Page 39 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 10/2024
P. 39
6 TÝNECKÉ LISTY PŘESAHY
analogovou technologií, která zachová- Sound Track)”, „Something New”, 2LP díly jsou ale také v pořadí skladeb, krat-
vá všechny zvukové nuance nahrávek. „The Beatles’ Story” (nebude k dispozici ších tracklistech, odstranění některých
Set i separátní alba se na trhu objeví samostatně), „Beatles’65” a „The Early písní a naopak jejich nahrazení těmi,
1. listopadu. Alba budou na vinylech Beatles”. Každá kolekce přinese také které v Británii vyšly pouze na singlech.
k dispozici poprvé od roku 1995. esej shrnující její historii. Posledním rozdílem budiž i odlišný mix,
Zmíněný box se všemi deskami nabídne Na první pohled se americká vydání liší který měl být podle labelu Capitol více
jedno 2LP navíc. V setu najdeme studi- od těch britských svým obalem. Rozdílů americký.
ovky vydané v krátkém období od ledna najdeme ale mnohem více - už proto, že Jiří V. Matýsek,
1964 do března 1965, konkrétně se v Americe vyšla deska „Meet The Bea- musicserver.cz
jedná o tyto tituly: „Meet The Beatles!”, tles” až ve chvíli, kdy měla kapela v Bri-
„The Beatles’ Second Album”, „A Hard tánii vydané už dvě. Aktuální druhá se
Day’s Night (Original Motion Picture tak stala americkou první a naopak. Roz- Sestavil Petr Hanuška
RECENZE
Jsem...
Keramik a ilustrátor Vlado Matuška nové veršíky s nějakou divně pubertální („v devadesátým prvním maturitní vy- jiný čtenář než ten dnešní. V řadě pří-
(*1968) vydal v letech 2012 a 2016 dvě zlobivostí (příliš mnoho narážek typu svědčení / neoschlo v socialistickým ba- padů se to dostává až k nějaké speci-
sbírky básní – ne špatných, ale bohužel „snažím se aby pindík prošel až k pro- tohu“), které až teprve v celku sbírky fické politické agitce (básně jako Ateista
ne moc čtených. V dnešní době jepičích měně / v dámu“). Každopádně na tom dávají dohromady úplný obraz. Ne na- věří nebo Muška jenom platinová, která
kulturních životů a malých taky-zázraků celek sbírky nestojí, daleko víc tu rezo- darmo doporučuje Ivo Harák v doslovu končí verši: „jakou značku jakou barvu /
každodenního literárního provozu by se nují specificky pojaté bilanční zlomky číst Matuškovu sbírku několikrát, pro- rudou / knížku“). Klidně ať taková poezie
zdálo, že těch osm let, tože se její „zdánlivá neuchopitelnost“ vznik a ať komentuje (nebo provokuje),
které oddělují jeho otevírá pokaždé „jinak a z jiné strany“. ať vyvolává diskusi… ovšem nevím, zda
novou sbírku nazva- Matuška je básník často až příliš nejed- takhle propletená společně s přírodní
nou V letním odpo- noznačný, protože je chvilku ironický lyrikou, poněkud přitroublými sprosťár-
ledni vyfouknu Gotta a možná na někoho až trochu vulgární, ničkami (těch pysků, kolik jich tu najde-
od předposlední vy- chvilku zase melancholický, chvilku až me!) a vzpomínkovými miniportréty
dané, je skoro věč- příliš dědkovsky rozkacený na současné uplynulého světa dává smysl. Možná
nost. A přitom si při poměry (ach ta doba facebooková, ta ho právě proto, že je sbírka tak různorodá,
čtení nejen novinky, provokuje!), aby byl za okamžik zase až provokující, pro leckoho asi i protivná,
ale i těch předešlých příliš sentimentální. V řadě obrázků je je ve vždycky něčím zajímavá a důsled-
sbírek uvědomuji, jaký básník nejotevřenější a možná nejvíc ná. I na to několikáté čtení. Vždyť proč
je Matuška svéráz. sdělný: „letní vzduch se sytí bahnem / by měla být poezie čtena jen jednou.
Vyplatí se číst jeho nad rybníkem do mladé otavy lehnu si / Matuška chytá do náručí svět, který
básně a počkat si na pozoruji evoluci par v modrém vesmíru / právě teď vidí, cítí, myslí, žije a vzpomí-
něj, na jeho leckdy poslouchám vítr / hraje na osiny palic ná, svět, který mu protnul cestu. A dává
nesourodé, různorodě žita // jsem“ (b. Osiny). Tady je řečeno nám o tom zprávu, aniž by se ohlížel,
pojaté záznamy všed- všechno podstatné, se skvělým závě- zda té samotné zprávě rozumí všichni.
nodenností. Ty jsou rem a bez zbytečných odboček. Jindy si Co se musí ale vždy při četbě Matuš-
spojené v přítomné Matuška odskočí do zaslechnutého, kových veršů vyzdvihnout, je jeho skvě-
sbírce nejen s portréty viděného či žitého – nejsem si ovšem lá práce s detailem. Má skvělý dar
světa kolem něj, ale jistý, zda to funguje pro někoho jiného vidění, některé z jeho veršů jsou mnoh-
zejména se vzpomín- než pro autora samotného. Je v tom totiž dy silnější než zbytek básně. To je samo-
kami. Proto ten Gott příliš osobního, snad až deníkového zřejmě nebezpečné a někdy to působí
v názvu… prožitku, který je navíc přefiltrován skrz trochu jako zaškobrtnutí, jako klopýtnutí
Je to ale hlavně poe- samotné psaní: „píšu / tři sta šedesát uprostřed roviny, když najdeme něco ja-
zie, která autorovi tisíc znaků včetně mezer / především ko pointu jinde než ji čekáme. V téhle
vzniká a líhne se ne- mezery mi vždycky šly / tisknu prázdno / velké mozaice slov a obrazů nabývají
ustále. Někdy si jeho kudy chodím / ani moc nechodím“ právě ty jako třeba: „povodeň rozvěsila
verše odskočí hodně (b. A už ani písmeno!) Tady je to nějaký igelitky po stromech a keřích“ v součas-
daleko, ale evidentně záznam o pěně dní se specifickým né době aktuálnosti až mrazivé, jsou
je to tam táhne. Proto básníkovým přístupem ke světu a k hu- řečeny možná jen tak mimoděk, ale fun-
na nás čekají jak slov- moru. Dobře, proč ne – ale přece jen by gují bezchybně. A potvrzují tím, že dob-
ní hříčky („cítím po- to chtělo jen trochu víc selekce a trochu ré básně žijí své vlastní životy a neu-
řádně slovo vyhřezly / víc práce. mírají.
hluboko proniká ostré Na druhou stranu trochu sbírka trpí ak- Michal Jareš
eř / řezavě táhne zet“ tualitou, nebo spíše řečeno aktuálností,
– b. Životně prostoro- Vlado Matuška: která také nemusí fungovat už příští rok,
vá), tak jako prvoplá- V letním odpoledni vyfouknu Gotta. kdy se k Matuškovým veršům dostane
Togga, 2024, 84 stran
MIXZÓNA
Popírači totalitarismu – Cena literární kritiky – Monografie na biografickém základě
Stoupenci historického bádání každo- kulturu. Takto vykonstruovaná totalitní obyčejné lidi k účasti na jejich vlastním V rozhovoru pro web H7O (Časopis Host
dennosti nemohli mít radost ze studie všednodennost se jeví být pouze jinou utlačování, čímž vytvářejí přikrášlené, 7 dní online) z 23. 5. 2024 promluvil Jiří
Aviezera Tuckera Proč říkám „totalitní variantou modernity srovnatelnou s ne- narůžovo nalakované vyobrazení tota- Trávníček o své nové knize Být Homé-
režimy“ (Paměť a dějiny 2023, č. 4), totalitními protějšky a revoluční politic- litarismu.“ rem po Joyceovi, která se v jakýchsi vol-
pojednávající o popírání totalitarismu. ká transformace má budit zdání, že je ných poznámkách zabývá románovým
Několik citátů: Popírači totalitarismu součástí modernizace.“ Výzkum každo- Citát z náhodně vybrané recenze v lite- žánrem. A i když v závěru prozradil, že
nezpochybňují „existenci holokaustu dennosti je proto záhodno „používat pro rárním časopise: „Přetrvávající pohád- „dokončuje knihu o pátém statistickém
nebo gulagů, nýbrž správně poukazují období, kdy byl každodenní život ne- kové nápaditosti dodává uvěřitelnost výzkumu českého čtenářství“, poslední
na to, že většina občanů totalitních závislý na politice a politických změ- i literární a motivickou zajímavost pátrá- sdělení zasadilo všem fanouškům sta-
států nebyla přímými pachateli nebo nách, kupříkladu na období 19. století ve ní v hlubších i temnějších vrstvách lid- tistických šetření četby tvrdou ránu: „Už
bezprostředními oběťmi. Vzhledem k to- Francii, na něž byl tento historiografický ské duše.“ Jak tomu rozumět? Když vý- druhý rok se nořím do Jana Zábrany,
mu, že valná většina Němců nepatřila přístup především aplikován. Nelze stu- pověď trochu zjednodušíme, vyjde nám, z čehož by měla být – ne úplně brzy –
mezi Židy nebo opoziční lídry, ani nebyli dovat každodenní život v období totali- že „pátrání tam a tam dodává uvěřitel- monografie na biografickém základě: ve
členy SS, ,všední‘ zkušenost s nacis- tarismu nebo během válečného stavu nost i určitou zajímavost nějaké nápa- struktuře život-dílo-doba.“ S výzkumy
mem se omezovala na nové dálnice, bez studia politického násilí a teroru. ditosti“. Zdá se, že jsme si příliš nepo- čtenářství je tedy konec… A básník, do
plnou zaměstnanost a Wagnerovu […] Popírači totalitarismu zcela úmysl- mohli. – Je to jen jeden citát, ale dobře něhož se literární vědec noří? Ve svém
hudbu. Stejně tak většina Východoev- ně pomíjejí násilí, strach, paranoiu a vy- reprezentuje recenzní praxi v časopi- deníku to předjal před pětačtyřiceti lety
ropanů nepatřila mezi agenty tajné tváření obětních beránků, které totalitní sech, které se spojily, aby povzbudily sám: „Pro vás, pane Zábrana, / není žád-
policie, ani mezi pronásledované disi- moc udržovaly, a to tak, že je odsouvají kritické myšlení o literatuře. „Přetrvá- ná záchrana.“
denty, a většina lidí tak zpočátku za- do politického centra, zatímco sami vající pohádkové nápaditosti dodává
koušela komunismus prostřednictvím zkoumají údajně nepolitické periferie, uvěřitelnost i literární a motivickou zají- Připravil Michael Špirit,
industrializace a poté skrze zlepšení kde žila většina lidí. Záměrně přehlížejí mavost pátrání v hlubších i temnějších i-kanon
životní úrovně, konzumerismus a pop- skutečnost, že totalitní režimy nutily vrstvách lidské duše.“

