Page 26 - Chytrý zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí říjen 2021
P. 26

Historie




        a  služební místnost. Později                                                      ště č.13 zrušeno, zastávka tak
        po  zřízení zastávky byla ve                                                       zůstala neobsazena a čekárna
        služební místnosti výdejna                                                         uzavřena.
        jízdenek, které vydával službu
        konající strážník tratě. Poz-                                                      Železniční zastávka
        ději pak, když strážníci dělali                                                    Suchdol nad Lužnicí
        pochůzky  na  trati,  vydávala                                                     zastávka
        manželka strážníka jízdenky                                                        Názvy zastávky: Suchdol nad
        v obytné místnosti. K tomu-                                                        Lužnicí zastávka 1921 – 1939
        to účelu bylo upraveno okno,                                                       •  Suchenthal  (Lainsitz)  Hal-
        kde  se  jízdenky  vydávaly.                                                       testelle / Suchdol nad Lužnicí
        Služba byla dvanáctihodino-                                                        zastávka 1939 – 1945 • Su-
        vá tak, že na jedno stanoviště                                                     chdol nad Lužnicí zastávka
        byl určen jeden strážník tratě                                                     1945 až dosud • Žkm 15,858
        a jeden vystřídač, který bydlel                                                      Počátkem roku 1920 žá-
        mimo strážní domek. Na vy-                                                         dala obec Suchdol o  zřízení
        střídání mimořádné bylo po-                                                        železniční zastávky u  stráž-
        užito dělníků, kteří pracovali                                                     ního domku č.11 (ulice Vi-
        v četě na údržbě tratě a měli                                                      torazská čp. 127), blízko
        potřebné zkoušky. Až po za-                                                        hřbitova. Když však poznala
        vedení osmihodinové pracov-                                                        mínění vitorazských obcí
        ní doby po prvé světové válce                                                      Tuště a Rapšachu, které měly
        byli určení na jedno stanoviš-                                                     být brzy připojeny s  celým
        tě jeden strážník a dva vystří-                                                    tzv. vitorazským územím
        dači. Dle ústního podání měl                                                       k  Československé republi-
        domek jako obyvatele tyto                                                          ce (stalo se tak 31. 7. 1920),
        rodiny: Adensam, Bayerling                                                         změnila svou žádost v  tom,
        Kašpar, Frantal, Tikalský To-                                                      že navrhla jiné umístění za-
        máš, Havlisová, Bína.                                                              stávky, a to mezi státní silnicí
          Na vlak se čekalo venku                                                          a  Havlíčkovou ulicí. Během
        u  strážního  domku.  Teprve                                                       roku 1920 byly provedeny
        v  roce 1949 byla postavena                                                        všechny potřebné formality,
        čekárna a  služební místnost                                                       takže zjara 1921 bylo při-
        mimo domek strážníka tra-                                          Zastávka Hrdlořezy  kročeno k  úpravě zastávky
        tě, blízko nástupiště. Toto byl                     Na fotografii Zdeňka Kroniková z Hrdlořez   a konečně ke stavbě čekárny.
        úplný přepis z kroniky obce                                                        Obec suchdolská se zavázala
        Hrdlořezy.                                                                         hradit výlohy s  úpravou za-
          Nyní je zapotřebí zpřesnit                                                       stávky, opatřiti část pozemků
        výše  uvedené  údaje.  První                                                       (něco přes 10 arů) k pozem-
        budova v  lokalitě současné                                                        ku dráhy a vystavět čekárnu
        zastávky – strážní domek č.                                                        a tuto udržovati. Náklady na
        10 (původní číslování) byl                                                         úpravu zastávky činily asi
        postaven šikmo ke kolejím                                                          5000 Kč včetně plánů, stavba
        a měl číslo popisné 64. Dne 1.                                                     budovy stála 56 000 Kč a při-
        10. 1893 zde byla zřízena za-                                                      koupený pozemek 750 Kč.
        stávka, která byla v době od                                                         Čekárnu  stavěl  stavi-
        25. 3. 1919 do 7. 8. 1920 uza-                                                     tel František Paďourek ze
        vřena  (v  období  neklidného                                                        Suchdola. První osobní vlak
        připojování tzv. Vitorazska).                                                      zde zastavil dne 15. 6. 1921.
        Nakonec došlo v  roce 1949                                                         Budova čekárny byla dána
        k  vystavění budovy bez čís-                                                       k  užívání až po kolaudaci
        la popisného, podélně kolejí                                                       11. 3. 1922. O zřízení zastáv-
        a vedle nástupiště. Tato stav-                                                     ky získal si značných zásluh
        ba dostala později označení                                                        zdejší krajan Jan Šírek, od-
        jako závorářské stanoviště č.                                      Zastávka Hrdlořezy   borný  rada  z  ministerstva
        13 (nové číslování) a kromě                             Foto: Judy Nelson (USA), po roce 2002  železnic.  (https://digi.ceske-
        čekárny pro cestující obsahovala služební   k modernizaci přejezdu u zastávky a instala-  archivy.cz/cs/200364/216)
        místnost a  malé záchodky. Čtyři střídající   ci světelného zabezpečovacího zařízení. Pře-  Na této zastávce se v  průběhu jednoho
        se závorářky zde obsluhovaly jedny místní   jezd s mechanickými závorami za Černým   století pouze prodávaly jízdenky, a  tak se
        a jedny dálkově ovládané závory a dále pro-  potokem byl demontován a strážní domek   zde střídaly pokladní. Závorářské stanovi-
        dávaly jízdenky. Na podzim roku 2015 došlo   č. 10 zbourán. Tím bylo závorářské stanovi-  ště č. 16 umístěné v sousedství u státní sil-




        26                                                                              Suchdolský zpravodaj  |  říjen 2021
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31