Page 16 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 prosinec 2021
P. 16

17
        16                     Rozhovor                                                                 Hobulet prosinec 2021          Hobulet prosinec 2021                                                        Rozhovor                         17



        součástí společenství AVU, aby se aktivně   O všem, co uděláte, se diskutuje s potřebným   Musím říct, že jste velice korektní    zkrátka překomponovat svoji účast na životě   Když se podíváme na žebříčky    začaly mizet a už jich je tady jenom pár. Je to
        řešilo, jak školu vylepšovat společně. Troufám   zaujetím. Věříme, že právě tato intenzita   i v jazyce.                       a práci. Čekám také, jak dopadnou volby,   nejnavštěvovanějších výstav, soudobé   určitá nostalgie. Soudobá designová pojed-
        si říct, že tato aktivace se povedla. Celkově se   způsobí, že studenti a studentky budou   Ano, považuji to za důležité. Dříve jsme po-  jelikož jedním z prvních úkolů pro novou   umění válcují prověřená jména – Kupka,   nanost vytváří novou exkluzivitu a vytlačila
        změnila atmosféra instituce směrem k větší   připraveni na další umělecký profesní život,   užívali generické maskulinum s vysvětlením,   rektorku či rektora bude vytvoření nového či   impresionisté, Rembrandt. Jak přiblížit   část důležité sociality dané oblasti. Vnímám
        vzájemné důvěře a vůli podílet se na dobrém   budou zorientovaní v oboru umělecké praxe   že zahrnuje všechna pohlaví. Uvnitř AVU je   potvrzení současného týmu pro vedení školy.   současné umění široké veřejnosti?  také to, že se na tomto procesu všichni nějak
        chodu školy. Vznikla Ekobuňka akcentující   a teorie, budou si dál rozvíjet víru v to, že   silná iniciativa, která vnáší silný feministický   Jsem také součástí konkrétních grantových pro-  Často si říkám, že není potřeba umění veřej-  podílíme. Radnice Prahy 7 tohle reflektuje
        požadavky na ekologické chování a udržitel-  zabývat se uměním má smysl jako důleži-  požadavek v otevřené debatě, jak používat   jektů, na kterých budu dál pracovat. Především   nosti přibližovat, jen ho dělat a prezentovat.   a snaží se s tím pracovat, zakázat gentrifikaci
        nost ve vztahu ke klimatickému rozrušení   tá pomůcka k chápání současného světa.   férový a korektní institucionální jazyk, aby   bych se chtěl ale soustředit na výuku. Učení   Samotné konceptuální umění je mladá disci-  však nelze. Vyvažuje to starostlivostí o sociál-
        světa, otevřeně diskutujeme o aktuálních spo-  Témata, která jsem vyjmenoval v předchozí   byla zahrnuta genderová rovnost a potřebná   a práci se studenty a studentkami považuji za   plína a spadá do šedesátých let, kdy vznikalo   ně slabší skupiny obyvatel a celkově dbá na
        lečenských tématech a došlo k pedagogické   odpovědi, se stávají obsahy výuky i samotné   solidarita. Je to věc potřeby revize našich zvyků   to nejdůležitější.     umělecké hnutí Fluxus ve spojení s postoji   kvalitu života a vychází místním obyvatelům
        obměně ve většině ateliérů. Všichni vyučující   práce. Zajímá nás, jak se například v historii   a stereotypů. O to více je pak v mluveném                           hnutí hippies, s protesty proti establishmentu,   co nejvíce vstříc. Lokalita Sedmičky je hodně
        počítají s pravidelnými konkurzy a ti, kteří učí   malby či sochařství řešila politika, nábožen-  i psaném projevu prostoru pro kreativitu, pro   A co vaše osobní dráha umělce?  oficiální kultuře i výlučnému postavení umění.   výjimečná, je obtočená řekou, je tady největší
        aktivně, to pak dobře zužitkují v konkurzu,   ství či témata migrace. Ale dát konkrétní   opis a přesnější a inkluzivnější pojmenovávání   Během osmi let jsem realizoval velký počet   Fluxus zpochybňoval autoritu umění jako   pražský park Stromovka, je to atraktivní čtvrť,
        jelikož obhajují konkrétní kvalitu své pedago-  záruky, že až skončíte Akademii, budete   věcí. Jako konceptuální umělec to beru i jako   výstav a snažil se být jako umělec aktivní, přes-  takovou, jako prostředek exkluzivity. Předměty   jež přitahuje především lidi, kteří mají dostatek
        gické práce. Vnímám to jako důležitý prvek,   úspěšní a slavní a uměním se uživíte, není   konkrétní výzvu, baví mě to, i když vidím, jak   to jsem byl nucen své umělecké aktivity jaksi   denní potřeby, gesta, politické myšlení, sociál-  peněz a určují čím dál více danou lokalitu
        aby se škola udržovala v kondici a potřebné   zodpovědně možné.              to může být někomu protivné.                      redukovat. Vybíral jsem často, čeho se budu   ní akce byly nově zahrnovány do umění. Oproti   skrze požadavek na luxusnější styl života. ○
        čerstvosti a neskončila nakonec tak, že po                                                                                     účastnit, i proto se chci ponořit do věcí, které   tomu máme velký příběh umění, ve kterém se
        určitém čase všichni pedagogové a pedagožky   Jak se s novými tématy vypořádáváte    Mluvíme spolu v době, kdy se akademické   se mě v umění dotýkají a zajímají mě.  pojmenovávají kulturní a společenské vztahy
        budou mít smlouvu na dobu neurčitou a ob-  vy sám?                           obci představují tři kandidáti na pozici                                                a styly. Ty jsou ověřovány časem a utvrzovány
        měna bude nemožná.                    Současné studenty a studentky zajímají otázky   rektora – Pavlína Morganová, Mária Topol-  Od roku 1998 se věnujete tzv. participům.   v encyklopediích, archivech, ve vyučovacích
                                              genderu, identity, sexuality, postavení člověka   čanská a Dušan Zahoranský. Vidíte v těch   Tento výraz žádný slovník nezachycuje,    programech, známe je z televize. Pozice klasic-
        Jak často konkurzy probíhají?         vůči přírodě, inkluze vyloučených, pojem soli-  jménech nějakého následníka svých tezí,   co vlastně znamená?                  kého umění je zkrátka neustále potvrzovaná
        S novými pedagogy či pedagožkami se uzavírá   darity velmi intenzivně. Je to svým způsobem   nebo hrozí výrazná změna ve směřování   Pojem particip jsem vymyslel a začal použí-  a propagovaná. Oproti tomu pozice soudobého
        pracovní smlouva nejprve na tři roky. Když je   nová citlivost a k těmto tématům má generace,   celé AVU?                      vat na konci devadesátých let. Hledal jsem   umění je celkem mladá. Konceptuální umění
        spokojenost na obou stranách, prodlužuje se   ke které patřím, jiný zkušenostní přístup. Pro   Všichni přímo působili ve vedení školy nebo    tenkrát pro své práce a aktivity pojmeno-  odkazuje k práci s nápadem a myšlenkou, k ne-
        smlouva na další tři roky, čímž se dostáváme   mě osobně jsou tato témata nová a zajíma-  ve vedení odborů nebo v akademickém senátu.   vání, které by vystihovalo, že věci, jimiž se   hmotnosti uměleckého díla. Konceptualismus
        na šestileté období bez povinnosti absol-  vá v tom, jak se stávají centrálními tématy.   Všichni mají vhled do věcí výuky a chodu školy   zabývám, jsou důsledek konkrétního postoje   využívá umělecké myšlení k tomu, aby vytvořil
        vovat konkurz, což kopíruje šest let studia   Studentům a studentkám otevřeně přiznávám,   a ze své zkušenosti vědí, co rektorská práce   nebo požadavku. Tehdy jsem hodně praco-  s pomocí neuměleckých nástrojů něco umělec-
        v dlouhém magisterském studijním progra-  že v určitých ohledech selhávám, a ukazuji   obnáší.                                 val se šablonami a sprejováním ve vztahu   kého. I při malování obrazů se musí připravit
        mu. A po těchto šesti letech se vstupuje do   jim, z čeho vychází má zkušenost. V některých                                    k veřejnému i soukromému prostoru. Snažil   plátno, štětce, barvy, vhodné postupy, nápad,
        pravidelných konkurzních řízení každé tři   situacích se účastním diskuzí a řeším vlastní   S jakou znalostí a zkušeností jste se pozice   jsem se jistým způsobem zrovnoprávnit   pocit, rozvaha. A když se všechny tyto věci
        roky. V možnosti neustálého řetězení úvazků   seberozvoj stejně jako studenti a studentky.   nejvyššího představitele AVU ujímal vy?  všechny prostory a místa pro prezentaci   spojí, výsledkem je obraz, který už dovedeme
        využíváme výjimku i vůči zákoníku práce   A znovu se vrátím k potřebě pravidelných kon-  Vstupoval jsem na pozici rektora s odhodláním   umění. Galerie, mosty, ulice, průchody, byty,   nějak akceptovat. V konceptuálních přístupech
        akceptovanou odbory a schválenou akade-  kurzů – proto je potřeba umělců a umělkyň,   a s jistým vhledem na penzum práce, které   chodby… Napojit se na významy těchto míst,   umělecké práce jde o snahu najít jiné vhodné
        mickým senátem AVU.                   pedagogů a pedagožek, kteří přijdou na AVU   tato pozice obnáší, na základě svého působení   účastnit se na nich, participovat – a proto   rámce pro výpovědi o pocitech, názorech
                                              s novou zkušeností a schopností komunikovat   na postu předsedy akademického senátu. Byl   particip. Nechtěl jsem směřovat pouze do   a postojích. Ale zpět k otázce, nejdůležitější je
        Vyjednat takové věci ale musí být     a vyučovat současná témata ve vztahu k histo-  jsem ale nakonec překvapen, že můj odhad byl   exkluzivního galerijního prostoru, chtěl jsem   umožňovat široké veřejnosti současné umění
        dost náročné.                         rickému příběhu umění.                 velice zredukovaný, jelikož všechno bylo a je     využít toho, že jakékoli prostředí je připra-  potkávat a nabízet k tomu, pokud možno,
        Ono je to pracovně velmi náročné a psycho-                                   mnohem náročnější na čas, na energii. Toto        vené pro to, abych tam mohl udělat něco,   srozumitelná vysvětlení.
        logicky z jistého pohledu velmi citlivé. Pro   Několikrát už padlo slovo citlivost. Jsou   je výzva pro všechny, kdo kandidují. Pozice   o čem bych mohl uvažovat jako o uměleckém
        školu je to ale nesmírně důležité, právě pro-  studenti AVU citlivější, vnímavější než   rektora či rektorky je opravdu mnohem nároč-  zásahu. Netrvat na tom, že dělám důležitou   Jak důležité je být obklopen uměním
        to, aby se neuzavřela sama do sebe. Je velice   studenti jiných vysokých škol? Narážím na   nější, než to vypadá.              věc, ale definovat a pojmenovat možnost,   ve veřejném prostoru?
        žádoucí, aby se pedagogický sbor v určitých   iniciativu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET studentů                                          že můžu pracovat kdekoli. Udělat něco, co   Důležité je rozvíjet si samotné vnímání veřejné-
        cyklech obměňoval jak vůči požadavkům   DAMU a JAMU, která letos upozornila na   Jedna z věcí, jež se vám nepodařilo           aktivuje pozornost, co komentuje situaci, co   ho prostoru. Nejrozšířenějším uměním prostře-
        vnitřní kvality výuky, tak vůči vývoji vnějšího   neetické a diskriminační jednání. U vás   prosadit, bylo založení nadace AVU,    zviditelňuje něco zdánlivě neviditelné. Od té   dí, ve kterém se pohybujeme, je architektura.
        uměleckého světa.                     debata o sexismu, tzv. Čtvrtá vlna, začala   která by prodejem nevyužitých děl           doby nazývám všechny své práce Participem   Jsme obklopeni architekturou, jež je výrazem
                                              probíhat již v roce 2016.              studentů generovala zisk a pokrývala              a dodávám k nim jen pořadové číslo. Nyní   práce se vztahy k člověku a jeho potřebám.   Tomáš Vaněk (1966) je pátým porevo-
        Dokážete posoudit, jak se za osm let    Už v roce 2013, kdy jsem byl předsedou   stipendia či stáže.                           jsem na Participu č. 225.             se číst a rozumět estetice i funkci. Stejně pak  →  lučním rektorem AVU. Rodák z Počátek
                                                                                                                                                                             Architekturu zažíváme zevnitř i zvenku. Učme
        proměnili zdejší studenti?            akademického senátu, jsme řešili nekorektní   V současné době máme připravenou analýzu,                                                                                         na Vysočině nastoupil na Akademii
        Za 11 let, co na AVU působím jako pedagog,   chování a jisté predátorství. Škola na to nebyla   jak nadaci založit. Koncepci celého záměru   Jak používat každodenní vnímání    přistupujme například k lesu, horám i řekám.   výtvarných umění v roce 1990. Vystu-
                                                                                                                                                                                                                              doval malbu pod vedením Jiřího Sopka
        se nároky uchazečů a uchazeček přirozeně   připravená, přetrvával tu étos z devadesátých   lépe odpovídá forma nadačního fondu, který   ke konfrontaci s něčím exkluzivním,    Vnímejme a snažme se porozumět lidem,   a grafiku pod vedením Vladimíra Kokolii.
        proměňují. Učíme se žít s digitálními poža-  let, že pedagogové a pedagožky jsou nedo-  musí být oddělen od institucionální struktury   jste ukázal na výstavě ve Veletržním    zvířatům a rostlinám, kteří tam žijí. Přidávejme   Tato klasická média však záhy opustil
        davky velké části světa, která mění komuni-  tknutelní a disponují konkrétní mocí. Studenti   AVU. Fond by mohl zahrnovat také péči o ab-  paláci ve svém Participu č. 4.  či ubírejme věci, jež zlepšují kvalitu života pro   a dodnes se věnuje konceptuálnímu
        kaci a účastenství na řadě věcí, dále všechny   a studentky jsou pak v pozicích, kde by měli   solventy a absolventky školy, a navázat tak na   V roce 1998 mě oslovili teoretici Jana a Jiří    všechny. Esteticky, politicky, sociálně a ekolo-  umění. S výraznou uměleckou skupinou
        ovlivňuje klimatické rozrušení planety, lokální   pokorně studovat, důvěřovat a nezpochybňo-  Klub alumni, který jsme oficiálně založili v le-  Ševčíkovi, kurátoři mezinárodní výstavy   gicky. Myslím, že konkrétně v Praze 7 je velká   Bezhlavý jezdec (spolu s Josefem
        i globální polické dění, otázky migrace,   vat. Vnímali jsme to jako velký problém, který   tošním roce. Stipendijní fond, z nějž se udělují   Vzdálené podobnosti – Něco víc než kosmetika   snaha takto s veřejným prostorem pracovat.    Bolfem, Jánem Mančuškou a Janem
                                                                                                                                                                                                                              Šerých) krom jiného připravoval výstavní
        dostupnost informací, současný stav trhu   musíme řešit. Nyní máme na AVU antidiskri-  potřebná stipendia, na škole již funguje. Kon-  k účasti na daném projektu. V té době jsem   Na Sedmičce se toho hodně děje, se součas-  program pro vývěskovou vitrínu v ulici
        s uměním, který je na jednu stranu exkluzivní   minační platformu. Lidé v ní se proškolují, jak   krétní rozhodnutí o založení nadačního fondu   používal zmíněné šablony. Odkláněl jsem se   ným vedením přišla nejen vůle toto koncepčně   Komunardů. Od roku 2000 je členem
        a na druhou stranu nepřístupný. Určitým pro-  se důvěryhodně postarat o ty, kteří přijdou   přenechávám proto novému vedení AVU.  od malby a grafiky, které jsem vystudoval, do   pojednávat, ale i vytvářet férové podmínky,   nárazově pracující buňky PAS (Produkce
        blémem je i samotná výlučnost světa umění.   s konkrétním problémem, jak je ochránit,                                          volného prostoru a více jsem konceptualizoval   aby se ve veřejném prostoru mohlo realizovat   aktivit současnosti), která se podílela na
        Tohle všechno je jeden balík náročných témat   jak s daným oznámením zacházet a profe-  Plánujete s AVU spojit svoji budoucnost?  vlastní přístup práce. Pro tuto výstavu, která   co nejvíc kvalitních věcí.         výtvarném řešení interiéru Národní tech-
        a u nových uchazečů a uchazeček každý rok   sionálně jej posunout k dalšímu řešení. My   Rád bych se víc soustředil na pedagogické pů-  se konala ve Veletržním paláci, jsem vyřezal                                  nické knihovny v Dejvicích. Roku 2001
        vidím, s jakou informační kapacitou přicháze-  jsme v devadesátých letech zažili jiný diskurz   sobení ve výuce umělecké praxe. Mé osmileté   šablony dřevěného obložení, tak jak je známe   Svůj život jste s Prahou 7 spojil už    se stal laureátem Ceny Jindřicha Cha-
        jí, na co se ptají, co řeší a potřebují řešit – a to   vnímání toho, co je nekorektní či nepřípustné.   období v pozici rektora bylo náročné energe-  třeba z restaurací či chodeb činžovních domů.   v roce 1990, kdy jste nastoupil na AVU.    lupeckého pro umělce do 35 let mimo
                                                                                                                                                                                                                              jiné za konceptuální férii s využitím díla
        je ta změna, kterou vnímám.           Pro mě představuje požadavek po vnímání, co   ticky i časově na plnění souběžných povinností   Do nevýstavních prostor kolem výtahů a vstu-  Jak se za těch 30 let pro vás osobně    Josefa Lady, která rozvířila řadu kon-
                                              je a není korektní a férové na všech úrovních,   v rámci ateliérové výuky i mých autorských   pů do hlavních expozic jsem barevně nasprejo-  Sedmička proměnila?                troverzních debat na téma autorských
        Jak je škola připravuje na současný svět?  úplně novou disciplínu. Rozlišovat správně, co   uměleckých aktivit. Jako garant se nyní podílím   val několik desítek metrů dřevěného obložení.   V devadesátých letech nastupoval v našem   práv. Od roku 2010 působí na AVU jako
        Toto je citlivá otázka. AVU se snaží nabízet   je korektní a co nikoli, má velký smysl nejen   na přípravě reakreditace doktorského studijní-  Toto gesto mělo zateplit chladný funkcionali-  regionu vliv tzv. raného kapitalismu. V té době   pedagog – vede Ateliér intermediální
        intenzivní péči po celou dobu studia. Jedná   pro institucionální soužití. Nahlížet nepat-  ho programu výtvarného umění, a pokud mi   stický charakter interiérů Veletržního paláce   jsme také nepoužívali pojem gentrifikace. Sou-  tvorby III, v letech 2011–2013 předsedal
        se o velmi exkluzivní čas, kdy se o vás všichni   řičnosti a jednat s druhým, ať už s kolegou,   to nové vedení a škola umožní, rád bych v této   a udělat v tomto vznešeném prostředí něco   částí života na Sedmičce i součástí kultury stu-  akademickému senátu AVU. Funkci
        zajímají nejen v rámci ateliérové výuky –    s kolegyní, studentem, studentkou, tak, aby se   pozici působil dál. Rád bych si také vyčlenil    nepatřičného a folklorního, co by konfrontova-  dia byly hospody čtvrté cenové skupiny. Hodně   rektora zastává od února 2014, nyní
                                                                                                                                                                                                                              ve druhém – a posledním možném –
        spolustudenti, spolustudentky, pedagogo-  všichni cítili dobře, bezpečně a respektovaně,   nějaký čas na určité zvolnění a nalezení nové-  lo syntetický umělecký prostor s jinou známou   se pracovalo v ateliérech a pak se probíraly   funkčním období. Na Sedmičce žije více
        vé, pedagožky, ale i celá škola jako taková.   je to nejdůležitější.         ho pohledu na pedagogickou pozici. Musím          každodenní zkušeností.                věci právě v těchto hospodách. Ty postupně       než deset let.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21