Page 23 - Chytrý Zpravodaj - Brandýs n. Labem - St. Boleslav - prosinec 2020
P. 23
o
Pr
SI
nec
23 | MĚSTSKÉ LISTY Školství Prosinec 2014
Jak se žije školám v nouzovém stavu
Kdo by si myslel, že v době nouzo-
vého stavu je ve školách ticho
a prázdno, ten by se divil. Alespoň
u nás v Základní škole Palachova
tomu tak určitě není. stačí, když se
potichoučku projdeme budovou.
Hned v přízemí objevíme otevřenou
učebnu. V ní pracují dva podlaháři,
kteří nám vyměňují v rámci záruky li-
no. Z toho předchozího i po roce pou-
žívání neustále vycházel neidentifiko-
vatelný nepříjemný chemický zápach.
Naštěstí firma, se kterou spolupracu-
jeme, je solidní a lino nám vymění.
Jen o kousíček dál se ozývá kovové
klepání. Pan školník využívá prázd-
ných učeben a s vervou jemu vlastní se
pustil do oprav poškozených lavic
a židlí.
Po několika dalších krocích nás přes
nos pohladí příjemný závan něčeho
dobrého. Vítá nás školní kuchyně.
Hrstka kuchařek chystá oběd. Místo
tradičních 1700 obědů dnes vaří pou-
hou desetinu. Většina z uvařených jí-
del směřuje do mateřských škol. Pár
porcí odvážíme do naší výdejny ve ní ministerstva školství. Jedná se V kabinetu na konci chodby objevu- ných učeben slyšíme hlahol dětí. Právě
Staré Boleslavi. Zbytek sní strávníci o kombinaci synchronní (přímý kon- jeme kolegy přírodopisce a chemikář- mají přestávku a chystají se na další
přímo u nás v jídelně. Na obědy chodí takt pomocí videokonferencí) a asyn- ku Klárku. Všichni společně kontrolu- vyučovací hodinu. Děti se učí každý
necelé dvě desítky našich žáků, kteří chronní (děti si samostatně zpracová- jí a postupně přemisťují inventární den dopoledne dvě hodiny společně
se dopoledne vzdělávají distančně vají zadané úkoly, pracují na projek- sbírky do nových kabinetů v přístavbě. s našimi učiteli a další dvě hodiny si
z domova. Druhou část místních tech atd..) on-line výuky. Abychom Tady ve staré budově musíme míst- samostatně pod pedagogickým dozo-
strávníků tvoří zaměstnanci školy ulevili pracujícím rodičům, připravu- nosti vyklidit. Ještě máme slíbenou rem plní úkoly ze svých kmenových
a děti pracovníků integrovaného zá- jeme každý den pro žáky prvního stup- malou stavební rekonstrukci. Mělo by škol. Po obědě je čeká vycházka nebo
chranného systému a dalších nezbyt- ně videokomunikaci nejen v dopoled- dojít ke zbourání příčky mezi kabine- hry ve třídě – podle počasí.
ných profesí, o které se každodenně ních hodinách, ale i po patnácté hodi- ty. Jejich vzájemným propojením pak Ve druhém patře už potkáme jen pa-
staráme. ně odpoledne. vznikne další učebna, kterou nutně ní uklízečku. Ta se momentálně věnuje
Když vystoupáme do patra a zapo- Ticho za dveřmi ředitelny každých potřebujeme. nezvaným hostům a jejich pavučinám.
sloucháme se, uslyšíme hlas paní uči- deset minut rozčísne drnčení telefonu. Nakonec se dostáváme až do nové Jak je tedy vidět, tak škola i v době
telky. Právě hovoří s žáky prostřednic- Nejběžnější činností vedení školy přístavby. I zde je dost rušno. Dělníci nouzového stavu žije. Jediné, co byste
tvím videopřenosu. Dětem u interak- v době nouzového stavu je komunika- stavební firmy opravují a utěsňují nyní hledali marně, je zvonění. To oži-
tivní tabule vysvětluje matematiku, ce – s rodiči, kolegy, krajským úřa- plášť budovy, neboť dvakrát během je, až se děti vrátí do lavic. Pevně vě-
tak nebudeme rušit. Distanční výuka dem, zřizovatelem a dalšími instituce- posledního měsíce nám do přístavby řím, že zvonit začne brzy.
u nás probíhá přesně podle doporuče- mi. Telefon, mail, mobil a stále dokola. zateklo. Ve dvou ze čtyř nově zbudova- Josef Jarý
Distanční výuka na našich školách vání s realitou offline světa.
Podzim s koronavirovou epidemií přinesl druhé letošní uzavření škol, Podle doporučení MŠMT by online Koneckonců požadavky rodičů také
nejsou jednotné. I mezi nimi jsou ti,
prodloužené prozatím na neurčito. Žáci přešli na distanční vzdělávání vyučování nemělo přesahovat pro žá- kterým online výuka spíše kompliku-
a internetové diskuse se plní debatami o tom, jak si která škola stojí v za- ky prvního stupně jednu hodinu, je život, někdy kvůli sdílení počítačů
jištění výuky za takto nastavených podmínek. u druhého stupně se nedoporučuje za- v domácnosti, někdy třeba proto, že
řadit více než tři až čtyři vyučovací je dítě u prarodičů a technika je pro
ale Jak vlastně vypadá kterém jsou děti přes internet v kon- hodiny po sobě. něj o to méně dostupná.
ideální varianta taktu s vyučujícím i se spolužáky. Podobný je i názor psychologů. Současná situace zkrátka není jed-
distanČní výuky? Online výuka může, ale nemusí být Sledování výuky online je pro dítě noduchá pro žádnou ze zúčastněných
Na tuto otázku není vůbec snadné od- v rámci distančního vzdělávání zařa- podstatně větší zátěží, ať už jde o jed- stran.
povědět. Jediné, co platí, je fakt, že zena a také rozsah online výuky může notlivé smysly, nebo celkově o sou- Teprve po zohlednění mnoha růz-
distanční výuka sama o sobě není ideál být různý. středění pozornosti, než přítomnost ných a někdy protichůdných kritérií
a ani jím být nemůže, protože osobní Při procházení diskusních sku- na výuce ve škole. Z této zátěže pak bude možné říci, jak se která škola se
přítomnost dětí ve školách nelze plno- pin rodičů na sociálních sítích se děti unikají, a to i do virtuálního svě- současným nelehkým zadáním vy-
hodnotně nahradit. Žijeme v nouzo- někdy zdá, že čím víc online ho- ta, který je v tu chvíli tak blízko po pořádala. A nezbývá než doufat, že
vém stavu a naše děti se učí nouzovým din, tím lepší výuka, potažmo ško- ruce. Volání rodičů po větším množ- tato etapa bude co nejdříve u konce.
způsobem. la. Ve skutečnosti více než ství online hodin by podle psycholo- RNDr. Alexandra Vokurková, ve-
Pojem distanční výuka bývá někdy o kvantitu online hodin jde o je- gů měl spíše nahradit apel na co nej- doucí Odboru školství MěÚ Brandýs
zaměňována s online vyučováním, při jich kvalitu. větší provázanost dálkového vyučo- nad Labem - Stará Boleslav