Page 14 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 prosinec 2021
P. 14
15
Hobulet prosinec 2021 Rozhovor 15
Ať už se na Letné vydáte ulicí Sochařskou, nebo Malířskou,
po pár minutách dorazíte k rozlehlé budově nejstarší umělecké
školy v českých zemích. V jejím čele stojí profesor Tomáš Vaněk,
který je už tři desetiletí spjatý nejen s Akademií výtvarných
umění v Praze (AVU), ale také se Sedmičkou, kde tvoří a žije.
S rektorem AVU jsme probírali proměny v instituci s 222letou
tradicí i důležitost (konceptuálního) umění v životě lidském.
Text – Hana Janišová, foto – Jirka Skála
Zabývat se uměním
má smysl
Sedíme v krásném světlém prostoru od architektů Jana Kotěry a Josefa Gočára a dále Vnímal jste to coby předseda
s křišťálovým lustrem, kde měl na počátku v budově Moderní galerie, která se nachází akademického senátu intenzivněji?
minulého století ateliér Mikoláš Aleš. Jak se vedle Výstaviště, v Šalounově ateliéru na Vino- Ano, byl jsem přesvědčen, že stejně jako se
taková pracovna rektora AVU vytápí? hradech a v ateliérech ve vnitrobloku v ulici střídají studenti a studentky, měli by se střídat
Nyní už šetrněji. Podařilo se nám realizovat Jana Zajíce. po určité době i pedagogové a pedagožky. V se-
projekt EPC (Energy Performance Contracting) nátu jsme měli signály, že část studentstva je se
na úsporu a efektivnost využívání energií. Vy- V čele AVU stojíte od února 2014. stavem školy nespokojená, a po zjištění, že teh-
měnili jsme všechna ateliérová i ostatní okna, Co se tu za těch bezmála osm let změnilo? dejším vedením školy byl porušen vysokoškol-
upravili zacházení s vodou, se světly, vybudo- To je bilanční otázka a já zatím úplně nebilan- ský zákon, se kritika vyostřila natolik, že vedla
vali nový klimatizační a odvětrávací systém cuju, protože volba nového rektora nebo rek- k návrhu odvolání tehdejšího rektora docenta
v restaurátorských ateliérech a modernizovali torky proběhne 1. prosince a jeho či její nástup Kotalíka. Ten v konečném hlasování nakonec
digitální řídicí systémy pro vytápění. Byl to do funkce pak 1. února 2022. Na sumarizaci odvolán nebyl, ale za půl roku byly volby,
komplexní projekt přibližně za 40 milionů toho, co vše se podařilo zlepšit, je ještě čas ve kterých Jiří Kotalík svůj post neobhájil.
korun. Nyní na energiích ročně ušetříme přes a spoléhám také na to, že zhodnocení provede
dva miliony. Pro realizaci jsem se v roce 2014 příští vedení a škola sama. Zvítězil jste vy s programem školu
inspiroval Národním divadlem, které EPC reali- znovu aktivovat. Jak ji tedy občerstvit?
zovalo již dříve a jako jedna z prvních institucí Zvolen jste byl na podzim 2013 ve vypjaté Vazba a vnímání tradic ve výuce umění má
v Česku. Desetiletý úvěr budeme splácet ještě atmosféře, získal jste 11 hlasů z 21. svou logiku, ale zároveň žijeme v novém století
osm let z peněz, jež ušetříme v důsledku zmi- Ano, v té době probíhala debata o určité a požadavky na umělce a umělkyně se výrazně
ňovaných kroků, pak se úspory naplno projeví zakonzervovanosti a stagnaci školy. Velké proměňují s tím, jak se mění sociální, ekono-
přímo v rozpočtu školy. změny provedl profesor Knížák po roce 1990 mický a politický stav světa. Trvat jen a pouze
a jejich součástí byl i koncept, aby se konaly na tradičních způsobech vzdělávání již nestačí
Přiblížil byste, jak velký organismus pravidelné konkurzy na vedoucí pedagogy a v konečném důsledku to může způsobovat
AVU je? a pedagožky ateliérů tak, aby byla obměna traumata, že to, co fungovalo v 19. století, již
Máme přibližně 350 studentů a studentek, zajištěna systémově, právě jako pojistka nefunguje v kontextech dneška. Není to vůbec
něco přes 100 zaměstnanců a zaměstnankyň. proti možnému zakonzervování. Po téměř jednoduché a zorientovat se v historickém
Ateliérů je oficiálně 18, zaměřených na malíř- 25 letech se škola ocitla v jakémsi znehyb- příběhu umění ve vztahu k současnosti je před-
ství, sochařství, kresbu a grafiku, intermediální něném stavu. Měl jsem možnost srovnání, mětem výuky nejen umělecké praxe.
tvorbu, nová média, restaurování uměleckých studoval jsem na AVU v prvních porevoluč-
děl malířských a sochařských a architektonic- ních rocích, kdy zde působily velmi silné Narážíte na mistrovské vedení ateliérů?
kou tvorbu. K tomuto máme ještě malířskou umělecké osobnosti. Část z nich zůstala na Od začátku mého rektorování jsem se sna-
a sochařskou přípravku pro výuku klasických AVU hodně dlouho a vytvořily atmosféru, že žil aktivovat prostředí nastavením systému
disciplín práce s modelem. Akademie sídlí jsou nenahraditelné. Během čtvrtstoletí se pravidelných konkurzů a otevřít školu novým
v pěti budovách – kromě hlavní budovy od porevoluční étos otevřenosti vytratil a záro- a důležitým tématům. Chtěl jsem, aby co nejvíc
architekta Václava Roštlapila z přelomu veň se vytvořil určitý narativ poukazující na studentů a studentek, pedagogů, pedagožek,
19. a 20. století také v budově Školy architektury novou potřebu konzervativismu. zaměstnanců, zaměstnankyň se cítilo být