Page 33 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 10/2024
P. 33
2 TÝNECKÉ LISTY PŘESAHY
55 minut s Ivanou Janečkovou
Děti vychovává celá vesnice
„Spousta našich vrstevníků dnes –
okolo padesátky - přemýšlí, jestli
to, co dělají, dává smysl. A zda to
chtějí dělat dalších 15 či 20 let.
O tom my tedy určitě nepochybu-
jeme,“ říká Ivana Janečková. Mon-
tessori školy Duhovka, které zalo-
žila se svým mužem Tomášem před
16 lety, navštěvuje dnes 700 dětí.
Duhovku jste začali budovat, proto-
že jste nemohli v P raze 6 najít škol-
ku pro své děti. Teď je vašemu nej-
staršímu synovi 19 let a má za se-
bou celý výchovný montessori sys-
tém až po maturitu. Dostal se bez
potíží na vysokou školu?
Snažím se o našich dětech na veřejnosti
moc nemluvit, nezatahovat je do naší
práce, byznysu. Nicméně, ptáte-li se na
ně jako na žáky a studenty Duhovky,
nezbývá mi než odpovědět: Max jde
studovat finance a business do zahra-
ničí. Na našem gymnáziu absolvoval
IB program, což jej ke studiu v cizině
trošku předurčilo.
International Baccalaureate oteví-
rá dveře na zahraniční univerzity.
Kolik studentů se k tomuto progra-
mu v Duhovce každý rok hlásí?
Polovina studentů skládá českou matu- Tomáš Nosil
ritu, polovina mezinárodní. S ní se sa-
mozřejmě mohou hlásit i na české vy- Ivana Janečková Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a pak působila v telekomunikacích. V roce 2008 se roz-
soké školy, přičemž přechod do zahrani- hodla se svým mužem, podnikatelem Tomášem Janečkem, zřídit v Praze školku podle principů Marii Montessori. Dnes se vzdě-
čí je pro ně jednodušší. K tomu jsme lávacími principy, jež potlačují dominantní postavení učitele a kladou důraz na vstřícnější individuální přístup k žákům a studen-
dlouhodobě směřovali. O akreditaci pro tům, řídí všechny školy Duhovka. Janečkovi vytvořili v Praze ucelený vzdělávací systém od jeslí po maturitu, který patří dnes
IB program jsme zažádali před devíti k nejlepším, a to i podle hodnocení společnosti Scio.
lety, čtyři roky trvalo, než jsme ji dostali.
A od roku 2019 mohou naši studenti oba. Tento způsob nám vyhovuje. Jsme valo, stresuje. Jsem na naše děti prostě na vaši otázku: Duhovka je dnes zdravá,
v sextě volit mezi českou a mezinárodní každý hodně jiný a zjistili jsme, že se přísnější, vždy jsem se držela pravidla, soběstačná škola, trvalo to víc než deset
maturitou. dobře doplňujeme. že musím stát víc na straně školy než na let, ale dostala se z červených čísel. Ov-
jejich straně. A s tím jsme se museli šem nemůže si nikdy vydělat na vlastní
Dojde časem i na montessori uni- Žádná rodinná rivalita? všichni vypořádat. novou budovu, kterou by hodně potře-
verzitu v Česku? Určitě tam kdysi byla, takže jsme se bovala. Celé roky si pronajímáme pros-
Akreditace pro mezinárodní maturity je někdy dost přeli, „boxovali“ o výsledek. Co na to děti? tory od Prahy 6 a Prahy 7, na jejich údrž-
vyvrcholením systému, který nám dává Ale už to dávno ustoupilo, skutečně se Prostřední syn měl někdy v sedmé osmé bu a nájem si už vyděláme. Podaří-li si
smysl. Univerzita? O té jsme spíš občas nám skvěle spolupracuje, vykrýváme třídě krizi a fakt nechtěl být v naší škole. nám však získat skutečně stavební po-
vtipkovali. Ale založili jsme už před 16 se, když druhý zrovna řeší jiné věci. Já se Zlobil. Překonal to a teď je skvělý, moti- volení a postavit si v Břevnově na obec-
lety také vlastní institut pro vzdělávání samozřejmě soustředím na rodinu a na- vovaný, chodí do Duhovky moc rád. ním pozemku novou budovu, bude to
učitelů a jsme aktivní v dalších takových še tři děti, to je moje pevná kotva. opět za peníze mimo Duhovku.
projektech. A manžel, kromě toho že se též věnuje Takže škola dnes splňuje všechna
rodině a je podílníkem v dalších firmách, vaše očekávní? Kolik jste tedy do tohoto rodinného
Takže co všechno dnes přesně vystudoval v posledních letech psycho- Splňuje a nesplňuje. Jako matka si mys- byznysu, mohu-li to tak nazvat, už
představuje Duhovka? terapii a teď se dva dny v týdnu zabývá lím, že děti dostaly to, co jsem chtěla, dali peněz?
Máme dvě školky, k nimž v poslední klienty. Myslím, že to je zase jeho hlavní aby dostaly. Získaly vztah ke studiu i hlu- Tři sta milionů určitě.
době přibyly i jesličky. Základní škola se kotva. Duhovka je ovšem náš společný boké kamarádské vztahy, jsou zdravě
také rozrostla – z původního prvního projekt, teď vůbec nejdůležitější. Vlast- sebevědomé, nebojí se. Přesně to, co Jinými slovy, kdo nemá takový ka-
stupně, který jsme kdysi přebrali od ně náš současný život. proklamujeme na našem školním webu, pitál, nemá šanci v Česku soukro-
Školy hrou Ivany Málkové, jsme došli až se u nás doma povedlo a funguje to. mou školu dlouhodobě provozovat?
k devátým třídám. K tomu nás do jisté Na tomto projektu pracujete už 16 Protože však vidím do každodenního Můžete si určitě pronajmout sokolovnu
míry dotlačili rodiče. Protože když se let. Co vám to dalo? procesu svrchu i zespoda, vím o spoustě a nějaké prostory výhodně od obce,
některý ze žáků nedostal v páté třídě na Museli jsme se naučit komunikovat – věcí, které jde ještě zlepšovat. Asi nebu- když místní přesvědčíte o svém projek-
naše osmileté gymnázium, musel hle- nejen v rovině osobní, ale i profesio- du nikdy úplně spokojená zakladatelka, tu. Můžete vytvořit pár tříd svépomocí,
dat jiný gympl, jinou základní školu. nální. Tím, že jsme neustále něco řešili, majitelka. sehnat pedagogy a děti, škola bude ur-
A ten přechod byl poměrně těžký, což stále se někam posunovali, nebylo mož- čitě fajn. Ale vybudovat ucelený vzdělá-
jsme si uvědomovali, a tak jsme pos- né nechat věci vyhnívat. Potkali jsme Mimochodem – jak si Duhovka stojí vací systém, jako je náš montessori,
tupně přidávali i třídy na základní škole. také úžasné lidi, vytvořily se dlouholeté ekonomicky? Vydělá si na sebe? prostě bez potřebného kapitálu nemů-
Dnes Duhovku navštěvuje na 700 dětí hluboké vztahy a přátelství. Tak skvělé Shodou okolností jsem před nedávnem žete.
a dospívajících. Zaměstnanců je okolo nejbližší spolupracovníky bych v jiném poslouchala podcast, v němž pan Pilip,
160 s tím, že víc než čtyři pětiny jsou pe- oboru nenašla. A také jsme na té cestě ministr školství z 90. let, mluvil o době, Tváří tvář krizi s nedostatkem míst
dagogičtí pracovníci a zbytek admini- neměli prostor se nudit, či pochybovat kdy se rozhodovalo o soukromém škol- na středních školách se na mini-
strativa. o smyslu svého počínání. Je nám okolo ství. Tehdy prý ministři nenašli důvod, sterstvu školství v posledních mě-
padesáti, spousta našich vrstevníků se proč by měly mít soukromé školy stej- sících, zdá se, změnila atmosféra
Vy stojíte stále v čele Duhovky? potýká s depresí, přemýšlí, jestli to, co nou finanční podporu ze strany státu a udělilo poměrně dost licencí pro
Řídíme ji společně s manželem. A samo- dělají, dává smysl a zda to chtějí dělat jako školy veřejné. A vysvětloval, že nové soukromé školy. Pociťujete
zřejmě – jednotlivé školy mají ředitele. dalších 10, 15 nebo 20 let. A o tom my soukromé školy přece mohou získávat i vy, že se na vaši práci lidé i úřady
tedy určitě nepochybujeme. další peníze jako školné a kdyby k tomu dívají už méně skepticky?
Jak to máte s manželem rozdělené? měly ještě finanční podporu adekvátní Ze strany veřejnosti se změnilo méně
Já vidím víc do praktických a provozních Co bylo při budování tak velké sou- těm veřejným školám, byly by zvýhod- než ze strany státu. Spousta rodičů se
věcí, on je spíš na investice. Máme velmi kromé školy se speciálním výuko- něny. To je naprosté nepochopení. Ze pořád do hloubky nezamýšlí nad
aktivní představenstvo, ale on je ten ta- vým programem nejtěžší? školného nikdy nepostavíte školu. Za- důležitostí vzdělávání, nad tím, co škola
houn. To je asi hlavní rozdělení, ale jinak Vlastně to není až tak těžké. Jen jsme si tímco pro veřejnou školu ji případně za- skutečně má v dnešní době předsta-
se vykrýváme, abychom byli zástupní. to zkomplikovali tím, že ve škole máme platí město, městská část nebo kraj, vovat. Stále své požadavky a očekávání
Takže jde-li o personální záležitosti nebo i vlastní děti. Míchání rolí matky, zřizo- soukromé školy si musí peníze na inves- redukují na objem znalostí, jež děti ve
třeba finanční otázky, vždy jsme u toho vatele a zaměstnance mě dost streso- tice shánět jinak a jinde. To je i odpověď škole získají a upotřebí při přijímacích

