Page 33 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 10/2024
P. 33

2   TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
                           55 minut s Ivanou Janečkovou

                                       Děti vychovává celá vesnice

       „Spousta našich vrstevníků dnes –
       okolo  padesátky  -  přemýšlí,  jestli
       to, co dělají, dává smysl. A zda to
       chtějí  dělat  dalších  15  či  20  let.
       O tom my tedy určitě nepochybu-
       jeme,“ říká Ivana Janečková. Mon-
       tessori školy Duhovka, které zalo-
       žila se svým mužem Tomášem před
       16 lety, navštěvuje dnes 700 dětí.

       Duhovku jste začali budovat, proto-
       že jste nemohli v P raze 6 najít škol-
       ku pro své děti. Teď je vašemu nej-
       staršímu synovi 19 let a má za se-
       bou celý výchovný montessori sys-
       tém až po maturitu. Dostal se bez
       potíží na vysokou školu?
       Snažím se o našich dětech na veřejnosti
       moc nemluvit, nezatahovat  je do  naší
       práce, byznysu. Nicméně, ptáte-li se na
       ně  jako  na  žáky  a  studenty  Duhovky,
       nezbývá  mi  než  odpovědět:  Max  jde
       studovat finance a business do zahra-
       ničí.  Na  našem  gymnáziu  absolvoval
       IB  program,  což  jej  ke  studiu  v  cizině
       trošku předurčilo.

       International  Baccalaureate  oteví-
       rá  dveře  na  zahraniční  univerzity.
       Kolik studentů se k tomuto progra-
       mu v Duhovce každý rok hlásí?
       Polovina studentů skládá českou matu-                                                                          Tomáš Nosil
       ritu, polovina mezinárodní. S ní se sa-
       mozřejmě mohou hlásit i na české vy-  Ivana Janečková  Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a pak působila v telekomunikacích. V roce 2008 se roz-
       soké školy, přičemž přechod do zahrani-  hodla se svým mužem, podnikatelem Tomášem Janečkem, zřídit v Praze školku podle principů Marii Montessori. Dnes se vzdě-
       čí  je  pro  ně  jednodušší.  K  tomu  jsme   lávacími principy, jež potlačují dominantní postavení učitele a kladou důraz na vstřícnější individuální přístup k žákům a studen-
       dlouhodobě směřovali. O akreditaci pro   tům, řídí všechny školy Duhovka. Janečkovi vytvořili v Praze ucelený vzdělávací systém od jeslí po maturitu, který patří dnes
       IB  program  jsme  zažádali  před  devíti   k nejlepším, a to i podle hodnocení společnosti Scio.
       lety, čtyři roky trvalo, než jsme ji dostali.
       A  od  roku  2019  mohou  naši  studenti      oba. Tento způsob nám vyhovuje. Jsme   valo, stresuje. Jsem na naše děti prostě   na vaši otázku: Duhovka je dnes zdravá,
       v sextě volit mezi českou a mezinárodní   každý  hodně  jiný  a  zjistili  jsme,  že  se   přísnější, vždy jsem se držela pravidla,   soběstačná škola, trvalo to víc než deset
       maturitou.                     dobře doplňujeme.              že musím stát víc na straně školy než na   let, ale dostala se z červených čísel. Ov-
                                                                     jejich  straně.  A  s  tím  jsme  se  museli   šem nemůže si nikdy vydělat na vlastní
       Dojde  časem  i  na  montessori  uni-  Žádná rodinná rivalita?  všichni vypořádat.           novou budovu, kterou by hodně potře-
       verzitu v Česku?               Určitě  tam  kdysi  byla,  takže  jsme  se                    bovala. Celé roky si pronajímáme pros-
       Akreditace pro mezinárodní maturity je   někdy dost přeli, „boxovali“ o výsledek.   Co na to děti?  tory od Prahy 6 a Prahy 7, na jejich údrž-
       vyvrcholením systému, který nám dává   Ale už to dávno ustoupilo, skutečně se   Prostřední syn měl někdy v sedmé osmé   bu a nájem si už vyděláme. Podaří-li si
       smysl. Univerzita? O té jsme spíš občas   nám  skvěle  spolupracuje,  vykrýváme   třídě krizi a fakt nechtěl být v naší škole.   nám však získat skutečně stavební po-
       vtipkovali. Ale založili jsme už před 16   se, když druhý zrovna řeší jiné věci. Já se   Zlobil. Překonal to a teď je skvělý, moti-  volení a postavit si v Břevnově na obec-
       lety také vlastní institut pro vzdělávání   samozřejmě soustředím na rodinu a na-  vovaný, chodí do Duhovky moc rád.  ním  pozemku  novou  budovu,  bude  to
       učitelů a jsme aktivní v dalších takových   še  tři  děti,  to  je  moje  pevná  kotva.           opět za peníze mimo Duhovku.
       projektech.                    A manžel, kromě toho že se též věnuje   Takže  škola  dnes  splňuje  všechna
                                      rodině a je podílníkem v dalších firmách,   vaše očekávní?     Kolik jste tedy do tohoto rodinného
       Takže  co  všechno  dnes  přesně   vystudoval v posledních letech psycho-  Splňuje a nesplňuje. Jako matka si mys-  byznysu, mohu-li to tak nazvat, už
       představuje Duhovka?           terapii a teď se dva dny v týdnu zabývá   lím, že děti dostaly to, co jsem chtěla,   dali peněz?
       Máme  dvě  školky,  k  nimž  v  poslední   klienty. Myslím, že to je zase jeho hlavní   aby dostaly. Získaly vztah ke studiu i hlu-  Tři sta milionů určitě.
       době přibyly i jesličky. Základní škola se   kotva. Duhovka je ovšem náš společný   boké  kamarádské  vztahy,  jsou  zdravě
       také  rozrostla  –  z  původního  prvního   projekt, teď vůbec nejdůležitější. Vlast-  sebevědomé,  nebojí  se.  Přesně  to,  co   Jinými slovy, kdo nemá takový ka-
       stupně,  který  jsme  kdysi  přebrali  od   ně náš současný život.  proklamujeme na našem školním webu,   pitál, nemá šanci v Česku soukro-
       Školy hrou Ivany Málkové, jsme došli až                       se  u  nás  doma  povedlo  a  funguje  to.   mou školu dlouhodobě provozovat?
       k devátým třídám. K tomu nás do jisté   Na tomto projektu pracujete už 16   Protože  však  vidím  do  každodenního   Můžete si určitě pronajmout sokolovnu
       míry  dotlačili  rodiče.  Protože  když  se   let. Co vám to dalo?  procesu svrchu i zespoda, vím o spoustě   a  nějaké  prostory  výhodně  od  obce,
       některý ze žáků nedostal v páté třídě na   Museli  jsme  se  naučit  komunikovat  –   věcí, které jde ještě zlepšovat. Asi nebu-  když místní přesvědčíte o svém projek-
       naše osmileté gymnázium, musel hle-  nejen  v  rovině  osobní,  ale  i  profesio-  du nikdy úplně spokojená zakladatelka,   tu. Můžete vytvořit pár tříd svépomocí,
       dat  jiný  gympl,  jinou  základní  školu.      nální. Tím, že jsme neustále něco řešili,   majitelka.  sehnat pedagogy a děti, škola bude ur-
       A ten přechod byl poměrně těžký, což   stále se někam posunovali, nebylo mož-                čitě fajn. Ale vybudovat ucelený vzdělá-
       jsme  si  uvědomovali,  a  tak  jsme  pos-  né  nechat  věci  vyhnívat.  Potkali  jsme   Mimochodem – jak si Duhovka stojí   vací  systém,  jako  je  náš  montessori,
       tupně přidávali i třídy na základní škole.   také úžasné lidi, vytvořily se dlouholeté   ekonomicky? Vydělá si na sebe?   prostě bez potřebného kapitálu nemů-
       Dnes Duhovku navštěvuje na 700 dětí    hluboké vztahy a přátelství. Tak skvělé   Shodou okolností jsem před nedávnem   žete.
       a dospívajících. Zaměstnanců je okolo   nejbližší spolupracovníky bych v jiném   poslouchala podcast, v němž pan Pilip,
       160 s tím, že víc než čtyři pětiny jsou pe-  oboru nenašla. A také jsme na té cestě   ministr školství z 90. let, mluvil o době,   Tváří tvář krizi s nedostatkem míst
       dagogičtí  pracovníci  a  zbytek  admini-  neměli prostor se nudit, či pochybovat     kdy se rozhodovalo o soukromém škol-  na  středních  školách  se  na  mini-
       strativa.                      o smyslu svého počínání. Je nám okolo   ství. Tehdy prý ministři nenašli důvod,   sterstvu školství v posledních mě-
                                      padesáti, spousta našich vrstevníků se   proč by měly mít soukromé školy stej-  sících,  zdá  se,  změnila  atmosféra
       Vy stojíte stále v čele Duhovky?   potýká s depresí, přemýšlí, jestli to, co   nou  finanční  podporu  ze  strany  státu   a udělilo poměrně dost licencí pro
       Řídíme ji společně s manželem. A samo-  dělají, dává smysl a zda to chtějí dělat   jako  školy  veřejné.  A  vysvětloval,  že   nové  soukromé  školy.  Pociťujete
       zřejmě – jednotlivé školy mají ředitele.  dalších 10, 15 nebo 20 let. A o tom my   soukromé školy přece mohou získávat   i vy, že se na vaši práci lidé i úřady
                                      tedy určitě nepochybujeme.     další peníze jako školné a kdyby k tomu   dívají už méně skepticky?
       Jak to máte s manželem rozdělené?                             měly ještě finanční podporu adekvátní   Ze strany veřejnosti se změnilo méně
       Já vidím víc do praktických a provozních   Co bylo při budování tak velké sou-  těm veřejným školám, byly by zvýhod-  než ze strany státu. Spousta rodičů se
       věcí, on je spíš na investice. Máme velmi   kromé  školy  se  speciálním  výuko-  něny.  To  je  naprosté  nepochopení.  Ze   pořád  do  hloubky  nezamýšlí  nad
       aktivní představenstvo, ale on je ten ta-  vým programem nejtěžší?  školného  nikdy  nepostavíte  školu.  Za-  důležitostí vzdělávání, nad tím, co škola
       houn. To je asi hlavní rozdělení, ale jinak   Vlastně to není až tak těžké. Jen jsme si   tímco pro veřejnou školu ji případně za-  skutečně  má  v  dnešní  době  předsta-
       se vykrýváme, abychom byli zástupní.   to zkomplikovali tím, že ve škole máme    platí  město,  městská  část  nebo  kraj,   vovat. Stále své požadavky a očekávání
       Takže jde-li o personální záležitosti  nebo   i vlastní děti. Míchání rolí matky, zřizo-  soukromé školy si musí peníze na inves-  redukují na objem znalostí, jež děti ve
       třeba finanční otázky, vždy jsme u toho   vatele a zaměstnance mě dost streso-  tice shánět jinak a jinde. To je i odpověď   škole  získají  a  upotřebí  při  přijímacích
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38