Page 54 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 03/2024
P. 54

PŘESAHY                                                                                                 TÝNECKÉ LISTY    9
       k represím spojeným s tehdejší akcí Ka-  díky badatelce Evě Hrubé – byl Ptáček   je  vrstva  příbuzná  poetice  malých  di-  překombinované zahuhlané nesmyslno,
       mion, která se soustředila na pašování    pronásledován dalšími běsy: byl několi-  vadel,  v  něčem  paralelní  s  verši  Jana   ale  celek  dochované  Ptáčkovy  poezie
       a distribuci zakázaných knih do Česko-  kanásobně  hospitalizován  na  psychia-  Vodňanského nebo z druhé strany z to-  jako  by  ukazoval  na  více  než  jednoho
       slovenska, zabavena Státní bezpečností    trické léčebně, žil poněkud neradostný   ho, co ve stejné době psal Ivan Mládek   autora, respektive na více autorů v jed-
       a o Ptáčka se začala zajímat           život, který skončil tragicky   („Mám jednu tetu v Tu-recku / ta má olej   né hlavě. Ostatně Ptáčkovy psychiatric-
       StB. Za-chovaly se jen dva             pádem  ze  schodů,  aniž  by   vo vrecku. / Však loni zjara na podzim /   ké diagnózy by lecčemu napovídaly…
       průklepy sbírky (u Jana Lo-            se nějak víc propojil s disen-  jezdila jen na benzin“, případně „Co čert   Co s takovým padlým básníkem, s andě-
       patky a Andreje Stankoviče),           tem nebo undergroundem,   nechtěl, stalo se. / Prase s kozou pralo   lem, který měl ve svém literárním životě
       přičemž  Stankovič  zařadil            který  se  soustředil  do  vět-  se.“), aby to celé směřovalo do zcela je-  vlastně jen a jen smůlu? Dokonce i tako-
       některé z Ptáčkových básní             ších měst.             dinečné a originální poezie, která se od-  vou, že na oficiální vydání jeho veršů se
       do  pověstné  generační  sa-           Zůstalo  Ptáčkovo  básnické   poutává od všeho a je sama sebou pro   čekalo od začátku devadesátých let až
       mizdatové antologie  s náz-            dílo, které je  i dnes divoké.   sebe:  „Členitý  terén  nepravidelného   do dnes? Lze mu jen a jen stále držet
       vem Už na to seru, protože             Rozhárané, specifické, mís-  dechu / a pojem okolí se ztrácí ve vidině /   palce a nechávat si tu a tam do zásoby
       to mám za pár. Právě ten její          ty  zcela  pitomé  a  naivní  –   blížící se pevniny. / Široce otevřené oči   nějakou  jeho  báseň,  jako  ten  zářící
       „provokující“ název pochází            mám  na  mysli  verše  jako   nestačí  kontrolovat  /  úbytek  kalorií.“      kousek  něčeho  nepopsatelně  výjimeč-
       –  z  Ptáčkovy  básně…  Na             „Koncem  měsíce  /  seženu   V tomhle je Ptáčkova tvorba asi nejvíc   ného a originálního. I s tím, že ne kaž-
       dlouhou  dobu  pak  zůstala            střevíce / levné co nejvíce /   příbuzná  třeba  tomu,  co  psal  Andrej   dému  se  to,  co  po  Miroslavu  Ptáčkovi
       legenda  o  autorovi,  který           v kartónové krabice“ až po   Stankovič. Není divu, že právě jemu se   zůstalo, může zamlouvat. Ovšem bás-
       byl známý jen díky střípkům   Ptáček, Miroslav: V říši snů  banality  všedního  doletu   Ptáčkova poezie zamlouvala a prosazo-  ník to byl každým coulem.
                            aneb Lyrika, epika, motyka.
       z celku básnické tvorby. Na-  Torst, 2023,  „Cyklista  Novák  /  koupil  si   val její vydání. Možná je to někdy naivní
       víc  –  jak  se  až  nyní  zjistilo   194 stran  rolák“. Jenže pak se objevu-  veršování, možná zase potom až příliš   Michal Jareš
                                                       MIXZÓNA


                                      „Co z  toho mám, že žiju sám
           – Praha-Vinohrady, Chodská 13, pátý patro bez výtahu!“

             Sto let Jiřího Šlitra    kem.                           mafor neměl střechu nad hlavou, kočo-  nem Jegorovem přilévala do ohně. Zpí-
           pohledem Pavla Klusáka     Horníček  v  té  době  vytvářel  zájezdní   val a  byl ohrožený i  bez ideové kritiky    vali Pilarová, Matuška, Filipovská, Štěd-
                                      programy;  slovo  estráda  mělo  tehdy   v  Rudém právu.      rý.  Po  nich  Hana  Hegerová  nebo  Jana
       Patnáctého února roku 1924, tedy právě   skutečně  dobový  a  víceméně  ostudný   Zajímavé je, že jiní si všimli téhož ge-  Malknechtová. Mezi nimi všemi byl zpě-
       před sto lety, přišel na svět Jiří Šlitr. Jak    zvuk. Provozoval se tu humor lidový, pří-  neračního rozporu, ale neodsuzovali jej.   váckou hvězdou samozřejmě Jiří Suchý
       o něm dnes vyprávět? Co jsme pozapo-  padně komunálně satirický, protože s ni-  Václav Havel, pro kterého byla „divadla   –  a  co  se  týče  Jiřího  Šlitra,  zásadního
       mněli a čím jeho obraz doplnit? Publi-  mi měla cenzura menší problémy. (Sami   malých forem“ prvním signálem absur-  spoluautora té hudebně-divadelní smr-
       cista Pavel Klusák, který o  dvojici Suchý   Suchý a   Šlitr se později estrádám ve   dity na scéně, napsal v knize Dálkový   šti, ten se na scéně neukázal.
       & Šlitr a Semaforu právě dokončil knihu,   svých dílech několikrát posmívali.)  výslech: „Vzpomínám si, že jsem na pře-  Šlitr na vichřici na jevišti neparticipoval.
       nabízí  několik  kapitol  ze  života  muže,     Ovšem Horníček vytvářel ty kvalitnější    hlídce tehdejších malých divadel v Kar-  Kdoví,  jestli  mu  to  nebylo  líto.  Přitom
       s jehož odchodem u nás skončila šede-  a  elegantnější  z  dobových  programů.      lových  Varech  viděl  představení  jedné   se nedá říct, že by vůbec nevystupoval:
       sátá léta.                     V pořadech jako Člověk mezi lidmi hrál   ze semaforských Zuzan, nevím už které,   v té době hrál v prvním bruselském pro-
       Od úmrtí Jiřího Šlitra uplynulo už víc ča-  Šlitr na klavír, a to i písně, které napsal   a že mne uchvátilo tím, jak totálně mi-  gramu Laterny magiky na klavír, u nás
       su,  než  jak  dlouho  žil:  do  své  smrti          spolu s Pavlem Koptou. Hudební publi-  moběžné  bylo  všemu  ideologickému.   i v řadě evropských zemí. Až do doby,
       v  prosinci  1969  byl  skladatelem,  ko-  cista  Jiří  Černý  později  připomínal,  že   Různé  tehdy  velmi  živé  a  v  mnohém   kdy  dosazený  ředitel  Boris  Michajlov
       mikem a výtvarníkem pouhých pětačty-  herci jako Lubomír Lipský byli prvními   možná  důležité  diskuze  probíhající  na   vyhodil  z  Laterny  magiky  Alfreda  Ra-
       řicet let. Z toho posledních dvanáct ro-  profesionálními  interprety  Šlitrových   stránkách Literárních novin jako by byly   doka i  všechny jeho lidi.
       ků, tedy od svých třiatřiceti, spolupra-  songů.              tímhle představením naráz usvědčeny   Když ze Semaforu odešla velká skupina
       coval s Jiřím Suchým.                                         ze své směšnosti. Ne tak, že by s nimi   pěveckých hvězd, Suchý začal připravo-
       Spolu založili divadlo Semafor, napsali   Kotě, trpaslík a  politika  bylo polemizováno nebo že by byly pa-  vat představení pro sebe, o fiktivním ka-
       na tři stovky písní a stáli u řady přelo-                     rodovány. Ale tím, jak to, co se tu dělo,   baretním  písničkáři  a  komikovi,  který
       mových  momentů  v  československé   Písničky Šlitra a Suchého se na počátku   šlo úplně mimo ně.“  prochází dvacátým stoletím. „Napiš mi
       hudbě,  divadle  i  společnosti.  Se  silou   potkaly s  paradoxem, který z dnešních   Havel to vystihl: Semafor šťastně uvíta-  tam taky roli,“ řekl Jiří Šlitr. Překvapivě.
       exploze  se  postarali  o  zásadní  zážitky   časů není úplně jednoduché procítit. Po   la generace, která už chtěla mít pokoj    Mnohokrát bylo popsáno, jak na zkouš-
       tehdejších  generací,  ale  také  tu  jejich   československých  padesátých  letech,   od  suchopárné  uvědomělosti  a  sluš-  kách Jonáše a tingl-tanglu vyrukoval se
       dílo zůstalo jako něco, co trvá v čase.  kolektivistických, přísných, pořád nějak   ňácké  emotivní  vlažnosti  padesátých    svou kamennou tváří a promlouval týmž
       Ať už jde o  Marnivou sestřenici, Krajinu   angažovaných, byl Semafor krajně po-  let u nás. Chtěla si zatancovat, procítit   hlasem,  jakým  mluvil  normálně  přes
       posedlou  tmou,  Sluníčko,  Klokočí,  Pur-  dezřelý tím, že nechtěl proti ničemu bo-  rytmus  celým  tělem,  mít  nárok  na   den. Režisér Karel Mareš i  Jiří Suchý byli
       puru a jiné evergreeny zpívané dodnes   jovat. Jak může být někdo tak bezsta-  rock’n’rollaspoň  v  lokální  verzi  se  se-  přesvědčení,  že  takové  antiherectví
       na večírcích, anebo o tu sumu hudeb-  rostný,  tak  apolitický?  ptali  se  veřejní   střenicí, co „měla vlasy samou loknu“.  scéna neunese. (Jako by zbytek Sema-
       ního, dramatického, filmového a  další-  kritikové. Apolitičnost Semaforu se stala   A   přece pozornější pohled říká: určitá   foru byli nějací herci!)
       ho díla, jehož šifry dodnes luštíme a je-  jeho kulturně-politickým pokleskem.  političnost tu byla od začátku, při svobo-  Premiéry  se  konaly  netradičně  v  létě,
       hož komika a poezie určité části publika   Ten, který to formuloval nejlépe, a  tedy    domyslnosti a vnitřní poctivosti Suché-  nejprve ve Zlíně (tehdy v  Gottwaldově)
       dodnes způsobují blažené trnutí.  i nejriskantněji vůči divadlu – Sergej Ma-  ho &  Šlitra to nešlo jinak.  a potom v Praze. Lidé kolem Šlitra ne-
                                      chonin –, tehdy napsal do Rudého práva:   Hra  Taková  ztráta  krve  byla  shůry  za-  čekali nic menšího než debakl.
             Mezi dvěma talenty       „Mám  před  sebou  písničky  ze  Zuzany.   kázaná, protože vyprávěla o tom, jak byl   Jiří Suchý vzpomíná: „Hrál jsem naplno
                                      Jedna je o blbém psíčkovi, jedna o koč-  městský vzor ctností, vzorný občan Drá-  a  představení  plynulo  bezvadně.  Pak
       V  první  polovině  padesátých  let,  jako   ce, jedna o starém dodělávajícím oslu,   bek, odhalen coby panák vycpaný slá-  přišel okamžik, kdy Jiří Šlitr vstal od pia-
       (málem)  třicetiletý  doktor  práv,  se  Jiří   jedna o jelenu se zelenýma očima, jedna   mou, frankensteinovsky tragický tvor.  na  a  pronesl  svou  první  větu.  Smích.
       Šlitr rozhodoval mezi dvěma svými zřej-  o  kotěti,  jedna  o  trpaslíkovi.  Je  v  nich   Písnička Dítě školou povinné má ve hře   Další věta. Potlesk. Další věta. Aplaus,
       mými talenty: výtvarným a hudebním.   těch pár hodných zvířátek, trochu pěk-  Člověk z půdy takový kontext, že jí lze   že  málem  uletěla  střecha!  V  tu  chvíli
       Lapidárně na to vzpomíná jeho kama-  né lásky, trochu té nevinné filozofie, že   rozumět  jako  požadavku  na  svobodu   jsem pochopil, že budu muset velmi při-
       rádka ze studentských let Jaroslava Mo-  na světě je hezky. Není v  nich jedině náš   imaginace, která je víc než rigidní spole-  dat, abych Šlitrovi stačil… Tak se narodil
       serová, pozdější senátorka.    život.  – Mladé obecenstvo si chce ‚přijít   čenská pravidla.  nový  klaun,  jehož  komika  byla  naivní
       Ve své knize píše: „Jirkovi bylo jasné, že   na své‘. A Semafor rád vyhoví. Rád se   Krásný šanson Láska, to jsou jen písme-  jako Rousseauovy obrazy a   účinná víc
       v něčem hodlá vyniknout, jen ještě ne-  podbídne.  Co  by  neudělal  pro  popula-  na, Šlitrovou zásluhou nerozhodně vrá-  než moje.“
       věděl v čem.“ A nepřehání: v té době   ritu. Stačí mu, že mladé lidi přitáhne do   vorající mezi durovou a mollovou tóni-  Šlitr  nemluvil  moc:  spíš  zpoza  výřeč-
       měl Šlitr za sebou roky špičkového lyžo-  sálu, nepřipouští si starost, jak je ze sálu   nou, říká, jak omšelá a prázdná mohou   ného Suchého vrhal pohledy, jimiž si pu-
       vání, studium právnické fakulty dokončil   pustí, co v  nich vypěstuje, proti čemu se   být klišé v  milostných písních – což byl   blikum získával až spiklenecky. V  insce-
       na přání tatínka, ovšem snadno, a sama   postaví,  jaký  ideál  života  jim  předloží,     svého druhu i komentář k tehdejším ofi-  naci Jonáš a tingl-tangl téměř nezpívá.
       Moserová  patřila  do  kruhu  kamarádů,   o  čem s  nimi povede diskuzi.“  ciálním písním.   Zato exceluje u   klavíru variacemi, jak
       kteří zažívali dlouhé seance se Šlitrem    To bylo drsné. Kritiky v režimních novi-  Když pak Suchý a Šlitr došli (s kabare-  by lidovku Šla Nanynka do zelí zahráli
       u klavíru s písničkami Osvobozeného di-  nách měly vliv, mohly ukončit kariéru.   tiérem Jonášem) k písním Zlá neděle, Lili   Mozart,  Bach,  Smetana,  Debussy,
       vadla a  mnoha dalšími.        Machonin byl generačně jedním z  těch,   Marlen nebo Tulipán, ukázalo se naplno,   Gershwin.
       Co z  toho všeho tedy zvolit jako profesi?   kdo  věřili,  že  poválečné  budování  lze   že se komentáři reality nehodlají vyhý-  Je skoro dojemné, že Šlitr si začal tyhle
       Na  vojně  se  Šlitr  stal  výtvarníkem   pojmout poctivě. Ani na prahu „sixties“   bat.     variace vymýšlet, protože se dozvěděl,
       Ústředního domu armády, takže to vy-  se nechtěl vzdát svých představ o soci-                že je pro pobavení přátel hrával Jaroslav
       padalo na obrázky. Jenže na vojně v Mi-  alistické kultuře.           Roli pro pianistu      Ježek. Ten ovšem umřel v krutých pěta-
       lovicích se také poznal s Pavlem Koptou,   Později se jeho osud sklenul přes zrání           třiceti a  nezbyla žádná nahrávka. Šlitr si
       autorem  písňových  textů.  Kopta  Šlitra   veřejného intelektuála k disentu a  pod-  Semaforské  hlediště  bylo  šťastné,   tedy  variace  na  Nanynky  vymyslel  po
       přivedl  do  filmových  barrandovských   pisu Charty. Svou sérii kritik na Suchého   účinkující byli ve varu, kapela se saxo-  svém.
       studií a seznámil s Miroslavem Horníč-  a Šlitra psal velmi tvrdě v době, kdy Se-  fonisty Ferdinandem Havlíkem a Evže-  Mnohem víc se Jiří Šlitr rozezpíval v pro-
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59