Page 27 - Chytrý zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí říjen 2021
P. 27

Historie




        nice (u přejezdu P5599) bylo                                                       směnách se tu střídaly čtyři
        zrušeno v roce 1996 při mo-                                                        závorářky, které obsluhovaly
        dernizaci okolních přejezdů.                                                       jedny místní a  jedny dálko-
        Prodej  jízdních  dokladů  na                                                      vě ovládané závory. Kromě
        suchdolské zastávce a  zá-                                                         toho také prodávaly jízdenky.
        roveň provoz čekárny byl                                                           V roce 2012 došlo na tomto
        ukončen  dne 31. 10. 2017.                                                         traťovém  úseku  k  moderni-
        V současné době je čekárna                                                         zaci všech přejezdů. Mecha-
        pro veřejnost opět otevřena.                                                       nické závory byly nahrazeny
                                                                                           přejezdovými  zabezpečova-
        Železniční zastávka                                                                cími zařízeními světelnými
        Majdalena zastávka                                                                 bez závor. Závorářské stano-
        Názvy zastávky: Majdalena                                                          viště  24  bylo  zrušeno  a  za-
        1991 – 2005 • Majdalena za-                                                        stávka zůstala neobsazena.
        stávka 2005 až dosud • Žkm
        24,316                                                                             Hradlo Holičky (zaniklé
          O zřízení této zastávky bylo                                     Zastávka Majdalena   v červnu 2012)
        usilováno již v  dávné době,                                  Na fotografii Eva Malechová  Názvy hradla: nezjištěno •
        a to jak obecním úřadem, tak                                                       Žkm 27,538
        místním národním výborem                                                             V  lesích mezi Třebo-
        v  Majdaleně.  Jednání  však                                                       ní a  obcí Majdalena byl po
        byla bez úspěchu. V  lednu                                                         zprovoznění železniční trati
        1990  započala  nová  jednání                                                      postaven strážní domek č. 21
        MNV a pak Obecního úřadu                                                           (původní číslování). Nachá-
        Majdalena. V  květnu ministr                                                       zel se na katastrálním území
        dopravy  ČSFR  po  přešetření                                                      Majdaleny a měl čp. 38. Pů-
        celé záležitosti přijal technická                                                  vodně v něm bydlel strážník
        a  finanční opatření ke zříze-                                                     trati se svou rodinou a plnil
        ní zastávky ještě v roce 1990.                                                     si své služební povinnosti.
        Koncem tohoto roku bylo                                                            Později pak byl vedle tohoto
        s  výstavbou započato, ovšem                                                       domku postaven další, ov-
        bez stavebního povolení, tak-                                                      šem menší a ten byl vybaven
        že stavba musela být okamžitě                                                      jako služebna s  hradlovým
        zastavena. V  dalších měsí-                                                        přístrojem. Hradlaři a hrad-
        cích proběhla se strany MNV                                                        lářky, kteří se zde střídali,
        znovu řada jednání, odvolání                                                       pracovali v obdobných pod-
        a  vzájemné korespondence.                                                         mínkách jako v  pionýrském
        Až posléze v rámci odvolací-                                                       období železnic. Na toto
        ho  řízení  rozhodlo  Federální                                                    hradlo totiž nikdy nebyla za-
        ministerstvo  dopravy  dne  27.                                                    vedena elektřina. Ve služební
        6.  1991  železniční  zastávku                                                     místnosti se svítilo petrolejo-
        v tomto místě zřídit.                                                              vými lampami a také obslu-
          17.  7.  1991  bylo  Dráž-                                                       hovaná návěstidla se musela
        ním správním úřadem ČSD                                                            nasvěcovat stejným způso-
        v  Plzni vydáno rozhodnu-                                                          bem. Pouze v posledním ob-
        tí – stavební povolení pro                                                         dobí existence této služebny
        stavbu na dráze: železniční                                                        byl na štít objektu nainstalo-
        zastávka Majdalena. Obec-                                                          ván malý solární panel, který
        ní úřad Majdalena a  ČSD                                                           ovšem tak tak dostačoval na
        OŘ Plzeň uzavřely dne 12.                                                          skromné osvětlení interié-
        9. 1991 Smlouvu o poskyto-                                                         rového pracoviště. Pitnou
        vání služeb na zastavování                                                         vodu si hradlářky, přijíždě-
        osobních vlaků na zastávce                                                         jící sem vlakem (případně
        Majdalena. Investorem akce                                                         osobním autem), musely do
        byla Traťová distance Veselí                                                       služby vozit v  kanystru. Po-
        nad Lužnicí, náklady na zří-                                                       blíž služebny se sice nacháze-
        zení zastávky byly vyčerpány    Zastávka Suchdol nad Lužnicí, závorářské stanoviště č. 15 (dnes zbořeno)  la studna, ale pouze s vodou
        ve výši cca 250 tisíc Kč. Tato                         Foto: Marie Haumerová (Halámky), 1996  užitkovou, která se používala
        zastávka se tak stala nejmlad-                                                     na vytírání. Aby se strážnice
        ší ze všech na trati 226. Ještě však před jejím   ště, jehož malá služebna byla umístěna ve   oddílu mohly dostat na své pracoviště, vy-
        vznikem zde fungovalo závorářské stanovi-  strážním domku č. 24 (nové číslování). Ve   dávali výpravčí sousedních stanic rozkazy




        www.suchdol.cz                                                                                         27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32