Page 15 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 06/2022
P. 15
15
Hobulet červen 2022 Rozhovor 15
„Největším problémem pro přijetí hudby není to, zda zvuky jsou na poslech
příjemné, nebo nepříjemné, ale to, zda víte, čeho si na té hudbě máte všímat
nebo co od ní čekat.“ Skladatel a dirigent Marko Ivanović mluví o hudbě
s takovým zaujetím, že náhle pocítíte silné nutkání si zakoupit abonmá
do filharmonie. Za jeho hudbou a dirigentským umem však nemusíte
jen do koncertních síní. Tento měsíc jej můžete potkat v cirkusovém
stanu na Výstavišti, jenž se promění v magickou džungli.
Text – Natalie Kolláriková, foto – Radek Brousil
Vážnou hudbou
k vnitřní proměně
V červnu uvedete v Azylu78 s Divadlem způsobem ohrozit, ale vlastně se jí příliš nevě- psát hudbu, která bude fungovat sama o sobě,
bratří Formanů, tanečníky z Dekkadancers nují. Mauglí se shodou okolností stane součástí ne hudbu podkresovou. Hudba sama o sobě
a Českou filharmonií hudebně-taneční džungle, ale člověka v sobě zapřít nemůže. Na je abstraktní a není podbízivá. Snažili jsme se
adaptaci Kiplingovy Knihy džunglí. Podílí- téhle myšlence jsme se snažili představení po- najít průnik, abychom nesklouzli k abstraktním
te se na ní v pozici dirigenta, autora hudby stavit. Uvidíme, jak se nám to podařilo dostat obrazům, ve kterých se divák ztratí.
i spoluautora scénáře. Jak projekt vznikal? do divadelního tvaru, když se v představení
Projekt se začal klubat ještě před pandemií, nemluví. Byl jste něčím dále limitován?
ale intenzivně jsme na něm začali pracovat na Všichni jsme byli. Já třeba počtem muzikantů.
podzim. Štěpán Kubišta, ředitel Jatek78, chtěl Co nás tedy ve stanu čeká? Nakonec jich mám 15. Je to skvělé, ale samo-
pro letní scénu na Výstavišti vytvořit předsta- Původně to mělo být zcela bez mluvení. Na- zřejmě je to nějakým způsobem omezující.
vení, kde by propojil jim blízký taneční soubor konec jsme si ale řekli, že několik záchytných Symfonický orchestr z tohoto počtu neudělá-
Dekkadancers a filharmonii. Udělat takového bodů potřebujeme. Navíc nám to dá příležitost te, a pokud chcete udělat velký zvuk, musíte
Louskáčka na tropických ostrovech. (smích) nechat zaznít i Kiplingovy krásné verše. Básní- vymýšlet jiné prostředky. Orchestr je sestavený
Nakonec ale padla volba na Knihu džunglí. Na ka Radka Malého jsme poprosili, aby nám ně- z členů České filharmonie. Jsou to vesměs lidé,
začátku bylo poměrně těžké dobrat se k ně- které básně nově přeložil, přebásnil je a doplnil které znám a vím, že jsou žánrově otevření.
jakému scénáři. Ukázalo se, že spousta z nás tím, co jsme v tu chvíli potřebovali pro děj. Mám radost, že to jsou právě tito konkrétní
knížku nečetla nebo ji četla už velice dávno Občas se tam třeba ozývá Hlas lesa, neurčitý hráči, protože to bude náročné. Vážnohudební
a spíš si pamatovala nějaký film, ve kterém voice band, který se k něčemu vyjadřuje. Není profesionálové a divadelníci alternativnějšího
byl původní příběh zákonitě osekaný. Kniha to ale příliš často. Snažili jsme se najít momen- zaměření mají velmi odlišný režim. Klasičtí
džunglí je sama o sobě povídková knížka. Je ty, které si to zaslouží, nebo aby se v případě muzikanti jsou zvyklí, že když zkouška začíná
poetičtější a mnohem hlubší, než se zdá. Ano, zmatení divák zorientoval, zda pohyb Mauglího v 15 hodin, tak se půl hodiny předtím sejdou,
příběh Mauglího je nejvýraznější dramatická je o tom, že někoho hladí, nebo žehlí. (smích) přesně v 15 hodin se naladí a zkouší se a po
linka, ale opravdu jsou to více povídky kon- Samozřejmě to zlehčuji. Choreograf Štěpán hodině a půl je pauza. Je tam jasně daný řád
verzačního charakteru. Náš první nápad byl Pechar je vynikající a velmi se mi líbí jeho a čas, během kterého se všichni soustředí.
udělat z Mauglího jen vedlejší postavu. Pak se způsob práce s tanečníky. Tanečníci byli na zá- Naše zkoušení bude vyžadovat určitou tole-
ale ukázalo, že ty nemauglíovské povídky se kladě konkurzu vybráni z celého světa. Kromě ranci z jejich strany a ze strany divadelníků
velmi špatně převádějí do tanečního pohybu. skalních tanečníků z Dekkadancers tam budou zase nějakou míru efektivity. S Divadlem bratří
Nakonec jsme se tedy k jeho příběhu pokorně i Francouzi, Italové a jeden chlapec z Afriky. Formanů jsem již na několika představeních
vrátili. Víc než o něj ale jde o prostředí samot- Je zajímavé, jak se v představení potkávají spolupracoval a vím, že oni jsou zvyklí zkoušet
né džungle a vztahu člověka a přírody. Kipling inscenační světy. Matěj Forman je primárně vý- klidně i v rozvolněnějším tempu od rána do
byl průkopník zájmu o přírodu a v knize je to tvarník a snaží se to vidět divadelníma očima, večera. Všichni ale vědí, do čeho jdou. Bude to
hodně znát. Kniha džunglí vlastně inspirovala Štěpán zase rozumí tanci a jazyk tance je pro velké dobrodružství.
vznik skautingu. Příběh staví na lince příro- něj zcela přirozený. Občas tedy došlo k tomu,
da versus lidi. Je tam svět lidí, kteří jsou vůči že bylo nutné slevit ze svých požadavků, třeba Jaká je hudební řeč vaší Knihy džunglí?
přírodě lhostejní až ignorantští. Z přírody si právě v pohybu pro divadelní vyznění. Podob- Dlouho jsem ji hledal a přemýšlel, jak ji
pořád něco berou, ona je sice může nějakým ně jsem na tom byl i já s hudbou. Snažím se uchopit. Mně se na přírodě líbí chaotičnost.