Page 26 - Chytrý zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí říjen 2021
P. 26
Historie
a služební místnost. Později ště č.13 zrušeno, zastávka tak
po zřízení zastávky byla ve zůstala neobsazena a čekárna
služební místnosti výdejna uzavřena.
jízdenek, které vydával službu
konající strážník tratě. Poz- Železniční zastávka
ději pak, když strážníci dělali Suchdol nad Lužnicí
pochůzky na trati, vydávala zastávka
manželka strážníka jízdenky Názvy zastávky: Suchdol nad
v obytné místnosti. K tomu- Lužnicí zastávka 1921 – 1939
to účelu bylo upraveno okno, • Suchenthal (Lainsitz) Hal-
kde se jízdenky vydávaly. testelle / Suchdol nad Lužnicí
Služba byla dvanáctihodino- zastávka 1939 – 1945 • Su-
vá tak, že na jedno stanoviště chdol nad Lužnicí zastávka
byl určen jeden strážník tratě 1945 až dosud • Žkm 15,858
a jeden vystřídač, který bydlel Počátkem roku 1920 žá-
mimo strážní domek. Na vy- dala obec Suchdol o zřízení
střídání mimořádné bylo po- železniční zastávky u stráž-
užito dělníků, kteří pracovali ního domku č.11 (ulice Vi-
v četě na údržbě tratě a měli torazská čp. 127), blízko
potřebné zkoušky. Až po za- hřbitova. Když však poznala
vedení osmihodinové pracov- mínění vitorazských obcí
ní doby po prvé světové válce Tuště a Rapšachu, které měly
byli určení na jedno stanoviš- být brzy připojeny s celým
tě jeden strážník a dva vystří- tzv. vitorazským územím
dači. Dle ústního podání měl k Československé republi-
domek jako obyvatele tyto ce (stalo se tak 31. 7. 1920),
rodiny: Adensam, Bayerling změnila svou žádost v tom,
Kašpar, Frantal, Tikalský To- že navrhla jiné umístění za-
máš, Havlisová, Bína. stávky, a to mezi státní silnicí
Na vlak se čekalo venku a Havlíčkovou ulicí. Během
u strážního domku. Teprve roku 1920 byly provedeny
v roce 1949 byla postavena všechny potřebné formality,
čekárna a služební místnost takže zjara 1921 bylo při-
mimo domek strážníka tra- Zastávka Hrdlořezy kročeno k úpravě zastávky
tě, blízko nástupiště. Toto byl Na fotografii Zdeňka Kroniková z Hrdlořez a konečně ke stavbě čekárny.
úplný přepis z kroniky obce Obec suchdolská se zavázala
Hrdlořezy. hradit výlohy s úpravou za-
Nyní je zapotřebí zpřesnit stávky, opatřiti část pozemků
výše uvedené údaje. První (něco přes 10 arů) k pozem-
budova v lokalitě současné ku dráhy a vystavět čekárnu
zastávky – strážní domek č. a tuto udržovati. Náklady na
10 (původní číslování) byl úpravu zastávky činily asi
postaven šikmo ke kolejím 5000 Kč včetně plánů, stavba
a měl číslo popisné 64. Dne 1. budovy stála 56 000 Kč a při-
10. 1893 zde byla zřízena za- koupený pozemek 750 Kč.
stávka, která byla v době od Čekárnu stavěl stavi-
25. 3. 1919 do 7. 8. 1920 uza- tel František Paďourek ze
vřena (v období neklidného Suchdola. První osobní vlak
připojování tzv. Vitorazska). zde zastavil dne 15. 6. 1921.
Nakonec došlo v roce 1949 Budova čekárny byla dána
k vystavění budovy bez čís- k užívání až po kolaudaci
la popisného, podélně kolejí 11. 3. 1922. O zřízení zastáv-
a vedle nástupiště. Tato stav- ky získal si značných zásluh
ba dostala později označení zdejší krajan Jan Šírek, od-
jako závorářské stanoviště č. Zastávka Hrdlořezy borný rada z ministerstva
13 (nové číslování) a kromě Foto: Judy Nelson (USA), po roce 2002 železnic. (https://digi.ceske-
čekárny pro cestující obsahovala služební k modernizaci přejezdu u zastávky a instala- archivy.cz/cs/200364/216)
místnost a malé záchodky. Čtyři střídající ci světelného zabezpečovacího zařízení. Pře- Na této zastávce se v průběhu jednoho
se závorářky zde obsluhovaly jedny místní jezd s mechanickými závorami za Černým století pouze prodávaly jízdenky, a tak se
a jedny dálkově ovládané závory a dále pro- potokem byl demontován a strážní domek zde střídaly pokladní. Závorářské stanovi-
dávaly jízdenky. Na podzim roku 2015 došlo č. 10 zbourán. Tím bylo závorářské stanovi- ště č. 16 umístěné v sousedství u státní sil-
26 Suchdolský zpravodaj | říjen 2021