Page 34 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 10/2024
P. 34
PŘESAHY TÝNECKÉ LISTY 3
zkouškách na střední nebo vysokou ško- učení a získávání informací. A když se do první třídy. Tím se vracím k to- Osobně bych dala na to, jak se tam cítí
lu. A přitom naprosto podceňují věci ja- mu vyhneme, nejsme vzdělaní. mu, že se atmosféra ve společnosti moje dítě. Doporučuji s ním zajít na den
ko jsou sociální kontakty, dovednosti, už přece jen mění. otevřených dveří, vnímat atmosféru,
hodnoty. Pro mne je škola komunita, Jak v Duhovce měř íte vzdělanost Souhlasím, že někteří rodiče už opravdu způsob jednání a komunikace s dětmi
tedy děti, rodiče, učitelé, všichni, kdo a úspěšnost? nechtějí vidět tu obrovskou dvojku na i mezi pedagogy, a to i v momentě, když
tam vedou kroužky, spolupracují exter- Kdo chce studovat vysokou školu, dobře vysvědčení a jsou pro slovní hodnocení. se otočím zády. U nové školy bych pak
ně. Jsem za ně vděčná, doufám, že jsou jej na to připravíme. Všechny naše děti Možná ale nepřemýšlejí o způsobu vý- ještě hleděla na dlouhodobou udržitel-
skvělí a vztahy a kontakty s nimi rozho- se na školy také dostanou. Tohle měřítko uky, jen se jim děti zdají malé a myslí si, nost, zjistila bych si, zda projekt kromě
dují o budoucím životě mých dětí. Jak ale beru s rezervou, vždyť se ve všech že dril v první třídě nedává smysl. Nej- silné vize má i reálné základy. Aby to
říká africké přísloví: „Děti vychovává těch statistikách už nepíše, zda to byla sem si ale jistá, jestli ti samí rodiče ne- nebylo dobrodružství na dva roky.
celá vesnice.“ A vztahy, hodnoty, způ- univerzita první nebo páté volby, na niž budou požadovat o pár roků později o to
soby jednání jsou důležitější než láčkov- byl student přijat. A už vůbec se ne- větší tlak na výkon. To ještě uvidíme… Jak si tohle chcete ověřit?
ci nebo datum bitvy na Bílé hoře. hodnotí, jak dlouho na vysoké škole setr- Každopádně je na stole dnes řada té- Když chcete koupit firmu, taky si in-
val, nepočítají se ti, co to vzdali po prv- mat, která by se měla stát celospo- formace najdete. V začínající škole bych
Místo rodičů vám namítnu: Je moc ním či druhém semestru. Formální vzdě- lečenskými. Bohužel, zatím každý po- se zajímala o vzdělávací plán, ale pak
fajn, že se dítě na škole cítí skvěle, lání obecně je jen jeden ze způsobů sun jiným než zaběhaným směrem, je bych se ptala i na to, jak to mají finančně
ale když neumí vyjmenovaná slova měření vzdělanosti. Pro mě není dosta- stále provázen nedůvěrou. Jako kdyby- vymyšlené, zda spolupracují s obcí, mají
po s, tak… čující pokud nezahrnuje i pocit osobního chom si neuvědomovali, co děti teď pro- dohodnutý dlouhodobý pronájem pros-
Ale my nejsme proti tomu, aby děti zí- štěstí, spokojenosti a naplnění, což mů- žívají. Covid ukázal, že jsou velmi křeh- tor a tak dále. Zatímco veřejnou školu
skávaly dobré a obsáhlé znalosti! Jenom že být velmi individuální. ké. Ve škole máme psychology, snažíme obec či město obvykle podrží, soukromá
říkáme, že znalosti samy o sobě nestačí, se s dětmi pracovat, ale je jasné, že jsou škola může ze dne na den zkrachovat,
že je potřeba rozvíjet i další věci, aby jim Systém montessori je postaven na labilní a psychické problémy je opravdu protože si to zakladatel špatně spočítal.
ty znalosti vůbec k něčemu v životě byly. individuálním přístupu ke každému trápí. Plus moderní technologie, umělá Je to v tomto směru prostě byznys jako
Na obranu rodičů musím ale zase říct, že žákovi, studentovi. Nemusí se však inteligence. Je toho na ně hodně. A mož- každý jiný.
prostě stále neexistuje celospolečenská ti, kdo Duhovku navštěvují, za zdmi ná právě tato situace – paradoxně – po-
debata o vzdělávání. A když už se ně- školy a mezi vrstevníky potýkat pak vede k oněm změnám v celém systému Vás tento byznys evidentně moc
jaká otevře, je to víc o těch technických s jistým nepochopením, s nálepkou vzdělávání. My, dospělí jsme pohodlní, baví. V čem je pro vás tak inspiru-
věcech: složí děti úspěšně přijímačky, „alternativní“? laxní, ale děti nás donutí. jící, zajímavý?
nebo nesloží? A pak se ještě řeší nedo- Co to je alternativní? Doufám, že naše Budeme-li tomu říkat byznys, je fasci-
statek školek, základek, teď jsou hor- děti jsou alternativní v tom, že se rády Mám tomu rozumět tak, že děti ne- nující, jak je stále v pohybu, mění se.
kým tématem střední školy. Ale se co na učí novým věcem a fakt to nechápu jako budou biflovací systém zvládat, Například: když jsme Duhovku otevírali,
těch všech školách učí, proč se nějaké prázdnou proklamaci. Když se vyučíte takže rodiče budou nakonec nuceni nejvíc jsme přemýšleli nad tím, jak po-
věci dějí a jiné nedějí? To není na pořadu opravářem praček, je přece také jasné, požadovat jiný styl výuky? sílit angličtinu. Jako česko-anglická ško-
dne. Většinu rodičů jen zajímá, zda děti že za pět let pračky budou vypadat jinak Nechci dělat zkratku, že starý způsob la jsme to rodičům garantovali. Uplynulo
uspějí. a musíte se tedy stále učit. A jestliže učení vede k psychickým potížím. Není patnáct let – a teď přemýšlíme, jak pod-
alternativnost spočívá i v tom, že si děti to tak jednoduché. Ale vzhledem k to- pořit češtinu. V polovině gymnázia totiž
Skutečně teď mluvíte o generaci uvědomují význam cizích jazyků a vědí, mu, jak celosvětově přibývá nezletilých, už naši studenti dosahují v angličtině
třicetiletých? Vždyť tito mladí ro- že svět není černobílý a nekončí na na- kteří se potýkají s psychickými pro- úrovně, s níž obstojí kdekoliv ve světě,
diče jsou často stoupenci respek- šich hranicích – a přitom jsou objektivní blémy – a my si marně lámeme hlavu, což s sebou nese i to, že raději čtou
tující výchovy a různých alternativ- a chápou, že tráva v cizině není o nic proč je to tak hromadné –, půjde nako- anglicky psané knihy než ty české. Jenže
ních metod. zelenější –, tak to také beru. Děti prostě nec o to, aby děti byly vůbec schopny ve my všechny děti vedeme také k tomu,
Spousta ředitelů nebo začínajících uči- vnímají kontexty, jsou připraveny, že na školách dobře fungovat, odmaturovat, aby měly svou zemi rády, aby se rády
telů vám i dnes řekne, že hlavně nará- sobě budou celý život pracovat… Tak studovat na univerzitě. Doufám, že
vracely. Nemohou šidit mateřštinu. Tak
žejí na odpor rodičů. Začnou vyučovat jestli je tohle alternativa, pak doufám, o tom jejich rodiče začnou přemýšlet. třeba nad takovými věcmi si lámeme
trochu jinak a za chvíli se rodiče ozvou: že si ji naše děti budou pěstovat. A ne- hlavu.
„To je dobrý, že jste si dneska hráli, ale pochybuji, že budou úspěšné. Jak mají rodiče poznat kvalitní sou- Irena Jirků
zítra už se raději učte, paní učitelko, aby kromou školu? Duhovka je už za- Rozhovor vyšel ve Finmagu 3/ 2024,
děti nebyly pozadu.“ Máme v sobě hlu- Myslím, že tak to vidí i řada mla- běhnutá značka, teď se ale otevře autorka je jeho šéfredaktorkou.
boce zakořeněno, že je jen jeden způsob dých lidí, kteří teď vedou své děti řada nových škol.
KNIHA, O KTERÉ SE MLUVÍ
Errol. Josefa Škvoreckého
Michal Přibáň
se s nima o svých spisech, ale řekli, že terizovat postavy zejména živým a dob-
jsou nemravné a že bych jimi zkazil děti ře odposlouchaným dialogem, […] os-
a dívky, který si vypůjčují z knihoven. vědčil zvláštní a osobitou ironii“ a přiřa-
Takže z vydání asi nebude nic.“ zuje se „k těm nadějným mladým našim
Jak už víme, ředitel Fikar a šéfredaktor spisovatelům, kteří se snaží život vidět
Kocourek v dalším jednání na ÚV KSČ a popsat s nejupřímnější pravdivostí“.
prosadili možnost vydat (respektive Z toho všeho vyplývá, že „jeho románo-
předložit k vydání) jinou Josefovu prózu. vá prvotina si zaslouží právem vydání“.
Byli to však praxí padesátých let dobře Na Hlavní správě tiskového dohledu
proškolení válečníci, takže na tuto even- dostala román na starost opět soudruž-
tualitu byli předem připraveni. Jinak si ka Waageová, kupodivu se však u ní
nelze vysvětlit fakt, že lektorský posu- dlouho nezdržel. V románu našla „kriti-
dek Zbabělců, zpracovaný divadelním ku a satiru ‚zlaté mládeže‘ a místní
kritikem a filmovým dramaturgem Jose- honorace při květnových událostech.
fem Trägerem, byl datován již 3. listo- Z těchto hledisek také posuzovala vý-
padu toho roku, tedy sedmnáct dní před pady proti Sovětské armádě, proti
krachem jednání o Konci nylonového dělnické třídě a zkreslování historických
věku (zadán musel být ještě o několik skutečností, že nositelem těchto škod-
týdnů dříve). Fikarovu a Kocourkovu livých názorů je v románě jeden z ‚hrdi-
záměru ovšem posloužil skvěle: Träger nů‘ ‚zlaté mládeže‘ Danny Smiřický“.
román přečetl jako úšklebek nad malo- Dne 3. května 1958 tak Josef mohl
městskou buržoazií a jejím chováním napsat Zdeně opět kamsi na zájezd, že
Strýc Karel oddává synovce Josefa
v kritických chvílích národní existence „konečně schválili na HSTD i na ÚV KSČ
JAK NA NĚ a jako její obžalobu generací jejích vlast- Zbabělce a na ÚV se dokonce vyjádřili, a jeho snoubenku Zdenu.
ních dětí. Deníkovou formou a vypravě- že je to velmi dobrá protiměšťácká Vzadu stojí Marie Vašáková
Velmi krátce po setkání s cenzory Waa- čem v první osobě si sice autor podle satira“. Za těchto okolností nakladatel- redaktora Františka Pilaře a bylo také
geovou a Kováříkem, jež se uskutečnilo Trägera usnadnil práci, když rezignoval ství nemuselo váhat nad podpisem třeba vyhovět námitkám Trägerovým.
20. listopadu 1957, píše Josef Zdeně, na povinnost zhodnotit historii takříkajíc smlouvy. Stalo se 11. června 1958. Podle nich měl být román „proškrtán
která je toho času na zájezdě v Jindři- objektivně, dále je chybou, že v románu Zatímco praktickou strategii prosazení a zhuštěn“, neboť „zkrácení by podtrhlo
chově Hradci, zprávu o smutném konci vůbec není zmíněn komunistický odboj, románu za ztížených politických pod- jeho slovesné hodnoty“ a také „množ-
nadějí na vydání Konce nylonového vě- jehož existence si autor přece musí být mínek vzali na svá bedra šéfové na- ství mastných slov volá po omezení“.
ku: „Milá Sárinko, pořád jsem pracoval vědom, ale kromě toho Škvorecký na- kladatelství, Josef se musel potýkat Josef tomu všemu vyhověl co do roz-
a bylo mi špatně a scházel jsem se s pá- štěstí „prokázal nesporný literární ta- jednak s jejich více či méně naléhavými sahu měrou vrchovatou. Bohužel nemá-
nama od dozorčích orgánů a bavil jsem lent, má pronikavý postřeh, umí charak- doporučeními, jednak s poznámkami me k dispozici definitivní přepis díla tak,

