Page 55 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 03/2024
P. 55
10 TÝNECKÉ LISTY PŘESAHY
gramu Recital 64. Tehdy nebyl čas na ková. Později se musela obhajovat z na- val profesní přátelství s Jiřím Menzelem Na Vánoce 1969 Jiří Šlitr ještě stihl pustit
psaní mnoha novinek, ovšem ukázalo řčení, že spolupracovala: lze skutečně a přál si, aby Semafor zase točil filmy právě tuhle nově vydanou písničku
se, že Šlitr může totálně zaujmout publi- cítit lítost, že si tou trpkou věcí musela a měl silné inscenace. svým rodičům. Pak si takzvaně odjel
kum jako zpěvák-komik. Nebylo tu žád- projít. Čerstvý oscarový laureát Menzel režíro- něco zařídit do města a zbytek je his-
né ego, které by mu bránilo v milé des- Pro články a knihy o Šlitrovi a Semaforu val jak groteskní podobenství Poslední torie.
trukci vlastních písní. Naučil se zpívat se jsou voyeurské postřehy StB k ničemu. štace v Semaforu, tak filmový Zločin Jak mluvit o smrti Jiřího Šlitra? Všichni
zpožděním za doprovodnou kapelou, je Můžeme tu ilustrovat jejich úroveň a na- v šantánu, jehož příběh napsal Josef vědí, že zemřel ve svých pětačtyřiceti
to nervydrásající, ne snadno dosaži- bídnout jeden zápis práskače nasaze- Škvorecký. Suchý a Šlitr tu hrají dva letech na otravu svítiplynem ve svém
telný efekt. ného na Semafor z roku 1964. Leckoho křivě obviněné mouly, o jejichž nevině ateliéru. S ním zemřela i mladá dívka,
Jemně parodoval Hanu Hegerovou, Go- možná pobaví: „Při návštěvě pramene všichni vědí, ale udělená milost od zá- jeho tehdejší známost. Vyšetřování bylo
ttův hit Oči sněhem zaváté pojal sku- měl asistent Milan H. v aktovce dva por- stupců moci možná nikdy nepřijde. uzavřeno jako nešťastná náhoda. Ta
tečně osobně, viz finále: „Co z toho nografické filmy, a to: Hraběnka a její Finále, v němž Suchý a Šlitr na popra- smrt byla hrozná svou nahodilostí, zby-
mám, že žiju sám, že žiju stále sám – komorník a Tři kapky rosy. Oba na višti s hlavami v oprátce zpěvem odda- tečností, nepochopitelností.
Praha-Vinohrady, Chodská 13, pátý 8milimetrovém filmu. Prohlásil, že to má lují vlastní smrt, označil článek v New Přijmout, že určité závažné věci se při-
patro bez výtahu!“ Tam byl jeho ateliér, připraveno do nějaké společnosti, kam York Times za přesný obraz českoslo- hodí jen tak, shodou okolností, beze
kam za Šlitrem chodili spolupracovníci jsou pozváni Gott a Pilarová. Prý se na venské situace. smyslu a bez záměru, je pro mnohé lidi
i ctitelky. A kde kreslil a maloval sám. to všichni ohromně těší.“ Začátek okupace Československa v srp- těžké: nutkavě hledají vysvětlení. Právě
Samotu, jak řekl, pokládal za nutnou Z dnešního pohledu nám to může přijít nu roku osmašedesát znamenal, pokud z takového důvodu přicházejí na svět
protiváhu práce v ruchu divadla. až půvabné: sledovat hříšně vzrušující se to tak vůbec dá říct, pro Semafor hez- konspirační teorie. Mluvilo se o vraždě
snímek z osmimilimetrové projekce na ké období. Když ještě Jiří Suchý vyčkával milenkou i tajnými službami. O roman-
Obdiv i závist zeď, navíc v zemi, kde podobná zábava v Londýně, Šlitr sám koncem září otevřel tické společné sebevraždě.
byla nedostupná. Erotická podívaná ve divadlo Semafor. Začalo kolovat několik příběhů. Měly
Suchý a Šlitr se stali hitmakery. Vedle věku nevinnosti! Uvedl Ďábla z Vinohrad v obnovené ver- jedno společné: jejich vypravěči neměli
přízně publika si s nimi přál leckdo spo- Když už jsme u toho, Karel Gott s Evou zi, přímo šité na míru nové době. Výji- dost spolehlivých informací a do „řešení
lupracovat: zvlášť v prvních šesti letech Pilarovou dostali od Šlitra jednu z jeho mečně tedy jednal autorsky i jako autor případu Šlitr“ promítali hlavně své pře-
Semaforu, kdy jich byla plná média. dokonalých, vrcholných skladeb: Do- scénáře. V představení přibyly momen- svědčení. Americký novinář a spisova-
Vždyť po léta vytvářeli S & Š písně, které týkat se hvězd. V samotné gradující ty, za jejichž naději a povzbuzení bylo tel Alan Levy popsal ve své próze Praž-
emocionalitou souzněly se širokým písničce, i díky smyslně mnohoznačné- publikum vděčné. Představení měla ské peřeje verzi s vraždou: ovšem ta kni-
publikem. mu textu („ještě dneska musíme se manifestační atmosféru. ha, přes Levyho přítomnost v Praze těch
Je strašné štěstí, že je Miroslav Horníček spolu dotknout hvězd!“), je vzrušení Leccos se tehdy měnilo. Jiří Šlitr, který let, zůstává beletrií. Ale třeba se někdy
seznámil, byli pozoruhodně kompati- a jemně zahalené erotiky dost a dost. u příležitosti pobytu na Expu 67 v ka- v budoucnu přece jen dozvíme, jak se to
bilní. Nenápadně, ale významně si kon- nadském Montrealu přejel autem napříč tehdy odehrálo.
cem padesátých let přislíbili, že budou Uměl se rozšoupnout Spojenými státy, byl dlouho kosmopo-
psát písně jen společně: ta věrnost jim litou, který se nad malými českými po- Co nikdo nezachytil
umožnila poznávat se dál a dál, až do Jaký byl Šlitr mimo scénu? Přirozenou měry lehce ofrňuje. Po začátku okupa-
finálního počtu kolem 320 písní. laskavostí a vřelostí si získal leckoho – ce, kterou nesl těžce, mu ale začalo zá- Proč Jiří Šlitr zůstává legendou i pro další
Nepředstavovali žádnou racionální to- od českých herců přes Jiřího Trnku až ležet na poměrech v Československu. generace? Vytvořil příliš mnoho písní,
várnu na hity: prostě jim bylo moc dobře k Jiřímu Voskovcovi, který se počítal Koncem roku 1968 prý ozbrojená stráž které spojují lidi a vystihují velmi jemné
ve světě písniček a surfovali jím křížem mezi jeho přátele. „Uměl se rozšoup- hlídala natáčení rozhlasových pořadů, emoce. Ale ještě je tu další odpověď:
krážem. Velmi zdařile si vybrali spolu- nout,“ říká o něm Věra Formanová-Kře- na které se na velmi dlouho pozapo- legendou může být i proto, že zůstává
pracovníky: to je také talent svého dru- sadlová. mnělo. Šlitr u klavíru a Suchý jen tak si v mnohém skrytý. Dobová televize nik-
hu. Šlitr věděl, že zářivé Evě Pilarové V divadle občas zpíval u klavíru s přáteli na těchto Půlnočních párty zpívali své dy nenatočila Jonáše a tingl-tangl, Ďábla
může psát melodie s velkým rozsahem, dlouho do noci; Jiří Suchý měl vždycky oblíbené písně i s publikem, které tvořili z Vinohrad, Jonáše a dr. Matrace.
že Haně Hegerové mohou se Suchým spíš povahu toho, kdo odchází spát, aby hlavně členové semaforského Klubu Máme audiozáznamy, ale Šlitrovo he-
napsat šanson, emotivní malé drama. zase od rána pracoval. Šlitr dostával pro spřízněných duší. rectví, které někdo popsal jako „cosi
Nad snahou zakázat Semafor divadlo svou občasnou lakoničnost přezdívky Vlastně tady v civilu pokračovali v tom, mezi Frigem a Vaškem z Prodané ne-
zvítězilo i pro svou zřejmou popularitu: Socha nebo Rybín, přitom žil intenzivně čím se po léta zabývali na scéně: v ra- věsty“, většinou nezbývá než si předsta-
obliba u lidí jim reálně pomáhala. Měla – a možná několik životů najednou. dostné existenci ve světě písniček. Ty vovat. Mladý Miloš Forman si se Šlitrem
však i odvrácenou stránku: závist. O Ji- Působil jako vyrovnaný člověk, který se pořady mají silnou atmosféru. Patří k a Suchým říkali: Voskovec s Werichem
řím Šlitrovi se začalo říkat, že melodie rád baví, ale také rád a hodně pracuje. tomu poslednímu, co se ještě od Su- byli takoví velikáni! A přece jim nikdo
přebírá a opisuje. Měl ambici být skutečným profesio- chého a Šlitra dá nově publikovat. Vůbec Vest Pocket Revui nenatočil, nikdy ji už
Fáma (dnes bychom řekli dezinformace) nálem. Nechal anglicky otitulkovat Dob- poprvé vycházejí na albu nyní, ke stému neuvidíme, zmizela v oparu legendy.
tvrdila, že čelí žalobě u Mezinárodního ře placenou procházku a pokoušel se výročí Šlitrova narození, pod názvem Proto šel Forman točit na vlastní pěst
soudu v Haagu a že devizy z klasické nabídnout svou jazzovou operu v New Půlnoční párty S+Š. film Konkurs, jenže ten nakonec zachytil
české hudby, například z Janáčka, jdou Yorku na Broadwayi, mimo jiné přes au- víc obyčejné lidi než divadlo. Dokonce
na úhradu soudních výloh. tora slavné My Fair Lady, skladatele Jó, to jsem ještě žil nevyšel ani druhý plán, kdy Forman,
Největší problém měli ze semaforských Fredericka Loeweho. Suchý a Šlitr už začali natáčet Jonáše
hvězd Eva Pilarová a Waldemar Ma- „Jste bohat?“ ptala se ho v Mladém svě- Změnil se i vztah Suchého a Šlitra: po a tingl-tangl po celé Evropě (Šlitr hlásil
tuška: kulturní politikové se reálně báli tě Jana Zvoníčková (později Klusáková, letech profesionální, ale lehce odtažité novinářům, že v Moskvě budou jeho
jejich vlivu. A tak záměrně rozšířili hoax, matka autora textu, pozn. ed.). „Nejsem spolupráce se stali kamarády. Nejspíš píseň zpívat Alexandrovci!).
že zpěváci močili z hotelového balkonu chud,“ odpověděl Šlitr. „Ale skoro i pod tlakem napjaté doby. Inscenace Semaforu se nakonec stalo něco podob-
při natáčení semaforské filmové revue všechny peníze jsem rozfofroval.“ „Za Jonáš a dr. Matrace šťastně kombinovala ného jako Osvobozenému divadlu: pro
Kdyby tisíc klarinetů. Oba pak měli ne- koho? Za co?“ „Většinou za ženský. To je přesný komentář doby s lehkovážným historii zbylo pár filmů a písničky. Ale to,
právem omezenou činnost. zajímavý, že jo?“ Šlitr se v tomto směru semaforským nonsensem. jak si na scéně dokázal Šlitr zjednat až
lehce stylizoval. Nechal postavit vilu na Diváci samým smíchem místy už nemo- spiklenecký kontakt s lidmi v hledišti, si
Semafor a StB pražské Mrázovce, kam k sobě pře- hli popadnout dech – a přece tu má vět- musíme jen představovat.
stěhoval stárnoucí rodiče. šina písní nádech smutku. Je tu song
Zajímala se o Jiřího Šlitra Státní bezpeč- Byl štědrý: ke svým blízkým, k přáte- o ptáku, co odletěl i se svou písní, jazz od Pavel Klusák
nost? Lze k příběhu Semaforu něco najít lům. Ke svým známostem, kterých ne- Mississippi „miloval ten, kdo dnes tu ke
v Archivu bezpečnostních složek? Ba- bylo zrovna málo. Romantický vztah se dnu kles“. Věci jsou u konce – jako živý
datel nebo zvědavec tu rychle narazí na „semaforskou girl“ Zuzanou Burianovou duch šedesátých let, z nějž v první oku-
hranice: Estébáci v případě zachova- zasáhl do pracovní sféry: Když Buria- pační sezoně 1968/69 už hodně ubylo.
ných svazků píšou věci, ze kterých čiší nová odešla žít s režisérem Jánem Ro- V tomto smyslu je nejznámější song hry
jejich nízkost, buranství a závist. háčem, Šlitr odmítl s dlouholetým kum- Jó, to jsem ještě žil ně čím víc než jen
Zaznamenávali, kdo z hvězd se opíjí, pánem dál spolupracovat. protiválečným apelem. Písnička, zpíva-
kdo pašuje valuty na koncerty v zahra- Po Šlitrově smrti se ukázalo, že je otcem ná z posmrtné perspektivy, se ohlíží za
ničí, zda by bylo možné soubor roze- dcery Dominiky, se kterou byl v kontak- všemi zápasy, do nichž člověk vstoupil
štvat. Za podezřelé tu jsou označovány tu: soukromí si chránil a téměř nikdo z vnitřní nutnosti a nevyšel z nich celý.
běžné projevy svobody. Je to nevý- o ní nevěděl. Po řadě let přinesl pořad Ma lé rekviem za šedesátá léta má při-
znamné a po čtení aby se znechucený Českého rozhlasu zprávu, že z jiného rozeně kontrastní aranžmá: vojácky
čtenář šel umýt. vztahu existuje i Šlitrův syn Petr. (Otcov- pochodové bubny, ale také intimně
Přitom právě Šlitrovy zahraniční styky, ství tu není stvrzené zápisem v matrice osobní foukací harmoniku a navrch
sebevědomé a docela prominentní, je jako u dcery.) cembalo, které jako by tu bylo „za poe-
zajímaly. Ale Šlitr buď něco chytře utajil, zii“ nebo snad za jemné vanutí čerstvě
nebo byl naprosto otevřený. Jako když 1968 posmrtného pocitu.
na zájezdu s Laternou magikou ve Vídni Neměla v sobě aktuální narážky: ale Text je přetisknut díky laskavému svolení,
odhalil tajného, který se vezl s výpra- Jak se blížilo pražské jaro 1968, Semafor střelbu, která se v nahrávce ozývá, sly- resp. mediální spolupráci mezi Týneckými
vou. se proměňoval. Už si nedělal nárok na šeli čeští posluchači nedlouho před vy- listy/Přesahy a Deníkem N.
V archivech se také lze dočíst o zkla- čistou zábavu jako na svém začátku: dáním na vlastní uši v reálu. Palbu
mání fízlů, jimž jasně odmítla spolupráci vlastně se vložil do společenské disku- sovětské armády u Národního muzea
partnerka Jiřího Šlitra, konferenciérka ze, začal být satirický a politický. Jiří Šlitr zachytily mikrofony Československého
programu Laterny magiky Sylva Daníč- byl tím iniciativnějším z dvojice: udržo- rozhlasu.