Page 16 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 06/2022
P. 16

17
        16                     Rozhovor                                                                  Hobulet červen 2022           Hobulet červen 2022                                                          Rozhovor                         17



        Když si vezmete tady ten list v květináči, tak   věci jsou na zakázku. Jeden písňový cyklus   do kostýmů. Během minulého století se opera   První půlka minulého století je vlastně už   to začalo až později. Dnes naprostá většina   Dlouhodobě spolupracujete s Českou
        je symetrický jen zdánlivě. Do hudby jsem se   jsem napsal jen tak, ale jinak jsem většinu psal   začala daleko více blížit činohře, a začal tak   hudba jakoby současná. Každé umění je vždy   toho, co se hraje, je hudba stará sto a více let.   studentskou filharmonií, která je
        snažil dostat určitou neuspořádanost. Trochu   konkrétně pro někoho.         růst i význam režiséra. Dnes už je tak trochu     poplatné době, ve které vzniklo. Samozřejmě   Je to zvláštní. Přitom ke čtení si nevezmete   tvořena studenty hudebních škol. Liší
        vycházím ze své záliby v etnické hudbě mi-                                   jedno, kdo diriguje, ale hlavní je, aby se nahoře   ty nejgeniálnější kusy mají silnou a výraznou   Aloise Jiráska, ale raději si koupíte třeba Petru   se vedení studentů a profesionálů?
        moevropských národů, jako jsou ty z Afriky,   Jak pracujete s literární předlohou?  něco dělo. I kritiky nejvíc zajímá, jak to daný   nadčasovou hodnotu, ale i ony jsou poplatné   Hůlovou. (smích) Ve vážné hudbě však funguje   Studentská filharmonie vznikla před dvanác-
        Blízkého východu nebo Asie. Všechny tyhle   Předloha člověku pomáhá v tom, že nestaví   režisér uchopil. Ale opera je z velké části už   době vzniku. Po první světové válce se to   staromilectví a otázkou je, jak je to dlouhodo-  ti lety, když jsme se s muzikologem Petrem
        národní hudby, přestože jsou rozprostřené   úplně na písku. Máte nějaký základ, o který se   zrežírovaná skladatelem. Na to musí režiséři   láme. Díla, která vznikla po ní, už dovedou   bě udržitelné.    Kadlecem rozhodli dělat edukační koncerty.
        všude možně, mají často nějaký společný   můžete opřít. Nebaví mě ale ji otrocky naplňo-  přistoupit. Bývá to především problém čino-  promlouvat k současnosti, aniž si člověk musí                        Dnes už je to orchestr s dost profesionálními
        jmenovatel. Třeba pravidelnost rytmu nebo   vat. Stejně jako mě nebaví psát hudbu, která   herních režisérů, kteří operu dělají poprvé.   nějaké věci odmyslet. Mozartovu symfonii   Jak tedy vstoupit do světa nové hudby?  parametry. Jsou tam konzervatoristi, absol-
        primární melodičnost. Naše hudba, která se   je jen čistě podkresová. Baví mě v textu hledat   Mají svoji představu, ale neuvědomují si, že   nejlíp oceníte, znáte-li symfonie z té doby. Pak   Dnes je to velmi široký pojem. Až do první   venti hudebních škol nebo třeba už i členové
        týká lesa, je často narušována určitou chao-  něco, co tam třeba latentně je, ale samotné   ve chvíli, kdy půjdou mimo záměr skladatele,   si řeknete: Ano, Mozart to uměl napsat nejlíp.   světové války fungovala nějaká představa, jak   České filharmonie. Už to jsou technicky zdatní
        tičností. Nějaký nástroj hraje schválně trochu   slovo v tu chvíli nemá až takovou sílu. Pře-  bude výsledek rozpačitý. Často bývá nepocho-  Ten, kdo žádnou jinou symfonii neslyšel,   by měla hudba vypadat. Po válce se to začalo   muzikanti, kteří zahrají téměř vše. Akorát
        falešně, další zase začne hrát trochu dřív   devším hledám důvod, proč by se nějaká věc   pení třeba toho, proč na tomto místě je vysoký   úplně nedocení, v čem je Mozart jedinečný.   postupně atomizovat. Když se dnes řekne   jim chybí ta orchestrální zkušenost. U nich je
        nebo naopak skončí později. Je to sršaté. Pak   měla stát operou nebo baletem. Nejde dělat   tón nebo proč se hudba tady zpomalí. Diri-  Mám pocit, že hudba 20. století mluví nejen   soudobá hudba, tak si každý představí něco   úžasné, že pořád mají nadšení a není to pro
        tam jsou momenty, kdy přírodu popisujeme   něco jen proto, že se mi třeba určitá kniha líbí.   gent tyto věci ví. Ideální spolupráce režiséra   k dnešku, ale i o dnešku.  jiného. Pro někoho je to techno, pro někoho   ně rutinní profesionální přístup. Když s nimi
        a díváme se na ni zvenčí nebo se dostáváme   Co mě ale dlouhodobě láká a myslím si, že by   a dirigenta je taková, že se velmi brzy sejdou                           elektronický minimalismus. Pak třeba máte   člověk chce začít pilovat nějaké místo velmi
        do hlavy Mauglího, který ji pozoruje, a v ten   to stálo za operní ztvárnění, jsou Myši Natálie   a začnou si říkat své postřehy. Skvěle se mi   Co dělá dirigenta dobrým dirigentem?  díla, u kterých nevíte, zda to je, nebo není   detailně, nebrání se, a naopak jsou vděční.
        moment je hudba líbivá, klidná, spořádaná.   Mooshabrové od Ladislava Fukse. Ta kniha má   spolupracuje třeba s Jiřím Heřmanem nebo   Je to velmi různé. Já sám nevím, jestli jsem   vážná hudba. Příklad je třeba náš under-
        U světa lidí jsem se zase snažil najít další kon-  zvláštní děj a samotný jazyk je velmi múzický.   s Davidem Radokem. Máme společnou vizi,   dobrý dirigent. Dirigentských typů je několik.   ground. Mejla Hlavsa napsal Pašije pro The   Jak edukační koncert probíhá?
        trast. Ten s sebou často přináší přednahranou   Cítím v něm velkou inspiraci. Ale pravda je, že   víme, proč příběh vyprávíme, a každý svými   Někteří dirigenti třeba nemají hezké ruce, ale   Plastic People of the Universe. Formálně je to   Většinou si vybereme nějakou zásadní skladbu
        hudbu na kazoo, na kytaru nebo reálné zvuky   spousta děl ani do hudebního tvaru převést ne-  prostředky směřujeme k cíli. V praxi ale bývá   výborně to s orchestrem nazkoušejí. Pak jsou   kantáta, oratorium. Je to velice prokompono-  a tu v první polovině koncertu rozebíráme
        kácení stromu. Snažil jsem se vytvořit tyto tři   jde. Nebo kdyby se převedla, tak si pak člověk   časté, že tyto dva světy fungují odděleně.   šoumeni, kteří jsou zase pro diváky zajímaví   vaná skladba. Není to písnička, kterou si pustí-  spolu s publikem a orchestrem a po pauze ji
        hudební slovníky.                     položí právě tu otázku – proč. Doufám, že si to   Operní zpěváci to prvně nazkouší s dirigentem   právě tím, co předvádějí rukama. Pak jsou   te na Radiožurnálu. V době, kdy jsem působil   zahrajeme v kuse. Některé skladby třeba ale
                                              diváci nebudou říkat o Knize džunglí, protože   hudebně a s režisérem divadelně. Když přijdou   tací, kteří umějí muzikanty inspirovat, a jinak   v Pardubicích, jsme je uvedli v rámci Pardu-  jen rozebíráme a hrajeme po částech. Poslu-
        Lišil se proces tvorby oproti vašim    věřím, že se nám podařilo i na tuhle otázku   hlavní zkoušky s orchestrem, tak se dirigent   jsou třeba velmi chaotičtí. Na koncertě pak   bického hudebního jara a měly velký úspěch.   chače provádíme příběhem postupně. Přístupy
        dřívějším dílům, která byla převážně   odpovědět.                            začne rozčilovat, proč zpěvák stojí zrovna tam,   z toho dirigenta něco sálá a jeho gesta hu-  Je spousta tvůrců, u kterých nevíte, jak jejich   máme různé, ale snažíme se lidem dát nějaká
        operní?                                                                      když ho tak přece vůbec nemůže být slyšet.        debníkům říkají něco, co jim pomáhá a dělá   tvorbu pojmenovat. Já raději používám roz-  vodítka, čeho si v té hudbě mohou všimnout,
        Když jsem psal opery, byl pro mě důležitý   Je to jiné, když jste zároveň v pozici    (smích)                                  z koncertu jedinečnou záležitost. Někteří   dělení na artificiální a nonartificiální, tedy na   co by jim mohlo pomoct slyšet ji zase trošku
        vztah textu a hudby. Toho, jak se dá text vo-  skladatele a dirigenta? Ovlivňují se tyto                                       dirigenti jsou naopak velmi direktivní, užívají   uměleckou s nějakou hodnotou a neumělec-  jinak.
        kálně ztvárnit a jak to hudba může umocnit.   dvě profese navzájem?          Vybavíte si chvíli, kdy hudba vstoupila           si tu moc a orchestr se jich téměř bojí, ale   kou, která slouží primárně zábavě. Ale i tady
        Tady jsem musel zvolit jiné prostředky. Měl   Samozřejmě. Třeba v tom, že předem víte,   do vašeho života?                     vychází z toho, že muzikanti jsou pak neuvě-  je to velmi různé. Když si vezmete nějaká Mo-  Je možné diváky takto vychovat?
        jsem nějakou představu, co se tam třeba bude   co bude obtížné zahrát. V Knize džunglí jsem   Chvíli přímo ne. Rodiče hudebníci nejsou, ale   řitelně soustředění. Potom jsou zase dirigenti,   zartova divertimenta, tak ta vyloženě vznikla   Daří se vám to?
        choreograficky dít, ale často jsem pak byl   napsal dost obtížnou část pro bicisty. Pavel Po-  máma se mě snažila odmala s vážnou hudbou   kteří jsou velmi milí, a tam zase může fungo-  jako hudba zábavná a lidé u nich jedli. My se   Osvědčilo se nám to. Ukázalo se, že tímhle
        překvapený, s jakým řešením přišli tanečníci.   lívka, bicista z České filharmonie, mě provedl   seznamovat, jako s něčím, co patří do všeobec-  vat to, že když se muzikanti uvolní a cítí se   teď na ně chodíme dívat slavnostně do sálů.   způsobem dovedeme nadchnout pro vážnou
        Nejsem z jejich světa. V tomhle je to pro mě   skladištěm bicích a já tam našel krásné nástro-  ného vzdělání. A velmi brzo pochopila, že pro   dobře, zahrají to nejlíp. Základem ale je, aby   Když dostanu podobnou otázku, uvědomím   hudbu i lidi, kteří k ní nemají žádný vztah, pře-
        zcela nová zkušenost. S čím zkušenost trochu   je. Většinu jsem tak do představení použil.   mě hudba znamená něco víc než pro ni. Rodiče   byl člověk přirozený a nesnažil se stylizovat   si, že se k ní vážou otázky další a nemají úplně   devším mladší ročníky. Zároveň jsme zjistili,
        mám, je dramatické cítění. Dirigent stále staví   (smích) Jsou místa, která jsem napsal dost na   tedy zbystřili a začali mě podporovat. Vyrůstal   do nějaké role, která mu není vlastní.  odpověď. Často se i v současné vážné hudbě   když jsme edukační koncerty začali dělat pro
        nějaký dramatický oblouk a musí mít cítění   hraně. A u některých míst jsem zase věděl, že   jsem v Srbsku v malém městečku, kde byla                                skloňují slova komerční a nekomerční. Stává   středoškoláky, že se zájem středních škol velmi
        pro klíčový moment představení nebo opery.   to zahrát nepůjde, tak jsem je dal pryč. Obě   malá hudební škola a kulturní život obec-  Je nějaký rozdíl mezi českým a meziná-  se, že když skladatelé píšou pro festival sou-  umocnil, a my začali přidávat představení.
        To mi velmi pomáhá, když píšu nějaký drama-  povolání si navzájem dost pomáhají. Dirigent,   ně tam byl omezený. Pro mě byl tak trochu   rodním prostředím vážné hudby?    dobé hudby, tak napíšou takovou hudbu, jaká   Nyní dokonce jeden z koncertů hrajeme i pro
        tický tvar. Dovedu vycítit, kdy to chce změnu   který je zároveň skladatelem, mnohem rychleji   zázrak, když mě v 15 letech přijali na pražskou   Nebo se rozdíly již slévají?  se podle nich od něj očekává. Samozřejmě   večerní publikum v Rudolfinu.
        a jakým směrem se pak vydat. Scénář ke Kni-  pronikne do skladby a pochopí, co tím chtěl   konzervatoř na skladbu. Teprve až tady jsem   V interpretaci už asi ani ne. Každá země má   jsou solitéři, kteří na to nehledí. Často o nich
        ze džunglí jsme s Matějem vytvořili společně.   skladatel říct. Proč napsal to, co napsal, a co   začal zjišťovat spoustu věcí. V něčem jsem tak   však charakteristické publikum. Třeba české   dlouho nevíme, ale nakonec se souhrou okol-  Užijí si jej tedy i dospělí?
        Oba jsme měli nějakou představu. Já hudební,   pro něj bylo nejpodstatnější. Zároveň když   měl ve srovnání se svými spolužáky zpoždění.   publikum je dost konzervativní. Nemá moc   ností stanou velkými hvězdami, protože si jich   Chodí tam pestré publikum. Jsou tam abonenti
        on režijně-vizuální, a protože jsme spolu již   dirigent skládá, má nejen velkou zvukovou   Symfonickou hudbu naživo jsem slyšel málo-  rádo novoty. Má rádo věci, které jsou prověře-  někdo všimne. Třeba Arvo Pärt, jenž má velmi   České filharmonie, senioři, rodiny s dětmi
        pracovali, umožnilo nám to lehce se shodnout   zkušenost, ale i tu provozní. Pokud napíše   kdy a jiný nástroj než klavír, to pro mě bylo   né, což se projevuje i na jeho vztahu k hudbě   výrazný minimalistický styl, který vychází   nebo často mladí lidé, kteří to berou jako
        na věcech, které chceme a které ne.   skladbu, na kterou budou jen tři zkoušky, ví,   něco nového.                             20. a 21. století. Například pro některé naše   ze středověkých hudebních postupů. Nebo   příležitost, jak si k vážné hudbě najít cestu.
                                              co je pro muzikanty reálné zvládnout.                                                    posluchače je Leoš Janáček pořád ještě nějaký   Henryk Górecki, jehož jednoduché a pročiště-  Zjistili jsme, že scénář nemusíme pro dospělé
        Jak vlastně vzniká opera?                                                    Hudba tedy pro vás byla jedinou                   divný moderní autor. V zahraničí je vnímán   né Třetí symfonie se v 90. letech prodalo více   publikum upravovat a že odlehčená forma,
        Je to různé. Většinou dlouho hledáte námět   Jak se díváte na to, když někdo diriguje   možnou volbou?                         jako zvláštní, ale už je to starý autor a nikdo   než milion kopií.          kterou volíme pro středoškoláky, je stravitelná
        a pak dlouho tvoříte libreto. Respektive   vaši práci?                       V dospívání jsem měl i jiné zájmy – matemati-     o něm nepřemýšlí jako o současné hudbě. Pak                                  i pro jiné publikum.
        libretista jej tvoří, ale já mám samozřejmě   Jsem lehce nervózní. Pak chápu, jak se cítí   ku, fyziku, počítače a rád jsem třeba programo-  jsou skladatelé, kteří u nás oproti zahraničí   Pět let jste byl šéfdirigentem Komorní
        potřebu do toho neustále zasahovat. (smích)   režisér, který to má vše pod kontrolou kromě   val. Trochu jsem i váhal, zda se nevydat tímto   nejsou populární a davy na ně nepůjdou, na-  filharmonie Pardubice a nyní jste    Edukační programy jste připravoval
        V hlavě už mám nějakou představu, co a jak   samotného představení. Tam už je nucený se   směrem. Mezi námi, skladba a programování   příklad Jean Sibelius nebo Benjamin Britten.   již sedmým rokem na stejné pozici    za svého působení v Pardubicích a pokra-
        by se dalo udělat. Pak začínám psát hudbu,   na to jen dívat a doufat, že to proběhne tak, jak   mají leccos společného. Několik let jsem učil   Lidé tady třeba stále milují Bedřicha Smetanu.   v Janáčkově opeře v Národním divadle   čujete v nich i v Brně.
        ale ideálně už ve spolupráci s režisérem.   si představoval. (smích) Samozřejmě mi to ale   na hudebním gymnáziu, kde je oproti kon-  I já mám od něho nějaké věci rád, ale nalijme   v Brně. Cítíte nějaký zásadní rozdíl    Přesně tak. V Pardubicích jsme našli model
        S libretistou pak často libreto měníme, podle   není jedno. V opeře je častou praxí, že předsta-  zervatoři kladen větší důraz na všeobecné   si čistého vína, jeho opery jsou opravdu hod-  v orchestrech?  v podobě dopoledních koncertů pro rodiče
        toho, o co si hudební jazyk řekne. Nejsem typ,   vení nastuduje hlavní dirigent a pak je druhý   vzdělání. Všiml jsem si, že ty opravdu hudebně   ně staré. V zahraničí se už prakticky nehrají.   Každý orchestr má svá specifika. Divadelní   s dětmi. V Praze tomu říkáme Čtyři kroky do
        který by odevzdal hotovou partituru a nikdy   dirigent, který se s ním střídá. Před premiérou   nadané lze rozdělit na dva typy. První z nich   Především libreta jsou hodně fousatá. (smích)  orchestry zkoušejí déle než ty nedivadelní.   nového světa a v Brně jsme to nazvali Krok za
        se s nikým nesešel. Velkým vodítkem je pro   si to vyzkouší i druhý dirigent a ten hlavní tam   je menšinový, jde mu velmi dobře matemati-                           Avšak když už titul nazkoušejí, jsou schopny jej   oponu. K některým titulům z repertoáru jsme
        mě také vizuální představa.           jen sedí a poslouchá. Ve chvíli, kdy nějaké   ka a na vše hledí logicky. Tomu většinovému   Jak je na tom současná česká opera?  velice rychle oprášit a nasadit i po roční pauze.   vymysleli hodinový vhled do té konkrétní ope-
                                              místo cítíte jinak, tak ve vás hrkne. Musíte se   matematika nejde, nezajímá ho a na věci jde   Jde o poptávku, a když se objeví, tak často   Takový rozhlasový orchestr vám přijde večer   ry za účasti několika málo sólistů a orchestru
        Psaní do šuplíku tedy není pro vás?   ale připravit na to, že to nebude takové, jaké   přes emoce. Moje žena, která je taky hudebni-  vznikají zajímavé věci. Mně se třeba velmi   na frekvenci, natočíte s nimi jednu symfonii   a jezdíme s tím po okolí Brna do středních škol.
        Není. Já bych se k tomu nedonutil. Pokaždé   vy chcete.                      ce, ze skupiny Jananas, se vždy rozčiluje, když   líbila opera Nagano od Martina Smolky.   a druhý den už skoro nevědí, co hráli. Je to jiný   Myslím, že je pro ně zážitek už jen to, když vidí
        když přišla nějaká nabídka, tak to mělo tenhle                               jí řeknu, že jsem našel řešení nějakého místa     Z události vítězství na olympiádě v roce 1998   přístup a jiný způsob přemýšlení. V tom vidím   symfonický orchestr ve školní aule. (smích)
        průběh. Myslím si, že je to úplně ideální a že   Jaký bývá vztah režiséra a dirigenta?    ve skladbě. Pro ni řešení při skládání hudby   se stal takový mytický okamžik a opera je na   hlavní rozdíl. Jinak je zajímavé, že flétnisti ve   Jednou jsme v Mikulově seznamovali studenty
        se to na výsledku projeví. Jasně daný termín   Nelezete si trochu do zelí?   neexistuje. (smích) Já to ale takto vnímám.       tom postavena. Není to ironické, ale hodně   Švédsku, Německu nebo Česku mají vždy ně-  s Její pastorkyní od Janáčka. Když jsme začali
        odevzdání a vize, že se to uskuteční, jsou pro   To je velké téma. (smích) Opera byla dlouho   Myslím si, že podobně to mají třeba vědci nebo   to vypovídá o naší národní povaze. Výborný   jaký společný rys. Film Zkouška orchestru od   s první ukázkou, tak se někteří uchichtávali,
        mě důležité. Pomáhá mi také, že vím, kdo   především hudební záležitost. Řekl bych, že   programátoři. Když v procesu práce nevědí,   kus je také opera Sternenhoch Ivana Achera,   Federica Felliniho je v mnohém dost pravdivý.   ale když jsme obrátili pozornost k ději, k tomu,
        to bude hrát. V hlavě pak vidím konkrétní mu-  až do první poloviny 20. století měl všechno   jak dál, musí přijít aha moment.  která se hraje v Národním divadle. Samotná   Existují určité typologie muzikantů, které se   co jsou ty postavy zač, byli neuvěřitelně sou-
        zikanty a vím, co si asi o tom pomyslí, když   na starosti dirigent. Režisér tam byl jenom od                                  otázka je však složitější. Spíš je to otázka váž-  nemění. Dokonce bych i řekl, že psychologicky   středění, sledovali příběh a v závěru některé
        otevřou part, a jak to asi zahrají. Málokdy   toho, aby hercům nebo zpěvákům řekl: Vy   Jaký repertoár je vám nejbližší?       né hudby a její budoucnosti. Až do 19. století   konkrétní nástroj k sobě táhne určitý typ lidí   slečny i plakaly. Operní způsob zpěvu je urči-
        jsem napsal něco jen tak, téměř všechny mé   přijdete tady zleva, odejdete vpravo, a oblékl je   Hlavně 20. století, přelom a první polovina.   nebylo zvykem hrát hudbu zesnulých autorů,   nebo pak formuje hráče jako osobnost.  tým způsobem patetický, divný a pro dnešního
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21