Page 15 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 prosinec 2021
P. 15

15
        Hobulet prosinec 2021                                                        Rozhovor                         15


        Ať už se na Letné vydáte ulicí Sochařskou, nebo Malířskou,
        po pár minutách dorazíte k rozlehlé budově nejstarší umělecké
        školy v českých zemích. V jejím čele stojí profesor Tomáš Vaněk,
        který je už tři desetiletí spjatý nejen s Akademií výtvarných
        umění v Praze (AVU), ale také se Sedmičkou, kde tvoří a žije.
        S rektorem AVU jsme probírali proměny v instituci s 222letou
        tradicí i důležitost (konceptuálního) umění v životě lidském.

        Text – Hana Janišová, foto – Jirka Skála









                                              Zabývat se uměním


                                              má smysl

















        Sedíme v krásném světlém prostoru     od architektů Jana Kotěry a Josefa Gočára a dále   Vnímal jste to coby předseda
        s křišťálovým lustrem, kde měl na počátku   v budově Moderní galerie, která se nachází   akademického senátu intenzivněji?
        minulého století ateliér Mikoláš Aleš. Jak se   vedle Výstaviště, v Šalounově ateliéru na Vino-  Ano, byl jsem přesvědčen, že stejně jako se
        taková pracovna rektora AVU vytápí?   hradech a v ateliérech ve vnitrobloku v ulici   střídají studenti a studentky, měli by se střídat
        Nyní už šetrněji. Podařilo se nám realizovat   Jana Zajíce.                  po určité době i pedagogové a pedagožky. V se-
        projekt EPC (Energy Performance Contracting)                                 nátu jsme měli signály, že část studentstva je se
        na úsporu a efektivnost využívání energií. Vy-  V čele AVU stojíte od února 2014.    stavem školy nespokojená, a po zjištění, že teh-
        měnili jsme všechna ateliérová i ostatní okna,   Co se tu za těch bezmála osm let změnilo?  dejším vedením školy byl porušen vysokoškol-
        upravili zacházení s vodou, se světly, vybudo-  To je bilanční otázka a já zatím úplně nebilan-  ský zákon, se kritika vyostřila natolik, že vedla
        vali nový klimatizační a odvětrávací systém   cuju, protože volba nového rektora nebo rek-  k návrhu odvolání tehdejšího rektora docenta
        v restaurátorských ateliérech a modernizovali   torky proběhne 1. prosince a jeho či její nástup   Kotalíka. Ten v konečném hlasování nakonec
        digitální řídicí systémy pro vytápění. Byl to   do funkce pak 1. února 2022. Na sumarizaci   odvolán nebyl, ale za půl roku byly volby,
        komplexní projekt přibližně za 40 milionů   toho, co vše se podařilo zlepšit, je ještě čas   ve kterých Jiří Kotalík svůj post neobhájil.
        korun. Nyní na energiích ročně ušetříme přes   a spoléhám také na to, že zhodnocení provede
        dva miliony. Pro realizaci jsem se v roce 2014   příští vedení a škola sama.  Zvítězil jste vy s programem školu
        inspiroval Národním divadlem, které EPC reali-                               znovu aktivovat. Jak ji tedy občerstvit?
        zovalo již dříve a jako jedna z prvních institucí   Zvolen jste byl na podzim 2013 ve vypjaté   Vazba a vnímání tradic ve výuce umění má
        v Česku. Desetiletý úvěr budeme splácet ještě   atmosféře, získal jste 11 hlasů z 21.  svou logiku, ale zároveň žijeme v novém století
        osm let z peněz, jež ušetříme v důsledku zmi-  Ano, v té době probíhala debata o určité   a požadavky na umělce a umělkyně se výrazně
        ňovaných kroků, pak se úspory naplno projeví   zakonzervovanosti a stagnaci školy. Velké   proměňují s tím, jak se mění sociální, ekono-
        přímo v rozpočtu školy.               změny provedl profesor Knížák po roce 1990   mický a politický stav světa. Trvat jen a pouze
                                              a jejich součástí byl i koncept, aby se konaly   na tradičních způsobech vzdělávání již nestačí
        Přiblížil byste, jak velký organismus    pravidelné konkurzy na vedoucí pedagogy   a v konečném důsledku to může způsobovat
        AVU je?                               a pedagožky ateliérů tak, aby byla obměna   traumata, že to, co fungovalo v 19. století, již
        Máme přibližně 350 studentů a studentek,   zajištěna systémově, právě jako pojistka    nefunguje v kontextech dneška. Není to vůbec
        něco přes 100 zaměstnanců a zaměstnankyň.   proti možnému zakonzervování. Po téměř    jednoduché a zorientovat se v historickém
        Ateliérů je oficiálně 18, zaměřených na malíř-  25 letech se škola ocitla v jakémsi znehyb-  příběhu umění ve vztahu k současnosti je před-
        ství, sochařství, kresbu a grafiku, intermediální   něném stavu. Měl jsem možnost srovnání,   mětem výuky nejen umělecké praxe.
        tvorbu, nová média, restaurování uměleckých   studoval jsem na AVU v prvních porevoluč-
        děl malířských a sochařských a architektonic-  ních rocích, kdy zde působily velmi silné   Narážíte na mistrovské vedení ateliérů?
        kou tvorbu. K tomuto máme ještě malířskou   umělecké osobnosti. Část z nich zůstala na   Od začátku mého rektorování jsem se sna-
        a sochařskou přípravku pro výuku klasických   AVU hodně dlouho a vytvořily atmosféru, že   žil aktivovat prostředí nastavením systému
        disciplín práce s modelem. Akademie sídlí   jsou nenahraditelné. Během čtvrtstoletí se   pravidelných konkurzů a otevřít školu novým
        v pěti budovách – kromě hlavní budovy od   porevoluční étos otevřenosti vytratil a záro-  a důležitým tématům. Chtěl jsem, aby co nejvíc
        architekta Václava Roštlapila z přelomu    veň se vytvořil určitý narativ poukazující na   studentů a studentek, pedagogů, pedagožek,
        19. a 20. století také v budově Školy architektury   novou potřebu konzervativismu.  zaměstnanců, zaměstnankyň se cítilo být
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20