Page 22 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet duben 2021
P. 22
22 Hyde Park Hobulet duben 2021 Hobulet duben 2021 Hyde Park 23
Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu,
které střídavě stanovují otázku k diskuzi. Možnost odpovědět dostaly všechny strany.
Tentokrát se ptá ODS: rekonstrukci provázejí neočekávané vícená- prokázali, že Libeňský most je v dobré kondici telstva ji doporučil zastupitelstvu ke schválení.
klady. I při nedávno dokončené rekonstrukci a opravit jej lze, a PRAHA SOBĚ během jediného Experti z ČVUT propočítali čtyři varianty opra-
Osud Libeňského mostu byl velkým tématem Negrelliho viaduktu bylo zapotřebí vyměnit volebního období vypsala veřejnou zakázku na vy. Následně byla vypsána soutěž na projektanta
4 klenby navíc. Smutné je, že za vynaložené
rekonstrukci. Náměstek primátora Adam Schein-
komunálních voleb v roce 2018. Jak hodnotíte dosavadní miliardy Praha nezíská stavbu, která bude herr jejím vypsáním plní úkol, který mu v roce a zhotovitele. V rámci prvního kola výběrového
řízení (září 2019), kdy se posuzovaly kvalifikační
snahy vedení hlavního města o jeho rekonstrukci? spolehlivá, nízkonákladová a bezpečná alespoň 2016 uložilo zastupitelstvo hl. m. Prahy, mimo předpoklady, se přihlásil pouze jeden účastník
v horizontu desítek let. S postupem vedení Pra- jiné i hlasy většiny zastupitelů za ODS. ○ řízení, který požadované kvalifikační předpokla-
hy v této otázce tedy nesouhlasím a v žádném dy stanovené v zadávací dokumentaci nesplnil.
případě s ním spokojený nejsem. ○ Oprava tím nabrala zpoždění.
Novou soutěž vypsala Technická správa
Lukáš Tůma, zastupitel komunikací hl. m. Prahy (TSK) v říjnu 2020.
Odhadovaná cena na projektanta a zhotovite-
Martin Tománek, STAN le opravy celého soumostí spojující městské
zastupitel za PRAHA 7 Libeňský most byl postaven ve stylu avant- části Praha 7 a 8 je nakonec výrazně vyšší, ale
zahrnuje mnohem více stavebních objektů
SOBĚ gardního funkcionalismu, kubismu v roce a týká se kompletního úseku od křižovatky
1928 k 10. výročí vzniku Československé Dělnické s Jankovcovou až po Palmovku.
republiky a od té doby nebyl zatím nikdy Součástí obnovy má být výstavba nových
Osud Libeňského mostu se stal tématem opraven.
komunálních voleb v roce 2018 poté, co toto V nynější době se již delší dobu nachází ramp pro pěší a cyklisty na Rohanský ostrov,
kde má vzniknout park a dále retenční nádrž,
téma zvedla PRAHA SOBĚ, zejména tehdejší v havarijním stavu, v roce 2019 byl dokonce proplachovací kanál nebo protipovodňové
kandidát a současný radní pro dopravu Adam
Scheinherr, který jako první upozornil na uzavřen pro auta i městskou hromadnou úpravy související s budoucím rozvojem
dopravu. Provedlo se tedy několik zkušebních
území Prahy 8. Podstatnou změnou oproti
architektonické kvality celého soumostí, začal zatížení mostu a zjistilo se, že oblouky vyka-
se angažovat pro jeho zachování ve stávají- zují stejnou zatížitelnost jako při výstavbě. předchozí zrušené soutěži je i předpoklad
zachování, byť velmi omezeného, provozu
cí podobě a vymezil se proti plánu na jeho Od začátku byly navrhované dvě varianty
zbourání a nahrazení novým, širším mostem. během oprav – pro pěší a cyklisty.
PRAHA 7 SOBĚ od počátku rekonstrukci Libeň- řešení. Buďto most zbourat a postavit nový, Radostnou zprávou je i skutečnost, že zadání
nebo most zrekonstruovat. Zjišťoval jsem
předpokládá zachovat původní klenutý
ského mostu ve stávající podobě podporovala. si všechny dostupné informace ohledně
Obyvatelé Prahy se rychle postavili na stranu výstavby a historie mostu, problematiku jsem oblouk soumostí na libeňské straně, který je
svým rozponem poměrně unikátním ar-
zachování mostu a postupně si téma osvojily probíral s mnohými architekty a nakonec
i ostatní kandidující subjekty. Záhy bylo jasné, chitektonickým prvkem a připomíná místa
že na plánované bourání nedojde. jsem dospěl k názoru, že je dobře, že se most původního koryta Vltavy. TSK rovněž vypsala
soutěž na správce stavby, který je již vysou-
bude rekonstruovat. Zachovají se historicky
V září minulého roku schválila Rada hl. m. cenné části mostu a obnoví se okolí.
Prahy na návrh Adama Scheinherra (PRAHA Na konci února letošního roku došlo těžen. Zakázka by měla proběhnout podle
standardu Design and Build, kdy se soutěží
SOBĚ) vypsání veřejné zakázky na rekonstruk- k uzavření nabídek k zakázce na rekonstrukci
ci Libeňského mostu. Během pouhých dvou současně stavební firma i projektant.
Zájemci o rekonstrukci mostu nyní zpra-
let od voleb se podařilo znaleckými posudky, Libeňského mostu a přestavbu jeho okolních covávají nabídky. Hlavním kritériem je cena,
částí. Maximální cena byla stanovena na
podrobnými diagnostikami i statickými a dy- 2,85 miliardy korun. Oprava mostu započne
namickými zatěžovacími zkouškami prokázat, v příštím roce a skončit má do pěti let od která bude mít v hodnocení váhu 80 %. Dva-
cetiprocentní váhu bude mít doba navržené
že most je i přes devadesát let zanedbávání zahájení stavby.
v dobré technické kondici, a je tedy skutečně výluky tramvají.
Bude se rekonstruovat soumostí Libeň-
Věříme, že napodruhé se podaří vysoutěžit
možné jej rekonstruovat, a připravit projekt re- ského mostu, bude se obnovovat vltavské projektanta i zhotovitele a Libeňský most se
konstrukce. Jejím výsledkem bude most stejně rameno, budou se budovat cyklostezky,
široký jako nyní a stejně jako nyní rovnocenně bezbariérový přístup na most z Rohanského konečně dočká tolikrát odkládané opravy.
Tato památka navržená významným
Tomáš Bartovský, o hlavní třísetmetrový obloukový most přes Shrnuto: kritická část soumostí projde jen bazál- sloužící všem druhům dopravy – tramvajím, ostrova a proplachovací kanál. Jedná se tedy architektem Pavlem Janákem a postavená
ní opravou a další problémy a náklady přesune
Vltavu označovaný jako V009, jehož technický
automobilům, cyklistům i chodcům. Jak totiž
o šíři záboru stavby od křižovatky z Dělnické
k 10. výročí vzniku Československa si určitě
předseda zastupitelského stav je kritický. současná pražská politická reprezentace do bu- dlouhodobě poukazovala Lenka Burgerová až po Palmovku. Most by měl být široký zaslouží obdiv nás i našich dětí a rozhodně si
O způsobu, jakým bude jeho oprava
doucna. V odborných kruzích se hovoří o tom,
(radní pro rozvoj za PRAHA 7 SOBĚ), zvyšo-
klubu ODS provedena, rozhodli pražští radní 24. dub- že na tuto část mostu případný zhotovitel stavby vání dopravní kapacity mostu je nesmyslné 21 metrů a kromě dvojích tramvajových kolejí nezaslouží tupé zbourání. ○
na 2020 usnesením č. 2043. Ze čtyř variant, neposkytne záruku delší než 10 let. vzhledem k tomu, že spojnice Dělnická–Pal- v každém směru bude mít pruh pro auta,
Rekonstrukce Libeňského mostu je klasický které předložil Kloknerův ústav ČVUT, bohužel Zajímavé je, jak málo času dali pražští movka není a nemá být tranzitní komunikací. pro cyklisty i pro chodce.
Osobně se mi líbí, že vedení hlavního měs-
příklad proměny lehkovážného slibu politika schválili první, a to ještě s úpravou. Oproti radní na zpracování nabídky. Čtyři měsíce Při rekonstrukci budou také zachovány klíčové ta Prahy zvolilo takovou metodu rekonstrukce
v noční můru úředníků, techniků a dodavate- zbývajícím variantám má být zásah do kon- jsou velmi krátká lhůta, zvlášť když město architektonické prvky mostu a vybudovány a výstavby, kdy jedna firma vytvoří projekt Ondřej Mirovský, Zelení,
lů, kteří ho mají realizovat. Pokud by platily strukce mostu minimalistický. Půjde o výměnu zvolilo náročnou metodu Design & Build, rampy, které umožní bezbariérový přístup na i stavby sama zrealizuje, tak se s vámi těším
povolební sliby starosty Čižinského a praž- vozovky a roznášecí desky, ubourání některých která na zhotovitele přenáší odpovědnost za Rohanský ostrov. Rekonstrukce by měla být do- na zrekonstruovaný Libeňský most. ○ a Iveta Lysoňková, Piráti
ského radního pro dopravu Scheinherra, byla rámových konstrukcí a výměnu části násypů přípravu projektové dokumentace i zjištění končena v roce 2025. V jejím průběhu bohužel
by už oprava mostu v plném proudu. Pravda nad nosnými klenbami. Tyto klenby z prosté- potřebných povolení a změn územního plánu. nebude most průjezdný pro auta a tramvaje Libeňský most (přesněji Libeňské soumostí)
je taková, že ještě ani nedoběhlo výběrové ho betonu, které jsou ve špatném technickém Za tato rizika si dodavatel samozřejmě nechá (původní idea souběžného provizorního mos- architektů Pavla Janáka a Františka Mencla
řízení na projektanta a zhotovitele stavby. stavu, nebudou ani vyměněny, ani vyztuženy. pořádně zaplatit, zvlášť když mu bude hrozit tu, který by zachoval tramvajové propojení po je možná nenápadnou, ale při bližším sezná-
Asi nejpřesněji se tak před dvěma lety strefil A zesíleny nebudou ani základy a pilíře mostu, za každý den prodlení smluvní pokuta několik celou dobu rekonstrukce, se nakonec bohužel Jiří Hejnic, zastupitel mení nádhernou stavbou, kterou vždy mělo
primátor Hřib, když mluvil o zahájení prací až které jsou postiženy síranovou korozí. milionů korun. Ta bude hrát roli i v naplňování ukázala jako nerealizovatelná), ale pro pěší smysl zachovat. Jsme proto velmi rádi, že
v roce 2023. Důvody, proč se pro tuto variantu vedení jednoho ze dvou rozhodných kritérií tendru. a cyklisty zůstane prostupný po celou dobu TOP 09 v minulém roce se podařilo po mnoha letech
Načasování rekonstrukce je důležité, neboť Prahy rozhodlo, ale i následky tohoto roz- Kromě nabídkové ceny je dalším kritériem jejího trvání. přešlapování definitivně dospět na základě
na něm mimo jiné závisí oprava křehké tepny hodnutí do budoucna je možné pochopit po délka výluky tramvajové dopravy. Podivné je, PRAHA 7 SOBĚ tento výsledek vítá. Je zcela Dosavadní snahy hodnotíme jako naprosto výsledků diagnostických zkoušek k rozhodnu-
pražské dopravy – Hlávkova mostu, který přes prostudování zprávy Kloknerova ústavu ČVUT, že zajištění její výměny není součástí zakázky, v souladu s tím, co jsme od počátku prosazovali. upřímné. Od voleb 2018 se provedly spousty tí a dojde k opravě mostu.
Vltavu přenáší obrovskou zátěž Severojižní která tvoří nedílnou součást výše uvedeného a zhotovitel tedy nemůže délku výluky přímo Je také třeba podotknout, že se jedná o jedno- práce na diagnostice mostu, která byla pod- Ještě před několika lety to přitom vypadalo,
magistrály. Pro budoucí bezpečnou a ekono- usnesení. O vybrané variantě se v ní píše, že ovlivnit. Přesto bude za termín hodnocen. značný politický úspěch. Zatímco předchozí mínkou nutnou pro určení rozsahu a způsobu že demolice mostu je nezvratný fakt. Motivací
mickou funkci Libeňského mostu je samozřej- „znamená nejnižší počáteční náklady, nejkratší Kolik bude rekonstrukce celého soumostí koalice Libeňský most dlouhodobě zanedbávaly provedení prací. Rada hl. m. Prahy nechala od pro bourání mostu byla vedle jeho stavu také
mě mimořádně důležitý technologický postup, dobu (…) úprav, ale znamená nejmenší zvý- nakonec stát, je ve hvězdách. Očekávám, a pak přišly s nesmyslnými řešeními (zbytečným Kloknerova ústavu ČVUT zpracovat studii, jak snaha most rozšířit a tím přivést do Prahy 7 no-
jakým bude oprava realizována, a to zejména šení zatížitelnosti, vysoké náklady na údržbu že to bude podstatně víc, než je předpokládaná bouráním počínaje a stavbou mostu obsahujícího by oprava měla vypadat. Ústav ji dokončil na vou automobilovou tranzitní dopravu. S tímto
té nejpostiženější ze šesti částí soumostí. Jde a brzkou nutnost další rekonstrukce“. cena 2,8 miliardy bez DPH. Každou byty pro pražské hasiče konče), nyní odborníci jaře 2019 a dopravní výbor pražského zastupi- záměrem jsme od začátku nesouhlasili.