Page 45 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 45

PŘESAHY                                                                                                 TÝNECKÉ LISTY    7
                                                        RECENZE

                                       Aristokratka v solidním varu

       Není pravidlem, že dvojka je horší než   lé třeštidlo, ale rebelka nemilující zaprá-  pasážím patří prohlídka třinácté komna-  Vilhelmové, z níž číší stále americká mi-
       jednička, stejně jako není pravidlem, že   šenou  nudu  všednosti  a  mající  schop-  ty paní Tiché, která dovolí několika muf-  móznost,  se  zaplete  do  osudů  Kostky
       dvojka  je  lepší  než  jednička.  Pro  Aris-  nost  vnímat  i  druhého.  K  vydařeným   lonům nahlédnout na „artefakty“ spoje-  natolik, že nakonec zjistí, že už se na ní
       tokratku ve varu platí pravidlo číslo dva.                    né s pobytem a svatbou Helenky Von-  cítí jako doma v New Yorku. (Mimocho-
       Když  před  pěti  lety  nabídl  režisér  Jiří                 dráčkové na Kostce. Již od aktu otevření   dem vyčítat režisérovi, že ji naučil do-
       Vejdělek  zfilmování  úspěšného  humo-                         dveří, vstupu do sluncem zalitého mau-  konale česky, je trochu mimo mísu. Než
       ristického bestseleru Evžena Bočka Po-                        zolea, uchopení ubrousku či jiných věcí,   nějaké pitvoření, raději zapomeňme, že
       slední  aristokratka,  vyvolal  u  jeho  vy-                  které držela ve svých ctěných rukou na-  nemá umět manželovu mateřštinu.) Pa-
       znavačů spíše rozpaky, či dokonce roz-                        še téměř světová zpěvačka až po po-  ní Tichá v podání Elišky Balzerové je čím
       ladění.  Většina  z  nich  totiž  čekala,  že                 hled paní Tiché ze zámeckého okna pu-  dál tím více paní Tichou Evžena Bočka.
       bžunda, kterou kniha provází téměř na                         tující napříč časem – celé je to vtipně   Stačí ji k tomu dokonale subtilní mimika
       každé stránce, se lehce přenese na fil-                        gradováno a vygradováno do téměř do-  a několik gest. I pánové Pechlát a Liška
       mové plátno. Ukázalo se, že nic lehkého                       konalé  tečky.  Na  tuto  scénu  –  přesko-  coby  kastelán  Josef,  resp.  zahradník
       to opravdu není. Vznikla spíše komedie                        číme-li v ději téměř na konec – vydařeně   Krása dostali více prostoru pro budování
       na motivy knižní předlohy, která se cel-                      navazuje  i  svatební  obřad  hygienika   svých ujetostí. V prvním případě vario-
       kem přijatelně zařadila mezi před- a vá-                      Švába a jeho partnerky, který doprovází   vání nenávisti vůči expanzi muflonů čili
       noční snímky. Upoutala hlavně kamera                          – světe div se! – zpěv samotné Heleny   návštěvníků na Kostku, ve druhém pří-
       Vladimíra  Smutného,  která  nabízela                         Vondráčkové, která snad pochopila, že   padě prohlubující se chatrnost zdravotní
       úžasné krajinářské zážitky ze zimní pří-                      lepší bezplatnou reklamu si na svou oso-  kondice. U Lišky nezapomeňme na vtip-
       rody.  Samotný  děj  plynul  příliš  volně,                   bu nemohla přát.               né  pěvecké  vstupy,  které  podmalo-
       scházela  mu  třeskutost  komických  si-                      Pokud  jsem  tedy  prvnímu  dílu  vyčítal   vávají tristnost existence jeho postavy.
       tuací. Diváci si navíc zvykali na „zhmot-                     absenci dynamičnosti dějového spádu,   Ne,  Vejdělek  nenatočil  filmový  trhák,
       nění“  hlavních  postav,  které  si  každý                    ten druhý poněkud ku prospěchu věci   který by uspokojil kritiky či intelektuální
       čtenář  samozřejmě  vymodeloval  po                           samé zrychlil. Hromadí se více úsměv-  část filmového publika. I podruhé zkla-
       svém.                            Aristokratka ve varu. ČR/SR 2024, 99 minut.   ných situací, a to i díky tomu, jako by se    mal ty, kteří čekali doslovný převod kni-
       Druhému dílu vládne vpád extravagant-  Režie a scénář: Jiří Vejdělek.   i ostatní herci se svými postavami ko-  hy do filmové řeči. Natočil solidní podí-
       ní Denisky, kterou si s chutí, a navíc vy-  Kamera: Vladimír Smutný. Hudba: Ondřej Hokr.                  vanou,  která  neuráží  a  jež  jako  celek
                                                                     nečně sžili. Hrabě Kostka Hynka Čermá-
                                         Hrají: Hynek Čermák, Tatiana Dyková,
       dařeně  zahrála  Simona  Lewandowska.   Yvona Stolařová, Eliška Balzerová, Martin Pechlát,  ka už není jen pasivní uplakánek žehra-  i pobaví.
       Filmová postava je poněkud pouprave-  Pavel Liška, Zdeněk Piškula, Simona Lewandowska,  jící na nedostatek financí, ale muž mod-  Petr Hanuška
       ná a zlidštěná. Není to jen vyloženě ulít-  Petra Nesvačilová, Tomáš Jeřábek, Marek Taclík,  ré krve a činu. Hraběnka Vivien Tatiany
                                                Oldřich Bělka
                                           Muška… a ani ne zlatá…
       Útlá novelka Martina Fahrnera (*1964)    20.  století,  objevovala  takhle  bezpro-  román naruby.  lilo  v  provokacích  beatniků  a  posléze
       s nepříliš originálním, ale přece jen za-  středně láska a sexualita dospívajících   Vzpomeňte si na všechna možná klišé    v podobě hippiesovské revolty) a hledě-
       pamatovatelným  názvem  Štěstí,  se   hrdinů.  Ano,  máme  tu  Šakalí  léta,  ale   a  najdete  je  tady:  těhotenství,  nesou-  la si zejména ideologie a morálky a pa-
       odehrává  v  padesátých  letech  někde     tam je to přetavené do rokenrolu a cud-  hlas  rodičů,  milicionáři,  alkoholismus,   tosu, jako bychom mluvili o přítomnosti.
       v  Polabí.  Vypravěčka  a  hlavní  hrdinka   ných  náznaků.  Celkově  je  nám  podá-  lůza na vsi, která se stala náhle ze spo-  To ovšem Fahrnerovi nejde a nedochází
       Zora Mlynářová je dcera sedláka, který   vaná dobová morálka této dekády cud-  diny  vrchností.  Nechybí  tu  ani  ožralý   – jeho hrdinka se navíc chová, přemýšlí
       je  událostmi  po  únoru  1948  donucen   něji,  byť  samozřejmě  ji  máme  nejrůz-  ruský důstojník, ideologie ve škole, kde   a mluví jako dívka veskrze velmi moder-
       předat  rodový  majetek  nově  vznikají-  nějšími  způsoby  přetavenou  zejména   je jedinec proti ostatním, ale zároveň tu   ní, která nevyrůstala za války a po únoru
       címu  družstvu,  přičemž  do  situace  se   do  vizuality  od  Všech  dobrých  rodáků   je  „moudrý“  ředitel,  který  řadu  věcí   1948. Když už se přece jen stane, že Zo-
       zamotává nejen vzájemná třídní nená-  (velmi  sošná  a  morální)  přes  třeba   urovná.  Zrada  přátel,  narážení  na  lid-  ra potratí, tak se Standa nejen málem
       vist,  ale  i  dlouhodobé  animozity  vzta-  Vracenky (pohled z dětství) až po třeba   skou blbost, ale zároveň sedlácká pýcha   zabije, ale je posléze ještě poslán k voj-
       hové, dále pak Lidové milice a prvoplá-  Smuteční  slavnost  (kolektivizace  coby   a  neschopnost  sebereflexe.  Rány  osu-  sku, aby ho zde téměř přizabili psi. Oba
       nová  ideologie  přebíraná  podle  sovět-  obraz hrůzy a pekla). Většinou jsme v li-  du, které je třeba přežít, aby vše končilo   dva hrdinové se navzdory osudu nako-
       ského vzoru. Dobře, tady to je všechno   teratuře zvyklí na případné Hrabalovské   poněkud bizarním happyendem. Vlast-  nec přece jen znovu obejmou a šepotají
       ještě srozumitelné a v pořádku: to, co se   antihrdiny, kteří berou situaci po svém   ně  to  chvílemi  působí  jako  nějaká  po-  si  slova  lásky,  a  hlavně  prožívají  ono
       dělo  s  takzvanými  kulaky  na  venkově     tak, aby z ní nezešíleli. Anebo na hrdiny   divuhodná  parodie,  karikatura  světa,   štěstí, které dalo titul celé knize.
       v padesátých letech je námět nejen na   knih Josefa Škvoreckého, kteří řeší – po-  který se z pohledu doby mohl v lecčems   Já  věřím,  že  to  Martin  Fahrner  myslel
       romány, ale na dlouhodobé a stálé při-  dobně jako Fahrnerova hrdinka – svou   karikovat sám. Vždyť už jenom Bondyho   dobře. Že si vymyslel tu přeintelektua-
       pomínání.  Ovšem  Fahrner  do  situace   situaci pubertální a postpubertální, ale   a Vodseďálkova „trapná poezie“ je dů-  lizovanou  a  trochu  natěšenou  vypra-
       vstupuje jinak, a to skrz dospívání hlavní   buď z pozice odhalení idiocie protivníků,   kazem, že idiocie je nekonečná a nemá   věčku tak, aby splňovala jeho vize. Jen-
       hrdinky.                       která je přenosná a trvalá, anebo z hle-  hranice  ani  ideologii.  Zároveň  to  byl   že  ono  to  tak  skřípe,  že  i  nad  kuráží
                                      diska určitého pobaveného a lehounce   svět, který se v některých dogmatech   hlavních hrdinů spíš kroutíte bezradně
                                      dojímavého nadhledu pozdějšího pohle-  může podobat dnešku. Když si vezme-  hlavami. Víc štěstí než rozumu, chtělo
                                      du vypravěče.                  me, že doba byla prudérní celosvětově   by  se  k  celkové  náladě  knihy  podot-
                                      Martin  Fahrner  se  ve  svých  dřívějších   (pozlátko  amerického  snu  padesátých   knout.
                                      knihách rád vracel do minulosti a rád se   let s potlačovanou sexualitou vyvrcho-  Michal Jareš
                                      dojímal:  jeho  knihy  jako  Steiner  aneb
                                      Co  jsme  dělali  (2001)  nebo  Pošetilost
                                      doktora vinnetouologie (2004) jsou plné
                                      nostalgie, návratů do dětství a schop-
                                      ností  přenosu  určitých  kolektivních
                                      vzpomínek  lidí,  vyrůstajících  v  sedm-
                                      desátých a osmdesátých letech. V nové
                                      knize najednou to, co Fahrner uměl, vy-
                                      prchává a jeho hrdinové se stávají ně-
                                      jakou  papírovou,  teatrální  náplní  pře-
                                      dem  daného  a  vytyčeného  programu.
                                      Jen se na to podívejme: Zora Mlynářová
                                      (dcera kulaka) se zamiluje do elektro-
                                      technika  Standy  Dvořáka  (hodného
                                      milicionáře) během jedné zábavy s de-
                                      chovkou.  Ten  plamen  mezi  nimi  hoří
                                      hlavně díky sexualitě, protože jinak je
                                      každý z jiné planety. Standa pochází z té
                                      „druhé strany“ a vztah dvojice naráží na
                                      ideologie dvou zcela rozdílných světů.
             Martin Fahrner: Štěstí   Ano, trochu v tom můžeme vidět vztah
              Druhé město, 2023       mezi Romeem a Julií uprostřed temnoty
                                      a dogmatismu padesátých let. To vše by
       Nebývá  moc  zvykem,  aby  se  v  romá-  bylo v pořádku a mohlo by to fungovat,
       nech,  které  se  odehrávají  v  těžkých        kdyby – kdyby to celé nebylo navíc na-
       a  složitých  podmínkách  naší  historie    psané  schematicky  jako  budovatelský
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50