Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Brandýs n. Labem - St. Boleslav - prosinec 2020
P. 21

o
                                                                                                                     Pr
                                                                                                                         SI
                                                                                                                          nec
          21  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                           Prosinec 2014
          dopiS neSouCí vánoCe                                       vánoční dárek pro SněHuláka
          Je zima, 23. prosince, vločky si tančí na větru tak neomaleně, až spadnou na buřinku   Byl hezký zimní den, blížily se Vánoce a v krbu hořel oheň. Táta nám vyprávěl
          jednoho velmi smutného a osamoceného pána. „Sakra, co to má být? Buřinku mám   o svém dětství, jak rád stavěl sněhuláky. V tu chvíli jsem se rozhodl, že si také
          plnou sněhu, prokletá zima.“ Rychle zajde do šedého panelového domu, kde na něj   nějakého postavím. Venku však žádný sníh nebyl, stejně jako minulý rok. Když
          nikdo nečeká. Jako obvykle si udělá čaj a jen posmutněle oddychne. Poté si sedne do   jsem šel spát, moc jsem si přál, aby zítra nasněžilo.
          křesla a kouká, jak padá sníh, vločka po vločce připomíná tančící baletky a on se je   Probudil jsem se plný očekávání, slezl z postele a vyhlédl z okna. „Jé sníh! Hurá!
          snaží počítat, nakonec unaven počítáním usne. Ráno se probere celý rozpačitý a jde   Postavím si sněhuláka!“ těšil jsem se. Vyběhl jsem z pokoje, seběhl ze schodů a už
          si udělat kávu. Než ji stačí vypít, je už půl osmé. „To snad není pravda, přijdu pozdě na   jsem na sebe navlékal zimní bundu, rukavice a čepici. Vyšel jsem na dvůr a začal
          svou oblíbenou snídani do nedaleké kavárny. Taška? Kde je má taška?“ Po chvilko-  válet první, největší kouli. Sníh byl krásně bílý a koule na sebe nenalepila ani
          vém pátrání, vyšel z bytu a klusal na autobus, ale ještě, než vyběhl z domu, zastavil se   smítko. Když jsem uválel poslední kouli, snažil jsem se nandat koule na sebe, ale
          u své schránky, protože z ní vykukoval dopis. „Co to!“ pomyslel si, „v tuhle dobu účty   ty byly moc těžké. Musel jsem proto jít vzbudit tátu. Nejdřív se mě lekl, ale pak
          ani nic podobného přeci nechodí!“ Dopis otevřel a přesně v tuto chvíli, v ten moment,   vstal a šel mi pomoct. Přece jen už bylo devět hodin. Postavenému sněhulákovi
          se stalo něco zvláštního, sněhové baletky přestaly tancovat ve větru a pán s buřinkou   už jen stačilo přidat oči, knoflíky, cylindr a mrkvový nos. Sněhulák byl konečně
          přestal dýchat a začal číst. „Veselé Vánoce vám přeje rodina Kratochvílova.“ Najednou   hotový.
          byl tak rád  a  zaslepen vánočním kouzlem,  že si  ani nevšiml stejných  dopisů  ve   Neustále jsem si k němu sedával a vyprávěl mu o přicházejících Vánocích,
          schránkách jeho sousedů. Celý nadšený běžel do svého bytu, aby odepsal. Sedl si ke   o tom, jak jsou hezké. Na druhý den mi přišlo, že sněhulák promluvil. A neby-
          stolu a prohlížel si dopis. „Co? Kde je adresa a známka? Aha, jistě budou ze stejného   lo to jenom zdání, sněhulák opravdu promluvil. Každý den říkal více a více
          sídliště a obálku jen vhodili do mé schránky, tak to jim půjdu poděkovat osobně.“   slov, až mluvil jako každý jiný. Měl jsem ho moc rád a stali se z nás dobří
          A jak řekl, tak udělal, šel pátrat po rodině Kratochvílů. Ptal se, kde mohl, dokonce i za   přátelé. A pak přišel Štědrý den. Rozbalování dárků od Ježíška směl sněhulák
          mostem ve Staré Boleslavi. Začalo se pomalu stmívat a pán s buřinkou šel pomalým   sledovat jen z okna, jinak by totiž roztál. Když jsem mu ukázal své dárky, moc
          vyčerpaným krokem zpátky domů. Když už byl konečně doma, tak se umyl a unaven   mi to záviděl a byl smutný. Myslel jsem, že proto, že mu Ježíšek žádný dárek
          neúspěchem ulehl do postele a zavřel obě oči. Ráno se probudil a opět s velkou od-  nedonesl. Od té doby začal tát, i když teplota venku nestoupala. Dlouho jsem
          hodlaností se vydal rodinu hledat. Hledal tak dlouho, až si nakonec unavený sedl na   přemýšlel, který dárek by ho nejvíc rozveselil. Postupně jsem mu nosil své
          lavičku a jen tak koukal do prázdna. Najednou si k němu přisedla jakási žena a zepta-  hračky, sněhuláka ale žádná nepotěšila a chřadl dál. To, co ho trápí, mi došlo,
          la se ho: „Co tu děláte na Štědrý den tak sám?“ Muž po chvíli odpověděl: „Dělám to,   až když jsem si všiml, jak mě neustále sleduje s rodinou. On chtěl svou sněho-
          že celý den hledám rodinu Kratochvílů, co možná ani neexistuje.“ Žena se zeptala:   vou rodinu!! Popadl jsem zimní oblečení a  začal s  válením dalších koulí.
          „Proč moji rodinu hledáte?“ Pán s buřinkou se jen usmál a začal vše vysvětlovat a pak   Sněhulák mě pozoroval s nechápavým výrazem v obličeji. Tátu jsem nemusel
          děkovat za dopis. Paní Kratochvílová ho pozvala k nim na štědrovečerní večeři, kde   ani prosit o pomoc, protože věděl, co chystám. Společně jsme z koulí sestavi-
          se pan buřinka neskutečně sblížil s celou rodinou a už nikdy nezažil samotu, neboť   li malou sněhuláčí rodinku. Na tváři mého přítele sněhuláka se objevil úsměv
          rodina ho brala jako svého přítele. A ne prosím, abyste někdy pánovi s buřinkou řekli,   od ucha k ucha. Pochopil jsem, že kouzlo Vánoc nejsou ani dárky ani Ježíšek,
          že ten dopis nebyl přímo pro něj…                          ale být s rodinou!
                                                  Lars Netušil (9. třída ZŠ)                               Jindra Žahour (5. třída ZŠ)

                                                   Vánoce ve školce


          za léta mého působení ve školce jako   a  začínáme:  „Ježíšku,  panáčku...”   své děti také uspaly procházkami a po-  be vidím.” „Ale já chci k vám.” Stěhuji
          učitelka jsem nasbírala spoustu per-  Přeruším zpěv. „Děti, v koledě se zpí-  hádkami  probíráme,  jak  jinak,  děti.   druhou holčičku vedle mě zprava. To
          liček a v hlavě mám plno příhod. s tě-  vá  JÁ  TĚ  BUDU  KOLÉBATI  a  ne   23.00 Pepa kašle. Běžím k němu, dám   už jsem jak obložený chlebíček, proto-
          mi vánočními se s vámi podělím. Jak   KOLÉVATI.  Pojďte,  zkusíme  to  ještě   mu napít, horečku nemá a spokojeně   že večer už si zamluvila jiná holčička
          tedy mohou vypadat vánoce ve škol-  jednou. Po pár „zkouškách” jsem mě-  usíná.  O  půlnoci  si  jdu  lehnout  i  já.   místo vedle mě, tu jsem měla nad hla-
          ce? tak jako doma. uždibujeme z ad-  la  trochu  tik  v  oku,  protože  jsme   Pyžamo,  naklepu  spacák  a  polštářek   vou. 2.30 - „Paní učitelko, já chci má-
          ventního kalendáře čokoládové dob-  Ježíška  stále  „kolévali”,  a  tak  jsem   a s chutí zapluji do příjemného tepla.   mu.” „No, maminka tu není, nestačím
          růtky, pečeme cukroví a  perníčky,   přešla na další koledu a bylo to dosti   Pohoda netrvá dlouho, začíná se ozý-  ti já?” „Ale vy jste daleko, já potřebuji
          přijde k nám Ježíšek s dárečky (o tý-  podobné:   HAJDUM,   HAJDUM   vat stáří, spát někde jinde než na po-  ruku.” Jako srnka plná elánu vyskaku-
          den dříve než domů), zpíváme koledy   BYDLI  BÚM,  KOLEDA,  KOLEDA,   steli už pro mě není, ale jsem hrdinka,   ji a holčinu dávám k nohám. Chytnu ji
          a naší tradicí je také vánoční přespá-  ŠTĚPÁNE,  CO  TO  NESEŠ  VE   třeba  také  něco  dostanu  od  skřítka.   za ruku a v minutě je „tuhá”. Přátelé,
          vání ve spacáku.             RÁNĚ...  Pak  se  přihlásí  jiný  Pepíček   Nacházím tu správnou polohu a sen se   v 6.00 , kdy šel chlapeček na WC, jsem
                                       s  tím,  že  umí  koledu  úplně  sám.   mi  vkrádá  pod  víčka.  00.30  -  „Paní   si akorát tak pomyslela, že naše práce
          vánoČní oBěd ve Školce       Poslouchala jsem s napětím a bylo mi   učitelko, já se asi bojím.” „Čeho, vždyť   je  přece  jen  hezká,  co  říkáte?  P.  S.
          Učitelka  není  jen  učitelkou,  v  jistých   příjemné  poslouchat  melodii,  Pepa   je nás tu víc a já jsem tady.” „Ale ne   Doma jsem ve vaně usnula a zdál se mi
          momentech musí ovládat cizí řeč, tzv.   fakt  umí  a  slova  byla  také  správně.   vedle mě.” Tak jo, přemístila jsem hol-  hezký  sen.  Jsem  na  pustém  ostrově
          „dětskou  hatmatilku”.  Když  děti  do-  „Bravo”, říkala jsem si v duchu. Pak   čičku vedle mě zleva. 1.45 - „paní uči-  a spím a spím.
          staly na talíř sváteční oběd, rybí polév-  přišla sloka PANÍ MÁŇO, VSTAŇTE,   telko, já jsem tu asi sama.” „Ale nejsi,    Krásné a veselé Vánoce.
          ku a řízek s bramborem, dovolila jsem   PANÍ MÁŇO, VSTAŇTE, KOLEDU   vedle máš Pepíka, Boženku a já na te-   Marcela Vlachová, MŠ U Kohouta
          jim,  pokud  sní  oběd,  vzít  si  cukroví,   NÁM  DEJTE...Tak  to  jsem  nějaké
          které měly na stolečku. Děti ochutnáv-  opravování vzdala, vždyť bez těch pře-
          ku  cukroví  milují.  Chlapec,  říkejme   řeků bych vám neměla co psát.
          mu  Pepíček,  povídá:  „Paj  kokokoko-
          ko, ipio a aao”. Tak mi to v hlavě šrotu-  noc uČitelky ve spacáku
          je. A co Vy, věděli byste? No, nebudu   Uléhám po náročném dni do spacáku.
          vás  napínat.  „Paní  učitelko,  vypito   Spíme  totiž  s  některými  odvážnými
          a spapáno”. Slovo „kokokokoko” be-  dětmi přes noc ve školce. Unavení od-
          ru trochu osobně.            polední procházkou, večerní nadílkou
                                       a večerní procházkou s baterkami děti
          koledy                       kolem 21.00 hodiny usínají. Já zapisu-
          Mezi  moji  oblíbenou  činnost  s  dětmi   ji resty do třídnice, podepisuji diplomy
          patří zpěv, tanečky a vše, co s hudbou   za odvahu, dávám pod polštář překva-
          souvisí. Samozřejmě k Vánocům patří   pení  od  skřítka,  dám  do  sebe  noční
          koledy.  Hezky  se  usadíme  k  piánu   kafe  a  s  ostatními  kolegyněmi,  které
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26