Page 16 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 prosinec 2021
P. 16
17
16 Rozhovor Hobulet prosinec 2021 Hobulet prosinec 2021 Rozhovor 17
součástí společenství AVU, aby se aktivně O všem, co uděláte, se diskutuje s potřebným Musím říct, že jste velice korektní zkrátka překomponovat svoji účast na životě Když se podíváme na žebříčky začaly mizet a už jich je tady jenom pár. Je to
řešilo, jak školu vylepšovat společně. Troufám zaujetím. Věříme, že právě tato intenzita i v jazyce. a práci. Čekám také, jak dopadnou volby, nejnavštěvovanějších výstav, soudobé určitá nostalgie. Soudobá designová pojed-
si říct, že tato aktivace se povedla. Celkově se způsobí, že studenti a studentky budou Ano, považuji to za důležité. Dříve jsme po- jelikož jedním z prvních úkolů pro novou umění válcují prověřená jména – Kupka, nanost vytváří novou exkluzivitu a vytlačila
změnila atmosféra instituce směrem k větší připraveni na další umělecký profesní život, užívali generické maskulinum s vysvětlením, rektorku či rektora bude vytvoření nového či impresionisté, Rembrandt. Jak přiblížit část důležité sociality dané oblasti. Vnímám
vzájemné důvěře a vůli podílet se na dobrém budou zorientovaní v oboru umělecké praxe že zahrnuje všechna pohlaví. Uvnitř AVU je potvrzení současného týmu pro vedení školy. současné umění široké veřejnosti? také to, že se na tomto procesu všichni nějak
chodu školy. Vznikla Ekobuňka akcentující a teorie, budou si dál rozvíjet víru v to, že silná iniciativa, která vnáší silný feministický Jsem také součástí konkrétních grantových pro- Často si říkám, že není potřeba umění veřej- podílíme. Radnice Prahy 7 tohle reflektuje
požadavky na ekologické chování a udržitel- zabývat se uměním má smysl jako důleži- požadavek v otevřené debatě, jak používat jektů, na kterých budu dál pracovat. Především nosti přibližovat, jen ho dělat a prezentovat. a snaží se s tím pracovat, zakázat gentrifikaci
nost ve vztahu ke klimatickému rozrušení tá pomůcka k chápání současného světa. férový a korektní institucionální jazyk, aby bych se chtěl ale soustředit na výuku. Učení Samotné konceptuální umění je mladá disci- však nelze. Vyvažuje to starostlivostí o sociál-
světa, otevřeně diskutujeme o aktuálních spo- Témata, která jsem vyjmenoval v předchozí byla zahrnuta genderová rovnost a potřebná a práci se studenty a studentkami považuji za plína a spadá do šedesátých let, kdy vznikalo ně slabší skupiny obyvatel a celkově dbá na
lečenských tématech a došlo k pedagogické odpovědi, se stávají obsahy výuky i samotné solidarita. Je to věc potřeby revize našich zvyků to nejdůležitější. umělecké hnutí Fluxus ve spojení s postoji kvalitu života a vychází místním obyvatelům
obměně ve většině ateliérů. Všichni vyučující práce. Zajímá nás, jak se například v historii a stereotypů. O to více je pak v mluveném hnutí hippies, s protesty proti establishmentu, co nejvíce vstříc. Lokalita Sedmičky je hodně
počítají s pravidelnými konkurzy a ti, kteří učí malby či sochařství řešila politika, nábožen- i psaném projevu prostoru pro kreativitu, pro A co vaše osobní dráha umělce? oficiální kultuře i výlučnému postavení umění. výjimečná, je obtočená řekou, je tady největší
aktivně, to pak dobře zužitkují v konkurzu, ství či témata migrace. Ale dát konkrétní opis a přesnější a inkluzivnější pojmenovávání Během osmi let jsem realizoval velký počet Fluxus zpochybňoval autoritu umění jako pražský park Stromovka, je to atraktivní čtvrť,
jelikož obhajují konkrétní kvalitu své pedago- záruky, že až skončíte Akademii, budete věcí. Jako konceptuální umělec to beru i jako výstav a snažil se být jako umělec aktivní, přes- takovou, jako prostředek exkluzivity. Předměty jež přitahuje především lidi, kteří mají dostatek
gické práce. Vnímám to jako důležitý prvek, úspěšní a slavní a uměním se uživíte, není konkrétní výzvu, baví mě to, i když vidím, jak to jsem byl nucen své umělecké aktivity jaksi denní potřeby, gesta, politické myšlení, sociál- peněz a určují čím dál více danou lokalitu
aby se škola udržovala v kondici a potřebné zodpovědně možné. to může být někomu protivné. redukovat. Vybíral jsem často, čeho se budu ní akce byly nově zahrnovány do umění. Oproti skrze požadavek na luxusnější styl života. ○
čerstvosti a neskončila nakonec tak, že po účastnit, i proto se chci ponořit do věcí, které tomu máme velký příběh umění, ve kterém se
určitém čase všichni pedagogové a pedagožky Jak se s novými tématy vypořádáváte Mluvíme spolu v době, kdy se akademické se mě v umění dotýkají a zajímají mě. pojmenovávají kulturní a společenské vztahy
budou mít smlouvu na dobu neurčitou a ob- vy sám? obci představují tři kandidáti na pozici a styly. Ty jsou ověřovány časem a utvrzovány
měna bude nemožná. Současné studenty a studentky zajímají otázky rektora – Pavlína Morganová, Mária Topol- Od roku 1998 se věnujete tzv. participům. v encyklopediích, archivech, ve vyučovacích
genderu, identity, sexuality, postavení člověka čanská a Dušan Zahoranský. Vidíte v těch Tento výraz žádný slovník nezachycuje, programech, známe je z televize. Pozice klasic-
Jak často konkurzy probíhají? vůči přírodě, inkluze vyloučených, pojem soli- jménech nějakého následníka svých tezí, co vlastně znamená? kého umění je zkrátka neustále potvrzovaná
S novými pedagogy či pedagožkami se uzavírá darity velmi intenzivně. Je to svým způsobem nebo hrozí výrazná změna ve směřování Pojem particip jsem vymyslel a začal použí- a propagovaná. Oproti tomu pozice soudobého
pracovní smlouva nejprve na tři roky. Když je nová citlivost a k těmto tématům má generace, celé AVU? vat na konci devadesátých let. Hledal jsem umění je celkem mladá. Konceptuální umění
spokojenost na obou stranách, prodlužuje se ke které patřím, jiný zkušenostní přístup. Pro Všichni přímo působili ve vedení školy nebo tenkrát pro své práce a aktivity pojmeno- odkazuje k práci s nápadem a myšlenkou, k ne-
smlouva na další tři roky, čímž se dostáváme mě osobně jsou tato témata nová a zajíma- ve vedení odborů nebo v akademickém senátu. vání, které by vystihovalo, že věci, jimiž se hmotnosti uměleckého díla. Konceptualismus
na šestileté období bez povinnosti absol- vá v tom, jak se stávají centrálními tématy. Všichni mají vhled do věcí výuky a chodu školy zabývám, jsou důsledek konkrétního postoje využívá umělecké myšlení k tomu, aby vytvořil
vovat konkurz, což kopíruje šest let studia Studentům a studentkám otevřeně přiznávám, a ze své zkušenosti vědí, co rektorská práce nebo požadavku. Tehdy jsem hodně praco- s pomocí neuměleckých nástrojů něco umělec-
v dlouhém magisterském studijním progra- že v určitých ohledech selhávám, a ukazuji obnáší. val se šablonami a sprejováním ve vztahu kého. I při malování obrazů se musí připravit
mu. A po těchto šesti letech se vstupuje do jim, z čeho vychází má zkušenost. V některých k veřejnému i soukromému prostoru. Snažil plátno, štětce, barvy, vhodné postupy, nápad,
pravidelných konkurzních řízení každé tři situacích se účastním diskuzí a řeším vlastní S jakou znalostí a zkušeností jste se pozice jsem se jistým způsobem zrovnoprávnit pocit, rozvaha. A když se všechny tyto věci
roky. V možnosti neustálého řetězení úvazků seberozvoj stejně jako studenti a studentky. nejvyššího představitele AVU ujímal vy? všechny prostory a místa pro prezentaci spojí, výsledkem je obraz, který už dovedeme
využíváme výjimku i vůči zákoníku práce A znovu se vrátím k potřebě pravidelných kon- Vstupoval jsem na pozici rektora s odhodláním umění. Galerie, mosty, ulice, průchody, byty, nějak akceptovat. V konceptuálních přístupech
akceptovanou odbory a schválenou akade- kurzů – proto je potřeba umělců a umělkyň, a s jistým vhledem na penzum práce, které chodby… Napojit se na významy těchto míst, umělecké práce jde o snahu najít jiné vhodné
mickým senátem AVU. pedagogů a pedagožek, kteří přijdou na AVU tato pozice obnáší, na základě svého působení účastnit se na nich, participovat – a proto rámce pro výpovědi o pocitech, názorech
s novou zkušeností a schopností komunikovat na postu předsedy akademického senátu. Byl particip. Nechtěl jsem směřovat pouze do a postojích. Ale zpět k otázce, nejdůležitější je
Vyjednat takové věci ale musí být a vyučovat současná témata ve vztahu k histo- jsem ale nakonec překvapen, že můj odhad byl exkluzivního galerijního prostoru, chtěl jsem umožňovat široké veřejnosti současné umění
dost náročné. rickému příběhu umění. velice zredukovaný, jelikož všechno bylo a je využít toho, že jakékoli prostředí je připra- potkávat a nabízet k tomu, pokud možno,
Ono je to pracovně velmi náročné a psycho- mnohem náročnější na čas, na energii. Toto vené pro to, abych tam mohl udělat něco, srozumitelná vysvětlení.
logicky z jistého pohledu velmi citlivé. Pro Několikrát už padlo slovo citlivost. Jsou je výzva pro všechny, kdo kandidují. Pozice o čem bych mohl uvažovat jako o uměleckém
školu je to ale nesmírně důležité, právě pro- studenti AVU citlivější, vnímavější než rektora či rektorky je opravdu mnohem nároč- zásahu. Netrvat na tom, že dělám důležitou Jak důležité je být obklopen uměním
to, aby se neuzavřela sama do sebe. Je velice studenti jiných vysokých škol? Narážím na nější, než to vypadá. věc, ale definovat a pojmenovat možnost, ve veřejném prostoru?
žádoucí, aby se pedagogický sbor v určitých iniciativu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET studentů že můžu pracovat kdekoli. Udělat něco, co Důležité je rozvíjet si samotné vnímání veřejné-
cyklech obměňoval jak vůči požadavkům DAMU a JAMU, která letos upozornila na Jedna z věcí, jež se vám nepodařilo aktivuje pozornost, co komentuje situaci, co ho prostoru. Nejrozšířenějším uměním prostře-
vnitřní kvality výuky, tak vůči vývoji vnějšího neetické a diskriminační jednání. U vás prosadit, bylo založení nadace AVU, zviditelňuje něco zdánlivě neviditelné. Od té dí, ve kterém se pohybujeme, je architektura.
uměleckého světa. debata o sexismu, tzv. Čtvrtá vlna, začala která by prodejem nevyužitých děl doby nazývám všechny své práce Participem Jsme obklopeni architekturou, jež je výrazem
probíhat již v roce 2016. studentů generovala zisk a pokrývala a dodávám k nim jen pořadové číslo. Nyní práce se vztahy k člověku a jeho potřebám. Tomáš Vaněk (1966) je pátým porevo-
Dokážete posoudit, jak se za osm let Už v roce 2013, kdy jsem byl předsedou stipendia či stáže. jsem na Participu č. 225. se číst a rozumět estetice i funkci. Stejně pak → lučním rektorem AVU. Rodák z Počátek
Architekturu zažíváme zevnitř i zvenku. Učme
proměnili zdejší studenti? akademického senátu, jsme řešili nekorektní V současné době máme připravenou analýzu, na Vysočině nastoupil na Akademii
Za 11 let, co na AVU působím jako pedagog, chování a jisté predátorství. Škola na to nebyla jak nadaci založit. Koncepci celého záměru Jak používat každodenní vnímání přistupujme například k lesu, horám i řekám. výtvarných umění v roce 1990. Vystu-
doval malbu pod vedením Jiřího Sopka
se nároky uchazečů a uchazeček přirozeně připravená, přetrvával tu étos z devadesátých lépe odpovídá forma nadačního fondu, který ke konfrontaci s něčím exkluzivním, Vnímejme a snažme se porozumět lidem, a grafiku pod vedením Vladimíra Kokolii.
proměňují. Učíme se žít s digitálními poža- let, že pedagogové a pedagožky jsou nedo- musí být oddělen od institucionální struktury jste ukázal na výstavě ve Veletržním zvířatům a rostlinám, kteří tam žijí. Přidávejme Tato klasická média však záhy opustil
davky velké části světa, která mění komuni- tknutelní a disponují konkrétní mocí. Studenti AVU. Fond by mohl zahrnovat také péči o ab- paláci ve svém Participu č. 4. či ubírejme věci, jež zlepšují kvalitu života pro a dodnes se věnuje konceptuálnímu
kaci a účastenství na řadě věcí, dále všechny a studentky jsou pak v pozicích, kde by měli solventy a absolventky školy, a navázat tak na V roce 1998 mě oslovili teoretici Jana a Jiří všechny. Esteticky, politicky, sociálně a ekolo- umění. S výraznou uměleckou skupinou
ovlivňuje klimatické rozrušení planety, lokální pokorně studovat, důvěřovat a nezpochybňo- Klub alumni, který jsme oficiálně založili v le- Ševčíkovi, kurátoři mezinárodní výstavy gicky. Myslím, že konkrétně v Praze 7 je velká Bezhlavý jezdec (spolu s Josefem
i globální polické dění, otázky migrace, vat. Vnímali jsme to jako velký problém, který tošním roce. Stipendijní fond, z nějž se udělují Vzdálené podobnosti – Něco víc než kosmetika snaha takto s veřejným prostorem pracovat. Bolfem, Jánem Mančuškou a Janem
Šerých) krom jiného připravoval výstavní
dostupnost informací, současný stav trhu musíme řešit. Nyní máme na AVU antidiskri- potřebná stipendia, na škole již funguje. Kon- k účasti na daném projektu. V té době jsem Na Sedmičce se toho hodně děje, se součas- program pro vývěskovou vitrínu v ulici
s uměním, který je na jednu stranu exkluzivní minační platformu. Lidé v ní se proškolují, jak krétní rozhodnutí o založení nadačního fondu používal zmíněné šablony. Odkláněl jsem se ným vedením přišla nejen vůle toto koncepčně Komunardů. Od roku 2000 je členem
a na druhou stranu nepřístupný. Určitým pro- se důvěryhodně postarat o ty, kteří přijdou přenechávám proto novému vedení AVU. od malby a grafiky, které jsem vystudoval, do pojednávat, ale i vytvářet férové podmínky, nárazově pracující buňky PAS (Produkce
blémem je i samotná výlučnost světa umění. s konkrétním problémem, jak je ochránit, volného prostoru a více jsem konceptualizoval aby se ve veřejném prostoru mohlo realizovat aktivit současnosti), která se podílela na
Tohle všechno je jeden balík náročných témat jak s daným oznámením zacházet a profe- Plánujete s AVU spojit svoji budoucnost? vlastní přístup práce. Pro tuto výstavu, která co nejvíc kvalitních věcí. výtvarném řešení interiéru Národní tech-
a u nových uchazečů a uchazeček každý rok sionálně jej posunout k dalšímu řešení. My Rád bych se víc soustředil na pedagogické pů- se konala ve Veletržním paláci, jsem vyřezal nické knihovny v Dejvicích. Roku 2001
vidím, s jakou informační kapacitou přicháze- jsme v devadesátých letech zažili jiný diskurz sobení ve výuce umělecké praxe. Mé osmileté šablony dřevěného obložení, tak jak je známe Svůj život jste s Prahou 7 spojil už se stal laureátem Ceny Jindřicha Cha-
jí, na co se ptají, co řeší a potřebují řešit – a to vnímání toho, co je nekorektní či nepřípustné. období v pozici rektora bylo náročné energe- třeba z restaurací či chodeb činžovních domů. v roce 1990, kdy jste nastoupil na AVU. lupeckého pro umělce do 35 let mimo
jiné za konceptuální férii s využitím díla
je ta změna, kterou vnímám. Pro mě představuje požadavek po vnímání, co ticky i časově na plnění souběžných povinností Do nevýstavních prostor kolem výtahů a vstu- Jak se za těch 30 let pro vás osobně Josefa Lady, která rozvířila řadu kon-
je a není korektní a férové na všech úrovních, v rámci ateliérové výuky i mých autorských pů do hlavních expozic jsem barevně nasprejo- Sedmička proměnila? troverzních debat na téma autorských
Jak je škola připravuje na současný svět? úplně novou disciplínu. Rozlišovat správně, co uměleckých aktivit. Jako garant se nyní podílím val několik desítek metrů dřevěného obložení. V devadesátých letech nastupoval v našem práv. Od roku 2010 působí na AVU jako
Toto je citlivá otázka. AVU se snaží nabízet je korektní a co nikoli, má velký smysl nejen na přípravě reakreditace doktorského studijní- Toto gesto mělo zateplit chladný funkcionali- regionu vliv tzv. raného kapitalismu. V té době pedagog – vede Ateliér intermediální
intenzivní péči po celou dobu studia. Jedná pro institucionální soužití. Nahlížet nepat- ho programu výtvarného umění, a pokud mi stický charakter interiérů Veletržního paláce jsme také nepoužívali pojem gentrifikace. Sou- tvorby III, v letech 2011–2013 předsedal
se o velmi exkluzivní čas, kdy se o vás všichni řičnosti a jednat s druhým, ať už s kolegou, to nové vedení a škola umožní, rád bych v této a udělat v tomto vznešeném prostředí něco částí života na Sedmičce i součástí kultury stu- akademickému senátu AVU. Funkci
zajímají nejen v rámci ateliérové výuky – s kolegyní, studentem, studentkou, tak, aby se pozici působil dál. Rád bych si také vyčlenil nepatřičného a folklorního, co by konfrontova- dia byly hospody čtvrté cenové skupiny. Hodně rektora zastává od února 2014, nyní
ve druhém – a posledním možném –
spolustudenti, spolustudentky, pedagogo- všichni cítili dobře, bezpečně a respektovaně, nějaký čas na určité zvolnění a nalezení nové- lo syntetický umělecký prostor s jinou známou se pracovalo v ateliérech a pak se probíraly funkčním období. Na Sedmičce žije více
vé, pedagožky, ale i celá škola jako taková. je to nejdůležitější. ho pohledu na pedagogickou pozici. Musím každodenní zkušeností. věci právě v těchto hospodách. Ty postupně než deset let.