Page 28 - Chytrý zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí říjen 2021
P. 28
Historie
pro zastavení těch osobních vlaků, které je kou sešlo se 195 K, obec Přeseka přispěla 300 fungovala jako výdejna jízdenek. Poslední
na Holičky přivážely. Do náplně jejich prá- K a zbytek 405 K zaplatila obec Lužnice. Ná- výměna pracoviště zdejších závorářek pro-
ce patřila obsluha hradlového přístroje, do- zev její byl „zastávka Lužnice“, na druhé stra- běhla v polovině let devadesátých, kdy byla
lévání petroleje do lamp a jejich roznášení ně „Haltestelle Luznitz“. Otevření zastávky firmou Drahstav vybudována zděná čekárna
na návěstidla a předvěsti, uzavírání dvou bylo slavnostní. Toho dne na svátek sv. Jana se služební místností a chemickými toaleta-
dálkově ovládaných mechanických závor Nepomuckého 16. 5. 1909 o 1. hodině od- mi. Zdejší zaměstnanci dráhy z tohoto místa
a další doplňkové činnosti. Hradlo Holičky polední prvně stavěl na zastávce osobní vlak ovládali troje (později dvoje) závory. Velice
bylo bez náhrady zrušeno v roce 2012 a ob- přijíždějící od Třeboně za přítomnosti hasič- originálním způsobem však uzavírali míst-
jekt zbourán. Bývalý strážní domek koupil ského sboru, školní mládeže z Lužnice a Pře- ní mechanické závory situované vedle jejich
soukromý investor, který ho zrekonstruo- seky a na 3 000 lidí domácích i cizích s prů- pracoviště. Na konci jednoho břevna měli
val a na střechu nainstaloval solární panely. vodem hudby a za přiměřených proslovů na přivázanou prádelní šňůru opatřenou uzlí-
Také okolí svého příbytku náležitě zrekulti- místě. Ze zastávky se hnul průvod ke vsi, kde ky a jejím taháním či uvolňováním ovládali
voval a vybudoval malou vodní nádrž. A tak v obou hostincích se pořádala taneční zába- toto přejezdové zabezpečovací zařízení. Mo-
využívá toto bývalé železničářské stanoviště va. Zastávka byla bez čekárny. V průběhu dernizace železničních přejezdů se ani Fra-
k trvalému bydlení. dalších let byly učiněny dva neúspěšné poku- helži a jejímu okolí nevyhnula. V roce 2014
sy ke zřízení čekárny. Třetí pokus byl učiněn proběhla výměna mechanických závor za
Železniční zastávka Třeboň lázně v roce 1928 na popud místní osvětové komi- světelnou automatiku a na této zastávce byl
Názvy zastávky: Wittingau Stadt 1889 –1919 se. Ten byl již úspěšný a ředitelství drah ne- ukončen prodej jízdenek. Zdejší závorářky se
• Třeboň město 1919 – 1939 • Wittingau chalo poté vystavět zděnou budovu čekárny. musely přesunout na jiná pracoviště a čekár-
Stadt / Třeboň město 1939 – 1945 • Třeboň Veškeré udržování a osvětlování čekárny vzal na ve Frahelži zůstala uzamčena.
město 1945 – 1953 • Třeboň lázně 1953 až do své režie stát. Tolik tedy vypovídají zápisy
dosud • Žkm 32,370 v Pamětní knize obce Lužnice (1928–1993). Železniční zastávka Vlkov nad Lužnicí
V těsné blízkosti centra města, u strážního V pozdějším období bylo v budově zastávky (dříve také hradlo)
domku č. 23 (původní číslování) byla dne 1. zřízeno hradlo, které mezistaniční úsek Tře- Názvy zastávky: Vlkov / Wlkow 1908 – 1918
5. 1889 zřízena zastávka Třeboň město. O dva boň – Lomnice rozdělovalo na dva oddíly. • Vlkov 1918 – 1939 • Wilkow / Vlkov 1939
roky později k němu přistavěla dráha hráz- Hradlářky zde kromě obsluhy hradlového – 1945 • Vlkov 1945 – 1949 • Vlkov nad Luž-
děnou čekárnu. V roce 1930 postavily ČSD přístroje prodávaly jízdenky a uzavíraly čtve- nicí 1949 až dosud • Žkm 50,024
místo hrázděné čekárny zděnou a v roce 1948 ry závory. Jednalo se o jedny místní na státní První strážní domek se poblíž budoucí za-
byla budova zastávky přestavěna a rozšířena. silnici a troje dálkově ovládané na místních stávky objevil na vršíčku, kterému staroused-
Na konci roku 2001 nahradila již nevyhovují- komunikacích. Vykonávaly zde službu až do líci říkali „na starém kostele“ (Vlkov čp. 32).
cí objekt nová budova, kterou podle projektu roku 2001, kdy bylo hradlo Lužnice zrušeno Podle místní kroniky se totiž k této lokalitě
českobudějovického architekta Martina Mal- a všechny mechanické závory nahrazeny svě- vztahovala jedna ze zdejších pověstí. Patrně
ce postavila firma EDIKT, a. s. Investiční akci telnými přejezdovými zabezpečovacími zaří- obdobně jako u podobných služebních ob-
hradil Státní fond dopravní infrastruktury zeními. Toto hradlo tak bylo demontováno jektů dráhy i tady bydlel strážník trati. Staral
(11 milionů Kč), městský úřad v Třeboni se jako první na této trati. se o prohlídku přiděleného úseku trati a uza-
podílel částkou 1,2 milionu Kč. Je to přízemní víral závory ve svém obvodu. Asi sto metrů
objekt se sedlovou střechou, která přechází na Železniční zastávka Frahelž jižně od domku byla v roce 1908 postavena
obou podélných stranách v zastřešení nástu- Názvy zastávky: Frahelž 1933 – 1939 • Fra- zastávka, která se dočkala prvního vlaku dne
piště a přednádražního prostoru, a z jejíhož helsch / Frahelž 1939 – 1945 • Frahelž 1945 15. 8. 1908. Jednalo se o budovu s prostornou
středu se zdvihá hodinová věžička. V řešení až dosud • Žkm 46,424 čekárnou, malou služební místností a zácho-
fasády projektant uplatnil náznakově typické Po otevření této trati byl na návrší na sa- dy. Později pak byl do služebního prostoru
prvky architektury KFJB. Uvnitř je vestibul mém východním okraji obce postaven stráž- nainstalován hradlový přístroj a ze zastávky
s jízdenkovou pokladnou, čekárna a zácho- ní domek (Frahelž čp. 33), který plnil tehdejší se stalo i hradlo. V období druhé světové vál-
dy, před vstupem z nástupiště zasklené kio- funkci pro provozní činnost dráhy. Strážník ky byla u zastávky vybudována druhá, pří-
sky, určené pro městské informační centrum. trati zde mimo jiné obsluhoval závory na davná kolej. Pro německý wehrmacht byla
Řešení plně respektuje požadavky bezbari- místních přejezdech. V roce 1933 zřídila obec zřejmě potřebná z důvodu zvýšeného provo-
érového pohybu cestujících (Zdroj: Mojmír svým nákladem 15 000 korun železniční za- zu vojenských vlaků. K demontáži koleje do-
Krejčiřík: Česká nádraží, IV. díl, první část). stávku, na které první vlak zastavil 1. května šlo až na sklonku dvacátého století. Strážnice
V současnosti je čekárna otevřena a pokladna tohoto roku (Kronika obce Frahelž 1942 – oddílu, které zde vykonávaly službu, měly na
obsazena v otevíracích hodinách. 1956). Dále tu byla postavena jakási dřevě- starosti i prodej jízdenek a obsluhovaly tro-
ná chata fungující jako služební objekt pro je závory. Modernizace přejezdů vlkovského
Železniční zastávka Lužnice (dříve zdejší závoráře a také jako výdejna jízdenek. obvodu tady proběhla souběžně s moderni-
také hradlo) Frahelžská zastávka však neměla po několik zací obvodu zastávky Frahelž. Na vlkovské
Názvy zastávky: Lužnice/ Luznitz 1908 – desetiletí zřízenou čekárnu pro cestující. Te- zastávce bylo hradlo zrušeno na konci srpna
1918 • Lužnice 1918 – 1939 • Luschnitz / prve asi v osmdesátých letech 20. století byl roku 2014 a čekárna byla uzavřena.
Lužnice 1939 – 1945 • Lužnice 1945 až do- poblíž služebny (za místním přejezdem) in- Poznámka: Datace uvedené u názvů za-
sud • Žkm 38,513 stalován plechový přístřešek stejného typu, stávek nejsou z důvodu nedostatku zdrojo-
Žádost o povolení zastávky podala obec Luž- který používala tehdejší autobusová doprava. vého materiálu dostatečně ověřeny, a proto
nice spolu s obcí Přesekou v roce 1908. Ře- Během sedmdesátých let minulého století je berte pouze orientačně. Zdroje: Výše uve-
ditelství drah vyhovělo, ale žádalo k uhrazení došlo k odstranění dřevěné služebny a na- dené kroniky a pamětní knihy zmiňovaných
rozpočtu 900 korun (K). Dobrovolnou sbír- hrazení obytnou stavební buňkou, která opět obcí, Atlas drah (www.atlasdrah.net).
28 Suchdolský zpravodaj | říjen 2021