Page 37 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 37
2 TÝNECKÉ LISTY PŘESAHY
55 minut s Matějen Chlupáčkem
Děti vychovává celá vesnice
Žijeme v zlaté éře seriálu a on tedy dobrých pět let ten scénář s Lucií pře-
režíruje a produkuje jednu sérii pisovali, upravovali a obcházeli tele-
za druhou: Iveta, Pozadí událostí, vize.
To se vysvětlí, soudruzi, Dcera ná-
roda. A co má Matěj Chlupáček Nikdo neprojevil zájem?
v plánu, až tato divoká streamovací Na Nově se to moc líbilo, ale ještě ne-
vlna opadne? „Možná natočím Ja- existovalo Voyo a jejich tehdejší rozpo-
mese Bonda,“ směje. „Jo, Bonda čet nebyl vůbec k diskusi. Podobně to
bych rád.“ dopadlo i jinde, ale pak jsme narazili na
Báru Mudrovou a Ladu Dobrkovskou
Spisovatel Karel Havlíček Borovský za- z Canal+. Do projektu se zamilovaly
nechal národu nejen svoje dílo, ale i dce- a rozhodly se do něj investovat. Vytvořili
ru, pubertální Zdeňku. Osud sirotka si jsme tedy poměrně zvláštní koprodukci,
vezmou na starost čeští obrozenci, kteří přičemž Česká televize si od nás koupila
z něj chtějí vytvořit dokonalý symbol práva na televizní vysílání, Canal + zů-
něžnosti české kultury… stal u satelitu a VOD.
Anotace nového českého seriálu, jehož
šest epizod je od poloviny října v kom- Musím přiznat, že mi Dcera národa Martin Stranka
pletní sestavě k vidění na Canal+, je na Canal+ přišla trochu handicapo- Matěj Chlupáček Letos oslavil teprve třicátiny, ale už přes 16 let se zabývá filmem.
výstižná a ironie jen lehce patrná. Stačí vaná tím, že ne každý Čech tuhle Jeho první celovečerní byl thriller Bez doteku, v kinech měl premiéru v roce 2013. „Ve
však pár minut strávit před obrazovkou platformu sleduje. A pro Francouze čtrnácti jsem natočil s kamarády dva krátké filmy, pak jsem si ale usmyslel celovečerák,
společně s nahluchlým Františkem Pa- je zase ten veskrze český příběh což znělo jako totální nesmysl. Rodiče z neznámých důvodů nebyli ale proti a podpořili
lackým, panovačným Františkem Ladi- dost složitý, nerozluštitelný. Kdy mě. A tak jsem se odstěhoval v šestnácti z Liberce do Prahy,“ vysvětluje a hned
slavem Riegrem či roztomile vypočí- bude seriál tedy vysílat Česká tele- připomíná setkání se slovenským kameramanem Alexandrem Šurkalou. „Koukal jsem
tavým Františkem Augustem Braune- vize? na HBO na Terapii, kterou udělal se Zelenkou. Strašně se mi to líbilo. A tak jsem mu poslal
rem, sledovat je při jejich pravidelném Někdy od ledna příštího roku. Nicméně e-mail, že bych mu chtěl nabídnout film. Přečetl si scénář a kývl. Myslel si přitom, že
obrozeneckém schůzování a je to jasné: za Canal+ jsem moc vděčný, šel do toho pomáhá klukovi, co má za sebou FAMU, až po natáčení se dozvěděl, kolik mi je.
režisér a producent Matěj Chlupáček s námi a teď dělá předvoj na VOD, kde Každopádně ten film svým řemeslem a kontakty povýšil na profesionální snímek, který
netrpí respektem k národním mýtům, sledují seriály mladší lidi. Zároveň se má sice miliony chyb, ale vizuálně se moc nelišil od toho, co v Čechách v té době
nemá strach z historiků, ani z filmových Dcera národa díky němu dostává nejen vznikalo.“
kritiků. „Mám rád tohle zrcadlení. Když k Francouzům, ale i dalším zahraničním Pro mladého režiséra byla tato spolupráce zásadní. A ač evidentně netrpí nedostatkem
se současná témata odrážejí v něčem, divákům. V České televizi ji pak uvidí odvahy a sebevědomí, za osudové považuje i setkání s Norbertem Auerbachem,
co už známe z minulosti,“ vysvětluje posléze i konzervativnější, mainstrea- někdejším prezidentem United Artists, který stál třeba u zrodu bondovské série,
svou metodu. movější divák. Kdo ví ovšem, jak to tako- produkoval Růžového pantera nebo Rockyho. „Norbert patřil do rodiny, která se podílela
na výstavbě Barrandovských ateliérů a těsně před válkou utekla do Ameriky. On se tam
vý divák vezme. vypracoval na filmového magnáta, který radil třeba i prezidentu Reaganovi. Po
Kdy jste slyšel poprvé o Zdeňce Ha- sedmdesátce se vrátil do Prahy, pomáhal Václavu Marhoulovi na Barandově a taky hrál
vlíčkové? Předpokládám, že to ne- Satira, jež se trefuje do národních
golf s mým tátou. Když mi bylo asi tak jedenáct, vzal mě za Norbertem na chatu a já tam
bylo ve škole. mýtů, jej může dost naštvat. několik hodin poslouchal ten neuvěřitelný příběh. Bylo to jako Forest Gump s Járou
To máte pravdu. Dlouho jsem netušil, že Je to možné. A nevadí. Už teď, z aktu- Cimrmanem zkombinovaný v reálném života Norberta Auerbacha. Nic pro něj nebylo
někdo takový vůbec existoval. Poprvé álních ohlasů je zřejmé, že seriál hodně nemožné. Říkal, že se můžete narodit v nejmenší vesnici támhle pod kopcem a za pár let
jsem o Zdeňce uslyšel, když mně a Maje lidí provokuje a naštvává, hodně lidí ale vymýšlet Jamese Bonda.“
Hamplové, s níž v naší produkční spo- také baví, obzvlášť ty mladší. Takže možná dojde i na Jamese Bonda? Matěj Chlupáček se rozesměje. Právě se vrátil
lečnosti Barletta dělám na většině pro- z cesty po severní Anglii, kde v jednom hotelu objevil malé kino. Zrovna tam dávali
jektů, přinesl Honza Hřebejk jeden scé- Mám tomu rozumět tak, že jste do- Skyfall. „Zase jsem si připomněl, jak krásný je to film. Jo, ta bych strašně rád – dělat
nář. Napsala jej Lucie Vaňková a Honza šli k závěru, že starší generace Bonda.“
říkal, že je výborný a že by se nám taky nemá ráda nadsázku? Já se dobře
mohl líbit. bavila nad všemi epizodami. tvořili národ. Myslím, že politici vždycky Historie se dá uchopit různými
Tak jste jako moji rodiče. Když řeknu, že byli a budou trochu polomentálové, způsoby. Vy jste se rozhodl přes ni
Proč to nechtěl Jan Hřebejk sám na- Dcera národa baví hlavně mladé lidi, vždycky politika byla a bude takové filtrovat názory a postoje součas-
točit? rozčilují se, proč jejich generaci vyluču- babišovskofialovskybartošovské patlá- ného člověka, současné dění, proto
Myslím, že Honza tehdy neměl produ- jeme. Dobře, beru to tedy zpět. U diváků ní. Podle mě to tak dělali i obrozenci herci mluví dnešní češtinou, proto
centy, kteří by to s ním chtěli dělat. Ne- v tomto případě nejde o věk, ale spíš a my se na jejich činy a jednání díváme i moderní hudba a další atributy.
bylo to taky zrovna malé sousto, před- o osobní založení, rozhled, smysl pro hu- optikou teenagerky Zdeňky Havlíčkové, Já mám rád, když se současná témata
pokládalo to výpravný a drahý celo- mor, vkus. Mimochodem – náš pohled která chce žít úplně obyčejný šťastný odrážejí v něčem, co už známe z his-
večerní film, což nás také dost odra- na obrozence je satirický, částečně ko- život a takhle parta jí do toho hodí vidle. torie. Přitom si člověk uvědomí, že 152
zovalo. Jenže pak jsme si ten scénář mediální, ale proč by neměl být? Podí- let, které nás dělí od doby, kdy Zdeňka
přečetli a nadchli se. Viděli jsme to vejte se na to, jakým způsobem se dnes Takže, co si dnes o dceři Karla Ha- umřela, je vlastně hrozně krátký čas.
ovšem ne jako celovečerní film, ale pří- řídí státy či politická hnutí. Úplně nevě- vlíčka Borovského myslíte vy sám? Jen tři generace! Když si představím,
běh rozsekaný do žánrovějších, men- řím tomu, že to někdy bylo jinak, že by Kdo byla? že moje prababička žila v podobných
ších úseků, v ideálním případě třicetimi- se dříve dokázali semknout jen skuteč- Myslím si, že to byla chytrá dívka a re- podmínkách a muži se k ní podobně
nutovek. Na tom jsme se shodli a pak ně ti nejchytřejší a společně třeba vy- belka. Z podstaty bytí. Nebyla to Ka- chovali…? Šílené, vlastně nepředsta-
rolína Světlá, jež se snažila o osvětu, vitelné. Zrcadlení současnosti skrze
psala knihy, bojovala do jisté míry za minulost mě zajímá hodně, zatímco
práva žen. Zdenka nebyla nositelkou současnost mě moc nebaví. A když už,
žádné zásadní myšlenky, jen chtěla žít tak mám rád stylizaci, posun do vnitř-
podle svého. Někteří filmoví kritici nám ního světa hrdinů, jak to bylo třeba v Eu-
vytýkají, že jsme ji vylíčili jako dvojroz- forii.
měrnou postavu, která se chce jen za-
milovat a vdát se. Ale co je na tom špat- A jak to máte se seriály a filmy?
ného? Urážlivého? Ne každá žena touží Čemu dáváte přednost?
přece měnit historii. Neříkám, že takové Kinofilm je něco, za co jsou lidi jednorá-
ženy nemám rád, taky o nich rád točím zově ochotni utratit 300 korun. Když
a třeba postava Heleny v mém filmu půjdou s rodinou, příteli, tak jde i o tisíc,
Úsvit chce rozhodně měnit aspoň spole- dva tisíce. To znamená, že když já se
čenské konvence, ale Zdeňka takové rozhodnu natočit film, divákům vlastně
ambice nemá. Je ráda sama sebou. říkám: „Stojí to za to!“ V době Netflixu,
HBO, Disney +, Canal + a dalších platfo-
Co na to historikové? rem není ovšem jednoduché lidi zved-
Scenáristka primárně vycházela z knihy nout z gauče. Musí to být událost.
Dcera národa? Tři životy Zdeňky Havlíč-
kové, kterou napsala historička Milena Chápu to správně, že tedy filmu vě-
Lenderová. Ta také do jisté míry působila nujete víc sil než seriálům?
jako konzultantka scénáře, byla při jeho To bych úplně neřekl. Dávám stejné
vzniku velmi nápomocná, i když bych množství práce všemu, co dělám, ale
archiv CANAL+ nerad tvrdil, že by se za něj postavila, film je prostě film a musí mít potenciál
anebo že souhlasí s tím, jak jsme sérii na velké plátno.
S Majou Hamplovou na place filmu Úsvit natočili.

