Page 46 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 46

8   TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
                                                       MIXZÓNA

                                    Prázdnota… a démant nakonec

       „Musíme myslet jinak“, parafrázuje na   z rádia ještě vypadne, když po půl ho-  připustit, že žijeme v nějakým skanzenu   levizní filozof (srov. P. Bourdieu: O tele-
       úvod  moderátorka  tezi  svého  hosta  –   dině  konečně  dojde  na  téma,  kvůli   a  teď  najednou  do  něj  vpad  reálnej   vizi, 2002, s.  21 a  25).
       napjatě čekáme, co to vlastně zname-  němuž se celý rozhovor uskutečnil, totiž   svět“, což podle něj „u  mnoha lidí zruší   V  konfrontaci se singularitou však nelze
       ná. Po téměř třiceti sedmi minutách bo-  na dopad střelby 21. prosince na filozo-  takovou  tu  jejich  klidnou  existenci          bezprostředně  vyvodit  obecný  závěr.
       hapustého klábosení se nedozvíme nic   fickou fakultu.         v  klidnym  světě,  protože  ta  prostě   Účast univerzitního profesora (moderá-
       o  tom,  co  znamená  myslet,  natož  co   Již  na  začátku  filozof  s  hlubokomy-  eliminovala reálnej svět“.  torčina  posedlost  titulováním  předsta-
       znamená myslet jinak, krom toho, že se   slností  adekvátní  otázkám  B.  Tachecí   Míní  tím,  že  univerzitní  pedagog  či   vuje v pořadu prvek nechtěné komiky)
       nedá přemýšlet jako v osmdesátých le-  podotýká, že žijeme „v reálným světě“,   student neví o světě, v němž je umož-  se z povahy média a jeho internetové
       tech (proč zrovna v osmdesátých?, proč   který není „na míru“ našich nadějí. Po-  něn liberální obchod se zbraněmi urče-  extenze zřejmě nebude lišit od účinko-
       ne  v  sedmdesátých  či  v  devadesá-  kračuje nabádáním, abychom se zbavili   nými výhradně ke střelbě na lidi? Že si   vání herců, sportovců, bavičů, dnešním
       tých?). Prof. Miroslav Petříček, dříve Mi-  ustrašenosti, považovali se za Evropany   nevšiml  násilí  a  agresivního  chování,   jazykem  „těch,  co  mají  vliv“  neboli
       roslav Petříček, jr., byl novoročním hos-  (neboť nám „nic jiného nezbývá“) atd.   atentáty  počínaje,  přes  každodenní   ovlivňovačů (příšerný anglický novotvar
       tem Barbory Tachecí v pořadu Osobnost   Podobně rozšafně se vyjadřuje k migra-  zdánlivě iracionální incidenty v dopra-  influencer). Internet jako takový ostatně
       Plus na stanici Český rozhlas Plus. Nešlo   ci,  možnosti  důvěřovat  vládě…  Neříká   vě  či  velkoměstském  provozu  jako  ta-  nic  nezměnil  na  povaze  žurnalistiky
       o nedopatření – dochází do tohoto pořa-  nic,  co  bychom  nedokázali  odhadnout    kovém a reakcemi na hluk a stres konče,   a jejích tzv. kritických žánrů, které „slou-
       du celkem často. Co ho k tomu vede,   z  rámce  návodných  otázek.  Po  téměř   až k buldozerové mentalitě zachvacující   ží zejména k ukojení narcisistní samoli-
       čort  znájet.  Jeho  přítomnost  je  však   dvaceti minutách se dostává ke slovu   veřejnou  diskusi,  o  komunikaci  a  poli-  bosti části žurnalistického světa, mají-
       symptomatická – jako by nemohl odolat,   avizované  jiné  myšlení.  Jiné  má  být         tice  nemluvě?  Že  se  zkrátka  minul          cího  sklon  mít  o  sobě  falešně  kritický
       přestože  povaha  a  dosah  takového   v tom, že se zbaví představy předem do-  s   předmětem a úkolem svého studia?   názor“ (tamt., s.  6).
       počínání  je,  eufemisticky  řečeno,  efe-  hodnutých záruk a stabilního rámce čili   Že žije v  sladkém omámení a  probudil   Chce  být  filozof  ovlivňovačem?  Nebo
       mérní.                         „objektivní reality“, v níž se uskutečňuje   se až tváří v  tvář namířené hlavni? To už   chce být stále ještě kritikem, jehož jazyk
       Hned na začátku nás moderátorka ob-  rozhodování,  neboť  „svět  se  mění“         nejsou jen plky, ale bohapusté morali-  objektivuje  souvislost,  kterou  ostatní
       šťastní  vskutku  nečekanými  otázkami   a  „předem  garantované  předpoklady“   zování,  které  si  mohl  prof.  Petříček   nevidí,  neboť  toho  nejsou  z  hlediska
       na téma novoročních předsevzetí. Od-  neexistují:  „Musím  být  schopen  před-  odpustit a  nesahat druhým do svědomí,   svých denních funkcí a starostí schopni?
       povědi jsou podobně neotřelé – proč ka-  vídat  nepředvídatelný  a  s  tím  praco-  neboť co o nich ví? Pokus říci něco pod-  Před třiceti lety Petr Rezek prohlásil, že
       lendářové datum nic zvláštního nezna-  vat…“ (tzn. počítat s tím, že rozhodo-  statného ztroskotal, ale proč?  české filozofii nastává v nových pomě-
       mená, proč na Nový rok filozof nepře-  vání zahrnuje i rozměr neurčitosti, resp.   Jak může obstát filozof, zapojí-li se do   rech doba diamantová. To ovšem netu-
       mýšlí hlouběji než obvykle, proč je lepší   nutnost reflektovat a korigovat vlastní   mediálního  mechanismu  „cirkulární   šil, že přijde éra, kdy se česká filozofie
       nemít přehnaná očekávání a nebýt pak   chyby). Vskutku jiné myšlení. Truismus   cirkulace“, debat, v nichž vidíme stále   zahalí do internetového hvězdného pra-
       zklamán, než naopak atd. Rozhovor še-  získává v pořadu Osobnost Plus vpravdě   stejné  tváře,  audiovizuálního  infotain-  chu. Bohužel v čase, kdy z hvězd zbyly
       velí, nepochybuji, že pro většinu poslu-  filozofický rozměr.   mentového sdílení témat, tváří, obsahů,   pouze laciné flitry a histriónské projevy
       chačů je to příjemný zážitek, jak ten pro-  Ale  pořad  kvapí  k  třpytivému  závěru:   komodit? Může fungovat jako fast-thin-  mediálního aparátu.
       fesor, a  dokonce filozof moudře, a  při-  Prof.  Petříček  v  souvislosti  se  střelbou   ker, tj. nabízet kulturní fast food, před-
       tom  „lidsky“  hovoří.  Menšina  si  může   vyjadřuje – a  míní tím bezesporu fakultu   žvýkanou, před-myšlenou kulturní stra-  Daniel Vojtěch, i-kanon
       ne-věřícně ukroutit hlavu, jaká banalita   – svou „hrůzu z toho, jak si nechceme   vu,  jako  filozofický  žurnalista,  tzv.  te-

                                   POZVÁNKA NA VÝSTAVU


                             Bond In Motion Prague čili Bond v  pohybu
                     Křižíkův pavilón – Praha-Holešovice – od 7. prosince 2023 do 31. března 2024
       Filmy s Jamesem Bondem mám rád. Již   Příběh agenta  britské tajné služby  byl   nejen vozidla, ale také tajemství jejich   dation a Metro Goldwyn Mayer (MGM)
       jsem o tom na stránkách Týneckých listů   vytvořen v roce 1953 Ianem Flemingem   výroby. Realizace kultovních scén a mi-  nabízí „Bond in Motion“ jedinečné pono-
       psal. Čím starší kousky to jsou, tím je   a uveden na plátna v roce 1962 ve filmu   mořádných  kaskadérských  kousků  bu-  ření do světa Jamese Bonda.  Všechna
       mám raději. Cítím v nich nostalgii šede-  James  Bond  a  Dr.  No.  Díky  výstavě  je   de konečně odhalena. Vystaveno bude    vozidla byla použita ve filmech.“
       sátých let, typický anglický humor, nad-  James  Bond  živější  než  kdy  předtím.   i  mnoho  dalších  „neautomobilových“
       sázku, dramatičnost, kterou moje psý-  Bond uspěl v mnoha svých misích, ales-  předmětů.  Za  60  let  své  existence   Petr Hanuška
       cha  ještě  snadno  unese.  Zpracování      poň částečně, díky vozidlům navrženým   kreativita týmů stojících za dobrodruž-  Zdroj: https://bondinmotion.cz/bond-in-motion/
       v novém tisíciletí jsou samozřejmě dy-  geniálním „Q“.        stvím Jamese Bonda nikdy nezklamala.
       namičtější,  plná  úžasně  natočených   „Bond in Motion“ je příležitostí odhalit   Díky EON Production, Ian Fleming Foun-
       akčních scén, technických i trikových fi-
       nes, ale drsnější, což má psýcha absor-
       buje už poněkud obtížněji. Říkám, že my
       máme Cimrmana, Angličani Bonda. Vní-
       mám v tom něco typického z obou ná-
       rodních  naturelů.  Na  výstavě  jsme
       s mou paní potkali dva neznámé man-
       želské  páry,  shodou  okolností  také
       z Moravy, resp. Brna. Když jsme si dávali
       suché martini s vodkou s pokynem bar-
       manovi Shaken, not stirred!, řekla jedna
       z Brňanek: Jsme jak děcka! Měla pravdu.
       Alespoň my chlapi jsme se tetelili štěs-
       tím, že  jsme si  mohli  osahat  vozy,  ve
       kterých tento hrdinný rek čelil zákeřným
       nepřátelům a miloval svá bondgirls…
       „Výstava se konala poprvé v Londýně,
       poté  zamířila  do  Petersen  Automotive
       Museum v Los Angeles a do Saratoga
       Automobile Museum, pak zpět do Velké
       Británie v National Motor Museum jako
       „Bond In Motion – No Time To Die” a ná-
       sledně do Bruselu. Odtud přijela až do
       srdce Evropy – Prahy.
       „Bond  in  Motion“  umožňuje  filmovým
       nadšencům  vstoupit  do  zákulisí  natá-
       čení. Mezi vozidla patří Goldfinger Aston
       Martin  DB5,  No  Time  To  Die  Superle-
       ggera DBS, Q Boat z The World Is Not
       Enough  a  Little  Nellie  z  You  Only  Live
       Twice. Auta, vrtulníky, motorky, letadla
       a ponorky budou obklopeny rekvizitami,
       modely,  fotografiemi  kulis  a  vychy-
       távkami agenta Q.
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51