Page 28 - Chytrý zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí říjen 2021
P. 28

Historie




        pro zastavení těch osobních vlaků, které je   kou sešlo se 195 K, obec Přeseka přispěla 300   fungovala jako výdejna jízdenek. Poslední
        na Holičky přivážely. Do náplně jejich prá-  K a zbytek 405 K zaplatila obec Lužnice. Ná-  výměna pracoviště zdejších závorářek pro-
        ce patřila obsluha hradlového přístroje, do-  zev její byl „zastávka Lužnice“, na druhé stra-  běhla v polovině let devadesátých, kdy byla
        lévání petroleje do lamp a jejich roznášení   ně „Haltestelle Luznitz“. Otevření zastávky   firmou  Drahstav vybudována zděná čekárna
        na  návěstidla  a  předvěsti,  uzavírání  dvou   bylo slavnostní. Toho dne na svátek sv. Jana   se služební místností a chemickými toaleta-
        dálkově ovládaných mechanických závor   Nepomuckého 16. 5. 1909 o  1. hodině od-  mi. Zdejší zaměstnanci dráhy z tohoto místa
        a další doplňkové činnosti. Hradlo Holičky   polední prvně stavěl na zastávce osobní vlak   ovládali troje (později dvoje) závory. Velice
        bylo bez náhrady zrušeno v roce 2012 a ob-  přijíždějící od Třeboně za přítomnosti hasič-  originálním způsobem však uzavírali míst-
        jekt zbourán. Bývalý strážní domek koupil   ského sboru, školní mládeže z Lužnice a Pře-  ní mechanické závory situované vedle jejich
        soukromý investor, který ho zrekonstruo-  seky a na 3 000 lidí domácích i cizích s prů-  pracoviště.  Na  konci  jednoho  břevna  měli
        val a na střechu nainstaloval solární panely.   vodem hudby a za přiměřených proslovů na   přivázanou prádelní šňůru opatřenou uzlí-
        Také okolí svého příbytku náležitě zrekulti-  místě. Ze zastávky se hnul průvod ke vsi, kde   ky a jejím taháním či uvolňováním ovládali
        voval a vybudoval malou vodní nádrž. A tak   v obou hostincích se pořádala taneční zába-  toto přejezdové zabezpečovací zařízení. Mo-
        využívá toto bývalé železničářské stanoviště   va. Zastávka byla bez čekárny. V  průběhu   dernizace železničních přejezdů se ani Fra-
        k trvalému bydlení.                 dalších let byly učiněny dva neúspěšné poku-  helži a jejímu okolí nevyhnula. V roce 2014
                                            sy ke zřízení čekárny. Třetí pokus byl učiněn   proběhla výměna mechanických závor za
        Železniční zastávka Třeboň lázně    v roce 1928 na popud místní osvětové komi-  světelnou automatiku a na této zastávce byl
        Názvy zastávky: Wittingau Stadt 1889 –1919   se. Ten byl již úspěšný a ředitelství drah ne-  ukončen prodej jízdenek. Zdejší závorářky se
        • Třeboň město 1919 – 1939 • Wittingau   chalo poté vystavět zděnou budovu čekárny.   musely přesunout na jiná pracoviště a čekár-
        Stadt / Třeboň město 1939 – 1945 • Třeboň   Veškeré udržování a osvětlování čekárny vzal   na ve Frahelži zůstala uzamčena.
        město 1945 – 1953 • Třeboň lázně 1953 až   do své režie stát. Tolik tedy vypovídají zápisy
        dosud • Žkm 32,370                  v Pamětní knize obce Lužnice (1928–1993).   Železniční zastávka Vlkov nad Lužnicí
        V  těsné blízkosti centra města, u  strážního   V pozdějším období bylo v budově zastávky   (dříve také hradlo)
        domku č. 23 (původní číslování) byla dne 1.   zřízeno hradlo, které mezistaniční úsek Tře-  Názvy zastávky: Vlkov / Wlkow 1908 – 1918
        5. 1889 zřízena zastávka Třeboň město. O dva   boň – Lomnice rozdělovalo na dva oddíly.   • Vlkov 1918 – 1939 • Wilkow / Vlkov 1939
        roky později k němu přistavěla dráha hráz-  Hradlářky zde kromě obsluhy hradlového   – 1945 • Vlkov 1945 – 1949 • Vlkov nad Luž-
        děnou čekárnu. V roce 1930 postavily ČSD   přístroje prodávaly jízdenky a uzavíraly čtve-  nicí 1949 až dosud • Žkm 50,024
        místo hrázděné čekárny zděnou a v roce 1948   ry závory. Jednalo se o jedny místní na státní   První strážní domek se poblíž budoucí za-
        byla budova zastávky přestavěna a rozšířena.   silnici a troje dálkově ovládané na místních   stávky objevil na vršíčku, kterému staroused-
        Na konci roku 2001 nahradila již nevyhovují-  komunikacích. Vykonávaly zde službu až do   líci říkali „na starém kostele“ (Vlkov čp. 32).
        cí objekt nová budova, kterou podle projektu   roku 2001, kdy bylo hradlo Lužnice zrušeno   Podle místní kroniky se totiž k této lokalitě
        českobudějovického architekta Martina Mal-  a všechny mechanické závory nahrazeny svě-  vztahovala jedna ze zdejších pověstí. Patrně
        ce postavila firma EDIKT, a. s. Investiční akci   telnými přejezdovými zabezpečovacími zaří-  obdobně jako u  podobných služebních ob-
        hradil Státní fond dopravní infrastruktury   zeními.  Toto  hradlo  tak  bylo  demontováno   jektů dráhy i tady bydlel strážník trati. Staral
        (11 milionů Kč), městský úřad v Třeboni se   jako první na této trati.   se o prohlídku přiděleného úseku trati a uza-
        podílel částkou 1,2 milionu Kč. Je to přízemní                          víral závory ve svém obvodu. Asi sto metrů
        objekt se sedlovou střechou, která přechází na   Železniční zastávka Frahelž   jižně od domku byla v roce 1908 postavena
        obou podélných stranách v zastřešení nástu-  Názvy zastávky: Frahelž 1933 – 1939 • Fra-  zastávka, která se dočkala prvního vlaku dne
        piště a přednádražního prostoru, a z jejíhož   helsch / Frahelž 1939 – 1945 • Frahelž 1945   15. 8. 1908. Jednalo se o budovu s prostornou
        středu se zdvihá hodinová věžička. V řešení   až dosud • Žkm 46,424     čekárnou, malou služební místností a zácho-
        fasády projektant uplatnil náznakově typické   Po otevření této trati byl na návrší na sa-  dy. Později pak byl do služebního prostoru
        prvky architektury KFJB. Uvnitř je vestibul   mém východním okraji obce postaven stráž-  nainstalován hradlový přístroj a ze zastávky
        s jízdenkovou pokladnou, čekárna a zácho-  ní domek (Frahelž čp. 33), který plnil tehdejší   se stalo i hradlo. V období druhé světové vál-
        dy, před vstupem z nástupiště zasklené kio-  funkci pro provozní činnost dráhy. Strážník   ky byla u  zastávky vybudována druhá, pří-
        sky, určené pro městské informační centrum.   trati zde mimo jiné obsluhoval závory na   davná kolej. Pro německý  wehrmacht  byla
        Řešení plně respektuje požadavky bezbari-  místních přejezdech. V roce 1933 zřídila obec   zřejmě potřebná z důvodu zvýšeného provo-
        érového pohybu cestujících (Zdroj: Mojmír   svým nákladem 15 000 korun železniční za-  zu vojenských vlaků. K demontáži koleje do-
        Krejčiřík: Česká nádraží, IV. díl, první část).   stávku, na které první vlak zastavil 1. května   šlo až na sklonku dvacátého století. Strážnice
        V současnosti je čekárna otevřena a pokladna   tohoto roku (Kronika obce Frahelž 1942 –   oddílu, které zde vykonávaly službu, měly na
        obsazena v otevíracích hodinách.    1956). Dále tu byla postavena jakási dřevě-  starosti i prodej jízdenek a obsluhovaly tro-
                                            ná chata fungující jako služební objekt pro   je závory. Modernizace přejezdů vlkovského
        Železniční zastávka Lužnice (dříve   zdejší závoráře a také jako výdejna jízdenek.   obvodu tady proběhla souběžně s moderni-
        také hradlo)                        Frahelžská zastávka však neměla po několik   zací  obvodu  zastávky  Frahelž.  Na  vlkovské
        Názvy zastávky: Lužnice/ Luznitz 1908 –   desetiletí zřízenou čekárnu pro cestující. Te-  zastávce bylo hradlo zrušeno na konci srpna
        1918 • Lužnice 1918 – 1939 • Luschnitz /   prve asi v osmdesátých letech 20. století byl   roku 2014 a čekárna byla uzavřena.
        Lužnice 1939 – 1945 • Lužnice 1945 až do-  poblíž služebny (za místním přejezdem) in-  Poznámka: Datace uvedené u názvů za-
        sud • Žkm 38,513                    stalován plechový přístřešek stejného typu,   stávek nejsou z důvodu nedostatku zdrojo-
        Žádost o povolení zastávky podala obec Luž-  který používala tehdejší autobusová doprava.   vého materiálu dostatečně ověřeny, a proto
        nice spolu s obcí Přesekou v roce 1908. Ře-  Během sedmdesátých let minulého století   je berte pouze orientačně. Zdroje: Výše uve-
        ditelství drah vyhovělo, ale žádalo k uhrazení   došlo k  odstranění dřevěné služebny a  na-  dené kroniky a pamětní knihy zmiňovaných
        rozpočtu 900 korun (K). Dobrovolnou sbír-  hrazení obytnou stavební buňkou, která opět   obcí, Atlas drah (www.atlasdrah.net).




        28                                                                              Suchdolský zpravodaj  |  říjen 2021
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33