Page 25 - Chytrý zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí říjen 2021
P. 25

Historie




        Historie a současnost




        železniční tratě




        České Velenice – Veselí





        nad Lužnicí (2. část)



        Vladimír Bednář                     zení, ohraničující na trati prostorový oddíl.   pak především panu Seiborovi z Veselí nad
                                            Funkcí tohoto zařízení bylo, že vytvářel na   Lužnicí, náčelníkovi zdejšího traťového úse-
                                            železnici nové oddíly a  zvyšoval tak pro-  ku. Tato zpráva psaná kurentem je uvedena
                                            pustnost tratě. Tolik alespoň zjednodušeně   v pamětní knize tehdejší farnosti Beinhöfen.
                                                                                  Zdejší zastávka vznikla u strážního dom-
        Zastávky                            k této dopravně, která už vymizela z české   ku č. 8 (původní číslování), adresně pak
                                            železniční sítě.
                                              Na železniční trati České Velenice – Ve-  Dvory čp. 75. Naproti němu přes státní sil-
        a hradla na                         selí nad Lužnicí je v současné době v provo-  nici pak bylo postaveno závorářské stano-
                                                                                viště, později označené č. 11, ze kterého se
                                            zu osm zastávek a v nedávné minulosti zde
                                            fungovala tři hradla. Nesla označení Holič-  ovládaly ještě zhruba před třiceti lety pate-
        trati 226                           ky, Lužnice a Vlkov nad Lužnicí.    ry (a v poslední fázi troje) závory a prodá-
                                                                                valy jízdenky. Toto stanoviště bylo zrušeno
                                            Železniční zastávka Dvory nad Lužnicí   v roce 2015 při rozsáhlejší modernizaci žel.
          Dle slovníku je zastávka označené místo   Názvy zastávky: Beinhöfen 1911 – 1920 •   přejezdů a  nahrazení mechanických závor
        na železniční trati, které je určeno pro za-  Německé 1920 – 1938 • Beinhöfen 1938 –   světelnou automatikou. Zároveň také stráž-
        stavování vlaků, nástup a výstup cestujících.   1945 • Německé 1945 – 1948 • Dvory nad   ní domek podlehl demolici.
        Je to tedy prostor k provozování osobní do-  Lužnicí 1948 až dosud • Žkm 11.323
        pravy a  sloužící široké veřejnosti. Hradlo   Prvního listopadu 1911 ve čtvrt na šest   Železniční zastávka Hrdlořezy
        bývala dopravna na železniční trati obsaze-  ráno poprvé zastavil na zdejší nově zřízené   Názvy zastávky: Hrdlořezy / Hrdlořez 1893
        ná zaměstnancem zvaným strážník oddílu,   železniční zastávce vlak (č. 214). Zřízení žel.   – 1918 • Hrdlořezy 1918 – 1938 • Böhmisch
        přesněji hradlař. Jednalo se tudíž o služební   zastávky stálo 100 korun a tento obnos byl   Schachen / Hrdlořezy 1939 – 1945 • Hrdlo-
        prostor (místnost), který sloužil k provozo-  vybrán sbírkou zčásti od obyvatelstva žijí-  řezy 1945 až dosud • Žkm 13,682
        vání dopravy jak osobní, tak i nákladní. Na   cího ve Dvorech nad Lužnicí a  v  blízkosti   Domek vznikl v  sedmdesátých letech
        hradle se nacházel hradlový přístroj, což   této obce, zčásti od dalších sousedních obcí.   19. století při stavbě dráhy Vídeň – Praha
        bylo poloautomatické zabezpečovací zaří-  Velký dík za zřízení zdejší žel. zastávky patří   a byl používán jako byt pro strážníka tratě
























                                                                                              Zastávka Dvory nad Lužnicí
                                                                                     Foto: Marie Haumerová (Halámky), asi 2008



        www.suchdol.cz                                                                                         25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30