Page 10 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 05/2022
P. 10

10                           Téma                                                                Hobulet květen 2022           Hobulet květen 2022                                                          Téma                             11



















                                                                                                                                                           Psychické zdraví dětí





                                                                                                                                          Jaké je emocionální rozpoložení dětí, jejich fyzické i psychické zdraví? Wellbeing,
                                                                                                                                               termín, kterým se označuje životní pohoda, je zásadní pro efektivní učení
                                                                                                                                       a zdravý vývoj dětí. Ovšem ne všechny děti jsou veselé, ne každé dětství je promenáda
                                                                                                                                       od cukrárny k hřišti, ne v každé třídě panuje kamarádská atmosféra. Jak může dětem
                                                                                                                                          v náročných situacích pomoct škola a rodina? Jak včas rozpoznat varovné signály
                                                                                                                                                a na koho se obrátit? A kde mohou čerpat radu a podporu pedagogové?



                                                                                                                                       Na konci června 2021 dostaly dva tisíce dětí ze   v distančním režimu dál, pouze pomalejším   ostatních žáků. Důvodem můžou být také
                                                                                                                                       základních a středních škol následující otázky:   tempem, znevýhodnění žáci naopak začnou   narušené vztahy socializace,“ přibližuje
                                                                                                                                       Mám potíže se spánkem? Bál bych se být doma   ztrácet i to, co se již naučili. V budoucnosti   Miloslav Čedík. Souvislost můžeme hledat
                                                                                                                                       sám? Připadám si bezcenný? Stanou se mi v ži-  se tak prohloubí již tak vysoké vzdělanostní   s mírou wellbeingu (viz sloupec na straně 13)
                                                                                                                                       votě dobré věci? Dělá mi starosti, co si o mně   rozdíly,“ popisuje Lucie Zapletalová, spoluau-  i s nekorektními vztahy ve třídě, které mohou
                                                                                                                                       myslí ostatní? Přemýšlím o smrti? Ojedinělé   torka studie Výluka prezenční výuky během   vést k šikaně, tedy agresivnímu chování, proti
                                                                                                                                       šetření sledování duševního zdraví českých   pandemie covid-19. Odborníci hovoří o tom,   kterému je obtížné se ubránit a obvykle se
                                                                                                                                       dětí zadal nadační fond Eduzměna. A výsled-  že distanční výuka v optimistickém případě   opakuje. Nejčastěji se setkáváme se záměrem
                                                                                                                                       ky? S nějakou formou depresivity nebo úzkosti   nahradila v průměru 50 % výuky prezenční.   vyvolat v druhém nepříjemné pocity (strach,
                                                                                                                                       se potýká každé čtrnácté dítě. Jak se mají naše   Ztráty na vzdělání se začnou projevovat ve   smutek, nejistotu, ponížení), poškodit jeho
                                                                                                                                       děti v posledních dvou letech?        formě snížené produktivity, výdělků a příjmů   vztahy s vrstevníky (odrazením potenciálních
                                                                                                                                                                             veřejných rozpočtů až v horizontu budoucích   kamarádů) či fyzicky poškodit jeho samotného
                                                                                                                                       Dva roky prázdnin                     dekád. A to je jen jedno – ekonomické – hledis-  a jeho majetek (školní pomůcky, mobil).
                                                                                                                                       Březen 2020. Vláda rozhoduje o přísných   ko. Jaké jsou ztráty socializační a psychické?  Hlavním kritériem šikanování je nerovnová-
                                                                                                                                       omezeních ve spojitosti s neznámým virem   Únor 2022. Rusko útočí na Ukrajinu. Jen   ha sil mezi agresorem a tím, kdo je terčem
                                                                                                                                       s číslem 19. Uzavírají se školy, je zaveden zákaz   pár set kilometrů od našich hranic zuří válka,   agrese. „Prakticky to znamená, že šikanující
                                                                                                                                       vycházení. Děti jsou vyčleněné z kolektivu,   kterou prostřednictvím sociálních sítí můžeme   má převahu a pro šikanovaného je obtížné či
                                                                                                                                       jejich sociální vazby jsou výrazně omezeny,   sledovat prakticky v přímém přenosu. Zatímco   nemožné účinně se bránit. Převahu neposuzu-
                                                                                                                                       zesilují pocity osamělosti. Nemají možnost   rodiče hledají nejbližší protiatomové kryty   jeme z pohledu třetí osoby, ale z perspektivy
                                                                                                                                       smysluplně trávit volný čas. Nový virus přináší   v okolí – a zjišťují, že je jich zoufale málo –   žáka, který je šikanován. Nerovnováha sil
                                                                                                                                       strach o sebe i blízké. Situace je nepředvídatel-  na děti se valí spousta informací, do třídy   může také spočívat v tom, že šikanující je vět-
                                                                                                                                       ná, distanční výuka vede k hodinám stráve-  přicházejí noví spolužáci. Pocity bezmoci,   ší, silnější nebo fyzicky šikovnější. Šikanující
                                                                                                                                       ným před obrazovkami počítačů a následné-  strach, vztek, to rozhodně nejsou ojedinělé   může být také chytřejší či úspěšnější ve škole.
                                                                                                                                       mu nekonečnému vypracovávání domácích   emoce. Poslední dva roky nejsou pro nikoho   Nejde jen o samotnou větší fyzickou zdatnost
                                                                                                                                       úkolů. Nedostatek pozitivních podnětů,   lehké, a pro děti a mladistvé obzvlášť. Jak jim   a dovednosti, ale i o to, že jsou tyto vlastnosti
                                                                                                                                       rutina a šedivé dny, to vše se podepisuje na   pomoci?                       mezi vrstevníky oceňovány. Šikanující také
                                                                                                                                       zvyšujícím se výskytu duševních obtíží u dětí                                někdy mívá lepší vztahy s učiteli, lepší rodinné
                                                                                                                                       i předčasném dospívání.               Do školy s radostí                     zázemí, přístup k penězům, informacím nebo
                                                                                                                                         Duben 2021. Návrat do škol. V ostrém jar-  „Na počátku se děti většinově do školy těší   dalším zdrojům,“ uvádějí Lenka Kollerová,
                                                                                                                                       ním slunci se ukazují nedostatky online výuky.   a rodiče jsou v pozitivních očekáváních. Pro   Anna Pospíšilová a Pavlína Janošová z Psycho-
                                                                                                                                       V některých školách se píše jedna písemka za   pedagogy je to obrovská výzva – aby pro   logického ústavu Akademie věd ČR.
                                                                                                                                       druhou. Jinde se učitelé snaží o volnější tem-  děti byla škola zajímavá, aby setkávání se se    Terčem šikany se stávají jedinci odmítaní
                                                                                                                                       po, ale tlak mnohých rodičů na výkon, známky   spolužáky, z nichž se mohou stát i kamarádi,   spolužáky, děti úzkostné, žáci se speciálními
                                                                                                                                       a úspěch u přijímacích zkoušek je neúprosný.   bylo příjemné,“ říká Miloslav Čedík, speciální   vzdělávacími potřebami či děti ze znevýhod-
                                                                                                                                       Pandemie ještě zesílila nerovnosti ve vzdělává-  pedagog, psychoterapeut a supervizor. Ná-  ňovaných skupin, jako jsou etnické a sexuální
                                                                                                                                       ní. „Zatímco zvýhodnění žáci s dobrým sociál-   rodní zpráva k mezinárodnímu šetření TIMSS   minority. Opakovanost není nezbytným krité-
                                                                                                                                       ně-ekonomicko-technickým zázemím se učí   2019 uvádí: „Vztah českých žáků ke škole nelze   riem šikanování. Jednorázová extrémní fyzická
                                                                                                                                                                             považovat za dobrý, míra jejich sounáležitosti   agrese nebo zveřejnění ponižujícího profilu na
                                                                                                                                                                             se školou byla jedna z nejnižších. Žáci v České   sociální síti jsou také považovány za šikanu.
                                                                                                                                                                             republice chodí do školy nejméně rádi v porov-  Stejně tak je šikana, pokud je žák jeden týden
                                                                                                                                                                             nání s jejich vrstevníky z ostatních zemí EU.“  bit a další týden ho agresor slovně ponižuje.
                                                                                                                                                                                Kde se stane chyba? „Některé děti nedo-  Nejhorší následky tohoto chování nesou přímo
                                                                                                                                       Text – Hana Janišová                  kážo čelit náročnosti výuky, obsáhnout učivo   oběti šikany, ale opomenout nelze ani nedob-
                                                                                                                                       Ilustrace – Fefík                     a stávají se diskvalifikovanými v konkurenci   rovolné přihlížející.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15