Page 46 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 46
8 TÝNECKÉ LISTY PŘESAHY
MIXZÓNA
Prázdnota… a démant nakonec
„Musíme myslet jinak“, parafrázuje na z rádia ještě vypadne, když po půl ho- připustit, že žijeme v nějakým skanzenu levizní filozof (srov. P. Bourdieu: O tele-
úvod moderátorka tezi svého hosta – dině konečně dojde na téma, kvůli a teď najednou do něj vpad reálnej vizi, 2002, s. 21 a 25).
napjatě čekáme, co to vlastně zname- němuž se celý rozhovor uskutečnil, totiž svět“, což podle něj „u mnoha lidí zruší V konfrontaci se singularitou však nelze
ná. Po téměř třiceti sedmi minutách bo- na dopad střelby 21. prosince na filozo- takovou tu jejich klidnou existenci bezprostředně vyvodit obecný závěr.
hapustého klábosení se nedozvíme nic fickou fakultu. v klidnym světě, protože ta prostě Účast univerzitního profesora (moderá-
o tom, co znamená myslet, natož co Již na začátku filozof s hlubokomy- eliminovala reálnej svět“. torčina posedlost titulováním předsta-
znamená myslet jinak, krom toho, že se slností adekvátní otázkám B. Tachecí Míní tím, že univerzitní pedagog či vuje v pořadu prvek nechtěné komiky)
nedá přemýšlet jako v osmdesátých le- podotýká, že žijeme „v reálným světě“, student neví o světě, v němž je umož- se z povahy média a jeho internetové
tech (proč zrovna v osmdesátých?, proč který není „na míru“ našich nadějí. Po- něn liberální obchod se zbraněmi urče- extenze zřejmě nebude lišit od účinko-
ne v sedmdesátých či v devadesá- kračuje nabádáním, abychom se zbavili nými výhradně ke střelbě na lidi? Že si vání herců, sportovců, bavičů, dnešním
tých?). Prof. Miroslav Petříček, dříve Mi- ustrašenosti, považovali se za Evropany nevšiml násilí a agresivního chování, jazykem „těch, co mají vliv“ neboli
roslav Petříček, jr., byl novoročním hos- (neboť nám „nic jiného nezbývá“) atd. atentáty počínaje, přes každodenní ovlivňovačů (příšerný anglický novotvar
tem Barbory Tachecí v pořadu Osobnost Podobně rozšafně se vyjadřuje k migra- zdánlivě iracionální incidenty v dopra- influencer). Internet jako takový ostatně
Plus na stanici Český rozhlas Plus. Nešlo ci, možnosti důvěřovat vládě… Neříká vě či velkoměstském provozu jako ta- nic nezměnil na povaze žurnalistiky
o nedopatření – dochází do tohoto pořa- nic, co bychom nedokázali odhadnout kovém a reakcemi na hluk a stres konče, a jejích tzv. kritických žánrů, které „slou-
du celkem často. Co ho k tomu vede, z rámce návodných otázek. Po téměř až k buldozerové mentalitě zachvacující ží zejména k ukojení narcisistní samoli-
čort znájet. Jeho přítomnost je však dvaceti minutách se dostává ke slovu veřejnou diskusi, o komunikaci a poli- bosti části žurnalistického světa, mají-
symptomatická – jako by nemohl odolat, avizované jiné myšlení. Jiné má být tice nemluvě? Že se zkrátka minul cího sklon mít o sobě falešně kritický
přestože povaha a dosah takového v tom, že se zbaví představy předem do- s předmětem a úkolem svého studia? názor“ (tamt., s. 6).
počínání je, eufemisticky řečeno, efe- hodnutých záruk a stabilního rámce čili Že žije v sladkém omámení a probudil Chce být filozof ovlivňovačem? Nebo
mérní. „objektivní reality“, v níž se uskutečňuje se až tváří v tvář namířené hlavni? To už chce být stále ještě kritikem, jehož jazyk
Hned na začátku nás moderátorka ob- rozhodování, neboť „svět se mění“ nejsou jen plky, ale bohapusté morali- objektivuje souvislost, kterou ostatní
šťastní vskutku nečekanými otázkami a „předem garantované předpoklady“ zování, které si mohl prof. Petříček nevidí, neboť toho nejsou z hlediska
na téma novoročních předsevzetí. Od- neexistují: „Musím být schopen před- odpustit a nesahat druhým do svědomí, svých denních funkcí a starostí schopni?
povědi jsou podobně neotřelé – proč ka- vídat nepředvídatelný a s tím praco- neboť co o nich ví? Pokus říci něco pod- Před třiceti lety Petr Rezek prohlásil, že
lendářové datum nic zvláštního nezna- vat…“ (tzn. počítat s tím, že rozhodo- statného ztroskotal, ale proč? české filozofii nastává v nových pomě-
mená, proč na Nový rok filozof nepře- vání zahrnuje i rozměr neurčitosti, resp. Jak může obstát filozof, zapojí-li se do rech doba diamantová. To ovšem netu-
mýšlí hlouběji než obvykle, proč je lepší nutnost reflektovat a korigovat vlastní mediálního mechanismu „cirkulární šil, že přijde éra, kdy se česká filozofie
nemít přehnaná očekávání a nebýt pak chyby). Vskutku jiné myšlení. Truismus cirkulace“, debat, v nichž vidíme stále zahalí do internetového hvězdného pra-
zklamán, než naopak atd. Rozhovor še- získává v pořadu Osobnost Plus vpravdě stejné tváře, audiovizuálního infotain- chu. Bohužel v čase, kdy z hvězd zbyly
velí, nepochybuji, že pro většinu poslu- filozofický rozměr. mentového sdílení témat, tváří, obsahů, pouze laciné flitry a histriónské projevy
chačů je to příjemný zážitek, jak ten pro- Ale pořad kvapí k třpytivému závěru: komodit? Může fungovat jako fast-thin- mediálního aparátu.
fesor, a dokonce filozof moudře, a při- Prof. Petříček v souvislosti se střelbou ker, tj. nabízet kulturní fast food, před-
tom „lidsky“ hovoří. Menšina si může vyjadřuje – a míní tím bezesporu fakultu žvýkanou, před-myšlenou kulturní stra- Daniel Vojtěch, i-kanon
ne-věřícně ukroutit hlavu, jaká banalita – svou „hrůzu z toho, jak si nechceme vu, jako filozofický žurnalista, tzv. te-
POZVÁNKA NA VÝSTAVU
Bond In Motion Prague čili Bond v pohybu
Křižíkův pavilón – Praha-Holešovice – od 7. prosince 2023 do 31. března 2024
Filmy s Jamesem Bondem mám rád. Již Příběh agenta britské tajné služby byl nejen vozidla, ale také tajemství jejich dation a Metro Goldwyn Mayer (MGM)
jsem o tom na stránkách Týneckých listů vytvořen v roce 1953 Ianem Flemingem výroby. Realizace kultovních scén a mi- nabízí „Bond in Motion“ jedinečné pono-
psal. Čím starší kousky to jsou, tím je a uveden na plátna v roce 1962 ve filmu mořádných kaskadérských kousků bu- ření do světa Jamese Bonda. Všechna
mám raději. Cítím v nich nostalgii šede- James Bond a Dr. No. Díky výstavě je de konečně odhalena. Vystaveno bude vozidla byla použita ve filmech.“
sátých let, typický anglický humor, nad- James Bond živější než kdy předtím. i mnoho dalších „neautomobilových“
sázku, dramatičnost, kterou moje psý- Bond uspěl v mnoha svých misích, ales- předmětů. Za 60 let své existence Petr Hanuška
cha ještě snadno unese. Zpracování poň částečně, díky vozidlům navrženým kreativita týmů stojících za dobrodruž- Zdroj: https://bondinmotion.cz/bond-in-motion/
v novém tisíciletí jsou samozřejmě dy- geniálním „Q“. stvím Jamese Bonda nikdy nezklamala.
namičtější, plná úžasně natočených „Bond in Motion“ je příležitostí odhalit Díky EON Production, Ian Fleming Foun-
akčních scén, technických i trikových fi-
nes, ale drsnější, což má psýcha absor-
buje už poněkud obtížněji. Říkám, že my
máme Cimrmana, Angličani Bonda. Vní-
mám v tom něco typického z obou ná-
rodních naturelů. Na výstavě jsme
s mou paní potkali dva neznámé man-
želské páry, shodou okolností také
z Moravy, resp. Brna. Když jsme si dávali
suché martini s vodkou s pokynem bar-
manovi Shaken, not stirred!, řekla jedna
z Brňanek: Jsme jak děcka! Měla pravdu.
Alespoň my chlapi jsme se tetelili štěs-
tím, že jsme si mohli osahat vozy, ve
kterých tento hrdinný rek čelil zákeřným
nepřátelům a miloval svá bondgirls…
„Výstava se konala poprvé v Londýně,
poté zamířila do Petersen Automotive
Museum v Los Angeles a do Saratoga
Automobile Museum, pak zpět do Velké
Británie v National Motor Museum jako
„Bond In Motion – No Time To Die” a ná-
sledně do Bruselu. Odtud přijela až do
srdce Evropy – Prahy.
„Bond in Motion“ umožňuje filmovým
nadšencům vstoupit do zákulisí natá-
čení. Mezi vozidla patří Goldfinger Aston
Martin DB5, No Time To Die Superle-
ggera DBS, Q Boat z The World Is Not
Enough a Little Nellie z You Only Live
Twice. Auta, vrtulníky, motorky, letadla
a ponorky budou obklopeny rekvizitami,
modely, fotografiemi kulis a vychy-
távkami agenta Q.