Page 23 - Chytrý Zpravodaj - Brandýs n. Labem - St. Boleslav - prosinec 2020
P. 23

o
                                                                                                                     Pr
                                                                                                                         SI
                                                                                                                          nec
          23  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                           Prosinec 2014
          Jak se žije školám v nouzovém stavu

          Kdo by si myslel, že v době nouzo-
          vého stavu je ve školách ticho
          a prázdno, ten by se divil. Alespoň
          u  nás v  Základní škole Palachova
          tomu tak určitě není. stačí, když se
          potichoučku projdeme budovou.
          Hned  v  přízemí  objevíme  otevřenou
          učebnu.  V  ní  pracují  dva  podlaháři,
          kteří nám vyměňují v rámci záruky li-
          no. Z toho předchozího i po roce pou-
          žívání neustále vycházel neidentifiko-
          vatelný nepříjemný chemický zápach.
          Naštěstí firma, se kterou spolupracu-
          jeme, je solidní a lino nám vymění.
           Jen o kousíček dál se ozývá kovové
         klepání.  Pan  školník  využívá  prázd-
          ných učeben a s vervou jemu vlastní se
          pustil  do  oprav  poškozených  lavic
          a židlí.
           Po několika dalších krocích nás přes
          nos  pohladí  příjemný  závan  něčeho
          dobrého.  Vítá  nás  školní  kuchyně.
          Hrstka  kuchařek  chystá  oběd.  Místo
          tradičních 1700 obědů dnes vaří pou-
          hou desetinu. Většina z uvařených jí-
          del  směřuje  do  mateřských  škol.  Pár
          porcí  odvážíme  do  naší  výdejny  ve   ní  ministerstva  školství.  Jedná  se   V kabinetu na konci chodby objevu-  ných učeben slyšíme hlahol dětí. Právě
          Staré  Boleslavi.  Zbytek  sní  strávníci   o kombinaci synchronní (přímý kon-  jeme kolegy přírodopisce a chemikář-  mají  přestávku  a  chystají  se  na  další
          přímo u nás v jídelně. Na obědy chodí   takt pomocí videokonferencí) a asyn-  ku Klárku. Všichni společně kontrolu-  vyučovací  hodinu.  Děti  se  učí  každý
          necelé  dvě  desítky  našich  žáků,  kteří   chronní (děti si samostatně zpracová-  jí  a  postupně  přemisťují  inventární   den  dopoledne  dvě  hodiny  společně
          se  dopoledne  vzdělávají  distančně   vají  zadané  úkoly,  pracují  na  projek-  sbírky do nových kabinetů v přístavbě.   s  našimi  učiteli  a  další  dvě  hodiny  si
          z  domova.  Druhou  část  místních   tech  atd..)  on-line  výuky.  Abychom   Tady  ve  staré  budově  musíme  míst-  samostatně pod pedagogickým dozo-
          strávníků  tvoří  zaměstnanci  školy   ulevili pracujícím rodičům, připravu-  nosti  vyklidit.  Ještě  máme  slíbenou   rem  plní  úkoly  ze  svých  kmenových
          a  děti  pracovníků  integrovaného  zá-  jeme každý den pro žáky prvního stup-  malou stavební rekonstrukci. Mělo by   škol. Po obědě je čeká vycházka nebo
          chranného systému a dalších nezbyt-  ně videokomunikaci nejen v dopoled-  dojít ke zbourání příčky mezi kabine-  hry ve třídě – podle počasí.
         ných  profesí,  o  které  se  každodenně   ních hodinách, ale i po patnácté hodi-  ty. Jejich vzájemným propojením pak   Ve druhém patře už potkáme jen pa-
          staráme.                     ně odpoledne.                 vznikne  další  učebna,  kterou  nutně   ní uklízečku. Ta se momentálně věnuje
           Když vystoupáme do patra a zapo-  Ticho  za  dveřmi  ředitelny  každých   potřebujeme.  nezvaným hostům a jejich pavučinám.
          sloucháme se, uslyšíme hlas paní uči-  deset minut rozčísne drnčení telefonu.   Nakonec se dostáváme až do nové   Jak je tedy vidět, tak škola i v době
         telky. Právě hovoří s žáky prostřednic-  Nejběžnější  činností  vedení  školy   přístavby. I zde je dost rušno. Dělníci   nouzového stavu žije. Jediné, co byste
         tvím videopřenosu. Dětem u interak-  v době nouzového stavu je komunika-  stavební  firmy  opravují  a  utěsňují   nyní hledali marně, je zvonění. To oži-
         tivní  tabule  vysvětluje  matematiku,   ce  –  s  rodiči,  kolegy,  krajským  úřa-  plášť  budovy,  neboť  dvakrát  během   je, až se děti vrátí do lavic. Pevně vě-
         tak nebudeme rušit. Distanční výuka   dem, zřizovatelem a dalšími instituce-  posledního  měsíce  nám  do  přístavby   řím, že zvonit začne brzy.
         u nás probíhá přesně podle doporuče-  mi. Telefon, mail, mobil a stále dokola.  zateklo. Ve dvou ze čtyř nově zbudova-  Josef Jarý

          Distanční výuka na našich školách                                                       vání  s  realitou  offline  světa.


          Podzim s  koronavirovou epidemií přinesl druhé letošní uzavření škol,   Podle doporučení MŠMT by online   Koneckonců  požadavky  rodičů  také
                                                                                                  nejsou jednotné. I mezi nimi jsou ti,
          prodloužené prozatím na neurčito. Žáci přešli na distanční vzdělávání   vyučování nemělo přesahovat pro žá-  kterým online výuka spíše kompliku-
          a internetové diskuse se plní debatami o tom, jak si která škola stojí v za-  ky  prvního  stupně  jednu  hodinu,   je život, někdy kvůli sdílení počítačů
          jištění výuky za takto nastavených podmínek.               u druhého stupně se nedoporučuje za-  v domácnosti, někdy třeba proto, že
                                                                     řadit  více  než  tři  až  čtyři  vyučovací   je dítě u prarodičů a technika je pro
          ale Jak vlastně vypadá       kterém jsou děti přes internet v kon-  hodiny po sobě.     něj o to méně dostupná.
          ideální varianta             taktu  s  vyučujícím  i  se  spolužáky.   Podobný  je  i  názor  psychologů.   Současná situace zkrátka není jed-
          distanČní výuky?             Online  výuka  může,  ale  nemusí  být   Sledování  výuky  online  je  pro  dítě   noduchá pro žádnou ze zúčastněných
          Na tuto otázku není vůbec snadné od-  v  rámci  distančního  vzdělávání  zařa-  podstatně větší zátěží, ať už jde o jed-  stran.
          povědět.  Jediné,  co  platí,  je  fakt,  že   zena a také rozsah online výuky může   notlivé  smysly,  nebo  celkově  o  sou-  Teprve po zohlednění mnoha růz-
          distanční výuka sama o sobě není ideál   být různý.        středění  pozornosti,  než  přítomnost   ných a někdy protichůdných kritérií
          a ani jím být nemůže, protože osobní   Při  procházení  diskusních  sku-  na výuce ve škole. Z této zátěže pak   bude možné říci, jak se která škola se
          přítomnost dětí ve školách nelze plno-  pin  rodičů  na  sociálních  sítích  se   děti unikají, a to i do virtuálního svě-  současným  nelehkým  zadáním  vy-
          hodnotně  nahradit.  Žijeme  v  nouzo-  někdy  zdá,  že  čím  víc  online  ho-  ta,  který  je  v  tu  chvíli  tak  blízko  po   pořádala.  A  nezbývá  než  doufat,  že
          vém stavu a naše děti se učí nouzovým   din, tím lepší výuka, potažmo ško-  ruce. Volání rodičů po větším množ-  tato etapa bude co nejdříve u konce.
          způsobem.                    la.  Ve  skutečnosti  více  než   ství online hodin by podle psycholo-  RNDr. Alexandra Vokurková, ve-
           Pojem  distanční  výuka  bývá  někdy   o  kvantitu  online  hodin  jde  o  je-  gů měl spíše nahradit apel na co nej-  doucí Odboru školství MěÚ Brandýs
          zaměňována s online vyučováním, při   jich kvalitu.        větší  provázanost  dálkového  vyučo-  nad Labem - Stará Boleslav
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28