Page 15 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 06/2022
P. 15

15
        Hobulet červen 2022                                                          Rozhovor                         15


        „Největším problémem pro přijetí hudby není to, zda zvuky jsou na poslech
        příjemné, nebo nepříjemné, ale to, zda víte, čeho si na té hudbě máte všímat
        nebo co od ní čekat.“ Skladatel a dirigent Marko Ivanović mluví o hudbě
        s takovým zaujetím, že náhle pocítíte silné nutkání si zakoupit abonmá
        do filharmonie. Za jeho hudbou a dirigentským umem však nemusíte
        jen do koncertních síní. Tento měsíc jej můžete potkat v cirkusovém
        stanu na Výstavišti, jenž se promění v magickou džungli.



        Text – Natalie Kolláriková, foto – Radek Brousil









                                              Vážnou hudbou


                                              k vnitřní proměně















        V červnu uvedete v Azylu78 s Divadlem   způsobem ohrozit, ale vlastně se jí příliš nevě-  psát hudbu, která bude fungovat sama o sobě,
        bratří Formanů, tanečníky z Dekkadancers   nují. Mauglí se shodou okolností stane součástí   ne hudbu podkresovou. Hudba sama o sobě
        a Českou filharmonií hudebně-taneční   džungle, ale člověka v sobě zapřít nemůže. Na   je abstraktní a není podbízivá. Snažili jsme se
        adaptaci Kiplingovy Knihy džunglí. Podílí-  téhle myšlence jsme se snažili představení po-  najít průnik, abychom nesklouzli k abstraktním
        te se na ní v pozici dirigenta, autora hudby   stavit. Uvidíme, jak se nám to podařilo dostat   obrazům, ve kterých se divák ztratí.
        i spoluautora scénáře. Jak projekt vznikal?  do divadelního tvaru, když se v představení
        Projekt se začal klubat ještě před pandemií,   nemluví.                      Byl jste něčím dále limitován?
        ale intenzivně jsme na něm začali pracovat na                                Všichni jsme byli. Já třeba počtem muzikantů.
        podzim. Štěpán Kubišta, ředitel Jatek78, chtěl   Co nás tedy ve stanu čeká?  Nakonec jich mám 15. Je to skvělé, ale samo-
        pro letní scénu na Výstavišti vytvořit předsta-  Původně to mělo být zcela bez mluvení. Na-  zřejmě je to nějakým způsobem omezující.
        vení, kde by propojil jim blízký taneční soubor   konec jsme si ale řekli, že několik záchytných   Symfonický orchestr z tohoto počtu neudělá-
        Dekkadancers a filharmonii. Udělat takového   bodů potřebujeme. Navíc nám to dá příležitost   te, a pokud chcete udělat velký zvuk, musíte
        Louskáčka na tropických ostrovech. (smích)   nechat zaznít i Kiplingovy krásné verše. Básní-  vymýšlet jiné prostředky. Orchestr je sestavený
        Nakonec ale padla volba na Knihu džunglí. Na   ka Radka Malého jsme poprosili, aby nám ně-  z členů České filharmonie. Jsou to vesměs lidé,
        začátku bylo poměrně těžké dobrat se k ně-  které básně nově přeložil, přebásnil je a doplnil   které znám a vím, že jsou žánrově otevření.
        jakému scénáři. Ukázalo se, že spousta z nás   tím, co jsme v tu chvíli potřebovali pro děj.   Mám radost, že to jsou právě tito konkrétní
        knížku nečetla nebo ji četla už velice dávno   Občas se tam třeba ozývá Hlas lesa, neurčitý   hráči, protože to bude náročné. Vážnohudební
        a spíš si pamatovala nějaký film, ve kterém   voice band, který se k něčemu vyjadřuje. Není   profesionálové a divadelníci alternativnějšího
        byl původní příběh zákonitě osekaný. Kniha   to ale příliš často. Snažili jsme se najít momen-  zaměření mají velmi odlišný režim. Klasičtí
        džunglí je sama o sobě povídková knížka. Je   ty, které si to zaslouží, nebo aby se v případě   muzikanti jsou zvyklí, že když zkouška začíná
        poetičtější a mnohem hlubší, než se zdá. Ano,   zmatení divák zorientoval, zda pohyb Mauglího   v 15 hodin, tak se půl hodiny předtím sejdou,
        příběh Mauglího je nejvýraznější dramatická   je o tom, že někoho hladí, nebo žehlí. (smích)   přesně v 15 hodin se naladí a zkouší se a po
        linka, ale opravdu jsou to více povídky kon-  Samozřejmě to zlehčuji. Choreograf Štěpán   hodině a půl je pauza. Je tam jasně daný řád
        verzačního charakteru. Náš první nápad byl   Pechar je vynikající a velmi se mi líbí jeho   a čas, během kterého se všichni soustředí.
        udělat z Mauglího jen vedlejší postavu. Pak se   způsob práce s tanečníky. Tanečníci byli na zá-  Naše zkoušení bude vyžadovat určitou tole-
        ale ukázalo, že ty nemauglíovské povídky se   kladě konkurzu vybráni z celého světa. Kromě   ranci z jejich strany a ze strany divadelníků
        velmi špatně převádějí do tanečního pohybu.   skalních tanečníků z Dekkadancers tam budou   zase nějakou míru efektivity. S Divadlem bratří
        Nakonec jsme se tedy k jeho příběhu pokorně   i Francouzi, Italové a jeden chlapec z Afriky.   Formanů jsem již na několika představeních
        vrátili. Víc než o něj ale jde o prostředí samot-  Je zajímavé, jak se v představení potkávají   spolupracoval a vím, že oni jsou zvyklí zkoušet
        né džungle a vztahu člověka a přírody. Kipling   inscenační světy. Matěj Forman je primárně vý-  klidně i v rozvolněnějším tempu od rána do
        byl průkopník zájmu o přírodu a v knize je to   tvarník a snaží se to vidět divadelníma očima,   večera. Všichni ale vědí, do čeho jdou. Bude to
        hodně znát. Kniha džunglí vlastně inspirovala   Štěpán zase rozumí tanci a jazyk tance je pro   velké dobrodružství.
        vznik skautingu. Příběh staví na lince příro-  něj zcela přirozený. Občas tedy došlo k tomu,
        da versus lidi. Je tam svět lidí, kteří jsou vůči   že bylo nutné slevit ze svých požadavků, třeba   Jaká je hudební řeč vaší Knihy džunglí?
        přírodě lhostejní až ignorantští. Z přírody si   právě v pohybu pro divadelní vyznění. Podob-  Dlouho jsem ji hledal a přemýšlel, jak ji
        pořád něco berou, ona je sice může nějakým   ně jsem na tom byl i já s hudbou. Snažím se   uchopit. Mně se na přírodě líbí chaotičnost.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20