Page 27 - Chytrý zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí říjen 2021
P. 27
Historie
nice (u přejezdu P5599) bylo směnách se tu střídaly čtyři
zrušeno v roce 1996 při mo- závorářky, které obsluhovaly
dernizaci okolních přejezdů. jedny místní a jedny dálko-
Prodej jízdních dokladů na vě ovládané závory. Kromě
suchdolské zastávce a zá- toho také prodávaly jízdenky.
roveň provoz čekárny byl V roce 2012 došlo na tomto
ukončen dne 31. 10. 2017. traťovém úseku k moderni-
V současné době je čekárna zaci všech přejezdů. Mecha-
pro veřejnost opět otevřena. nické závory byly nahrazeny
přejezdovými zabezpečova-
Železniční zastávka cími zařízeními světelnými
Majdalena zastávka bez závor. Závorářské stano-
Názvy zastávky: Majdalena viště 24 bylo zrušeno a za-
1991 – 2005 • Majdalena za- stávka zůstala neobsazena.
stávka 2005 až dosud • Žkm
24,316 Hradlo Holičky (zaniklé
O zřízení této zastávky bylo Zastávka Majdalena v červnu 2012)
usilováno již v dávné době, Na fotografii Eva Malechová Názvy hradla: nezjištěno •
a to jak obecním úřadem, tak Žkm 27,538
místním národním výborem V lesích mezi Třebo-
v Majdaleně. Jednání však ní a obcí Majdalena byl po
byla bez úspěchu. V lednu zprovoznění železniční trati
1990 započala nová jednání postaven strážní domek č. 21
MNV a pak Obecního úřadu (původní číslování). Nachá-
Majdalena. V květnu ministr zel se na katastrálním území
dopravy ČSFR po přešetření Majdaleny a měl čp. 38. Pů-
celé záležitosti přijal technická vodně v něm bydlel strážník
a finanční opatření ke zříze- trati se svou rodinou a plnil
ní zastávky ještě v roce 1990. si své služební povinnosti.
Koncem tohoto roku bylo Později pak byl vedle tohoto
s výstavbou započato, ovšem domku postaven další, ov-
bez stavebního povolení, tak- šem menší a ten byl vybaven
že stavba musela být okamžitě jako služebna s hradlovým
zastavena. V dalších měsí- přístrojem. Hradlaři a hrad-
cích proběhla se strany MNV lářky, kteří se zde střídali,
znovu řada jednání, odvolání pracovali v obdobných pod-
a vzájemné korespondence. mínkách jako v pionýrském
Až posléze v rámci odvolací- období železnic. Na toto
ho řízení rozhodlo Federální hradlo totiž nikdy nebyla za-
ministerstvo dopravy dne 27. vedena elektřina. Ve služební
6. 1991 železniční zastávku místnosti se svítilo petrolejo-
v tomto místě zřídit. vými lampami a také obslu-
17. 7. 1991 bylo Dráž- hovaná návěstidla se musela
ním správním úřadem ČSD nasvěcovat stejným způso-
v Plzni vydáno rozhodnu- bem. Pouze v posledním ob-
tí – stavební povolení pro dobí existence této služebny
stavbu na dráze: železniční byl na štít objektu nainstalo-
zastávka Majdalena. Obec- ván malý solární panel, který
ní úřad Majdalena a ČSD ovšem tak tak dostačoval na
OŘ Plzeň uzavřely dne 12. skromné osvětlení interié-
9. 1991 Smlouvu o poskyto- rového pracoviště. Pitnou
vání služeb na zastavování vodu si hradlářky, přijíždě-
osobních vlaků na zastávce jící sem vlakem (případně
Majdalena. Investorem akce osobním autem), musely do
byla Traťová distance Veselí služby vozit v kanystru. Po-
nad Lužnicí, náklady na zří- blíž služebny se sice nacháze-
zení zastávky byly vyčerpány Zastávka Suchdol nad Lužnicí, závorářské stanoviště č. 15 (dnes zbořeno) la studna, ale pouze s vodou
ve výši cca 250 tisíc Kč. Tato Foto: Marie Haumerová (Halámky), 1996 užitkovou, která se používala
zastávka se tak stala nejmlad- na vytírání. Aby se strážnice
ší ze všech na trati 226. Ještě však před jejím ště, jehož malá služebna byla umístěna ve oddílu mohly dostat na své pracoviště, vy-
vznikem zde fungovalo závorářské stanovi- strážním domku č. 24 (nové číslování). Ve dávali výpravčí sousedních stanic rozkazy
www.suchdol.cz 27