Page 13 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 05/2022
P. 13
12 Téma Hobulet květen 2022 Hobulet květen 2022 Téma 13
ABY ŠKOLA NABÍDLA BEZPEČNÉ PROSTŘEDÍ CO JE TO WELLBEING? NEZLOBÍ… MAJÍ STRACH A OBAVY
PROJEVY ÚZKOSTI A STRACHU PODLE VĚKU DÍTĚTE
Rozhovor s Mgr. Janem Dobešem, školním psychologem Soubor mnoha jevů a činitelů, které a kteří mohou přispět
ZŠ TGM na Ortenově náměstí k tomu, aby se žáci i pedagogové cítili dobře, aby bylo REAKCE DÍTĚTE REAKCE RODIČŮ
vytvořeno pozitivní klima školy i třídy.
V jakém stavu jsou třídní kolektivy po dlouhém období Kvalita založená na pocitu osobní pohody, pocitu předškoláci trpělivost a tolerance
distanční výuky? bezpečí a pozitivních emocích, která se dotýká nejen dětí, strach být sám, noční můry, zadrhávání v řeči uklidnění a ujištění (verbální i fyzické)
Dá se říct, že velká většina žáků prvního i druhého stupně žáků, studentů škol a aktérů vzdělávací politiky, ale i celé omezená kontrola močového měchýře a svěrače vyjádření pocitů skrze hru a vyprávění příběhů
se do prezenční formy výuky vrátila v docela dobré, zdravé rodiny, jež je nedílnou součástí systému. změny v chutích k jídlu svolení ke krátkodobým změnám v režimu „kde kdo bude spát“
kondici a s docela velkým elánem a motivací. Návrat Stav, kdy jsou všichni učící se v pohodě a mohou se častější záchvaty stresu dodržování obvyklých rodinných rituálů
oslavili a byli rádi, že se můžou vídat se svými učiteli a se plně věnovat učení. Ve škole to znamená, že učitelé jsou fňukání nebo „věšení se “ na dospělého zklidňující aktivity před večerním ukládáním do postele
svými spolužáky a především že mají možnost znovu v pohodě a mohou svou energii věnovat žákům a procesu problémy s pozorností zabránění sledování médií
zažívat sociální, emoční a vztahovou blízkost. učení a žáci se cítí dobře, zažívají radost z učení a mohou
se učit. školáci (6–12 let) trpělivost, tolerance, ujišťování
Už jste řešil nějakou situaci ve spojitosti s válkou na podrážděnost, fňukání, agresivita pravidelná fyzická aktivita
Ukrajině? JAK WELLBEING VE ŠKOLE PODPOŘIT? věšení se na dospělého, noční můry, změny spánku či vyjádření emocí skrze hru a konverzaci
Zatím se na nás obracely některé maminky, které žijí dlou- chuti k jídlu zapojení do vzdělávacích aktivit (pracovní sešity, edukační hry)
hodobě na území České republiky, ale nyní řešily obtížné – individualizace výuky (plány pedagogické podpory, fyzické symptomy (bolesti hlavy či břicha) účast na společných rodinných aktivitách
situace například v souvislosti s příchodem příbuzných individuální vzdělávací plány) soutěžení o pozornost rodičů omezení přílišného sledování médií
z ohrožených válečných oblastí. – projektová výuka vyhýbání se kamarádům stanovení vlídných, ale pevných hranic
– opatření na podporu inkluzivního vzdělávání a snižování ztráta zájmu
Zdá se, že uprchlická krize bude dlouhá a naší pomoci nerovností (např. asistenti pedagoga) zapomínání nových informací
bude potřeba hodně a hodně dlouho. Jak se vypořádat – participace dětí a jejich aktivní zapojení do vzdělávacího
s myšlenkami, že nepomáhám dostatečně, ať už z po- procesu dospívající (13–17 let) trpělivost a tolerance
zice dítěte, nebo dospělého? – možnost slovního a formativního hodnocení a volitel- fyzické stesky (bolesti hlavy a břicha, vyrážka aj.) dodržování zaběhaných denních rituálů (včetně povinností)
Šikana se v různé míře vyskytuje ve všech ško- Jak z toho ven Naše pomoc může mít různou formu, a zejména je-li ných předmětů poruchy spánku nebo příjmu potravy udržování kontaktu s kamarády skrze telefon, internet
lách a podle šetření PISA z roku 2015 ji zažil „Důležité je, aby rodiče měli dobrý vztah se adresně namířená, ať už k dětem, nebo k dospělým, je – dobrá spolupráce s rodiči, zapojení rodičů do života nervozita a neklid nebo naopak úbytek energie omezení přílišného sledování médií, diskuze ,„co slyšeli a četli?“
každý čtvrtý patnáctiletý žák. V členských ze- svými dětmi a děti měly k rodičům důvěru. To velice užitečná. Ne každý z nás musí poskytovat finanční školy apatie iniciování diskuzí: co prožívají, o čem přemýšlejí, co je
mích Organizace pro ekonomickou spolupráci znamená, že rodič se včas dozví, že něco není dary, ne každý z nás může být dobrovolník v uprchlických – komunitní přesah – propojení vzdělávání s neformálními vyhýbání se vrstevníkům zaráží, co jim vadí
a rozvoj (OCED) je to 18,7 % patnáctiletých. v pořádku. A pokud má rodič pocit, že se děje centrech, ne každý může ubytovat uprchlíky doma. Velice iniciativami, komunitou, obcí a prostředím, kde dítě žije zájem o témata související s nespravedlností, stigmaty zapojení do komunitních aktivit
„To, že šikana je v každé škole, není žádná něco nedobrého, je třeba kontaktovat třídního důležité je být s nimi v kontaktu, projevit zájem, doptávat podrážděnost, reaktivita dobrovolnictví
katastrofická informace. Pro nás jako pro učitele. Rodiče často třídní učitele obcházejí se, co konkrétně potřebují. Vyžádaná pomoc je mnohdy CO NAOPAK WELLBEING NEPODPORUJE? Zdroj: centrumlocika.cz
nejefektivnější a nejlepší. Být s někým, někoho rozveselit,
pedagogické pracovníky školy je důležité být a jdou rovnou za ředitelem, ale ředitel vůbec informovat ho o něčem, co mu může pomoct usnadnit – velké a nepřehledné množství vyhlášek a odborných do-
si vědomi toho, že tento fenomén existuje,“ nemá ponětí o dynamice ve třídě,“ podotýká život v Česku – taková pomoc je v danou chvíli naprosto kumentů, velká zahlcenost pedagogů, kteří často nemají
říká Jan Dobeš, školní psycholog ze ZŠ TGM na Miloslav Čedík. „Určitě všechno, co souvisí se nejdůležitější a má největší smysl. čas na péči o wellbeing svých žáků, natož svůj
Ortenově náměstí. „My s tím aktivně pracu- školou, by se do školy mělo vrátit a mělo by – nízké povědomí o duševním zdraví
jeme a od první do deváté třídy realizujeme být probíráno. Jakmile dítě vykazuje nějaké Jak se nejlépe se stávající situací vypořádat? – nepevné financování psychologů a jiných podpůrných
pro školní kolektivy preventivní programy, známky nepohody, tak bychom to měli coby Rád bych zdůraznil, že je velmi důležité odpočívat a trošku profesí
které podporují a rozvíjejí zdravou atmosféru rodiče svěřovat právě třídnímu učiteli a hledat se šetřit. Prožili jsme velmi obtížné období pandemie – špatná práce s chybou
– motivace známkami a podpora soutěživého prostředí
covidu, prošli jsme velmi rozmanitou distanční výukou.
a zdravé vrstevnické vztahy. Následně mů- cíl, jak to napravit,“ dodává. Třídní učitel se A z pandemie jsme se kontinuálně dostali do situace s odůvodněním, že žáky to baví
žeme aplikovat i intervenční techniky, které následně v závislosti na povaze situace obrací blízkého existenciálního ohrožení, protože válečný konflikt – testování rozdělující děti a školy na dobré a špatné
se už přímo týkají nějaké konkrétní situace na školního psychologa, metodika prevence je jedna z nejnáročnějších životních situací, které můžeme
v dané třídě. V rámci školního poradenského nebo speciálního pedagoga. zažít. Ano, je důležité se ve škole učit a něco si z výuky Z výstupů z pracovních skupin a dotazníkového
pracoviště – to znamená speciální pedagog, A odkud čerpají podporu učitelé? Sed- odnést. Ale aktuálně říkám, že je důležitější, aby škola šetření mezi účastníky 11. setkání lídrů iniciativy
metodik primární prevence, výchovný porad- mička rozbíhá ojedinělý projekt supervize. nabídla bezpečné prostředí. A abychom uměli zacházet se Úspěch pro každého žáka, září 2020
ce a školní psycholog – v reálném čase a rych- Supervizor je externí postava, která není svými silami, uměli se podpořit a pomáhat si.
le působíme na ty projevy chování, které by emočně zasažená děním ve škole. Je nestranná Vrátíme-li se do běžného režimu fungování škol, jsou
mohly vést až k šikaně.“ a poskytuje pedagogům v ideálním případě situace, při nichž by rodiče měli zpozornět?
kontinuální podporu. „V běžném školství Pro žáky je v období základní školy několik tranzitních
Zlomové školní okamžiky supervize povinné nejsou, dějí se jenom tam, bodů. Ten zásadní je vůbec vstup do základní školy. Celá
Projevy psychické nepohody se v různém kde ředitelé škol mají jakýsi rozhled. Praha 7 je první třída je formující a důležitý krok pro každého žáka
věku projevují různě. Připadá vám, že dítě v tomto ojedinělá, protože nositelem myšlen- a stěžejní je, aby měl možnost zažít a do dalších let si
více „zlobí“? Může za tím stát úzkost a strach. ky pomoci, podpůrné služby je raniční odbor odnést zážitek, že škola je bezpečné místo pro jeho rozvoj
a vzdělávání, učení. Dozajista důležitý je přechod mezi
Ze školy, z nového spolužáka, z odchodu ka- vzdělávání, který je ochoten na podobné prvním a druhým stupněm. Žáci mají najednou více vyuču-
maráda ze třídy na jinou školu. „Každá změna aktivity delegovat prostředky,“ říká Miloslav jících, nastává jiný rytmus výuky, je to nová zkušenost i pro
v kolektivu přináší přeskupení rolí. K jed- Čedík, jenž supervize sedmičkovým školám rodiče. Dítě má jiné požadavky, v některých předmětech
nomu zásadnímu jevu dochází při nástupu poskytuje. Dobrou zprávou tedy je, že dnes všechno zvládá samo, v jiných potřebuje pomoct.
dítěte do školy. Každé dítě si ve skupině, které existuje řada pomocných pracovníků i ná-
říkáme třída, musí vybudovat své místo. Každá strojů s hlavním cílem: aby vaše dítě do školy Jak k tomuto přechodu mezi prvním a druhým stup-
něm přistupujete?
skupina vygeneruje svého lídra, ale taky svého chodilo rádo a škola pro něj byla bezpečným Během standardní prezenční výuky aktivně připravujeme
outsidera. Není to pejorativní označení, ale prostředím. již páté ročníky. A už několik let máme velmi dobrou zku-
přirozený model,“ popisuje Miloslav Čedík Strach a obavy dětí ovšem nemusí pramenit šenost s adaptačním programem na začátku šesté třídy. →
a doplňuje: „Je ovšem důležité, aby výchova, jen ze školního prostředí. Být rodič je velmi Žáci mají možnost se znovu seznámit, protože mnohdy se
doprovázení dětí bylo v souladu, aby ne- těžká role, o to víc bychom k sobě měli být skupina promění kvůli odchodu několika žáků na víceletá
docházelo k ubližování, aby v jednotlivých upřímní. Věnujeme se svým dětem dostatečně, gymnázia. KRIZOVÉ KONTAKTY
rolích byla prostupnost, přátelství, spolupráce nebo je posíláme k tabletům a televizorům,
a vzájemná tolerance.“ kde se mohou setkat s informacemi, které pro Když dítě ráno bolí bříško a nechce jít do školy, co Použité zdroje: Pro dospělé Linka první psychické pomoci 116 123
mám dělat?
Jakmile se kolektiv změní, někdo odejde, jejich věk nejsou vhodné nebo potřebují ales- Přirozená první instance je rozhodně třídní učitel. To je Mezinárodní šetření TIMSS 2019. Národní zpráva. Pro dospělé, kteří mají strach o dítě Linka pro rodinu
Česká školní inspekce, Praha 2020.
někdo přijde, znovu se bojuje o pozice. Vý- poň dovysvětlit? Není rodič vážně nemocný? osoba, která je ve škole nejbližší jak svým žákům, tak ro- PISA 2015 Results (Volume III): Students’ Well-Being. a školu 116 000
razným okamžikem bývá přechod z prvního Nerozvádíte se? Náročné situace se mohou dičům. U nás ve škole celý mechanismus pomoci funguje PISA, OECD Publishing, Paříž 2017.
na druhý stupeň, odchod přirozených lídrů odrážet ve špatném spánku, agresivitě vůči tak, že rodič kontaktuje třídního učitele. Třídní hovoří podle Lenka Kollerová, Anna Pospíšilová, Pavlína Janošová. Pro děti, mládež a studující Linka bezpečí 116 111
na osmiletá gymnázia, případně i sloučení spolužákům, ztrátě chuti k jídlu, bolestech hla- druhu situace se speciálním pedagogem a školním psy- Šikanování na školách. Středisko společných činností
tříd. V těchto situacích je vhodná preventivní vy, nechuti chodit na kroužky. Buďte trpěliví, chologem. Jedná-li se o nějaké psychosomatické projevy, AV ČR, Praha 2020. Další informace: opatruj.se, centrumlocika.cz
intervence školního psychologa na začátku dítěti naslouchejte a v případě pochybností například bolest bříška, tak většinou nabízím konzultace Ole Jann, Daniel Münich, Lucie Zapletalová. Výluka Poradna pro rodinu na Sedmičce každý čtvrtek 14–16
ve složení já–dítě, já – dítě a rodič a já–rodič. Snažíme se
prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad
šesté třídy, aby v novém kolektivu bylo opět se nebojte vyhledat odbornou pomoc. Raději najít smysluplné možnosti, jak celou situaci pro žáka zlep- neviditelných ekonomických ztrát. Národohospodářský hodin osobně v budově radnice, 2. patro, 2.09, nebo od
nastaveno dobré soužití. dříve než později. ○ šit, aby se ve škole cítil dobře. Vše je ale teprve v jednání. ústav AV ČR, Praha 2021. pondělí do pátku, 9–17 hodin, na tel. 770 199 296