Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet duben 2021
P. 21
20 Osudy Hobulet duben 2021 Hobulet duben 2021 Osudy 21
Pravidelná vydatná strava, plat a zázemí pracoval ve svém ateliéru zprvu v Letohradské Místo něj tam dodnes stojí sousoší Humanita vytvořil čtveřici monumentálních mramoro-
v překrásném tvůrčím prostředí – jaká změna ulici na Letné, později v Blanické ulici na Vino- a Práce od jiného vynikajícího sochaře Jana vých soch dělníků, které můžete na průčelí bý-
pro českého stipendistu. Dostal také své stálé hradech. Ve stejném roce zemřel na mozkovou Štursy. Modeloval také řadu dalších portrétů – valé radnice Prahy 7 obdivovat dodnes. Získal
místo u stolu na levé straně hned vedle svého mrtvici jeho o generaci starší soused z Žitné divadelní herečky Hany Kvapilové nebo přítele také řadu odborných uznání – stal se členem
patrona, naproti paní Rodinové. U stolu s nimi Antonín Dvořák. Mařatka sejmul jeho posmrt- Antonína Slavíčka. Tuto bustu můžete dodnes Société Nationale des Beaux-Arts v Paříži a Čes-
sedávala ještě malá okatá dívenka Zezette, scho- nou masku a několik příštích let vytvářel další vidět na domě v ulici Dobrovského 646/9, ké akademie věd a umění. 29. října 1932 byl na
vanka Rodinových, kteří vlastní děti neměli. a další verze skladatelova portrétu. Rodinův žák kde tento náš nejvýznamnější krajinář strávil náměstí Pod Emauzy odhalen nejvýznamnější
Jak Mařatka sám vzpomínal, „byla jako světlé v té době také modeloval nadživotní plastiky poslední léta svého krátkého života. Mařatkův pomník s názvem Praha svým vítěz-
okénko do jejich života bez dětí“. Zezette byla Drama a Hudba pro Obecní dům, sousoší Síla V roce 1911 si Mařatka pronajal ateliér v ulici ným synům. Byly to šťastné roky intenzivní prá-
vnučka belgického sochaře Van Rasbourga, a Vytrvalost a nadživotní postavy Skromnost Na Výšinách 12, kde pracoval dalších třiadvacet ce. Starý ateliér Na Výšinách přestal úspěšnému
u něhož Rodin kdysi pracoval. Rodinovi se stali a Ušlechtilost pro Novou radnici v Praze. let. Před Mařatkou se zde vystřídali sochaři sochaři dávno vyhovovat, a tak se rodina v roce
jejími kmotry a ujali se jí, když osiřela. Účastnil se výzdoby Hlávkova mostu, pro nějž Jan Štursa, Otto Gutfreund nebo Josef Wagner 1934 přestěhovala do vlastního domu s velkým
vytvořil portréty pražských radních. Z nich si a i po Mařatkovi měl ateliér zajímavé nájemní- ateliérem v ulici U Páté baterie 40, který pro
Slavná výstava můžete dnes na obloucích nad řekou prohléd- ky. Působil zde Myslbekův a Štursův žák sochař Mařatku navrhl architekt Pavel Janák.
Jak se říká, s jídlem roste chuť. A tak Mařatka nout již pouze poslední, který zobrazuje ná- Václav Žalud, jenž ateliér v 60. letech krátce V rodinném životě byl Mařatka divný patron.
zosnoval další ambiciózní plán – Rodinovu městka Václava Kasalického. Pro Hlávkův most propůjčil Vladimíru Kýnovi a Jaroslavě Lukešo- Jak se dozvídáme ze vzpomínek jeho jediného
výstavu v Praze. Při povaze a zvycích francouz- měl Mařatka vytvořit ještě pomník samotného vé, kteří zde pracovali na monumentálním po- syna Zdeňka, uměl být v období poklidu vlídný,
ského sochaře to nebyl zrovna snadný úkol. Josefa Hlávky, ale k jeho osazení nikdy nedošlo. mníku slezského píšícího buřiče Petra Bezruče. přátelský a pohodový. „To se však měnilo v zá-
Vlastní práce vystavoval Rodin jen velmi zřídka, Po Žaludově smrti v roce 1977 v ateliéru dlouhá vislosti na míře pracovního stresu. Když řešil
i když o něj byl především v Itálii, ale i v dalších léta tvořil sochař Josef Klimeš. Ten byl také po- nějaký komplikovaný problém nebo zrovna
zemích velký zájem. Nakonec však dostala sledním umělcem, který ateliér využíval k jeho tvořil, zcela se propadal do uzavřenosti, mlčen-
přednost Praha. Malíř Max Švabinský připravil původnímu účelu. Dnes tento prostor s nezvyk- livosti, také mu však často bouchaly saze. Pak
pozvánku, Jan Kotěra společně se Stanislavem le bohatou historií slouží jako běžný byt. si vybíjel své tenze na rodině, zejména na své
Suchardou navrhli a postavili na úpatí Kinského Pro Mařatku to bylo šťastné období i v sou- jinak milované manželce Zdence.“ Se synáčkem
zahrady pod Petřínem secesní výstavní pavilon kromém životě. 22. června 1912 ve vinohrad- chodil na procházky tak, že kluk musel mlčky
a Mařatka se postaral o převoz Rodinových ském kostele sv. Ludmily si své ano řekli Josef cupitat po boku svého otce, který si neustále
soch. A 2. května 1902 mohla ta sláva začít. Mařatka a Zdenka Procházková. Téměř přesně cosi kreslil. Z vlídného umělce se najednou
Ještě nikdy nebyl u nás takový zájem o sochař- po dvou letech se jim narodil syn Zdeněk. stával nerudný patriarcha.
ství. Tisíce návštěvníků se tlačily, aby mohli na Bohužel se pak šťastná hvězda k Mařatkovým Nové pohodlné bydlení a prostorný ateliér
vlastní oči vidět ty nejlepší Rodinovy kovové a celému světu náhle otočila zády. Malý Zdeně- v pražských Střešovicích si Mařatka dlouho
a mramorové sochy – Kovový věk, Jan Křtitel, ček byl na světě sotva jeden den, když v Sara- neužil. „Osud ho zasáhl mocnou ranou. Zá-
Občané z Calais, pomník V. Huga, ale i portréty 1 Busta Antonína Dvořáka, kterého Mařatka znal jevu proběhl atentát na následníka rakousko- keřná nemoc, která nepozorována hlodala již
a početný soubor sochařových kreseb. Rodin se coby souseda z Žitné ulice a jenž jej přivedl k hudbě, -uherského trůnu Františka Ferdinanda d’Este. dlouho na jeho skálopevném zdraví, vypukla
zahájení výstavy osobně zúčastnil, samozřejmě 1905–1906, Galerie hlavního města Prahy (GHMP) Měsíc poté, 28. července 1914, začala tři a čtvrt plnou silou a ochromila jeho tělesné síly,“
za velkého přičinění Josefa Mařatky. V Praze byl 2 Modelace rukou a nohou byla jedním z prvních roku trvající válka, během níž zahynulo téměř vzpomínala na poslední chvíle svého manžela
přivítán s nadšením a čekal jej nabitý program. úkolů, které Mařatka dostal v ateliéru Augusta Rodina. deset milionů vojáků a na osm milionů civilistů. Zdenka. Mařatka zemřel 20. dubna 1937 ve
Každý, kdo v té době něco znamenal, se chtěl Plastika nese název Velká ruka, pochází z roku 1903 Mezi nimi i sochařův bratr Vilém. Stejně tak byl věku 62 let. Byl tak ušetřen zničení pomníku
a je akvizicí GHMP
s velkým sochařem setkat. To už ale Mařatka 3 Pro Hlávkův most vytvořená bronzová socha i Josef povolán na frontu. Zprvu působil jako Praha svým vítězným synům, který nacisté
čekal na vhodný okamžik, kdy bude mít příleži- Architekt Hlávka nebyla vzhledem k válečným důstojník sanitní služby ve vojenském táboře zlikvidovali roku 1940. Dnes ovšem stojí replika
tost splnit si další ze svých přání. „Požádal jsem událostem na most osazena, 1914, GHMP poblíž Bratislavy, poté ve vojenské nemocnici tohoto pomníku opět na svém místě na náměstí
Rodina, aby navštívil mého bývalého učitele, 4 Ukázka ze skicáře Mistra Mařatky z doby, na Karlově náměstí, kde přežíval válku i budou- Pod Emauzy. Když dostal Mařatka v roce 1934
sochaře Myslbeka, což on sám přislíbil a roz- kdy pracoval na pomníku Praha svým vítězným cí Mařatkův asistent sochař Jan Lauda. Katzovu cenu České akademie, tehdy nejpres-
hodl, abychom jeli hned.“ Jejich cesta vedla na synům. Studie obelisku s figurální skupinou vznikla Po Mařatkově návratu domů se celá rodina tižnější ocenění československých výtvarných
pražskou akademii, kde Myslbek ve svém atelié- v roce 1928 a je uložena v depozitáři GHMP nastěhovala do malého bytu v Korunovační umělců, napsal o něm profesor Václav Vilém
5 Mařatka vytvořil nespočet pracovních náčrtků
ru právě pracoval na soše a na koni pro pomník a kreseb. Akvarelem a tužkou nakreslený ulici 904/7, odkud bylo z oken vidět na dvůr Štech slova, která jej věrně vystihují: „Kromě
sv. Václava. V jejich pohledech se zračila vzá- ženský akt je uložen ve sbírce GHMP s ateliérem v ulici Na Výšinách. V paměti syna talentu jsou v případě Mařatkově oceňovány
jemná úcta. Moment, který měl Mařatka před Zdeňka se zachovala vzpomínka na tento i staré občanské ctnosti: pracovitost, solidnost,
očima i po letech: „Bylo to opravdu dojemné, přízemní domek mezi zahrádkami uprostřed charakterní stálost v myšlení a věrnost ideálu.“
vidět dva světové sochaře na české půdě, kteří 4 bloku letenských činžáků. „Uvnitř byl ateliér Zdenka Mařatková zemřela v roce 1980 ve věku
řečí si sice nerozuměli, ale jejich účel nebylo zastaven sochami, sádrovými odlitky a různý- 90 let. Dlouhověkost byla nadělena i jejich synu 5
mluvení, ale činnost, objevovat v neúnavné mi pomůckami. Měl skleněnou střechu, pod Zdeňkovi, jenž se dožil úctyhodných 95 let.
práci tajemství krásy přírody, kterou nikdy niž otec navěsil řadu různě velkých plachet, Stal se významným lékařem v oblasti vnitřní-
nezradili, ale s velkou láskou ji velebili a obdi- kterými řídil směr a sílu osvětlení. Tím vším ho lékařství, oboru gastroenterologie. Za svůj
vovali ve svých sochařských dílech. Tím také vytvořil jakési bludiště, které dýchalo tajem- přínos medicíně byl v roce 2001 pasován na
byli pořád mladými, jejich práce vzrušovaly ným životem.“ Rytíře lékařského stavu České lékařské komory.
a přinášely nové a nové myšlenky.“ Po skončení války byl Mařatka v tvorbě plně Mařatkův hrob, jejž zdobí plastika Inteligence,
Dále byla na programu cesta na Moravu, při pohlcen tématem odboje. Modeloval sochu najdete v Praze na Olšanech.
níž Rodina provázela malířka Zdenka Braune- Raněný Čechoslovák a pracoval na pomníku Nebýt šťastné a přátelské povahy Josefa
rová a Alfons Mucha. Zde navštívil Hroznovou obětem 1. světové války Bubnující legionář. Mařatky, kdo ví, jak by se jeho život odvíjel.
Lhotu, kde měl ateliér malíř Joža Uprka a jeho Pro tříčlennou rodinu to ale nebylo především K ní je třeba připočíst i jeho velký talent, píli
bratr sochař Franta Uprka. Na Rodina zapůsobi- po finanční stránce úplně snadné období. a pokoru, s jakou přistupoval ke svým učitelům.
la především místní barevnost a dekorativnost. Jejich poměry se změnily v roce 1920, kdy byl Prožít studia u Myslbeka a následně pak u Ro-
„Připadal jsem si jako v helénském Řecku,“ Mařatka jmenován profesorem na Umělecko- dina vyžadovalo hodně sil, odvahy a disciplíny.
poznamenal a srovnal zdejší kraj s antickou průmyslové škole. Rozloučili se s malým bytem Mařatkův pařížský sen se stal skutečností, kte-
Helladou. v Korunovační a nastěhovali se do prostor- rou žil naplno. Dodnes se při studiu dějin umění
nějšího a hezčího naproti akademii. V ulici připomíná Rodinova výstava v Praze. Následně
Život v umění U Akademie 366/11 bydleli dalších dvanáct let pak i výstava Antoina Bourdella z jara 1909. Obě
U Rodina v učení pobyl Mařatka téměř čtyři a právě tehdy započala nejúspěšnější epocha se uskutečnily především díky Mařatkovi a jeho
roky. Pak se český sochař vrátil domů. Psal se Mařatkovy tvorby. Pracoval na řadě válečných hlubokému přátelství s oběma umělci. „Umění,
rok 1904, když nastoupil jako asistent ke svému pomníků, do letenského ateliéru mu chodil to je něha. Zamiloval jsem si všechno, co vidím,“
příteli Suchardovi, aby mu pomohl s náročným sedět modelem prezident Masaryk, pro bývalou napsal si Mařatka do skicáku v okamžiku, kdy
pomníkem Františka Palackého. Kromě toho Úrazovou pojišťovnu na nábřeží Kpt. Jaroše byl skutečně šťastný – tedy když tvořil. ○