Page 10 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 05/2022
P. 10
10 Téma Hobulet květen 2022 Hobulet květen 2022 Téma 11
Psychické zdraví dětí
Jaké je emocionální rozpoložení dětí, jejich fyzické i psychické zdraví? Wellbeing,
termín, kterým se označuje životní pohoda, je zásadní pro efektivní učení
a zdravý vývoj dětí. Ovšem ne všechny děti jsou veselé, ne každé dětství je promenáda
od cukrárny k hřišti, ne v každé třídě panuje kamarádská atmosféra. Jak může dětem
v náročných situacích pomoct škola a rodina? Jak včas rozpoznat varovné signály
a na koho se obrátit? A kde mohou čerpat radu a podporu pedagogové?
Na konci června 2021 dostaly dva tisíce dětí ze v distančním režimu dál, pouze pomalejším ostatních žáků. Důvodem můžou být také
základních a středních škol následující otázky: tempem, znevýhodnění žáci naopak začnou narušené vztahy socializace,“ přibližuje
Mám potíže se spánkem? Bál bych se být doma ztrácet i to, co se již naučili. V budoucnosti Miloslav Čedík. Souvislost můžeme hledat
sám? Připadám si bezcenný? Stanou se mi v ži- se tak prohloubí již tak vysoké vzdělanostní s mírou wellbeingu (viz sloupec na straně 13)
votě dobré věci? Dělá mi starosti, co si o mně rozdíly,“ popisuje Lucie Zapletalová, spoluau- i s nekorektními vztahy ve třídě, které mohou
myslí ostatní? Přemýšlím o smrti? Ojedinělé torka studie Výluka prezenční výuky během vést k šikaně, tedy agresivnímu chování, proti
šetření sledování duševního zdraví českých pandemie covid-19. Odborníci hovoří o tom, kterému je obtížné se ubránit a obvykle se
dětí zadal nadační fond Eduzměna. A výsled- že distanční výuka v optimistickém případě opakuje. Nejčastěji se setkáváme se záměrem
ky? S nějakou formou depresivity nebo úzkosti nahradila v průměru 50 % výuky prezenční. vyvolat v druhém nepříjemné pocity (strach,
se potýká každé čtrnácté dítě. Jak se mají naše Ztráty na vzdělání se začnou projevovat ve smutek, nejistotu, ponížení), poškodit jeho
děti v posledních dvou letech? formě snížené produktivity, výdělků a příjmů vztahy s vrstevníky (odrazením potenciálních
veřejných rozpočtů až v horizontu budoucích kamarádů) či fyzicky poškodit jeho samotného
Dva roky prázdnin dekád. A to je jen jedno – ekonomické – hledis- a jeho majetek (školní pomůcky, mobil).
Březen 2020. Vláda rozhoduje o přísných ko. Jaké jsou ztráty socializační a psychické? Hlavním kritériem šikanování je nerovnová-
omezeních ve spojitosti s neznámým virem Únor 2022. Rusko útočí na Ukrajinu. Jen ha sil mezi agresorem a tím, kdo je terčem
s číslem 19. Uzavírají se školy, je zaveden zákaz pár set kilometrů od našich hranic zuří válka, agrese. „Prakticky to znamená, že šikanující
vycházení. Děti jsou vyčleněné z kolektivu, kterou prostřednictvím sociálních sítí můžeme má převahu a pro šikanovaného je obtížné či
jejich sociální vazby jsou výrazně omezeny, sledovat prakticky v přímém přenosu. Zatímco nemožné účinně se bránit. Převahu neposuzu-
zesilují pocity osamělosti. Nemají možnost rodiče hledají nejbližší protiatomové kryty jeme z pohledu třetí osoby, ale z perspektivy
smysluplně trávit volný čas. Nový virus přináší v okolí – a zjišťují, že je jich zoufale málo – žáka, který je šikanován. Nerovnováha sil
strach o sebe i blízké. Situace je nepředvídatel- na děti se valí spousta informací, do třídy může také spočívat v tom, že šikanující je vět-
ná, distanční výuka vede k hodinám stráve- přicházejí noví spolužáci. Pocity bezmoci, ší, silnější nebo fyzicky šikovnější. Šikanující
ným před obrazovkami počítačů a následné- strach, vztek, to rozhodně nejsou ojedinělé může být také chytřejší či úspěšnější ve škole.
mu nekonečnému vypracovávání domácích emoce. Poslední dva roky nejsou pro nikoho Nejde jen o samotnou větší fyzickou zdatnost
úkolů. Nedostatek pozitivních podnětů, lehké, a pro děti a mladistvé obzvlášť. Jak jim a dovednosti, ale i o to, že jsou tyto vlastnosti
rutina a šedivé dny, to vše se podepisuje na pomoci? mezi vrstevníky oceňovány. Šikanující také
zvyšujícím se výskytu duševních obtíží u dětí někdy mívá lepší vztahy s učiteli, lepší rodinné
i předčasném dospívání. Do školy s radostí zázemí, přístup k penězům, informacím nebo
Duben 2021. Návrat do škol. V ostrém jar- „Na počátku se děti většinově do školy těší dalším zdrojům,“ uvádějí Lenka Kollerová,
ním slunci se ukazují nedostatky online výuky. a rodiče jsou v pozitivních očekáváních. Pro Anna Pospíšilová a Pavlína Janošová z Psycho-
V některých školách se píše jedna písemka za pedagogy je to obrovská výzva – aby pro logického ústavu Akademie věd ČR.
druhou. Jinde se učitelé snaží o volnější tem- děti byla škola zajímavá, aby setkávání se se Terčem šikany se stávají jedinci odmítaní
po, ale tlak mnohých rodičů na výkon, známky spolužáky, z nichž se mohou stát i kamarádi, spolužáky, děti úzkostné, žáci se speciálními
a úspěch u přijímacích zkoušek je neúprosný. bylo příjemné,“ říká Miloslav Čedík, speciální vzdělávacími potřebami či děti ze znevýhod-
Pandemie ještě zesílila nerovnosti ve vzdělává- pedagog, psychoterapeut a supervizor. Ná- ňovaných skupin, jako jsou etnické a sexuální
ní. „Zatímco zvýhodnění žáci s dobrým sociál- rodní zpráva k mezinárodnímu šetření TIMSS minority. Opakovanost není nezbytným krité-
ně-ekonomicko-technickým zázemím se učí 2019 uvádí: „Vztah českých žáků ke škole nelze riem šikanování. Jednorázová extrémní fyzická
považovat za dobrý, míra jejich sounáležitosti agrese nebo zveřejnění ponižujícího profilu na
se školou byla jedna z nejnižších. Žáci v České sociální síti jsou také považovány za šikanu.
republice chodí do školy nejméně rádi v porov- Stejně tak je šikana, pokud je žák jeden týden
nání s jejich vrstevníky z ostatních zemí EU.“ bit a další týden ho agresor slovně ponižuje.
Kde se stane chyba? „Některé děti nedo- Nejhorší následky tohoto chování nesou přímo
Text – Hana Janišová kážo čelit náročnosti výuky, obsáhnout učivo oběti šikany, ale opomenout nelze ani nedob-
Ilustrace – Fefík a stávají se diskvalifikovanými v konkurenci rovolné přihlížející.