Page 38 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 38
PŘESAHY TÝNECKÉ LISTY 3
A když to porovnáme finančně? v srpnu, kdy Vlny a Zápisník alkoholičky
Kolik dnes, v časech post covido- vidělo dohromady přes milion diváků.
vých a válečných musíte sehnat Milion je výhra! A v létě? Obrovská vý-
milionů na jeden film? A kolik po- hra. Ty dva filmy, ať už si o jejich kva-
třebujete pro seriál? litách myslím cokoliv, ukázaly, že nejen
Film Úsvit stál 85 milionů a Dcera ná- ztřeštěné komedie, i ale i dramata do-
roda se vším všudy necelých 50 milionů. kážou vydělat peníze, což jistě posílí
Seriál o šesti epizodách jsme točili 27 chuť byznysmenů investovat do české-
dní, dvouhodinový film 36 dní. O nákla- ho filmu.
dy na Dceru národa se přitom podělily
Canal+, Česká televize a naše produk- Takže film je stále dobrý byznys?
ce, jejím prostřednictvím pak Státní Určitě.
fond kinematografie, zatímco u filmu to
vždycky skládáte z mnohem více zdrojů. A seriál?
Musíte dávat dohromady malé částky Seriál je v dnešní době větší byznys než
skrze fondy, televize, koproducenty, film. Tak to vidím já. Upozorňuji však, že
soukromé investory, a to i v různých ze- spolu mluvíme ve zlaté éře historie se-
mích. Bylo vlastně výjimečné, že Úsvit riálu, v tom úplně nejzlatějším období.
vznikal pouze ve dvoustranné kopro- V posledních letech vzniká ohromné
dukci, většinou takhle drahé filmy jsou množství seriálů a strašně moc strea-
výsledkem spolupráce tří, čtyř národů. merů po celém světě. Nicméně si mys- archiv CANAL+
My jsme si ale v tomto případě přáli, aby lím, že i přes tu všeobecnou „nadvýro-
to byl opravdu jen česko-slovenský film. bu“, je stále ještě v Česku docela málo milionů na to, abyste natočili seriál.“ aby vám doporučovaly snímky, které by
Jinak se zahraničním spolupracím ne- produkcí, které to umí dělat kvalitně, na Všeobecně ale platí, že je to moc dobrá se vám osobně měly nejvíc líbit, stejně
bráníme, naopak je strašně rádi pěstu- mezinárodní úrovni. Upřímně? Myslím doba na tenhle byznys, skvělá doba na je toho tolik, že se blbě vybírá. Poprav-
jeme. A do budoucna chceme v tomto si, že je tady maximálně deset produkcí, filmy a seriály. dě, nevzniká sice tolik snímků, které
směru ještě růst. Například seriál To se kterým bych já, jako televizní streamer, skutečně určují trend či zaručují nejvyšší
vysvětlí, soudruzi vznikl v koprodukci Neděsí vás ta ohromná nadpro- kvalitu, ale ještě existují a stojí za
s Německem, za dva týdny má premiéru dukce? Nedevalvuje kvalitu? pozornost. Problém je v tom, že člověk
na jejich státní stanici ZDF. V něčem děsivé to je, souhlasím. Býval se k nim musí prokousat přes les blbostí.
jsem typ diváka, který viděl všechny
Jak se vám komunikuje se soukro- nové filmy, všechny seriály. Měl jsem A tak po masovém okouzlení přijde
mými investory u nás či v zahraničí? a chtěl jsem mít absolutní přehled. Dnes vystřízlivění a my ty streamovací
Mají vůbec ještě chuť podporovat chodím tak třikrát týdně do kina a sna- platformy prostě vypneme?
kinematografii? žím se být na všech premiérách, ale ze Myslím, že teď jedeme na vlně, která
Rozpočet Úsvitu jsme z poloviny pokryli seriálů už stíhám sotva 10 procent. časem opadne, a to i ekonomicky. Až ně-
z peněž od fondů a televizí, druhá polo- Minulý rok bylo v Americe odvysíláno kdo za pět, deset let zreviduje všechny
vina byla ze soukromých zdrojů. Film je nových 516 seriálů, což je fakt už ex- ty miliony, možná se ukáže, že to není až
ovšem obecně komplikované odvětví, trémní množství. Potřebovala byste 100 tak profitabilní byznys. Že všechny ty
protože málokdy vydělá peníze zpátky. životů, kdybyste třeba chtěla odkoukat vyrobené seriály a filmy sice zvyšují
To vědí všichni – i investoři. Čas od času celý obsah Netflixu. hodnotu konkrétních společností, ale že
sice narazíte na někoho, kdo je opravdu se investované peníze nevracejí. Filmy
velmi laskavý a má rád film, v našem Takže se dá očekávat, že divák dří- často nejsou dobré, jde o obsah, ale
případě to byl třeba Serge Borenstein, ve nebo později bude prostě zahl- ztrácí se umění. A tak se ta bublina
belgický podnikatel žijící roky v Praze. cen, totálně přesycen. nafukuje, nafukuje, až praskne. A pak se
Ten nám hodně pomohl. Každopád- Mnoho lidí už popisuje stejný syndrom. to možná zase vrátí zpátky na začátek,
ně vždy je třeba investora nadchnout archiv CANAL+ Benedikt Renč Večer zapnete streamovací platformu, zpátky k několika silným titulům v kině,
pro tu konkrétní věc, najít pojítko mezi strávíte hodinu vybíráním a pak jdete několika seriálům na streamovacích
ním a filmem. Myslím, že nikdo už nedá chtěl říct: „Tady máte nápad, anebo spát, aniž byste se na něco podívala, platformách.
peníze, aby někomu jen tak pomohl. pošlete mi nápad, a my vám dáme 100 protože se nedokážete rozhodnout.
I kdy… Situace se nečekaně změnila A i když jsou algoritmy postaveny tak, Co mezitím plánuje dělat Matěj
Chlupáček?
Teď připravujeme tři seriály, tři celove-
černí filmy, další animovaný snímek
Kristiny Dufkové. Ten první – Život k se-
žrání – měl v úterý premiéru v českých
kinech. Je to náš velký projekt, který
vznikal 13 roků, od mých osmnácti.
Mám z toho filmu velkou radost, protože
hned v úvodním kole hodně bodoval:
vyhrál první cenu v Annecy, na nejpres-
tižnějším festivalu animovaného filmu
na světě. To nás vystřelilo ke světovým
prodejům, o snímek se stará společnost
Goodfellas, což je jeden z největších ev-
ropských sales agentů a už máme pro-
daných 20 zemí a nominaci na „evrop-
ského Oscara“. Je to hrozně hezká zku-
šenost. U všech našich projektů hodně
klademe důraz na strategii, usilujeme
o to, aby se film dostal do zahraničí, ale
paradoxně to úplně nejvíc zatím vyšlo
se snímkem, u kterého jsme na nic ne-
tlačili a nechali to „jen tak běžet“.
Nespočívá právě v určité bezpro-
střednosti i recept na úspěch?
No… recept na úspěch. Dnes se strašně
moc lidí snaží, chtějí být filmaři a uspět
v mladém věku. Mně se to v určité míře
zřejmě povedlo. Proč? Nechci říct, že
rozhodují náhody, ale spíš správné mís-
to, správný čas, správný moment. Nikdy
bych si netroufal říct, že jsem si to
všechno vydobyl vlastním umem a od-
hodláním, protože si myslím, že praco-
vitých lidí je na světě strašně moc. Ale
bohužel ne všichni mají to štěstí.
archiv CANAL+ Irena Jirků
Autorka je novinářka,
Jiří Langmajer, Antonie Formanová, Maja Hamplová, Matěj Chlupáček šéfredaktorka časopisu Finmag
Rozhovor vyšel v Hospodářských novinách