Page 12 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 05/2022
P. 12

12                           Téma                                                                Hobulet květen 2022           Hobulet květen 2022                                                          Téma                             13




                                                                                     ABY ŠKOLA NABÍDLA BEZPEČNÉ PROSTŘEDÍ              CO JE TO WELLBEING?                   NEZLOBÍ… MAJÍ STRACH A OBAVY
                                                                                                                                                                             PROJEVY ÚZKOSTI A STRACHU PODLE VĚKU DÍTĚTE
                                                                                     Rozhovor s Mgr. Janem Dobešem, školním psychologem   Soubor mnoha jevů a činitelů, které a kteří mohou přispět
                                                                                     ZŠ TGM na Ortenově náměstí                        k tomu, aby se žáci i pedagogové cítili dobře, aby bylo   REAKCE DÍTĚTE      REAKCE RODIČŮ
                                                                                                                                       vytvořeno pozitivní klima školy i třídy.
                                                                                     V jakém stavu jsou třídní kolektivy po dlouhém období   Kvalita založená na pocitu osobní pohody, pocitu   předškoláci         trpělivost a tolerance
                                                                                     distanční výuky?                                  bezpečí a pozitivních emocích, která se dotýká nejen dětí,   strach být sám, noční můry, zadrhávání v řeči  uklidnění a ujištění (verbální i fyzické)
                                                                                     Dá se říct, že velká většina žáků prvního i druhého stupně   žáků, studentů škol a aktérů vzdělávací politiky, ale i celé   omezená kontrola močového měchýře a svěrače  vyjádření pocitů skrze hru a vyprávění příběhů
                                                                                     se do prezenční formy výuky vrátila v docela dobré, zdravé   rodiny, jež je nedílnou součástí systému.  změny v chutích k jídlu  svolení ke krátkodobým změnám v režimu „kde kdo bude spát“
                                                                                     kondici a s docela velkým elánem a motivací. Návrat   Stav, kdy jsou všichni učící se v pohodě a mohou se   častější záchvaty stresu  dodržování obvyklých rodinných rituálů
                                                                                     oslavili a byli rádi, že se můžou vídat se svými učiteli a se   plně věnovat učení. Ve škole to znamená, že učitelé jsou   fňukání nebo „věšení se “ na dospělého  zklidňující aktivity před večerním ukládáním do postele
                                                                                     svými spolužáky a především že mají možnost znovu   v pohodě a mohou svou energii věnovat žákům a procesu   problémy s pozorností  zabránění sledování médií
                                                                                     zažívat sociální, emoční a vztahovou blízkost.    učení a žáci se cítí dobře, zažívají radost z učení a mohou
                                                                                                                                       se učit.                              školáci (6–12 let)                     trpělivost, tolerance, ujišťování
                                                                                     Už jste řešil nějakou situaci ve spojitosti s válkou na                                 podrážděnost, fňukání, agresivita      pravidelná fyzická aktivita
                                                                                     Ukrajině?                                         JAK WELLBEING VE ŠKOLE PODPOŘIT?      věšení se na dospělého, noční můry, změny spánku či   vyjádření emocí skrze hru a konverzaci
                                                                                     Zatím se na nás obracely některé maminky, které žijí dlou-                              chuti k jídlu                          zapojení do vzdělávacích aktivit (pracovní sešity, edukační hry)
                                                                                     hodobě na území České republiky, ale nyní řešily obtížné   – individualizace výuky (plány pedagogické podpory,   fyzické symptomy (bolesti hlavy či břicha)  účast na společných rodinných aktivitách
                                                                                     situace například v souvislosti s příchodem příbuzných   individuální vzdělávací plány)  soutěžení o pozornost rodičů          omezení přílišného sledování médií
                                                                                     z ohrožených válečných oblastí.                   – projektová výuka                    vyhýbání se kamarádům                  stanovení vlídných, ale pevných hranic
                                                                                                                                       – opatření na podporu inkluzivního vzdělávání a snižování   ztráta zájmu
                                                                                     Zdá se, že uprchlická krize bude dlouhá a naší pomoci   nerovností (např. asistenti pedagoga)  zapomínání nových informací
                                                                                     bude potřeba hodně a hodně dlouho. Jak se vypořádat   – participace dětí a jejich aktivní zapojení do vzdělávacího
                                                                                     s myšlenkami, že nepomáhám dostatečně, ať už z po-  procesu                             dospívající (13–17 let)                trpělivost a tolerance
                                                                                     zice dítěte, nebo dospělého?                      – možnost slovního a formativního hodnocení a volitel-  fyzické stesky (bolesti hlavy a břicha, vyrážka aj.)  dodržování zaběhaných denních rituálů (včetně povinností)
        Šikana se v různé míře vyskytuje ve všech ško-   Jak z toho ven              Naše pomoc může mít různou formu, a zejména je-li   ných předmětů                       poruchy spánku nebo příjmu potravy     udržování kontaktu s kamarády skrze telefon, internet
        lách a podle šetření PISA z roku 2015 ji zažil   „Důležité je, aby rodiče měli dobrý vztah se   adresně namířená, ať už k dětem, nebo k dospělým, je   – dobrá spolupráce s rodiči, zapojení rodičů do života   nervozita a neklid nebo naopak úbytek energie  omezení přílišného sledování médií, diskuze ,„co slyšeli a četli?“
        každý čtvrtý patnáctiletý žák. V členských ze-  svými dětmi a děti měly k rodičům důvěru. To   velice užitečná. Ne každý z nás musí poskytovat finanční   školy      apatie                                 iniciování diskuzí: co prožívají, o čem přemýšlejí, co je
        mích Organizace pro ekonomickou spolupráci   znamená, že rodič se včas dozví, že něco není   dary, ne každý z nás může být dobrovolník v uprchlických   – komunitní přesah – propojení vzdělávání s neformálními   vyhýbání se vrstevníkům  zaráží, co jim vadí
        a rozvoj (OCED) je to 18,7 % patnáctiletých.   v pořádku. A pokud má rodič pocit, že se děje   centrech, ne každý může ubytovat uprchlíky doma. Velice   iniciativami, komunitou, obcí a prostředím, kde dítě žije  zájem o témata související s nespravedlností, stigmaty  zapojení do komunitních aktivit
        „To, že šikana je v každé škole, není žádná   něco nedobrého, je třeba kontaktovat třídního   důležité je být s nimi v kontaktu, projevit zájem, doptávat            podrážděnost, reaktivita               dobrovolnictví
        katastrofická informace. Pro nás jako pro   učitele. Rodiče často třídní učitele obcházejí   se, co konkrétně potřebují. Vyžádaná pomoc je mnohdy   CO NAOPAK WELLBEING NEPODPORUJE?  Zdroj: centrumlocika.cz
                                                                                     nejefektivnější a nejlepší. Být s někým, někoho rozveselit,
        pedagogické pracovníky školy je důležité být   a jdou rovnou za ředitelem, ale ředitel vůbec   informovat ho o něčem, co mu může pomoct usnadnit   – velké a nepřehledné množství vyhlášek a odborných do-
        si vědomi toho, že tento fenomén existuje,“   nemá ponětí o dynamice ve třídě,“ podotýká   život v Česku – taková pomoc je v danou chvíli naprosto   kumentů, velká zahlcenost pedagogů, kteří často nemají
        říká Jan Dobeš, školní psycholog ze ZŠ TGM na   Miloslav Čedík. „Určitě všechno, co souvisí se   nejdůležitější a má největší smysl.  čas na péči o wellbeing svých žáků, natož svůj
        Ortenově náměstí. „My s tím aktivně pracu-  školou, by se do školy mělo vrátit a mělo by                                       – nízké povědomí o duševním zdraví
        jeme a od první do deváté třídy realizujeme   být probíráno. Jakmile dítě vykazuje nějaké   Jak se nejlépe se stávající situací vypořádat?  – nepevné financování psychologů a jiných podpůrných
        pro školní kolektivy preventivní programy,   známky nepohody, tak bychom to měli coby   Rád bych zdůraznil, že je velmi důležité odpočívat a trošku   profesí
        které podporují a rozvíjejí zdravou atmosféru   rodiče svěřovat právě třídnímu učiteli a hledat   se šetřit. Prožili jsme velmi obtížné období pandemie   – špatná práce s chybou
                                                                                                                                       – motivace známkami a podpora soutěživého prostředí
                                                                                     covidu, prošli jsme velmi rozmanitou distanční výukou.
        a zdravé vrstevnické vztahy. Následně mů-  cíl, jak to napravit,“ dodává. Třídní učitel se   A z pandemie jsme se kontinuálně dostali do situace   s odůvodněním, že žáky to baví
        žeme aplikovat i intervenční techniky, které   následně v závislosti na povaze situace obrací   blízkého existenciálního ohrožení, protože válečný konflikt   – testování rozdělující děti a školy na dobré a špatné
        se už přímo týkají nějaké konkrétní situace   na školního psychologa, metodika prevence   je jedna z nejnáročnějších životních situací, které můžeme
        v dané třídě. V rámci školního poradenského   nebo speciálního pedagoga.     zažít. Ano, je důležité se ve škole učit a něco si z výuky   Z výstupů z pracovních skupin a dotazníkového
        pracoviště – to znamená speciální pedagog,   A odkud čerpají podporu učitelé? Sed-  odnést. Ale aktuálně říkám, že je důležitější, aby škola   šetření mezi účastníky 11. setkání lídrů iniciativy
        metodik primární prevence, výchovný porad-  mička rozbíhá ojedinělý projekt supervize.   nabídla bezpečné prostředí. A abychom uměli zacházet se   Úspěch pro každého žáka, září 2020
        ce a školní psycholog – v reálném čase a rych-  Supervizor je externí postava, která není   svými silami, uměli se podpořit a pomáhat si.
        le působíme na ty projevy chování, které by   emočně zasažená děním ve škole. Je nestranná   Vrátíme-li se do běžného režimu fungování škol, jsou
        mohly vést až k šikaně.“              a poskytuje pedagogům v ideálním případě   situace, při nichž by rodiče měli zpozornět?
                                              kontinuální podporu. „V běžném školství   Pro žáky je v období základní školy několik tranzitních
        Zlomové školní okamžiky               supervize povinné nejsou, dějí se jenom tam,   bodů. Ten zásadní je vůbec vstup do základní školy. Celá
        Projevy psychické nepohody se v různém   kde ředitelé škol mají jakýsi rozhled. Praha 7 je   první třída je formující a důležitý krok pro každého žáka
        věku projevují různě. Připadá vám, že dítě   v tomto ojedinělá, protože nositelem myšlen-  a stěžejní je, aby měl možnost zažít a do dalších let si
        více „zlobí“? Může za tím stát úzkost a strach.   ky pomoci, podpůrné služby je raniční odbor   odnést zážitek, že škola je bezpečné místo pro jeho rozvoj
                                                                                     a vzdělávání, učení. Dozajista důležitý je přechod mezi
        Ze školy, z nového spolužáka, z odchodu ka-  vzdělávání, který je ochoten na podobné   prvním a druhým stupněm. Žáci mají najednou více vyuču-
        maráda ze třídy na jinou školu. „Každá změna   aktivity delegovat prostředky,“ říká Miloslav   jících, nastává jiný rytmus výuky, je to nová zkušenost i pro
        v kolektivu přináší přeskupení rolí. K jed-  Čedík, jenž supervize sedmičkovým školám   rodiče. Dítě má jiné požadavky, v některých předmětech
        nomu zásadnímu jevu dochází při nástupu   poskytuje. Dobrou zprávou tedy je, že dnes   všechno zvládá samo, v jiných potřebuje pomoct.
        dítěte do školy. Každé dítě si ve skupině, které   existuje řada pomocných pracovníků i ná-
        říkáme třída, musí vybudovat své místo. Každá   strojů s hlavním cílem: aby vaše dítě do školy   Jak k tomuto přechodu mezi prvním a druhým stup-
                                                                                     něm přistupujete?
        skupina vygeneruje svého lídra, ale taky svého   chodilo rádo a škola pro něj byla bezpečným   Během standardní prezenční výuky aktivně připravujeme
        outsidera. Není to pejorativní označení, ale   prostředím.                   již páté ročníky. A už několik let máme velmi dobrou zku-
        přirozený model,“ popisuje Miloslav Čedík   Strach a obavy dětí ovšem nemusí pramenit   šenost s adaptačním programem na začátku šesté třídy.                                                                 →
        a doplňuje: „Je ovšem důležité, aby výchova,   jen ze školního prostředí. Být rodič je velmi   Žáci mají možnost se znovu seznámit, protože mnohdy se
        doprovázení dětí bylo v souladu, aby ne-  těžká role, o to víc bychom k sobě měli být   skupina promění kvůli odchodu několika žáků na víceletá
        docházelo k ubližování, aby v jednotlivých   upřímní. Věnujeme se svým dětem dostatečně,   gymnázia.                                                                                                        KRIZOVÉ KONTAKTY
        rolích byla prostupnost, přátelství, spolupráce   nebo je posíláme k tabletům a televizorům,
        a vzájemná tolerance.“                kde se mohou setkat s informacemi, které pro   Když dítě ráno bolí bříško a nechce jít do školy, co   Použité zdroje:                                                 Pro dospělé Linka první psychické pomoci 116 123
                                                                                     mám dělat?
          Jakmile se kolektiv změní, někdo odejde,   jejich věk nejsou vhodné nebo potřebují ales-  Přirozená první instance je rozhodně třídní učitel. To je   Mezinárodní šetření TIMSS 2019. Národní zpráva.     Pro dospělé, kteří mají strach o dítě Linka pro rodinu
                                                                                                                                       Česká školní inspekce, Praha 2020.
        někdo přijde, znovu se bojuje o pozice. Vý-  poň dovysvětlit? Není rodič vážně nemocný?   osoba, která je ve škole nejbližší jak svým žákům, tak ro-  PISA 2015 Results (Volume III): Students’ Well-Being.   a školu 116 000
        razným okamžikem bývá přechod z prvního   Nerozvádíte se? Náročné situace se mohou   dičům. U nás ve škole celý mechanismus pomoci funguje   PISA, OECD Publishing, Paříž 2017.
        na druhý stupeň, odchod přirozených lídrů   odrážet ve špatném spánku, agresivitě vůči   tak, že rodič kontaktuje třídního učitele. Třídní hovoří podle   Lenka Kollerová, Anna Pospíšilová, Pavlína Janošová.   Pro děti, mládež a studující Linka bezpečí 116 111
        na osmiletá gymnázia, případně i sloučení   spolužákům, ztrátě chuti k jídlu, bolestech hla-  druhu situace se speciálním pedagogem a školním psy-  Šikanování na školách. Středisko společných činností
        tříd. V těchto situacích je vhodná preventivní   vy, nechuti chodit na kroužky. Buďte trpěliví,   chologem. Jedná-li se o nějaké psychosomatické projevy,   AV ČR, Praha 2020.                              Další informace: opatruj.se, centrumlocika.cz
        intervence školního psychologa na začátku   dítěti naslouchejte a v případě pochybností   například bolest bříška, tak většinou nabízím konzultace   Ole Jann, Daniel Münich, Lucie Zapletalová. Výluka     Poradna pro rodinu na Sedmičce každý čtvrtek 14–16
                                                                                     ve složení já–dítě, já – dítě a rodič a já–rodič. Snažíme se
                                                                                                                                       prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad
        šesté třídy, aby v novém kolektivu bylo opět   se nebojte vyhledat odbornou pomoc. Raději   najít smysluplné možnosti, jak celou situaci pro žáka zlep-  neviditelných ekonomických ztrát. Národohospodářský   hodin osobně v budově radnice, 2. patro, 2.09, nebo od
        nastaveno dobré soužití.              dříve než později. ○                   šit, aby se ve škole cítil dobře. Vše je ale teprve v jednání.  ústav AV ČR, Praha 2021.                                       pondělí do pátku, 9–17 hodin, na tel. 770 199 296
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17