Page 49 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 49

PŘESAHY                                                                                                 TÝNECKÉ LISTY   11
                             ARCHEOLOGICKÁ AKTUALITA

                        Středověká opasková spona objevená na Moravě

                         může pocházet z neznámého pohanského kultu
       Archeologům  z  Masarykovy  univerzity     dohadovat, ale v raném středověku spo-
       v Brně se dostal do rukou unikátní stře-  joval na duchovní úrovni různorodé ná-
       dověký artefakt. Bronzové kování opas-  rody žijící ve střední Evropě. Byl to vše-
       ku nebo součást opaskové spony našel   obecně  pochopitelný  a  důležitý  ideo-
       detektorář u zámečku Lány na Břeclav-  gram.
       sku.  Spona  byla  vyrobena  v  průběhu     Předchozí výzkumy naznačují, že takové
       8. století a je na ní vyobrazen had či drak   opasky  se  vyráběly  ve  střední  Evropě
       požírající tvora podobného žábě. Tento   v  7. a 8. století a obvykle je nosili Avaři.
       motiv je považován za pohanský nábo-  Ti byli kočovníky, o nichž se předpoklá-
       ženský symbol a je v evropském raném   dá,  že  pocházeli  z  euroasijských  stepí
       středověku velmi vzácný.       a  že  se  usadili  v  Karpatské  kotlině  na
       Téměř identické artefakty byly nalezeny   území dnešního Maďarska v 6. století.
       pouze na třech dalších lokalitách: poblíž   Avaři  založili  ve  velké  části  střední
       Iffeldorfu v jižním Německu, u Zsámbé-  Evropy  „kaganát”  neboli  kočovný  stát
       ku  v  Maďarsku  a  u  Nového  Bydžova        a některé prvky z jejich kiltury převzali
       v  Čechách. Vzhledem k rozptylu nálezů,   další lidé v regionu, mnozí z nich Slo-
       ale zároveň jejich velké podobnosti se   vané.                     MU Brno
       archeologové domnívají, že mají v rukou   Analýzy rentgenovou fluorescencí, ras-
       doklad  dříve  neznámého  pohanského   trovací elektronovou mikroskopií a dal-  vyrobeny ze společného modelu pomocí   ření  podobné  žábě  ve  skutečnosti
       kultu, který se před příchodem křesťan-  šími technikami ukázaly, že zkoumané   metody   odlévání bronzu   „ztraceným   znamenaly. Nicméně boje s hadem nebo
       ství  objevoval  v  různých  oblastech   předměty  byly  původně  silně  zlacené      voskem“.  Všechny  tyto  indicie  svědčí     drakem jsou běžné v pohanských mý-
       střední Evropy.                a všechny čtyři byly vyrobeny z mědi tě-  o tom, že v 8. století existoval nám dnes   tech o stvoření, „interakce“ mezi hadem
       Motiv hada nebo draka požírajícího svou   žené ve Slovenském rudohoří.  neznámý pohanský kult, který do určité   a žábou může být také spojována s kul-
       oběť se objevuje v germánské, avarské    Analýza jejich tvarů založená na virtuál-  míry vyznávaly různé populace napříč   tem plodnosti.
       i slovanské mytologii.  Bohužel dnes se   ních 3D modelech naznačila, že přezky   střední Evropou.           Vendula Vránová
       o jeho přesném významu můžeme jen   pocházejí  ze  stejné  dílny  nebo  byly   Není známo, co had – nebo drak – a stvo-

               Týden a jeho historie

       Slovo týden v  sobě ukrývá kus kulturní   tele  konajícího  po  sedm  dnů  znala  už
       historie. Od pradávna jde o uměle vy-  mnohem  starší  sumerská  tradice.
       tvořenou jednotku času. Již na první po-  A z této civilizace zrozené mezi řekami
       hled je ve slově týden přítomné slovo   Eufrat a Tigris pochází i prvotní zmínka
       den. Ale už není tak jasné, jakou roli tam   o existenci sedmidenního týdne. Zvedl
       plní. Slovo týden vzniklo z  označení týž   jej panovník a sjednotitel Akkadské říše   V  zimním  dvojčísle  ĎaSu  (1–2/2024,   ces adaptace i akulturace – a případný
       den, které označovalo stejný den před   Sargon I. poté, co v roce 2350 př. n. l. do-  vyjde  na  konci  února)  se  soustředíme   návrat do Řecka.
       nebo za sedm dní. Ve slovenštině se do-  byl sumerské město Ur.  jednak na to, proč a jak učit ve školách
       dnes zachovala starší podoba „týždeň“.  Zatímco rok, měsíc i den představují při-  (základních  i  středních)  o  starších  dě-  V prvním letošním vydání ĎaSu pokra-
       Pojem týden měl v minulosti i další výz-  rozené dělení času spojené s astrono-  jinách, a pak se díky tematickému bloku,   čujeme v pravidelných rubrikách i seri-
       nam, označoval dobu šesti po sobě ná-  mickými cykly, u týdne to tak docela ne-  který se svými spolupracovníky připra-  álech:  Umění  a  paměť,  Auditorium,
       sledujících  dnů  zakončených  nedělí,   platí.  Ne  vždy  členili  lidé  čas  na  dnes   vila  prof.  Kateřina  Králová  z  FSV  UK,   Z knihovních pokladů, Skryté dějiny žen
       symbolizující  šest  dní  stvoření  světa      běžné sedmidenní části. Například staří   zaměříme na řecké uprchlíky. Ti opustili   v  koloniální  Americe,  Mincovní  regál,
       a následující Boží odpočinek.  Egypťané  a  Číňané  po  staletí  počítali   svou zemi na konci čtyřicátých let 20.   recenze, strip Anachronismy ACh atd.
       Výraz týden přišel ke Slovanům až spo-  týdny po deseti dnech – přirozeně k to-  století a mnoho z nich přišli i do Česko-
       lečně  s  křesťanským  náboženstvím         mu sloužily prsty na rukou. Sedmidenní   slovenska: „Za rok v  Řecku!“ říkali si na   Iveta Coufalová
       a povinností svěcení sedmého dne. Na   cyklus Sumerů však nakonec ve světě   přelomu  let  1949/50  řečtí  uprchlíci   www.dejinyasoucasnost.cz
       našem území se poprvé objevil zřejmě   převládl. Postupně jej převzali Babylo-  všech  generací,  kteří
       na Velké Moravě po příchodu Konstan-  ňané, Řekové, Římané, Evropané i Ame-  byli kvůli zuřící občan-
       tina a Metoděje. Předtím naši slovanští   ričané.             ské válce ve  své vlasti
       předkové  žádné  sedmidenní  cykly  ne-  A z  čeho vycházeli dávní obyvatelé tzv.   jen o pár měsíců dříve
       znali. Jejich rok se členil do větších celků   úrodného půlměsíce při vytváření sed-  nuceni  odejít  do  zemí
       podle  pohanských  svátků  a  přírodních   midenního  týdne?  Sumerové  vnímali   takzvaného  východní-
       zákonitostí.                   číslo  sedm  jako  vysoce  posvátné.
                                                                     ho bloku. Ať už v Česko-
       Střídání dnů po sedmi nám dnes, po ti-  V  jejich  tradici  existoval  sedmidenní   slovensku, Polsku, Ma-
       síciletích fungování, připadá samozřej-  květ  života  i  sedmero  nebes,  což  od-  ďarsku  nebo  jinde,
       mé. Ale jak k tomuto časovému úseku   rážely například sedmistupňové zikku-  všichni se těšili na brz-
       lidstvo dospělo? Nejznámější historický   raty  i  stejně  členěné  visuté  zahrady,       ký  návrat  domů.  Ná-
       záznam  o  sedmidenním  týdnu  přináší   a nakonec i sedmidenní týden, kdy jed-  vrat do země, jejíž po-
       Starý zákon. Právě v sedmi dnech Bůh   notlivé  dny  byly  pojmenovány  podle   litika i společnost by se
       stvořil  svět,  přírodu,  člověka  a  sedmý   sedmi hlavních sumerských bohů.  rozvíjela  na  základě
       den  odpočíval.  Ale  Bible  nelíčí  sedmi-                   komunistické  ideolo-
       denní stvoření světa jako první. Stvoři-       Vendula Vránová  gie.  Nikdy  se  tak  ne-
                                                                     stalo a jejich repatriace
                                                                     byla rok co rok odklá-
                                                                     dána ad acta. V hosti-
                                                                     telských zemích si našli
                                                                     práci, studovali, zaklá-
                                                                     dali rodiny, ale také dál
                                                                     pěstovali  svou  kulturu
                                                                     a obohacovali jí místní
                                                                     –  po  roce  1945/46
                                                                     značně homogenizova-
                                                                     nou – společnost. V  ak-
                                                                     tuálním  tematickém
                                                                     bloku a následném se-
                                                                     riálu  se  osmdesát  let
                                                                     po  vypuknutí  občan-
                                                                     ského  ozbrojeného    archiv Kateřiny Králové
                                                                     konfliktu  soustředíme
                                                                                       Ačkoli se osudu řeckých dětí již věnovala řada autorů, jen
           wikipedia                                                 na  historický  pohled       výjimečně (např. v knize K. Králové a K. Tsivose, eds.,
                                                                     i  vzpomínky  uprchlíků
         Středověké znázornění rozdělení týdne a dne z opatství svatého Emmerama,   řecké  občanské  války      Vyschly nám slzy, Praha 2012) se děti dostávaly přímo
       Bavorsko, 8. století. Týden je v kruhovém diagramu rozdělen do sedmi dnů, každý   a také na léta strávená   do centra pozornosti. A především na dětské uprchlíky
        den do 24 hodin, 96 čtrvthodin, 240 minut (desetiny hodiny) a 960 momentů.  mimo  domovinu,  pro-  z Řecka se zaměří i články v aktuálně chystaném ĎaSu.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52