Page 17 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 06/2022
P. 17
17
16 Rozhovor Hobulet červen 2022 Hobulet červen 2022 Rozhovor 17
Když si vezmete tady ten list v květináči, tak věci jsou na zakázku. Jeden písňový cyklus do kostýmů. Během minulého století se opera První půlka minulého století je vlastně už to začalo až později. Dnes naprostá většina Dlouhodobě spolupracujete s Českou
je symetrický jen zdánlivě. Do hudby jsem se jsem napsal jen tak, ale jinak jsem většinu psal začala daleko více blížit činohře, a začal tak hudba jakoby současná. Každé umění je vždy toho, co se hraje, je hudba stará sto a více let. studentskou filharmonií, která je
snažil dostat určitou neuspořádanost. Trochu konkrétně pro někoho. růst i význam režiséra. Dnes už je tak trochu poplatné době, ve které vzniklo. Samozřejmě Je to zvláštní. Přitom ke čtení si nevezmete tvořena studenty hudebních škol. Liší
vycházím ze své záliby v etnické hudbě mi- jedno, kdo diriguje, ale hlavní je, aby se nahoře ty nejgeniálnější kusy mají silnou a výraznou Aloise Jiráska, ale raději si koupíte třeba Petru se vedení studentů a profesionálů?
moevropských národů, jako jsou ty z Afriky, Jak pracujete s literární předlohou? něco dělo. I kritiky nejvíc zajímá, jak to daný nadčasovou hodnotu, ale i ony jsou poplatné Hůlovou. (smích) Ve vážné hudbě však funguje Studentská filharmonie vznikla před dvanác-
Blízkého východu nebo Asie. Všechny tyhle Předloha člověku pomáhá v tom, že nestaví režisér uchopil. Ale opera je z velké části už době vzniku. Po první světové válce se to staromilectví a otázkou je, jak je to dlouhodo- ti lety, když jsme se s muzikologem Petrem
národní hudby, přestože jsou rozprostřené úplně na písku. Máte nějaký základ, o který se zrežírovaná skladatelem. Na to musí režiséři láme. Díla, která vznikla po ní, už dovedou bě udržitelné. Kadlecem rozhodli dělat edukační koncerty.
všude možně, mají často nějaký společný můžete opřít. Nebaví mě ale ji otrocky naplňo- přistoupit. Bývá to především problém čino- promlouvat k současnosti, aniž si člověk musí Dnes už je to orchestr s dost profesionálními
jmenovatel. Třeba pravidelnost rytmu nebo vat. Stejně jako mě nebaví psát hudbu, která herních režisérů, kteří operu dělají poprvé. nějaké věci odmyslet. Mozartovu symfonii Jak tedy vstoupit do světa nové hudby? parametry. Jsou tam konzervatoristi, absol-
primární melodičnost. Naše hudba, která se je jen čistě podkresová. Baví mě v textu hledat Mají svoji představu, ale neuvědomují si, že nejlíp oceníte, znáte-li symfonie z té doby. Pak Dnes je to velmi široký pojem. Až do první venti hudebních škol nebo třeba už i členové
týká lesa, je často narušována určitou chao- něco, co tam třeba latentně je, ale samotné ve chvíli, kdy půjdou mimo záměr skladatele, si řeknete: Ano, Mozart to uměl napsat nejlíp. světové války fungovala nějaká představa, jak České filharmonie. Už to jsou technicky zdatní
tičností. Nějaký nástroj hraje schválně trochu slovo v tu chvíli nemá až takovou sílu. Pře- bude výsledek rozpačitý. Často bývá nepocho- Ten, kdo žádnou jinou symfonii neslyšel, by měla hudba vypadat. Po válce se to začalo muzikanti, kteří zahrají téměř vše. Akorát
falešně, další zase začne hrát trochu dřív devším hledám důvod, proč by se nějaká věc pení třeba toho, proč na tomto místě je vysoký úplně nedocení, v čem je Mozart jedinečný. postupně atomizovat. Když se dnes řekne jim chybí ta orchestrální zkušenost. U nich je
nebo naopak skončí později. Je to sršaté. Pak měla stát operou nebo baletem. Nejde dělat tón nebo proč se hudba tady zpomalí. Diri- Mám pocit, že hudba 20. století mluví nejen soudobá hudba, tak si každý představí něco úžasné, že pořád mají nadšení a není to pro
tam jsou momenty, kdy přírodu popisujeme něco jen proto, že se mi třeba určitá kniha líbí. gent tyto věci ví. Ideální spolupráce režiséra k dnešku, ale i o dnešku. jiného. Pro někoho je to techno, pro někoho ně rutinní profesionální přístup. Když s nimi
a díváme se na ni zvenčí nebo se dostáváme Co mě ale dlouhodobě láká a myslím si, že by a dirigenta je taková, že se velmi brzy sejdou elektronický minimalismus. Pak třeba máte člověk chce začít pilovat nějaké místo velmi
do hlavy Mauglího, který ji pozoruje, a v ten to stálo za operní ztvárnění, jsou Myši Natálie a začnou si říkat své postřehy. Skvěle se mi Co dělá dirigenta dobrým dirigentem? díla, u kterých nevíte, zda to je, nebo není detailně, nebrání se, a naopak jsou vděční.
moment je hudba líbivá, klidná, spořádaná. Mooshabrové od Ladislava Fukse. Ta kniha má spolupracuje třeba s Jiřím Heřmanem nebo Je to velmi různé. Já sám nevím, jestli jsem vážná hudba. Příklad je třeba náš under-
U světa lidí jsem se zase snažil najít další kon- zvláštní děj a samotný jazyk je velmi múzický. s Davidem Radokem. Máme společnou vizi, dobrý dirigent. Dirigentských typů je několik. ground. Mejla Hlavsa napsal Pašije pro The Jak edukační koncert probíhá?
trast. Ten s sebou často přináší přednahranou Cítím v něm velkou inspiraci. Ale pravda je, že víme, proč příběh vyprávíme, a každý svými Někteří dirigenti třeba nemají hezké ruce, ale Plastic People of the Universe. Formálně je to Většinou si vybereme nějakou zásadní skladbu
hudbu na kazoo, na kytaru nebo reálné zvuky spousta děl ani do hudebního tvaru převést ne- prostředky směřujeme k cíli. V praxi ale bývá výborně to s orchestrem nazkoušejí. Pak jsou kantáta, oratorium. Je to velice prokompono- a tu v první polovině koncertu rozebíráme
kácení stromu. Snažil jsem se vytvořit tyto tři jde. Nebo kdyby se převedla, tak si pak člověk časté, že tyto dva světy fungují odděleně. šoumeni, kteří jsou zase pro diváky zajímaví vaná skladba. Není to písnička, kterou si pustí- spolu s publikem a orchestrem a po pauze ji
hudební slovníky. položí právě tu otázku – proč. Doufám, že si to Operní zpěváci to prvně nazkouší s dirigentem právě tím, co předvádějí rukama. Pak jsou te na Radiožurnálu. V době, kdy jsem působil zahrajeme v kuse. Některé skladby třeba ale
diváci nebudou říkat o Knize džunglí, protože hudebně a s režisérem divadelně. Když přijdou tací, kteří umějí muzikanty inspirovat, a jinak v Pardubicích, jsme je uvedli v rámci Pardu- jen rozebíráme a hrajeme po částech. Poslu-
Lišil se proces tvorby oproti vašim věřím, že se nám podařilo i na tuhle otázku hlavní zkoušky s orchestrem, tak se dirigent jsou třeba velmi chaotičtí. Na koncertě pak bického hudebního jara a měly velký úspěch. chače provádíme příběhem postupně. Přístupy
dřívějším dílům, která byla převážně odpovědět. začne rozčilovat, proč zpěvák stojí zrovna tam, z toho dirigenta něco sálá a jeho gesta hu- Je spousta tvůrců, u kterých nevíte, jak jejich máme různé, ale snažíme se lidem dát nějaká
operní? když ho tak přece vůbec nemůže být slyšet. debníkům říkají něco, co jim pomáhá a dělá tvorbu pojmenovat. Já raději používám roz- vodítka, čeho si v té hudbě mohou všimnout,
Když jsem psal opery, byl pro mě důležitý Je to jiné, když jste zároveň v pozici (smích) z koncertu jedinečnou záležitost. Někteří dělení na artificiální a nonartificiální, tedy na co by jim mohlo pomoct slyšet ji zase trošku
vztah textu a hudby. Toho, jak se dá text vo- skladatele a dirigenta? Ovlivňují se tyto dirigenti jsou naopak velmi direktivní, užívají uměleckou s nějakou hodnotou a neumělec- jinak.
kálně ztvárnit a jak to hudba může umocnit. dvě profese navzájem? Vybavíte si chvíli, kdy hudba vstoupila si tu moc a orchestr se jich téměř bojí, ale kou, která slouží primárně zábavě. Ale i tady
Tady jsem musel zvolit jiné prostředky. Měl Samozřejmě. Třeba v tom, že předem víte, do vašeho života? vychází z toho, že muzikanti jsou pak neuvě- je to velmi různé. Když si vezmete nějaká Mo- Je možné diváky takto vychovat?
jsem nějakou představu, co se tam třeba bude co bude obtížné zahrát. V Knize džunglí jsem Chvíli přímo ne. Rodiče hudebníci nejsou, ale řitelně soustředění. Potom jsou zase dirigenti, zartova divertimenta, tak ta vyloženě vznikla Daří se vám to?
choreograficky dít, ale často jsem pak byl napsal dost obtížnou část pro bicisty. Pavel Po- máma se mě snažila odmala s vážnou hudbou kteří jsou velmi milí, a tam zase může fungo- jako hudba zábavná a lidé u nich jedli. My se Osvědčilo se nám to. Ukázalo se, že tímhle
překvapený, s jakým řešením přišli tanečníci. lívka, bicista z České filharmonie, mě provedl seznamovat, jako s něčím, co patří do všeobec- vat to, že když se muzikanti uvolní a cítí se teď na ně chodíme dívat slavnostně do sálů. způsobem dovedeme nadchnout pro vážnou
Nejsem z jejich světa. V tomhle je to pro mě skladištěm bicích a já tam našel krásné nástro- ného vzdělání. A velmi brzo pochopila, že pro dobře, zahrají to nejlíp. Základem ale je, aby Když dostanu podobnou otázku, uvědomím hudbu i lidi, kteří k ní nemají žádný vztah, pře-
zcela nová zkušenost. S čím zkušenost trochu je. Většinu jsem tak do představení použil. mě hudba znamená něco víc než pro ni. Rodiče byl člověk přirozený a nesnažil se stylizovat si, že se k ní vážou otázky další a nemají úplně devším mladší ročníky. Zároveň jsme zjistili,
mám, je dramatické cítění. Dirigent stále staví (smích) Jsou místa, která jsem napsal dost na tedy zbystřili a začali mě podporovat. Vyrůstal do nějaké role, která mu není vlastní. odpověď. Často se i v současné vážné hudbě když jsme edukační koncerty začali dělat pro
nějaký dramatický oblouk a musí mít cítění hraně. A u některých míst jsem zase věděl, že jsem v Srbsku v malém městečku, kde byla skloňují slova komerční a nekomerční. Stává středoškoláky, že se zájem středních škol velmi
pro klíčový moment představení nebo opery. to zahrát nepůjde, tak jsem je dal pryč. Obě malá hudební škola a kulturní život obec- Je nějaký rozdíl mezi českým a meziná- se, že když skladatelé píšou pro festival sou- umocnil, a my začali přidávat představení.
To mi velmi pomáhá, když píšu nějaký drama- povolání si navzájem dost pomáhají. Dirigent, ně tam byl omezený. Pro mě byl tak trochu rodním prostředím vážné hudby? dobé hudby, tak napíšou takovou hudbu, jaká Nyní dokonce jeden z koncertů hrajeme i pro
tický tvar. Dovedu vycítit, kdy to chce změnu který je zároveň skladatelem, mnohem rychleji zázrak, když mě v 15 letech přijali na pražskou Nebo se rozdíly již slévají? se podle nich od něj očekává. Samozřejmě večerní publikum v Rudolfinu.
a jakým směrem se pak vydat. Scénář ke Kni- pronikne do skladby a pochopí, co tím chtěl konzervatoř na skladbu. Teprve až tady jsem V interpretaci už asi ani ne. Každá země má jsou solitéři, kteří na to nehledí. Často o nich
ze džunglí jsme s Matějem vytvořili společně. skladatel říct. Proč napsal to, co napsal, a co začal zjišťovat spoustu věcí. V něčem jsem tak však charakteristické publikum. Třeba české dlouho nevíme, ale nakonec se souhrou okol- Užijí si jej tedy i dospělí?
Oba jsme měli nějakou představu. Já hudební, pro něj bylo nejpodstatnější. Zároveň když měl ve srovnání se svými spolužáky zpoždění. publikum je dost konzervativní. Nemá moc ností stanou velkými hvězdami, protože si jich Chodí tam pestré publikum. Jsou tam abonenti
on režijně-vizuální, a protože jsme spolu již dirigent skládá, má nejen velkou zvukovou Symfonickou hudbu naživo jsem slyšel málo- rádo novoty. Má rádo věci, které jsou prověře- někdo všimne. Třeba Arvo Pärt, jenž má velmi České filharmonie, senioři, rodiny s dětmi
pracovali, umožnilo nám to lehce se shodnout zkušenost, ale i tu provozní. Pokud napíše kdy a jiný nástroj než klavír, to pro mě bylo né, což se projevuje i na jeho vztahu k hudbě výrazný minimalistický styl, který vychází nebo často mladí lidé, kteří to berou jako
na věcech, které chceme a které ne. skladbu, na kterou budou jen tři zkoušky, ví, něco nového. 20. a 21. století. Například pro některé naše ze středověkých hudebních postupů. Nebo příležitost, jak si k vážné hudbě najít cestu.
co je pro muzikanty reálné zvládnout. posluchače je Leoš Janáček pořád ještě nějaký Henryk Górecki, jehož jednoduché a pročiště- Zjistili jsme, že scénář nemusíme pro dospělé
Jak vlastně vzniká opera? Hudba tedy pro vás byla jedinou divný moderní autor. V zahraničí je vnímán né Třetí symfonie se v 90. letech prodalo více publikum upravovat a že odlehčená forma,
Je to různé. Většinou dlouho hledáte námět Jak se díváte na to, když někdo diriguje možnou volbou? jako zvláštní, ale už je to starý autor a nikdo než milion kopií. kterou volíme pro středoškoláky, je stravitelná
a pak dlouho tvoříte libreto. Respektive vaši práci? V dospívání jsem měl i jiné zájmy – matemati- o něm nepřemýšlí jako o současné hudbě. Pak i pro jiné publikum.
libretista jej tvoří, ale já mám samozřejmě Jsem lehce nervózní. Pak chápu, jak se cítí ku, fyziku, počítače a rád jsem třeba programo- jsou skladatelé, kteří u nás oproti zahraničí Pět let jste byl šéfdirigentem Komorní
potřebu do toho neustále zasahovat. (smích) režisér, který to má vše pod kontrolou kromě val. Trochu jsem i váhal, zda se nevydat tímto nejsou populární a davy na ně nepůjdou, na- filharmonie Pardubice a nyní jste Edukační programy jste připravoval
V hlavě už mám nějakou představu, co a jak samotného představení. Tam už je nucený se směrem. Mezi námi, skladba a programování příklad Jean Sibelius nebo Benjamin Britten. již sedmým rokem na stejné pozici za svého působení v Pardubicích a pokra-
by se dalo udělat. Pak začínám psát hudbu, na to jen dívat a doufat, že to proběhne tak, jak mají leccos společného. Několik let jsem učil Lidé tady třeba stále milují Bedřicha Smetanu. v Janáčkově opeře v Národním divadle čujete v nich i v Brně.
ale ideálně už ve spolupráci s režisérem. si představoval. (smích) Samozřejmě mi to ale na hudebním gymnáziu, kde je oproti kon- I já mám od něho nějaké věci rád, ale nalijme v Brně. Cítíte nějaký zásadní rozdíl Přesně tak. V Pardubicích jsme našli model
S libretistou pak často libreto měníme, podle není jedno. V opeře je častou praxí, že předsta- zervatoři kladen větší důraz na všeobecné si čistého vína, jeho opery jsou opravdu hod- v orchestrech? v podobě dopoledních koncertů pro rodiče
toho, o co si hudební jazyk řekne. Nejsem typ, vení nastuduje hlavní dirigent a pak je druhý vzdělání. Všiml jsem si, že ty opravdu hudebně ně staré. V zahraničí se už prakticky nehrají. Každý orchestr má svá specifika. Divadelní s dětmi. V Praze tomu říkáme Čtyři kroky do
který by odevzdal hotovou partituru a nikdy dirigent, který se s ním střídá. Před premiérou nadané lze rozdělit na dva typy. První z nich Především libreta jsou hodně fousatá. (smích) orchestry zkoušejí déle než ty nedivadelní. nového světa a v Brně jsme to nazvali Krok za
se s nikým nesešel. Velkým vodítkem je pro si to vyzkouší i druhý dirigent a ten hlavní tam je menšinový, jde mu velmi dobře matemati- Avšak když už titul nazkoušejí, jsou schopny jej oponu. K některým titulům z repertoáru jsme
mě také vizuální představa. jen sedí a poslouchá. Ve chvíli, kdy nějaké ka a na vše hledí logicky. Tomu většinovému Jak je na tom současná česká opera? velice rychle oprášit a nasadit i po roční pauze. vymysleli hodinový vhled do té konkrétní ope-
místo cítíte jinak, tak ve vás hrkne. Musíte se matematika nejde, nezajímá ho a na věci jde Jde o poptávku, a když se objeví, tak často Takový rozhlasový orchestr vám přijde večer ry za účasti několika málo sólistů a orchestru
Psaní do šuplíku tedy není pro vás? ale připravit na to, že to nebude takové, jaké přes emoce. Moje žena, která je taky hudebni- vznikají zajímavé věci. Mně se třeba velmi na frekvenci, natočíte s nimi jednu symfonii a jezdíme s tím po okolí Brna do středních škol.
Není. Já bych se k tomu nedonutil. Pokaždé vy chcete. ce, ze skupiny Jananas, se vždy rozčiluje, když líbila opera Nagano od Martina Smolky. a druhý den už skoro nevědí, co hráli. Je to jiný Myslím, že je pro ně zážitek už jen to, když vidí
když přišla nějaká nabídka, tak to mělo tenhle jí řeknu, že jsem našel řešení nějakého místa Z události vítězství na olympiádě v roce 1998 přístup a jiný způsob přemýšlení. V tom vidím symfonický orchestr ve školní aule. (smích)
průběh. Myslím si, že je to úplně ideální a že Jaký bývá vztah režiséra a dirigenta? ve skladbě. Pro ni řešení při skládání hudby se stal takový mytický okamžik a opera je na hlavní rozdíl. Jinak je zajímavé, že flétnisti ve Jednou jsme v Mikulově seznamovali studenty
se to na výsledku projeví. Jasně daný termín Nelezete si trochu do zelí? neexistuje. (smích) Já to ale takto vnímám. tom postavena. Není to ironické, ale hodně Švédsku, Německu nebo Česku mají vždy ně- s Její pastorkyní od Janáčka. Když jsme začali
odevzdání a vize, že se to uskuteční, jsou pro To je velké téma. (smích) Opera byla dlouho Myslím si, že podobně to mají třeba vědci nebo to vypovídá o naší národní povaze. Výborný jaký společný rys. Film Zkouška orchestru od s první ukázkou, tak se někteří uchichtávali,
mě důležité. Pomáhá mi také, že vím, kdo především hudební záležitost. Řekl bych, že programátoři. Když v procesu práce nevědí, kus je také opera Sternenhoch Ivana Achera, Federica Felliniho je v mnohém dost pravdivý. ale když jsme obrátili pozornost k ději, k tomu,
to bude hrát. V hlavě pak vidím konkrétní mu- až do první poloviny 20. století měl všechno jak dál, musí přijít aha moment. která se hraje v Národním divadle. Samotná Existují určité typologie muzikantů, které se co jsou ty postavy zač, byli neuvěřitelně sou-
zikanty a vím, co si asi o tom pomyslí, když na starosti dirigent. Režisér tam byl jenom od otázka je však složitější. Spíš je to otázka váž- nemění. Dokonce bych i řekl, že psychologicky středění, sledovali příběh a v závěru některé
otevřou part, a jak to asi zahrají. Málokdy toho, aby hercům nebo zpěvákům řekl: Vy Jaký repertoár je vám nejbližší? né hudby a její budoucnosti. Až do 19. století konkrétní nástroj k sobě táhne určitý typ lidí slečny i plakaly. Operní způsob zpěvu je urči-
jsem napsal něco jen tak, téměř všechny mé přijdete tady zleva, odejdete vpravo, a oblékl je Hlavně 20. století, přelom a první polovina. nebylo zvykem hrát hudbu zesnulých autorů, nebo pak formuje hráče jako osobnost. tým způsobem patetický, divný a pro dnešního