Page 37 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 37

2   TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
                        55 minut s Matějen Chlupáčkem

                                       Děti vychovává celá vesnice

       Žijeme v zlaté éře seriálu a on tedy   dobrých pět let ten scénář s Lucií pře-
       režíruje  a  produkuje  jednu  sérii      pisovali,  upravovali  a  obcházeli  tele-
       za  druhou:  Iveta,  Pozadí  událostí,   vize.
       To se vysvětlí, soudruzi, Dcera ná-
       roda.  A  co  má  Matěj  Chlupáček        Nikdo neprojevil zájem?
       v plánu, až tato divoká streamovací   Na Nově se to moc líbilo, ale ještě ne-
       vlna  opadne?  „Možná  natočím  Ja-  existovalo Voyo a jejich tehdejší rozpo-
       mese  Bonda,“  směje.  „Jo,  Bonda   čet nebyl vůbec k diskusi. Podobně to
       bych rád.“                     dopadlo i jinde, ale pak jsme narazili na
                                      Báru  Mudrovou  a  Ladu  Dobrkovskou
       Spisovatel Karel Havlíček Borovský za-  z  Canal+.  Do  projektu  se  zamilovaly
       nechal národu nejen svoje dílo, ale i dce-  a rozhodly se do něj investovat. Vytvořili
       ru, pubertální Zdeňku. Osud sirotka si   jsme tedy poměrně zvláštní koprodukci,
       vezmou na starost čeští obrozenci, kteří   přičemž Česká televize si od nás koupila
       z  něj  chtějí  vytvořit  dokonalý  symbol   práva na televizní vysílání, Canal + zů-
       něžnosti české kultury…        stal u satelitu a VOD.
       Anotace nového českého seriálu, jehož
       šest epizod je od poloviny října v kom-  Musím přiznat, že mi Dcera národa                                   Martin Stranka
       pletní  sestavě  k  vidění  na  Canal+,  je   na Canal+ přišla trochu handicapo-  Matěj Chlupáček   Letos oslavil teprve třicátiny, ale už přes 16 let se zabývá filmem.
       výstižná a ironie jen lehce patrná. Stačí   vaná  tím,  že  ne  každý  Čech  tuhle   Jeho první celovečerní byl thriller Bez doteku, v kinech měl premiéru v roce 2013. „Ve
       však pár minut strávit před obrazovkou   platformu sleduje. A pro Francouze   čtrnácti jsem natočil s kamarády dva krátké filmy, pak jsem si ale usmyslel celovečerák,
       společně s nahluchlým Františkem Pa-  je  zase  ten  veskrze  český  příběh   což znělo jako totální nesmysl. Rodiče z neznámých důvodů nebyli ale proti a podpořili
       lackým,  panovačným  Františkem  Ladi-  dost  složitý,  nerozluštitelný.  Kdy   mě.  A  tak  jsem  se  odstěhoval  v  šestnácti  z  Liberce  do  Prahy,“  vysvětluje  a  hned
       slavem  Riegrem  či  roztomile  vypočí-  bude seriál tedy vysílat Česká tele-  připomíná setkání se slovenským kameramanem Alexandrem Šurkalou. „Koukal jsem
       tavým  Františkem  Augustem  Braune-  vize?                    na HBO na Terapii, kterou udělal se Zelenkou. Strašně se mi to líbilo. A tak jsem mu poslal
       rem, sledovat je při jejich pravidelném   Někdy od ledna příštího roku. Nicméně   e-mail, že bych mu chtěl nabídnout film. Přečetl si scénář a kývl. Myslel si přitom, že
       obrozeneckém schůzování a je to jasné:   za Canal+ jsem moc vděčný, šel do toho   pomáhá  klukovi,  co  má  za  sebou  FAMU,  až  po  natáčení  se  dozvěděl,  kolik  mi  je.
       režisér  a  producent  Matěj  Chlupáček   s námi a teď dělá předvoj na VOD, kde   Každopádně ten film svým řemeslem a kontakty povýšil na profesionální snímek, který
       netrpí  respektem  k  národním  mýtům,   sledují  seriály  mladší  lidi.  Zároveň  se   má sice miliony chyb, ale vizuálně se moc nelišil od toho, co v Čechách v té době
       nemá strach z historiků, ani z filmových   Dcera národa díky němu dostává nejen   vznikalo.“
       kritiků. „Mám rád tohle zrcadlení. Když   k Francouzům, ale i dalším zahraničním   Pro mladého režiséra byla tato spolupráce zásadní. A ač evidentně netrpí nedostatkem
       se současná témata odrážejí v něčem,   divákům.  V  České  televizi  ji  pak  uvidí   odvahy  a  sebevědomí,  za  osudové  považuje  i  setkání  s  Norbertem  Auerbachem,
       co  už  známe  z  minulosti,“  vysvětluje   posléze  i  konzervativnější,  mainstrea-  někdejším  prezidentem  United  Artists,  který  stál  třeba  u  zrodu  bondovské  série,
       svou metodu.                   movější divák. Kdo ví ovšem, jak to tako-  produkoval Růžového pantera nebo Rockyho. „Norbert patřil do rodiny, která se podílela
                                                                      na výstavbě Barrandovských ateliérů a těsně před válkou utekla do Ameriky. On se tam
                                      vý divák vezme.                 vypracoval  na  filmového  magnáta,  který  radil  třeba  i  prezidentu  Reaganovi.  Po
       Kdy jste slyšel poprvé o Zdeňce Ha-                            sedmdesátce se vrátil do Prahy, pomáhal Václavu Marhoulovi na Barandově a taky hrál
       vlíčkové? Předpokládám, že to ne-  Satira, jež se trefuje do národních
                                                                      golf s mým tátou. Když mi bylo asi tak jedenáct, vzal mě za Norbertem na chatu a já tam
       bylo ve škole.                 mýtů, jej může dost naštvat.    několik hodin poslouchal ten neuvěřitelný příběh. Bylo to jako Forest Gump s Járou
       To máte pravdu. Dlouho jsem netušil, že   Je to možné. A nevadí. Už teď, z aktu-  Cimrmanem zkombinovaný v reálném života Norberta Auerbacha. Nic pro něj nebylo
       někdo  takový  vůbec  existoval.  Poprvé   álních ohlasů je zřejmé, že seriál hodně   nemožné. Říkal, že se můžete narodit v nejmenší vesnici támhle pod kopcem a za pár let
       jsem o Zdeňce uslyšel, když mně a Maje   lidí provokuje a naštvává, hodně lidí ale   vymýšlet Jamese Bonda.“
       Hamplové, s níž v naší produkční spo-  také baví, obzvlášť ty mladší.   Takže možná dojde i na Jamese Bonda? Matěj Chlupáček se rozesměje. Právě se vrátil
       lečnosti Barletta dělám na většině pro-                        z cesty po severní Anglii, kde v jednom hotelu objevil malé kino. Zrovna tam dávali
       jektů, přinesl Honza Hřebejk jeden scé-  Mám tomu rozumět tak, že jste do-  Skyfall. „Zase jsem si připomněl, jak krásný je to film. Jo, ta bych strašně rád – dělat
       nář. Napsala jej Lucie Vaňková a Honza   šli  k  závěru,  že  starší  generace   Bonda.“
       říkal, že je výborný a že by se nám taky   nemá ráda nadsázku? Já se dobře
       mohl líbit.                    bavila nad všemi epizodami.    tvořili národ. Myslím, že politici vždycky   Historie  se  dá  uchopit  různými
                                      Tak jste jako moji rodiče. Když řeknu, že   byli  a  budou  trochu  polomentálové,   způsoby. Vy jste se rozhodl přes ni
       Proč to nechtěl Jan Hřebejk sám na-  Dcera  národa  baví  hlavně  mladé  lidi,   vždycky  politika  byla  a  bude  takové   filtrovat  názory  a  postoje  součas-
       točit?                         rozčilují se, proč jejich generaci vyluču-  babišovskofialovskybartošovské  patlá-  ného člověka, současné dění, proto
       Myslím, že Honza tehdy neměl produ-  jeme. Dobře, beru to tedy zpět. U diváků   ní.  Podle  mě  to  tak  dělali  i  obrozenci        herci mluví dnešní češtinou, proto
       centy, kteří by to s ním chtěli dělat. Ne-  v tomto případě nejde o věk, ale spíš      a my se na jejich činy a jednání díváme   i moderní hudba a další atributy.
       bylo to taky zrovna malé sousto, před-  o osobní založení, rozhled, smysl pro hu-  optikou teenagerky Zdeňky Havlíčkové,   Já mám rád, když se současná témata
       pokládalo  to  výpravný  a  drahý  celo-  mor, vkus. Mimochodem – náš pohled   která  chce  žít  úplně  obyčejný  šťastný   odrážejí  v  něčem,  co  už  známe  z  his-
       večerní  film,  což  nás  také  dost  odra-  na obrozence je satirický, částečně ko-  život a takhle parta jí do toho hodí vidle.  torie. Přitom si člověk uvědomí, že 152
       zovalo.  Jenže  pak  jsme  si  ten  scénář   mediální, ale proč by neměl být? Podí-          let, které nás dělí od doby, kdy Zdeňka
       přečetli  a  nadchli  se.  Viděli  jsme  to   vejte se na to, jakým způsobem se dnes   Takže, co si dnes o dceři Karla Ha-  umřela,  je  vlastně  hrozně  krátký  čas.
       ovšem ne jako celovečerní film, ale pří-  řídí státy či politická hnutí. Úplně nevě-  vlíčka Borovského myslíte vy sám?   Jen  tři  generace!  Když  si  představím,
       běh  rozsekaný  do  žánrovějších,  men-  řím tomu, že to někdy bylo jinak, že by   Kdo byla?  že  moje  prababička  žila  v  podobných
       ších úseků, v ideálním případě třicetimi-  se dříve dokázali semknout jen skuteč-  Myslím si, že to byla chytrá dívka a re-  podmínkách  a  muži  se  k  ní  podobně
       nutovek. Na tom jsme se shodli a pak   ně ti nejchytřejší a společně třeba vy-  belka.  Z  podstaty  bytí.  Nebyla  to  Ka-  chovali…?  Šílené,  vlastně  nepředsta-
                                                                     rolína  Světlá,  jež  se  snažila  o  osvětu,   vitelné.  Zrcadlení  současnosti  skrze
                                                                     psala  knihy,  bojovala  do  jisté  míry  za   minulost  mě  zajímá  hodně,  zatímco
                                                                     práva  žen.  Zdenka  nebyla  nositelkou   současnost mě moc nebaví. A když už,
                                                                     žádné zásadní myšlenky, jen chtěla žít   tak mám rád stylizaci, posun do vnitř-
                                                                     podle svého. Někteří filmoví kritici nám   ního světa hrdinů, jak to bylo třeba v Eu-
                                                                     vytýkají, že jsme ji vylíčili jako dvojroz-  forii.
                                                                     měrnou postavu, která se chce jen za-
                                                                     milovat a vdát se. Ale co je na tom špat-  A  jak  to  máte  se  seriály  a  filmy?
                                                                     ného? Urážlivého? Ne každá žena touží   Čemu dáváte přednost?
                                                                     přece měnit historii. Neříkám, že takové   Kinofilm je něco, za co jsou lidi jednorá-
                                                                     ženy nemám rád, taky o nich rád točím    zově  ochotni  utratit  300  korun.  Když
                                                                     a  třeba  postava  Heleny  v  mém  filmu   půjdou s rodinou, příteli, tak jde i o tisíc,
                                                                     Úsvit chce rozhodně měnit aspoň spole-  dva  tisíce.  To  znamená,  že  když  já  se
                                                                     čenské  konvence,  ale  Zdeňka  takové   rozhodnu natočit film, divákům vlastně
                                                                     ambice nemá. Je ráda sama sebou.  říkám: „Stojí to za to!“ V době Netflixu,
                                                                                                    HBO, Disney +, Canal + a dalších platfo-
                                                                     Co na to historikové?          rem není ovšem jednoduché lidi zved-
                                                                     Scenáristka primárně vycházela z knihy   nout z gauče. Musí to být událost.
                                                                     Dcera národa? Tři životy Zdeňky Havlíč-
                                                                     kové, kterou napsala historička Milena   Chápu to správně, že tedy filmu vě-
                                                                     Lenderová. Ta také do jisté míry působila   nujete víc sil než seriálům?
                                                                     jako konzultantka scénáře, byla při jeho   To  bych  úplně  neřekl.  Dávám  stejné
                                                                     vzniku  velmi  nápomocná,  i  když  bych   množství  práce  všemu,  co  dělám,  ale
          archiv CANAL+                                              nerad tvrdil, že by se za něj postavila,   film je prostě film a musí mít potenciál
                                                                     anebo že souhlasí s tím, jak jsme sérii   na velké plátno.
                      S Majou Hamplovou na place filmu Úsvit          natočili.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42