Page 34 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 10/2024
P. 34

PŘESAHY                                                                                                 TÝNECKÉ LISTY    3
       zkouškách na střední nebo vysokou ško-  učení a získávání informací. A když se   do první třídy. Tím se vracím k to-  Osobně bych dala na to, jak se tam cítí
       lu. A přitom naprosto podceňují věci ja-  mu vyhneme, nejsme vzdělaní.  mu, že se atmosféra ve společnosti   moje dítě. Doporučuji s ním zajít na den
       ko  jsou  sociální  kontakty,  dovednosti,                    už přece jen mění.             otevřených  dveří,  vnímat  atmosféru,
       hodnoty.  Pro  mne  je  škola  komunita,   Jak  v  Duhovce  měř íte  vzdělanost      Souhlasím, že někteří rodiče už opravdu   způsob jednání a komunikace s dětmi
       tedy  děti,  rodiče,  učitelé,  všichni,  kdo   a úspěšnost?  nechtějí  vidět  tu  obrovskou  dvojku  na   i mezi pedagogy, a to i v momentě, když
       tam vedou kroužky, spolupracují exter-  Kdo chce studovat vysokou školu, dobře   vysvědčení a jsou pro slovní hodnocení.   se otočím zády. U nové školy bych pak
       ně. Jsem za ně vděčná, doufám, že jsou   jej na to připravíme. Všechny naše děti   Možná ale nepřemýšlejí o způsobu vý-  ještě hleděla na dlouhodobou udržitel-
       skvělí a vztahy a kontakty s nimi rozho-  se na školy také dostanou. Tohle měřítko   uky, jen se jim děti zdají malé a myslí si,   nost, zjistila bych si, zda projekt kromě
       dují o budoucím životě mých dětí. Jak   ale beru s rezervou, vždyť se ve všech   že dril v první třídě nedává smysl. Nej-  silné  vize  má  i  reálné  základy.  Aby  to
       říká  africké  přísloví:  „Děti  vychovává   těch statistikách už nepíše, zda to byla   sem si ale jistá, jestli ti samí rodiče ne-  nebylo dobrodružství na dva roky.
       celá vesnice.“ A vztahy, hodnoty, způ-  univerzita první nebo páté volby, na niž   budou požadovat o pár roků později o to
       soby jednání jsou důležitější než láčkov-  byl  student  přijat.  A  už  vůbec  se  ne-  větší tlak na výkon. To ještě uvidíme…   Jak si tohle chcete ověřit?
       ci nebo datum bitvy na Bílé hoře.  hodnotí, jak dlouho na vysoké škole setr-  Každopádně  je  na  stole  dnes  řada  té-  Když  chcete  koupit  firmu,  taky  si  in-
                                      val, nepočítají se ti, co to vzdali po prv-  mat,  která  by  se  měla  stát  celospo-  formace najdete. V začínající škole bych
       Místo rodičů vám namítnu: Je moc   ním či druhém semestru. Formální vzdě-  lečenskými.  Bohužel,  zatím  každý  po-  se zajímala o vzdělávací plán, ale pak
       fajn, že se dítě na škole cítí skvěle,   lání  obecně  je  jen  jeden  ze  způsobů   sun jiným než zaběhaným směrem, je   bych se ptala i na to, jak to mají finančně
       ale když neumí vyjmenovaná slova   měření vzdělanosti. Pro mě není dosta-  stále provázen nedůvěrou. Jako kdyby-  vymyšlené, zda spolupracují s obcí, mají
       po s, tak…                     čující pokud nezahrnuje i pocit osobního   chom si neuvědomovali, co děti teď pro-  dohodnutý dlouhodobý pronájem pros-
       Ale my nejsme proti tomu, aby děti zí-  štěstí, spokojenosti a naplnění, což mů-  žívají. Covid ukázal, že jsou velmi křeh-  tor a tak dále. Zatímco veřejnou školu
       skávaly dobré a obsáhlé znalosti! Jenom   že být velmi individuální.  ké. Ve škole máme psychology, snažíme   obec či město obvykle podrží, soukromá
       říkáme, že znalosti samy o sobě nestačí,                      se s dětmi pracovat, ale je jasné, že jsou   škola může ze dne na den zkrachovat,
       že je potřeba rozvíjet i další věci, aby jim   Systém montessori je postaven na   labilní a psychické problémy je opravdu   protože si to zakladatel špatně spočítal.
       ty znalosti vůbec k něčemu v životě byly.   individuálním přístupu ke každému   trápí. Plus moderní technologie, umělá   Je to v tomto směru prostě byznys jako
       Na obranu rodičů musím ale zase říct, že   žákovi, studentovi. Nemusí se však   inteligence. Je toho na ně hodně. A mož-  každý jiný.
       prostě stále neexistuje celospolečenská   ti, kdo Duhovku navštěvují, za zdmi   ná právě tato situace – paradoxně – po-
       debata o vzdělávání. A když už se ně-  školy a mezi vrstevníky potýkat pak   vede k oněm změnám v celém systému   Vás  tento  byznys  evidentně  moc
       jaká otevře, je to víc o těch technických   s jistým nepochopením, s nálepkou   vzdělávání. My, dospělí jsme pohodlní,   baví. V čem je pro vás tak inspiru-
       věcech:  složí  děti  úspěšně  přijímačky,   „alternativní“?  laxní, ale děti nás donutí.    jící, zajímavý?
       nebo nesloží? A pak se ještě řeší nedo-  Co to je alternativní? Doufám, že naše              Budeme-li tomu říkat byznys, je fasci-
       statek  školek,  základek,  teď  jsou  hor-  děti jsou alternativní v tom, že se rády   Mám tomu rozumět tak, že děti ne-  nující, jak je stále v pohybu, mění se.
       kým tématem střední školy. Ale se co na   učí novým věcem a fakt to nechápu jako   budou  biflovací  systém  zvládat,   Například: když jsme Duhovku otevírali,
       těch všech školách učí, proč se nějaké   prázdnou  proklamaci.  Když  se  vyučíte   takže rodiče budou nakonec nuceni   nejvíc jsme přemýšleli nad tím, jak po-
       věci dějí a jiné nedějí? To není na pořadu   opravářem praček, je přece také jasné,   požadovat jiný styl výuky?  sílit angličtinu. Jako česko-anglická ško-
       dne. Většinu rodičů jen zajímá, zda děti   že za pět let pračky budou vypadat jinak   Nechci  dělat  zkratku,  že  starý  způsob   la jsme to rodičům garantovali. Uplynulo
       uspějí.                        a  musíte  se  tedy  stále  učit.  A  jestliže   učení vede k psychickým potížím. Není   patnáct let – a teď přemýšlíme, jak pod-
                                      alternativnost spočívá i v tom, že si děti   to tak jednoduché. Ale vzhledem k to-  pořit češtinu. V polovině gymnázia totiž
       Skutečně  teď  mluvíte  o  generaci   uvědomují význam cizích jazyků a vědí,   mu, jak celosvětově přibývá nezletilých,   už  naši  studenti  dosahují  v  angličtině
       třicetiletých?  Vždyť  tito  mladí  ro-  že svět není černobílý a nekončí na na-  kteří  se  potýkají  s  psychickými  pro-  úrovně, s níž obstojí kdekoliv ve světě,
       diče  jsou  často  stoupenci  respek-  šich hranicích – a přitom jsou objektivní   blémy – a my si marně lámeme hlavu,   což  s  sebou  nese  i  to,  že  raději  čtou
       tující výchovy a různých alternativ-  a chápou, že tráva v cizině není o nic   proč je to tak hromadné –, půjde nako-  anglicky psané knihy než ty české. Jenže
       ních metod.                    zelenější –, tak to také beru. Děti prostě   nec o to, aby děti byly vůbec schopny ve   my všechny děti vedeme také k tomu,
       Spousta ředitelů nebo začínajících uči-  vnímají kontexty, jsou připraveny, že na   školách  dobře  fungovat,  odmaturovat,   aby měly svou zemi rády, aby se rády
       telů vám i dnes řekne, že hlavně nará-  sobě  budou  celý  život  pracovat…  Tak   studovat  na  univerzitě.  Doufám,  že
                                                                                                    vracely. Nemohou šidit mateřštinu. Tak
       žejí na odpor rodičů. Začnou vyučovat   jestli je tohle alternativa, pak doufám,   o tom jejich rodiče začnou přemýšlet.  třeba  nad  takovými  věcmi  si  lámeme
       trochu jinak a za chvíli se rodiče ozvou:   že si ji naše děti budou pěstovat. A ne-         hlavu.
       „To je dobrý, že jste si dneska hráli, ale   pochybuji, že budou úspěšné.  Jak mají rodiče poznat kvalitní sou-   Irena Jirků
       zítra už se raději učte, paní učitelko, aby                   kromou  školu?  Duhovka  je  už  za-  Rozhovor vyšel ve Finmagu 3/ 2024,
       děti nebyly pozadu.“ Máme v sobě hlu-  Myslím,  že  tak  to  vidí  i  řada  mla-  běhnutá značka, teď se ale otevře   autorka je jeho šéfredaktorkou.
       boce zakořeněno, že je jen jeden způsob   dých lidí, kteří teď vedou své děti   řada nových škol.

                                KNIHA, O KTERÉ SE MLUVÍ

                                          Errol. Josefa Škvoreckého

                                                            Michal Přibáň
                                      se s nima o svých spisech, ale řekli, že   terizovat postavy zejména živým a dob-
                                      jsou nemravné a že bych jimi zkazil děti   ře odposlouchaným dialogem, […] os-
                                      a dívky, který si vypůjčují z knihoven.   vědčil zvláštní a osobitou ironii“ a přiřa-
                                      Takže z vydání asi nebude nic.“  zuje se „k těm nadějným mladým našim
                                      Jak už víme, ředitel Fikar a šéfredaktor   spisovatelům, kteří se snaží život vidět
                                      Kocourek v dalším jednání na ÚV KSČ   a  popsat  s  nejupřímnější  pravdivostí“.
                                      prosadili  možnost  vydat  (respektive   Z toho všeho vyplývá, že „jeho románo-
                                      předložit k vydání) jinou Josefovu prózu.   vá prvotina si zaslouží právem vydání“.
                                      Byli to však praxí padesátých let dobře   Na  Hlavní  správě  tiskového  dohledu
                                      proškolení válečníci, takže na tuto even-  dostala román na starost opět soudruž-
                                      tualitu byli předem připraveni. Jinak si   ka  Waageová,  kupodivu  se  však  u  ní
                                      nelze vysvětlit fakt, že lektorský posu-  dlouho nezdržel. V románu našla „kriti-
                                      dek  Zbabělců,  zpracovaný  divadelním   ku  a  satiru  ‚zlaté  mládeže‘  a  místní
                                      kritikem a filmovým dramaturgem Jose-  honorace  při  květnových  událostech.
                                      fem Trägerem, byl datován již 3. listo-  Z těchto hledisek také posuzovala vý-
                                      padu toho roku, tedy sedmnáct dní před   pady  proti  Sovětské  armádě,  proti
                                      krachem  jednání  o  Konci  nylonového   dělnické třídě a zkreslování historických
                                      věku (zadán musel být ještě o několik   skutečností, že nositelem těchto škod-
                                      týdnů  dříve).  Fikarovu  a  Kocourkovu   livých názorů je v románě jeden z ‚hrdi-
                                      záměru ovšem posloužil skvěle: Träger   nů‘  ‚zlaté  mládeže‘  Danny  Smiřický“.
                                      román přečetl jako úšklebek nad malo-  Dne  3.  května  1958  tak  Josef  mohl
                                      městskou  buržoazií  a  jejím  chováním      napsat Zdeně opět kamsi na zájezd, že
                                                                                                        Strýc Karel oddává synovce Josefa
                                      v kritických chvílích národní existence    „konečně schválili na HSTD i na ÚV KSČ
       JAK NA NĚ                      a jako její obžalobu generací jejích vlast-  Zbabělce a na ÚV se dokonce vyjádřili,   a jeho snoubenku Zdenu.
                                      ních dětí. Deníkovou formou a vypravě-  že  je  to  velmi  dobrá  protiměšťácká   Vzadu stojí Marie Vašáková
       Velmi krátce po setkání s cenzory Waa-  čem v první osobě si sice autor podle   satira“. Za těchto okolností nakladatel-  redaktora  Františka  Pilaře  a  bylo  také
       geovou a Kováříkem, jež se uskutečnilo   Trägera usnadnil práci, když rezignoval   ství  nemuselo  váhat  nad  podpisem   třeba  vyhovět  námitkám  Trägerovým.
       20.  listopadu  1957,  píše  Josef  Zdeně,   na povinnost zhodnotit historii takříkajíc   smlouvy. Stalo se 11. června 1958.  Podle  nich  měl  být  román  „proškrtán
       která je toho času na zájezdě v Jindři-  objektivně, dále je chybou, že v románu   Zatímco praktickou strategii prosazení   a zhuštěn“, neboť „zkrácení by podtrhlo
       chově Hradci, zprávu o smutném konci   vůbec není zmíněn komunistický odboj,   románu  za  ztížených  politických  pod-  jeho slovesné hodnoty“ a také „množ-
       nadějí na vydání Konce nylonového vě-  jehož existence si autor přece musí být   mínek  vzali  na  svá  bedra  šéfové  na-  ství mastných slov volá po omezení“.
       ku: „Milá Sárinko, pořád jsem pracoval    vědom, ale kromě toho Škvorecký na-  kladatelství,  Josef  se  musel  potýkat   Josef  tomu  všemu  vyhověl  co  do  roz-
       a bylo mi špatně a scházel jsem se s pá-  štěstí  „prokázal  nesporný  literární  ta-  jednak s jejich více či méně naléhavými   sahu měrou vrchovatou. Bohužel nemá-
       nama od dozorčích orgánů a bavil jsem   lent, má pronikavý postřeh, umí charak-  doporučeními, jednak s poznámkami   me k dispozici definitivní přepis díla tak,
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39