostu minimalistický. Půjde o výměnu   zvolilo náročnou metodu Design & Build,   rampy, které umožní bezbariérový přístup na   i stavby sama zrealizuje, tak se s vámi těším
 povolební sliby starosty Čižinského a praž-  vozovky a roznášecí desky, ubourání některých   která na zhotovitele přenáší odpovědnost za   Rohanský ostrov. Rekonstrukce by měla být do-  na zrekonstruovaný Libeňský most. ○   a Iveta Lysoňková, Piráti
 ského radního pro dopravu Scheinherra, byla   rámových konstrukcí a výměnu části násypů   přípravu projektové dokumentace i zjištění   končena v roce 2025. V jejím průběhu bohužel
 by už oprava mostu v plném proudu. Pravda   nad nosnými klenbami. Tyto klenby z prosté-  potřebných povolení a změn územního plánu.   nebude most průjezdný pro auta a tramvaje      Libeňský most (přesněji Libeňské soumostí)
 je taková, že ještě ani nedoběhlo výběrové   ho betonu, které jsou ve špatném technickém   Za tato rizika si dodavatel samozřejmě nechá   (původní idea souběžného provizorního mos-       architektů Pavla Janáka a Františka Mencla
 řízení na projektanta a zhotovitele stavby.   stavu, nebudou ani vyměněny, ani vyztuženy.   pořádně zaplatit, zvlášť když mu bude hrozit   tu, který by zachoval tramvajové propojení po   je možná nenápadnou, ale při bližším sezná-
 Asi nejpřesněji se tak před dvěma lety strefil   A zesíleny nebudou ani základy a pilíře mostu,   za každý den prodlení smluvní pokuta několik   celou dobu rekonstrukce, se nakonec bohužel   Jiří Hejnic, zastupitel   mení nádhernou stavbou, kterou vždy mělo
 primátor Hřib, když mluvil o zahájení prací až   které jsou postiženy síranovou korozí.  milionů korun. Ta bude hrát roli i v naplňování   ukázala jako nerealizovatelná), ale pro pěší   smysl zachovat. Jsme proto velmi rádi, že
 v roce 2023.  Důvody, proč se pro tuto variantu vedení   jednoho ze dvou rozhodných kritérií tendru.   a cyklisty zůstane prostupný po celou dobu   TOP 09  v minulém roce se podařilo po mnoha letech
 Načasování rekonstrukce je důležité, neboť   Prahy rozhodlo, ale i následky tohoto roz-  Kromě nabídkové ceny je dalším kritériem   jejího trvání.  přešlapování definitivně dospět na základě
 na něm mimo jiné závisí oprava křehké tepny   hodnutí do budoucna je možné pochopit po   délka výluky tramvajové dopravy. Podivné je,   PRAHA 7 SOBĚ tento výsledek vítá. Je zcela   Dosavadní snahy hodnotíme jako naprosto   výsledků diagnostických zkoušek k rozhodnu-
 pražské dopravy – Hlávkova mostu, který přes   prostudování zprávy Kloknerova ústavu ČVUT,   že zajištění její výměny není součástí zakázky,   v souladu s tím, co jsme od počátku prosazovali.   upřímné. Od voleb 2018 se provedly spousty   tí a dojde k opravě mostu.
 Vltavu přenáší obrovskou zátěž Severojižní   která tvoří nedílnou součást výše uvedeného   a zhotovitel tedy nemůže délku výluky přímo   Je také třeba podotknout, že se jedná o jedno-  práce na diagnostice mostu, která byla pod-  Ještě před několika lety to přitom vypadalo,
 magistrály. Pro budoucí bezpečnou a ekono-  usnesení. O vybrané variantě se v ní píše, že   ovlivnit. Přesto bude za termín hodnocen.  značný politický úspěch. Zatímco předchozí   mínkou nutnou pro určení rozsahu a způsobu   že demolice mostu je nezvratný fakt. Motivací
 mickou funkci Libeňského mostu je samozřej-  „znamená nejnižší počáteční náklady, nejkratší   Kolik bude rekonstrukce celého soumostí   koalice Libeňský most dlouhodobě zanedbávaly   provedení prací. Rada hl. m. Prahy nechala od   pro bourání mostu byla vedle jeho stavu také
 mě mimořádně důležitý technologický postup,   dobu (…) úprav, ale znamená nejmenší zvý-  nakonec stát, je ve hvězdách. Očekávám,   a pak přišly s nesmyslnými řešeními (zbytečným   Kloknerova ústavu ČVUT zpracovat studii, jak   snaha most rozšířit a tím přivést do Prahy 7 no-
 jakým bude oprava realizována, a to zejména   šení zatížitelnosti, vysoké náklady na údržbu   že to bude podstatně víc, než je předpokládaná   bouráním počínaje a stavbou mostu obsahujícího   by oprava měla vypadat. Ústav ji dokončil na   vou automobilovou tranzitní dopravu. S tímto
 té nejpostiženější ze šesti částí soumostí. Jde   a brzkou nutnost další rekonstrukce“.   cena 2,8 miliardy bez DPH. Každou   byty pro pražské hasiče konče), nyní odborníci   jaře 2019 a dopravní výbor pražského zastupi-  záměrem jsme od začátku nesouhlasili.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28