Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet duben 2021
P. 21

20  Osudy  Hobulet duben 2021  Hobulet duben 2021                                   Osudy                            21





 Pravidelná vydatná strava, plat a zázemí   pracoval ve svém ateliéru zprvu v Letohradské   Místo něj tam dodnes stojí sousoší Humanita   vytvořil čtveřici monumentálních mramoro-
 v překrásném tvůrčím prostředí – jaká změna   ulici na Letné, později v Blanické ulici na Vino-  a Práce od jiného vynikajícího sochaře Jana   vých soch dělníků, které můžete na průčelí bý-
 pro českého stipendistu. Dostal také své stálé   hradech. Ve stejném roce zemřel na mozkovou   Štursy. Modeloval také řadu dalších portrétů –   valé radnice Prahy 7 obdivovat dodnes. Získal
 místo u stolu na levé straně hned vedle svého   mrtvici jeho o generaci starší soused z Žitné   divadelní herečky Hany Kvapilové nebo přítele   také řadu odborných uznání – stal se členem
 patrona, naproti paní Rodinové. U stolu s nimi   Antonín Dvořák. Mařatka sejmul jeho posmrt-  Antonína Slavíčka. Tuto bustu můžete dodnes   Société Nationale des Beaux-Arts v Paříži a Čes-
 sedávala ještě malá okatá dívenka Zezette, scho-  nou masku a několik příštích let vytvářel další   vidět na domě v ulici Dobrovského 646/9,   ké akademie věd a umění. 29. října 1932 byl na
 vanka Rodinových, kteří vlastní děti neměli.   a další verze skladatelova portrétu. Rodinův žák   kde tento náš nejvýznamnější krajinář strávil   náměstí Pod Emauzy odhalen nejvýznamnější
 Jak Mařatka sám vzpomínal, „byla jako světlé   v té době také modeloval nadživotní plastiky   poslední léta svého krátkého života.  Mařatkův pomník s názvem Praha svým vítěz-
 okénko do jejich života bez dětí“. Zezette byla   Drama a Hudba pro Obecní dům, sousoší Síla   V roce 1911 si Mařatka pronajal ateliér v ulici   ným synům. Byly to šťastné roky intenzivní prá-
 vnučka belgického sochaře Van Rasbourga,   a Vytrvalost a nadživotní postavy Skromnost   Na Výšinách 12, kde pracoval dalších třiadvacet   ce. Starý ateliér Na Výšinách přestal úspěšnému
 u něhož Rodin kdysi pracoval. Rodinovi se stali   a Ušlechtilost pro Novou radnici v Praze.   let. Před Mařatkou se zde vystřídali sochaři   sochaři dávno vyhovovat, a tak se rodina v roce
 jejími kmotry a ujali se jí, když osiřela.  Účastnil se výzdoby Hlávkova mostu, pro nějž   Jan Štursa, Otto Gutfreund nebo Josef Wagner   1934 přestěhovala do vlastního domu s velkým
 vytvořil portréty pražských radních. Z nich si   a i po Mařatkovi měl ateliér zajímavé nájemní-  ateliérem v ulici U Páté baterie 40, který pro
 Slavná výstava  můžete dnes na obloucích nad řekou prohléd-  ky. Působil zde Myslbekův a Štursův žák sochař   Mařatku navrhl architekt Pavel Janák.
 Jak se říká, s jídlem roste chuť. A tak Mařatka   nout již pouze poslední, který zobrazuje ná-  Václav Žalud, jenž ateliér v 60. letech krátce   V rodinném životě byl Mařatka divný patron.
 zosnoval další ambiciózní plán – Rodinovu   městka Václava Kasalického. Pro Hlávkův most   propůjčil Vladimíru Kýnovi a Jaroslavě Lukešo-  Jak se dozvídáme ze vzpomínek jeho jediného
 výstavu v Praze. Při povaze a zvycích francouz-  měl Mařatka vytvořit ještě pomník samotného   vé, kteří zde pracovali na monumentálním po-  syna Zdeňka, uměl být v období poklidu vlídný,
 ského sochaře to nebyl zrovna snadný úkol.   Josefa Hlávky, ale k jeho osazení nikdy nedošlo.   mníku slezského píšícího buřiče Petra Bezruče.   přátelský a pohodový. „To se však měnilo v zá-
 Vlastní práce vystavoval Rodin jen velmi zřídka,   Po Žaludově smrti v roce 1977 v ateliéru dlouhá   vislosti na míře pracovního stresu. Když řešil
 i když o něj byl především v Itálii, ale i v dalších   léta tvořil sochař Josef Klimeš. Ten byl také po-  nějaký komplikovaný problém nebo zrovna
 zemích velký zájem. Nakonec však dostala   sledním umělcem, který ateliér využíval k jeho   tvořil, zcela se propadal do uzavřenosti, mlčen-
 přednost Praha. Malíř Max Švabinský připravil   původnímu účelu. Dnes tento prostor s nezvyk-  livosti, také mu však často bouchaly saze. Pak
 pozvánku, Jan Kotěra společně se Stanislavem   le bohatou historií slouží jako běžný byt.  si vybíjel své tenze na rodině, zejména na své
 Suchardou navrhli a postavili na úpatí Kinského   Pro Mařatku to bylo šťastné období i v sou-  jinak milované manželce Zdence.“ Se synáčkem
 zahrady pod Petřínem secesní výstavní pavilon   kromém životě. 22. června 1912 ve vinohrad-  chodil na procházky tak, že kluk musel mlčky
 a Mařatka se postaral o převoz Rodinových   ském kostele sv. Ludmily si své ano řekli Josef   cupitat po boku svého otce, který si neustále
 soch. A 2. května 1902 mohla ta sláva začít.   Mařatka a Zdenka Procházková. Téměř přesně   cosi kreslil. Z vlídného umělce se najednou
 Ještě nikdy nebyl u nás takový zájem o sochař-  po dvou letech se jim narodil syn Zdeněk.   stával nerudný patriarcha.
 ství. Tisíce návštěvníků se tlačily, aby mohli na   Bohužel se pak šťastná hvězda k Mařatkovým   Nové pohodlné bydlení a prostorný ateliér
 vlastní oči vidět ty nejlepší Rodinovy kovové   a celému světu náhle otočila zády. Malý Zdeně-  v pražských Střešovicích si Mařatka dlouho
 a mramorové sochy – Kovový věk, Jan Křtitel,   ček byl na světě sotva jeden den, když v Sara-  neužil. „Osud ho zasáhl mocnou ranou. Zá-
 Občané z Calais, pomník V. Huga, ale i portréty   1 Busta Antonína Dvořáka, kterého Mařatka znal   jevu proběhl atentát na následníka rakousko-  keřná nemoc, která nepozorována hlodala již
 a početný soubor sochařových kreseb. Rodin se   coby souseda z Žitné ulice a jenž jej přivedl k hudbě,   -uherského trůnu Františka Ferdinanda d’Este.   dlouho na jeho skálopevném zdraví, vypukla
 zahájení výstavy osobně zúčastnil, samozřejmě   1905–1906, Galerie hlavního města Prahy (GHMP)  Měsíc poté, 28. července 1914, začala tři a čtvrt   plnou silou a ochromila jeho tělesné síly,“
 za velkého přičinění Josefa Mařatky. V Praze byl   2 Modelace rukou a nohou byla jedním z prvních    roku trvající válka, během níž zahynulo téměř   vzpomínala na poslední chvíle svého manžela
 přivítán s nadšením a čekal jej nabitý program.   úkolů, které Mařatka dostal v ateliéru Augusta Rodina.   deset milionů vojáků a na osm milionů civilistů.   Zdenka. Mařatka zemřel 20. dubna 1937 ve
 Každý, kdo v té době něco znamenal, se chtěl   Plastika nese název Velká ruka, pochází z roku 1903   Mezi nimi i sochařův bratr Vilém. Stejně tak byl   věku 62 let. Byl tak ušetřen zničení pomníku
 a je akvizicí GHMP
 s velkým sochařem setkat. To už ale Mařatka   3 Pro Hlávkův most vytvořená bronzová socha    i Josef povolán na frontu. Zprvu působil jako   Praha svým vítězným synům, který nacisté
 čekal na vhodný okamžik, kdy bude mít příleži-  Architekt Hlávka nebyla vzhledem k válečným    důstojník sanitní služby ve vojenském táboře   zlikvidovali roku 1940. Dnes ovšem stojí replika
 tost splnit si další ze svých přání. „Požádal jsem   událostem na most osazena, 1914, GHMP   poblíž Bratislavy, poté ve vojenské nemocnici   tohoto pomníku opět na svém místě na náměstí
 Rodina, aby navštívil mého bývalého učitele,   4 Ukázka ze skicáře Mistra Mařatky z doby,    na Karlově náměstí, kde přežíval válku i budou-  Pod Emauzy. Když dostal Mařatka v roce 1934
 sochaře Myslbeka, což on sám přislíbil a roz-  kdy pracoval na pomníku Praha svým vítězným    cí Mařatkův asistent sochař Jan Lauda.  Katzovu cenu České akademie, tehdy nejpres-
 hodl, abychom jeli hned.“ Jejich cesta vedla na   synům. Studie obelisku s figurální skupinou vznikla   Po Mařatkově návratu domů se celá rodina   tižnější ocenění československých výtvarných
 pražskou akademii, kde Myslbek ve svém atelié-  v roce 1928 a je uložena v depozitáři GHMP    nastěhovala do malého bytu v Korunovační   umělců, napsal o něm profesor Václav Vilém
 5 Mařatka vytvořil nespočet pracovních náčrtků
 ru právě pracoval na soše a na koni pro pomník   a kreseb. Akvarelem a tužkou nakreslený    ulici 904/7, odkud bylo z oken vidět na dvůr   Štech slova, která jej věrně vystihují: „Kromě
 sv. Václava. V jejich pohledech se zračila vzá-  ženský akt je uložen ve sbírce GHMP  s ateliérem v ulici Na Výšinách. V paměti syna   talentu jsou v případě Mařatkově oceňovány
 jemná úcta. Moment, který měl Mařatka před   Zdeňka se zachovala vzpomínka na tento   i staré občanské ctnosti: pracovitost, solidnost,
 očima i po letech: „Bylo to opravdu dojemné,   přízemní domek mezi zahrádkami uprostřed   charakterní stálost v myšlení a věrnost ideálu.“
 vidět dva světové sochaře na české půdě, kteří   4  bloku letenských činžáků. „Uvnitř byl ateliér   Zdenka Mařatková zemřela v roce 1980 ve věku
 řečí si sice nerozuměli, ale jejich účel nebylo   zastaven sochami, sádrovými odlitky a různý-  90 let. Dlouhověkost byla nadělena i jejich synu   5
 mluvení, ale činnost, objevovat v neúnavné   mi pomůckami. Měl skleněnou střechu, pod   Zdeňkovi, jenž se dožil úctyhodných 95 let.
 práci tajemství krásy přírody, kterou nikdy   niž otec navěsil řadu různě velkých plachet,   Stal se významným lékařem v oblasti vnitřní-
 nezradili, ale s velkou láskou ji velebili a obdi-  kterými řídil směr a sílu osvětlení. Tím vším   ho lékařství, oboru gastroenterologie. Za svůj
 vovali ve svých sochařských dílech. Tím také   vytvořil jakési bludiště, které dýchalo tajem-  přínos medicíně byl v roce 2001 pasován na
 byli pořád mladými, jejich práce vzrušovaly   ným životem.“  Rytíře lékařského stavu České lékařské komory.
 a přinášely nové a nové myšlenky.“  Po skončení války byl Mařatka v tvorbě plně   Mařatkův hrob, jejž zdobí plastika Inteligence,
 Dále byla na programu cesta na Moravu, při   pohlcen tématem odboje. Modeloval sochu   najdete v Praze na Olšanech.
 níž Rodina provázela malířka Zdenka Braune-  Raněný Čechoslovák a pracoval na pomníku   Nebýt šťastné a přátelské povahy Josefa
 rová a Alfons Mucha. Zde navštívil Hroznovou   obětem 1. světové války Bubnující legionář.   Mařatky, kdo ví, jak by se jeho život odvíjel.
 Lhotu, kde měl ateliér malíř Joža Uprka a jeho   Pro tříčlennou rodinu to ale nebylo především   K ní je třeba připočíst i jeho velký talent, píli
 bratr sochař Franta Uprka. Na Rodina zapůsobi-  po finanční stránce úplně snadné období.   a pokoru, s jakou přistupoval ke svým učitelům.
 la především místní barevnost a dekorativnost.   Jejich poměry se změnily v roce 1920, kdy byl   Prožít studia u Myslbeka a následně pak u Ro-
 „Připadal jsem si jako v helénském Řecku,“   Mařatka jmenován profesorem na Umělecko-  dina vyžadovalo hodně sil, odvahy a disciplíny.
 poznamenal a srovnal zdejší kraj s antickou   průmyslové škole. Rozloučili se s malým bytem   Mařatkův pařížský sen se stal skutečností, kte-
 Helladou.  v Korunovační a nastěhovali se do prostor-  rou žil naplno. Dodnes se při studiu dějin umění
 nějšího a hezčího naproti akademii. V ulici   připomíná Rodinova výstava v Praze. Následně
 Život v umění  U Akademie 366/11 bydleli dalších dvanáct let   pak i výstava Antoina Bourdella z jara 1909. Obě
 U Rodina v učení pobyl Mařatka téměř čtyři   a právě tehdy započala nejúspěšnější epocha   se uskutečnily především díky Mařatkovi a jeho
 roky. Pak se český sochař vrátil domů. Psal se   Mařatkovy tvorby. Pracoval na řadě válečných   hlubokému přátelství s oběma umělci. „Umění,
 rok 1904, když nastoupil jako asistent ke svému   pomníků, do letenského ateliéru mu chodil   to je něha. Zamiloval jsem si všechno, co vidím,“
 příteli Suchardovi, aby mu pomohl s náročným   sedět modelem prezident Masaryk, pro bývalou   napsal si Mařatka do skicáku v okamžiku, kdy
 pomníkem Františka Palackého. Kromě toho   Úrazovou pojišťovnu na nábřeží Kpt. Jaroše    byl skutečně šťastný – tedy když tvořil. ○
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26