Page 38 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 38

PŘESAHY                                                                                                 TÝNECKÉ LISTY    3
       A  když  to  porovnáme  finančně?   v srpnu, kdy Vlny a Zápisník alkoholičky
       Kolik  dnes,  v  časech  post  covido-  vidělo  dohromady  přes  milion  diváků.
       vých  a  válečných  musíte  sehnat   Milion je výhra! A v létě? Obrovská vý-
       milionů na jeden film? A kolik po-  hra. Ty dva filmy, ať už si o jejich kva-
       třebujete pro seriál?          litách myslím cokoliv, ukázaly, že nejen
       Film Úsvit stál 85 milionů a Dcera ná-  ztřeštěné komedie, i ale i dramata do-
       roda se vším všudy necelých 50 milionů.   kážou  vydělat  peníze,  což  jistě  posílí
       Seriál o šesti epizodách jsme točili 27   chuť byznysmenů investovat do české-
       dní, dvouhodinový film 36 dní. O nákla-  ho filmu.
       dy na Dceru národa se přitom podělily
       Canal+, Česká televize a naše produk-  Takže film je stále dobrý byznys?
       ce,  jejím  prostřednictvím  pak  Státní   Určitě.
       fond kinematografie, zatímco u filmu to
       vždycky skládáte z mnohem více zdrojů.   A seriál?
       Musíte  dávat  dohromady  malé  částky   Seriál je v dnešní době větší byznys než
       skrze  fondy,  televize,  koproducenty,   film. Tak to vidím já. Upozorňuji však, že
       soukromé investory, a to i v různých ze-  spolu mluvíme ve zlaté éře historie se-
       mích. Bylo vlastně výjimečné, že Úsvit   riálu, v tom úplně nejzlatějším období.
       vznikal  pouze  ve  dvoustranné  kopro-  V  posledních  letech  vzniká  ohromné
       dukci, většinou takhle drahé filmy jsou   množství  seriálů  a  strašně  moc  strea-
       výsledkem spolupráce tří, čtyř národů.    merů po celém světě. Nicméně si mys-  archiv CANAL+
       My jsme si ale v tomto případě přáli, aby   lím, že i přes tu všeobecnou „nadvýro-
       to byl opravdu jen česko-slovenský film.   bu“, je stále ještě v Česku docela málo   milionů  na  to,  abyste  natočili  seriál.“   aby vám doporučovaly snímky, které by
       Jinak  se  zahraničním  spolupracím  ne-  produkcí, které to umí dělat kvalitně, na   Všeobecně ale platí, že je to moc dobrá   se vám osobně měly nejvíc líbit, stejně
       bráníme, naopak je strašně rádi pěstu-  mezinárodní  úrovni.  Upřímně?  Myslím   doba na tenhle byznys, skvělá doba na   je toho tolik, že se blbě vybírá. Poprav-
       jeme. A do budoucna chceme v tomto   si, že je tady maximálně deset produkcí,   filmy a seriály.  dě,  nevzniká  sice  tolik  snímků,  které
       směru ještě růst. Například seriál To se   kterým bych já, jako televizní streamer,          skutečně určují trend či zaručují nejvyšší
       vysvětlí,  soudruzi  vznikl  v  koprodukci                    Neděsí  vás  ta  ohromná  nadpro-  kvalitu,  ale  ještě  existují  a  stojí  za
       s Německem, za dva týdny má premiéru                          dukce? Nedevalvuje kvalitu?    pozornost. Problém je v tom, že člověk
       na jejich státní stanici ZDF.                                 V něčem děsivé to je, souhlasím. Býval   se k nim musí prokousat přes les blbostí.
                                                                     jsem  typ  diváka,  který  viděl  všechny
       Jak se vám komunikuje se soukro-                              nové  filmy,  všechny  seriály.  Měl  jsem      A tak po masovém okouzlení přijde
       mými investory u nás či v zahraničí?                          a chtěl jsem mít absolutní přehled. Dnes   vystřízlivění  a  my  ty  streamovací
       Mají  vůbec  ještě  chuť  podporovat                          chodím tak třikrát týdně do kina a sna-  platformy prostě vypneme?
       kinematografii?                                                žím se být na všech premiérách, ale ze   Myslím,  že  teď  jedeme  na  vlně,  která
       Rozpočet Úsvitu jsme z poloviny pokryli                       seriálů  už  stíhám  sotva  10  procent.   časem opadne, a to i ekonomicky. Až ně-
       z peněž od fondů a televizí, druhá polo-                      Minulý  rok  bylo  v  Americe  odvysíláno   kdo za pět, deset let zreviduje všechny
       vina byla ze soukromých zdrojů. Film je                       nových 516 seriálů, což je fakt už ex-  ty miliony, možná se ukáže, že to není až
       ovšem  obecně  komplikované  odvětví,                         trémní množství. Potřebovala byste 100   tak  profitabilní  byznys.  Že  všechny  ty
       protože málokdy vydělá peníze zpátky.                         životů, kdybyste třeba chtěla odkoukat   vyrobené  seriály  a  filmy  sice  zvyšují
       To vědí všichni – i investoři. Čas od času                    celý obsah Netflixu.            hodnotu konkrétních společností, ale že
       sice narazíte na někoho, kdo je opravdu                                                      se investované peníze nevracejí. Filmy
       velmi laskavý a má rád film, v našem                           Takže se dá očekávat, že divák dří-  často  nejsou  dobré,  jde  o  obsah,  ale
       případě to byl třeba Serge Borenstein,                        ve nebo později bude prostě zahl-  ztrácí  se  umění.  A  tak  se  ta  bublina
       belgický podnikatel žijící roky v Praze.                      cen, totálně přesycen.         nafukuje, nafukuje, až praskne. A pak se
       Ten  nám  hodně  pomohl.  Každopád-                           Mnoho lidí už popisuje stejný syndrom.   to možná zase vrátí zpátky na začátek,
       ně  vždy  je  třeba  investora  nadchnout   archiv CANAL+ Benedikt Renč  Večer  zapnete  streamovací  platformu,   zpátky k několika silným titulům v kině,
       pro  tu konkrétní věc, najít pojítko mezi                     strávíte  hodinu  vybíráním  a  pak  jdete   několika  seriálům  na  streamovacích
       ním  a filmem. Myslím, že nikdo už nedá   chtěl  říct:  „Tady  máte  nápad,  anebo   spát,  aniž  byste  se  na  něco  podívala,   platformách.
       peníze,  aby  někomu  jen  tak  pomohl.         pošlete mi nápad, a my vám dáme 100   protože  se  nedokážete  rozhodnout.
       I  kdy…  Situace  se  nečekaně  změnila                       A i když jsou algoritmy postaveny tak,   Co  mezitím  plánuje  dělat  Matěj
                                                                                                    Chlupáček?
                                                                                                    Teď připravujeme tři seriály, tři celove-
                                                                                                    černí  filmy,  další  animovaný  snímek
                                                                                                    Kristiny Dufkové. Ten první – Život k se-
                                                                                                    žrání – měl v úterý premiéru v českých
                                                                                                    kinech.  Je  to  náš  velký  projekt,  který
                                                                                                    vznikal  13  roků,  od  mých  osmnácti.
                                                                                                    Mám z toho filmu velkou radost, protože
                                                                                                    hned  v  úvodním  kole  hodně  bodoval:
                                                                                                    vyhrál první cenu v Annecy, na nejpres-
                                                                                                    tižnějším  festivalu  animovaného  filmu
                                                                                                    na světě. To nás vystřelilo ke světovým
                                                                                                    prodejům, o snímek se stará společnost
                                                                                                    Goodfellas, což je jeden z největších ev-
                                                                                                    ropských sales agentů a už máme pro-
                                                                                                    daných 20 zemí a nominaci na „evrop-
                                                                                                    ského Oscara“. Je to hrozně hezká zku-
                                                                                                    šenost. U všech našich projektů hodně
                                                                                                    klademe  důraz  na  strategii,  usilujeme
                                                                                                    o to, aby se film dostal do zahraničí, ale
                                                                                                    paradoxně to úplně nejvíc zatím vyšlo
                                                                                                    se snímkem, u kterého jsme na nic ne-
                                                                                                    tlačili a nechali to „jen tak běžet“.
                                                                                                    Nespočívá  právě  v  určité  bezpro-
                                                                                                    střednosti i recept na úspěch?
                                                                                                    No… recept na úspěch. Dnes se strašně
                                                                                                    moc lidí snaží, chtějí být filmaři a uspět
                                                                                                    v mladém věku. Mně se to v určité míře
                                                                                                    zřejmě  povedlo.  Proč?  Nechci  říct,  že
                                                                                                    rozhodují náhody, ale spíš správné mís-
                                                                                                    to, správný čas, správný moment. Nikdy
                                                                                                    bych  si  netroufal  říct,  že  jsem  si  to
                                                                                                    všechno vydobyl vlastním umem a od-
                                                                                                    hodláním, protože si myslím, že praco-
                                                                                                    vitých lidí je na světě strašně moc. Ale
                                                                                                    bohužel ne všichni mají to štěstí.
                                                                                   archiv CANAL+                         Irena Jirků
                                                                                                                     Autorka je novinářka,
                           Jiří Langmajer, Antonie Formanová, Maja Hamplová, Matěj Chlupáček                    šéfredaktorka časopisu Finmag
                                                                                                         Rozhovor vyšel v Hospodářských novinách
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43