Page 55 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 03/2024
P. 55

10  TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
       gramu Recital 64. Tehdy nebyl čas na   ková. Později se musela obhajovat z  na-  val profesní přátelství s Jiřím Menzelem   Na Vánoce 1969 Jiří Šlitr ještě stihl pustit
       psaní  mnoha  novinek,  ovšem  ukázalo   řčení, že spolupracovala: lze skutečně   a přál si, aby Semafor zase točil filmy      právě  tuhle  nově  vydanou  písničku
       se, že Šlitr může totálně zaujmout publi-  cítit lítost, že si tou trpkou věcí musela   a  měl silné inscenace.  svým  rodičům.  Pak  si  takzvaně  odjel
       kum jako zpěvák-komik. Nebylo tu žád-  projít.                Čerstvý oscarový laureát Menzel režíro-  něco zařídit do města a zbytek je his-
       né ego, které by mu bránilo v milé des-  Pro články a knihy o Šlitrovi a Semaforu   val jak groteskní podobenství Poslední   torie.
       trukci vlastních písní. Naučil se zpívat se   jsou voyeurské postřehy StB k ničemu.   štace  v  Semaforu,  tak  filmový  Zločin      Jak mluvit o smrti Jiřího Šlitra? Všichni
       zpožděním za doprovodnou kapelou, je   Můžeme tu ilustrovat jejich úroveň a na-  v  šantánu,  jehož  příběh  napsal  Josef   vědí, že zemřel ve svých pětačtyřiceti
       to  nervydrásající,  ne  snadno  dosaži-  bídnout  jeden  zápis  práskače  nasaze-  Škvorecký.  Suchý  a  Šlitr  tu  hrají  dva   letech na otravu svítiplynem ve svém
       telný efekt.                   ného na Semafor z roku 1964. Leckoho   křivě obviněné mouly, o jejichž nevině   ateliéru. S ním zemřela i mladá dívka,
       Jemně parodoval Hanu Hegerovou, Go-  možná pobaví: „Při návštěvě pramene   všichni vědí, ale udělená milost od zá-  jeho tehdejší známost. Vyšetřování bylo
       ttův  hit  Oči  sněhem  zaváté  pojal  sku-  měl asistent Milan H. v aktovce dva por-  stupců moci možná nikdy nepřijde.  uzavřeno  jako  nešťastná  náhoda.  Ta
       tečně  osobně,  viz  finále:  „Co  z  toho   nografické filmy, a to: Hraběnka a její   Finále, v němž Suchý a Šlitr na popra-  smrt byla hrozná svou nahodilostí, zby-
       mám, že žiju sám, že žiju stále sám   –   komorník  a  Tři  kapky  rosy.  Oba  na   višti s hlavami v oprátce zpěvem odda-  tečností, nepochopitelností.
       Praha-Vinohrady,  Chodská  13,  pátý   8milimetrovém filmu. Prohlásil, že to má   lují vlastní smrt, označil článek v New   Přijmout, že určité závažné věci se při-
       patro bez výtahu!“ Tam byl jeho ateliér,   připraveno do nějaké společnosti, kam   York  Times  za  přesný  obraz  českoslo-  hodí  jen  tak,  shodou  okolností,  beze
       kam za Šlitrem chodili spolupracovníci    jsou pozváni Gott a  Pilarová. Prý se na   venské situace.  smyslu a bez záměru, je pro mnohé lidi
       i  ctitelky. A  kde kreslil a  maloval sám.   to všichni ohromně těší.“  Začátek okupace Československa v srp-  těžké: nutkavě hledají vysvětlení. Právě
       Samotu,  jak  řekl,  pokládal  za  nutnou   Z dnešního pohledu nám to může přijít   nu roku osmašedesát znamenal, pokud   z  takového  důvodu  přicházejí  na  svět
       protiváhu práce v ruchu divadla.  až půvabné: sledovat hříšně vzrušující   se to tak vůbec dá říct, pro Semafor hez-  konspirační teorie. Mluvilo se o vraždě
                                      snímek z osmimilimetrové projekce na   ké období. Když ještě Jiří Suchý vyčkával   milenkou i tajnými službami. O roman-
               Obdiv i  závist        zeď, navíc v zemi, kde podobná zábava   v Londýně, Šlitr sám koncem září otevřel   tické společné sebevraždě.
                                      byla nedostupná. Erotická podívaná ve   divadlo Semafor.      Začalo  kolovat  několik  příběhů.  Měly
       Suchý a Šlitr se stali hitmakery. Vedle   věku nevinnosti!    Uvedl Ďábla z Vinohrad v obnovené ver-  jedno společné: jejich vypravěči neměli
       přízně publika si s nimi přál leckdo spo-  Když už jsme u  toho, Karel Gott s Evou   zi, přímo šité na míru nové době. Výji-  dost spolehlivých informací a do „řešení
       lupracovat: zvlášť v prvních šesti letech   Pilarovou dostali od Šlitra jednu z  jeho   mečně tedy jednal autorsky i  jako autor   případu Šlitr“ promítali hlavně své pře-
       Semaforu,  kdy  jich  byla  plná  média.   dokonalých,  vrcholných  skladeb:  Do-  scénáře. V představení přibyly momen-  svědčení. Americký novinář a  spisova-
       Vždyť po léta vytvářeli S & Š písně, které   týkat  se  hvězd.  V  samotné  gradující   ty, za jejichž naději a povzbuzení bylo   tel Alan Levy popsal ve své próze Praž-
       emocionalitou  souzněly  se  širokým   písničce, i díky smyslně mnohoznačné-  publikum  vděčné.  Představení  měla   ské peřeje verzi s vraždou: ovšem ta kni-
       publikem.                      mu  textu  („ještě  dneska  musíme  se   manifestační atmosféru.  ha, přes Levyho přítomnost v Praze těch
       Je strašné štěstí, že je Miroslav Horníček   spolu  dotknout  hvězd!“),  je  vzrušení      Leccos se tehdy měnilo. Jiří Šlitr, který    let, zůstává beletrií. Ale třeba se někdy
       seznámil,  byli  pozoruhodně  kompati-  a  jemně zahalené erotiky dost a  dost.  u příležitosti pobytu na Expu 67 v ka-  v budoucnu přece jen dozvíme, jak se to
       bilní. Nenápadně, ale významně si kon-                        nadském Montrealu přejel autem napříč   tehdy odehrálo.
       cem padesátých let přislíbili, že budou   Uměl se rozšoupnout  Spojenými státy, byl dlouho kosmopo-
       psát písně jen společně: ta věrnost jim                       litou, který se nad malými českými po-  Co nikdo nezachytil
       umožnila poznávat se dál a dál, až do   Jaký  byl  Šlitr  mimo  scénu?  Přirozenou   měry lehce ofrňuje. Po začátku okupa-
       finálního počtu kolem 320  písní.  laskavostí a  vřelostí si získal leckoho –   ce, kterou nesl těžce, mu ale začalo zá-  Proč Jiří Šlitr zůstává legendou i pro další
       Nepředstavovali  žádnou  racionální  to-  od  českých  herců  přes  Jiřího  Trnku  až      ležet na poměrech v Československu.  generace?  Vytvořil  příliš  mnoho  písní,
       várnu na hity: prostě jim bylo moc dobře   k  Jiřímu  Voskovcovi,  který  se  počítal   Koncem roku 1968  prý ozbrojená stráž   které spojují lidi a  vystihují velmi jemné
       ve světě písniček a  surfovali jím křížem   mezi  jeho  přátele.  „Uměl  se  rozšoup-  hlídala  natáčení  rozhlasových  pořadů,   emoce.  Ale  ještě  je  tu  další  odpověď:
       krážem. Velmi zdařile si vybrali spolu-  nout,“ říká o něm Věra Formanová-Kře-  na  které  se  na  velmi  dlouho  pozapo-  legendou může být i  proto, že zůstává
       pracovníky: to je také talent svého dru-  sadlová.            mnělo. Šlitr u klavíru a Suchý jen tak si   v mnohém skrytý. Dobová televize nik-
       hu.  Šlitr  věděl,  že  zářivé  Evě  Pilarové   V divadle občas zpíval u klavíru s přáteli   na těchto Půlnočních párty zpívali své   dy nenatočila Jonáše a tingl-tangl, Ďábla
       může psát melodie s  velkým rozsahem,   dlouho do noci; Jiří Suchý měl vždycky   oblíbené písně i s publikem, které tvořili   z  Vinohrad, Jonáše a  dr. Matrace.
       že  Haně  Hegerové  mohou  se  Suchým   spíš povahu toho, kdo odchází spát, aby   hlavně  členové  semaforského  Klubu   Máme  audiozáznamy,  ale  Šlitrovo  he-
       napsat šanson, emotivní malé drama.  zase od rána pracoval. Šlitr dostával pro   spřízněných duší.  rectví,  které  někdo  popsal  jako  „cosi
       Nad  snahou  zakázat  Semafor  divadlo   svou  občasnou  lakoničnost  přezdívky   Vlastně tady v  civilu pokračovali v tom,   mezi  Frigem  a  Vaškem  z  Prodané  ne-
       zvítězilo i pro svou zřejmou popularitu:   Socha nebo Rybín, přitom žil intenzivně    čím se po léta zabývali na scéně: v ra-  věsty“, většinou nezbývá než si předsta-
       obliba u lidí jim reálně pomáhala. Měla   – a  možná několik životů najednou.  dostné  existenci  ve  světě  písniček.  Ty   vovat. Mladý Miloš Forman si se Šlitrem
       však i odvrácenou stránku: závist. O Ji-  Působil jako vyrovnaný člověk, který se   pořady  mají  silnou  atmosféru.  Patří  k    a  Suchým říkali: Voskovec s Werichem
       řím Šlitrovi se začalo říkat, že melodie   rád baví, ale také rád a  hodně pracuje.   tomu  poslednímu,  co  se  ještě  od  Su-  byli takoví velikáni! A přece jim nikdo
       přebírá a  opisuje.            Měl  ambici  být  skutečným  profesio-  chého a Šlitra dá nově publikovat. Vůbec   Vest Pocket Revui nenatočil, nikdy ji už
       Fáma (dnes bychom řekli dezinformace)   nálem. Nechal anglicky otitulkovat Dob-  poprvé vycházejí na albu nyní, ke stému   neuvidíme, zmizela v  oparu legendy.
       tvrdila, že čelí žalobě u Mezinárodního   ře  placenou  procházku  a  pokoušel  se   výročí  Šlitrova  narození,  pod  názvem   Proto  šel  Forman  točit  na  vlastní  pěst
       soudu v  Haagu a  že devizy z klasické   nabídnout svou jazzovou operu v New   Půlnoční párty S+Š.  film Konkurs, jenže ten nakonec zachytil
       české hudby, například z  Janáčka, jdou   Yorku na Broadwayi, mimo jiné přes au-             víc obyčejné lidi než divadlo. Dokonce
       na úhradu soudních výloh.      tora  slavné  My  Fair  Lady,  skladatele   Jó, to jsem ještě žil   nevyšel  ani  druhý  plán,  kdy  Forman,
       Největší problém měli ze semaforských   Fredericka Loeweho.                                  Suchý a   Šlitr už začali natáčet Jonáše
       hvězd  Eva  Pilarová  a  Waldemar  Ma-  „Jste bohat?“ ptala se ho v Mladém svě-  Změnil se i vztah Suchého a Šlitra: po   a  tingl-tangl po celé Evropě (Šlitr hlásil
       tuška: kulturní politikové se reálně báli   tě Jana Zvoníčková (později Klusáková,   letech profesionální, ale lehce odtažité   novinářům,  že  v  Moskvě  budou  jeho
       jejich vlivu. A tak záměrně rozšířili hoax,   matka autora textu, pozn. ed.). „Nejsem   spolupráce  se  stali  kamarády.  Nejspíš      píseň zpívat Alexandrovci!).
       že zpěváci močili z hotelového balkonu   chud,“  odpověděl  Šlitr.  „Ale  skoro   i  pod  tlakem  napjaté  doby.  Inscenace   Semaforu se nakonec stalo něco podob-
       při natáčení semaforské filmové revue   všechny peníze jsem rozfofroval.“ „Za   Jonáš a dr. Matrace šťastně kombinovala   ného jako Osvobozenému divadlu: pro
       Kdyby tisíc klarinetů. Oba pak měli ne-  koho? Za co?“ „Většinou za ženský. To je   přesný komentář doby s lehkovážným   historii zbylo pár filmů a  písničky. Ale to,
       právem omezenou činnost.       zajímavý, že jo?“ Šlitr se v  tomto směru   semaforským nonsensem.  jak si na scéně dokázal Šlitr zjednat až
                                      lehce stylizoval. Nechal postavit vilu na   Diváci samým smíchem místy už nemo-  spiklenecký kontakt s lidmi v hledišti, si
               Semafor a StB          pražské  Mrázovce,  kam  k  sobě  pře-  hli popadnout dech – a přece tu má vět-  musíme jen představovat.
                                      stěhoval stárnoucí rodiče.     šina  písní  nádech  smutku.  Je  tu  song
       Zajímala se o Jiřího Šlitra Státní bezpeč-  Byl  štědrý:  ke  svým  blízkým,  k  přáte-  o ptáku, co odletěl i se svou písní, jazz od   Pavel Klusák
       nost? Lze k příběhu Semaforu něco najít   lům. Ke svým známostem, kterých ne-  Mississippi „miloval ten, kdo dnes tu ke
       v  Archivu  bezpečnostních  složek?  Ba-  bylo zrovna málo. Romantický vztah se   dnu kles“. Věci jsou u konce  – jako živý
       datel nebo zvědavec tu rychle narazí na   „semaforskou girl“ Zuzanou Burianovou   duch šedesátých let, z nějž v první oku-
       hranice:  Estébáci  v  případě  zachova-  zasáhl  do  pracovní  sféry:  Když  Buria-  pační sezoně 1968/69 už hodně ubylo.
       ných svazků píšou věci, ze kterých čiší   nová odešla žít s režisérem Jánem Ro-  V tomto smyslu je nejznámější song hry
       jejich nízkost, buranství a  závist.  háčem, Šlitr odmítl s dlouholetým kum-  Jó, to jsem ještě žil ně čím víc než jen
       Zaznamenávali,  kdo  z  hvězd  se  opíjí,   pánem dál spolupracovat.  protiválečným apelem. Písnička, zpíva-
       kdo pašuje valuty na koncerty v zahra-  Po Šlitrově smrti se ukázalo, že je otcem   ná z posmrtné perspektivy, se ohlíží za
       ničí,  zda  by  bylo  možné  soubor  roze-  dcery Dominiky, se kterou byl v  kontak-  všemi zápasy, do nichž člověk vstoupil
       štvat. Za podezřelé tu jsou označovány   tu:  soukromí  si  chránil  a  téměř  nikdo      z  vnitřní nutnosti a  nevyšel z  nich celý.
       běžné  projevy  svobody.  Je  to  nevý-  o ní nevěděl. Po řadě let přinesl pořad   Ma lé rekviem za šedesátá léta má při-
       znamné a po čtení aby se znechucený   Českého  rozhlasu  zprávu,  že  z  jiného   rozeně  kontrastní  aranžmá:  vojácky
       čtenář šel umýt.               vztahu existuje i Šlitrův syn Petr. (Otcov-  pochodové  bubny,  ale  také  intimně
       Přitom právě Šlitrovy zahraniční styky,   ství tu není stvrzené zápisem v matrice   osobní  foukací  harmoniku  a  navrch
       sebevědomé  a  docela  prominentní,  je   jako u  dcery.)     cembalo, které jako by tu bylo „za poe-
       zajímaly. Ale Šlitr buď něco chytře utajil,                   zii“ nebo snad za jemné vanutí čerstvě
       nebo byl naprosto otevřený. Jako když      1968               posmrtného pocitu.
       na zájezdu s  Laternou magikou ve Vídni                       Neměla  v  sobě  aktuální  narážky:  ale   Text  je  přetisknut  díky  laskavému  svolení,
       odhalil tajného, který se vezl s   výpra-  Jak se blížilo pražské jaro 1968, Semafor   střelbu, která se v nahrávce ozývá, sly-  resp.  mediální  spolupráci  mezi  Týneckými
       vou.                           se proměňoval. Už si nedělal nárok na   šeli čeští posluchači nedlouho před vy-  listy/Přesahy a Deníkem N.
       V  archivech  se  také  lze  dočíst  o  zkla-  čistou  zábavu  jako  na  svém  začátku:   dáním  na  vlastní  uši  v  reálu.  Palbu
       mání fízlů, jimž jasně odmítla spolupráci   vlastně se vložil do společenské disku-  sovětské  armády  u  Národního  muzea
       partnerka  Jiřího  Šlitra,  konferenciérka   ze, začal být satirický a  politický. Jiří Šlitr   zachytily  mikrofony  Československého
       programu Laterny magiky Sylva Daníč-  byl tím iniciativnějším z dvojice: udržo-  rozhlasu.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60