Page 18 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 06/2022
P. 18

18                     Rozhovor                                                                  Hobulet červen 2022




        posluchače nepřirozený. Divák neví, že to je   jinou. Každý máme hranici kýče někde jinde.   bylo to krásné místo. Sám si to bourání ještě
        i proto, aby zpěvák byl slyšet na dálku. Mys-  Pamatuji si, že když na semináři skladby někdo   matně pamatuji. Na proměně se mi ale líbí, že
        lím, že opera potřebuje odbourat předsudky.  napsal líbivou melodii, tak se okamžitě našli   u lidí, kteří se sem přistěhovali v podobnou
                                              tací, kteří říkali: Jéje, hele, popík. (smích)  dobu, vznikla určitá odpovědnost za společný
        Co je vaším cílem? Aby se posluchači                                         prostor. Už to není anonymní dav. Zajímá nás,
        naučili, jak tu či onu hudbu vnímat?  Asi je složité se v této oblasti zavděčit…  jak bude vypadat nějaký park nebo kde bude
        Dnes máte hudbu všude. Jsme hrozně zvyklí   Je to těžké. Ve výtvarném umění je to ale velmi   možné parkovat. Myslím, že to je budoucnost
        ji konzumovat, nechat ji námi jenom protéct   podobné a možná ještě složitější. Možností,   demokracie. Delegování na jiné vás hrozně
        a třeba si u ní odpočinout nebo zlepšit nála-  jak se vyjádřit, je spousta. Možná to souvisí   vzdaluje od pocitu, že o něčem rozhodujete.
        du. Vážnou hudbu je ale zapotřebí poslouchat   s tím, jak naše civilizace směřuje k nějakému   Lidem je obecně přirozenější rozhodovat se
        aktivně. Chceme ukázat, že když člověk této   postupnému rozkladu. Přetváří se, a protože   v menších tlupách než ve velkých uskupeních.
        hudbě dá šanci a věnuje se jí aktivně, získá   se přetváří teď, tak nevíme, co se z ní stane.   Sedmička to dobře ukazuje. Když je nějaký
        nějaký zážitek, podobně jako kdyby se třeba   Mám pocit, že jsme v bodě, kdy se zuby nehty   problém, tak víte, kam je možné zajít a poku-
        podíval na artový film nebo si přečetl kvalitní   držíme toho, co tu už bylo, a zároveň jsme   sit se to vyřešit.
        knížku. Že člověka může vnitřně proměnit.   už unaveni vymýšlet něco nového. Dnes už
        Zrovna středoškoláci jsou jako houby, mají   záleží jen na kontextu. Používáme to, co bylo,   Co máte na Sedmičce rád?
        velký hlad po intelektuálním vyžití.  ale tím, že to zasadíme do jiného kontextu,   Okolí Stromovky je skvělé. Počítá se do
                                              se to stane novým. Současně už neplatí, že   Sedmičky i Troja? Pokud ano, tak právě ona
        Poskytnout jim tedy nějaký klíč? Třeba   novým překonáme to staré. Pro tvůrce je to ale   je pro mě zcela jedinečná. Na Sedmičce se mi
        zasadit danou skladbu do historického   osvobozující. Vše je dovoleno. Každý autor si   ale líbí i architektonická pestrost. Pozůstatek
        a společenského kontextu?             sám vytvoří vlastní pravidla hry a v rámci nich   industriálu vedle načančaného secesního čin-
        Ano, to je velmi důležité ve starší hudbě,   tvoří. Z toho ale pramení, co už jsem říkal. Je   žáku, to je krása. Samozřejmě jsem zvědavý,
        u které člověk třeba nechápe určité souvis-  potřeba, aby posluchač pravidla konkrétního   co se stane s plánovanými Bubny-Zátory. To
        losti. Zajímavé je, že zkušenější posluchači   autora znal a skladbu pak docenil.  bude zásadní pro charakter celé čtvrti. Třeba
        vnímají Janáčka velmi opatrně, zatímco pro                                   nová zástavba kolem řeky je takové město
        neposluchače vážné hudby funguje naprosto   Minulý měsíc získala konkrétní obrysy   duchů, místo se spekulačními byty nebo pro
        bezprostředně. To, jak vás Janáček chytne   Vltavská filharmonie (o vítězi píšeme    zbohatlíky, kteří se do komunity příliš neza-
        za flígr, začne do vás cpát emoce a zahltí vás   na s. 32, pozn. red.). Předpokládám,    pojují. Jsem zvědavý, kdo tady bude žít a zda
        krátkými výkřiky, tihle posluchači ocení. Tře-  že myšlenka na filharmonii kousek od   nevznikne nějaké podivné sídliště, kde se jen
        ba daleko větší problém jsme měli s Mozar-   domu vás těší.                  bude prohánět vítr. ○
        tem, u něhož bylo přijetí mnohem vlažnější.   Já jsem nadšený. Doufám, že se toho dožiju.
        Mozart už je jim velmi vzdálený. Ale ve chvíli,   (smích) Naše rodina žije na Sedmičce už asi sto
        kdy tam máte nějaký dráp, který je chytne,   let, ne-li víc. Líbí se mi, jak se charakter čtvrti
        tak jim nevadí, že hudba je v něčem chaotická   proměnil. Myslím, že filharmonie nemohla
        a neuspořádaná. Ve chvíli, kdy vědí proč, jsou   najít lepší místo. Obavy a otázky některých
        schopni si ji užít.                   lidí, proč musíme stavět zrovna koncertní sál,
                                              chápu. Asi je to tím, že u nás panuje nedoceně-
        Často se říká, že lidé nerozumějí     ní české hudby. Přitom Jaromíra Jágra znají jen
        současné vážné hudbě. Kdyby se snažili   v hokejových zemích, ale Dvořáka a Janáčka
        najít i k ní klíč, pomohlo by jim to?  po celém světě. Hudba je náš největší exportní
        Myslím, že ano. V současné vážné hudbě   artikl. Jsme v tom jedineční. Národních hu-
        ale člověk musí mít určitou posluchačskou   debních kultur bylo historicky vlastně jenom
        zkušenost. I v ní najdete tituly, které jsou pří-  pět: francouzská, německá spolu s rakouskou,
        stupnější a zaujmou na první poslech. A pak   ruská, italská a česká. Nedávno jsem četl knihu
        jsou tituly, ke kterým musíte dozrát, protože   amerického dirigenta, ve které píše, že operní
        to nejsou prvoplánové krásky. Když si třeba   dirigent by měl v ideálním případě ovládat
        vezmeme Stravinského Svěcení jara, sice je to   italštinu, němčinu a případně češtinu. V době,
        20. století, ale ta hudba zafunguje okamžitě   kdy si lidé nežijí nad poměry, jsou jejich
        a líbí se vám. Pak ale jsou některé Stravinské-  námitky z mého pohledu i trochu oprávněné.
        ho skladby, které nejsou tak chytlavé, přesto   Zároveň si však myslím, že nový koncertní sál
        jsou skvělé. Největším problémem pro přijetí   je nutnost.
        hudby není to, zda zvuky jsou na poslech
        příjemné, nebo nepříjemné, ale to, zda víte,   Vaše rodina tedy na Sedmičce žije celé
        čeho si na té hudbě máte všímat nebo co   generace…
        od ní čekat. Třeba v 60. letech přišel trend   Ano, když jsem studoval na konzervatoři, žil
        barevné hudby, v níž jde jen o zvuky. Tam už   jsem u babičky v Troji, později jsme se pře-
        nemůžete hledat rytmus nebo melodii, ale   stěhovali k pradědečkovi do domu v Holešo-
        musíte přistoupit na to, jen si užít zvuk. Když   vicích, který jeho tchán koupil jako novostav-  →
        posluchačům vysvětlíte, o co skladateli šlo   bu asi v roce 1905. Já sám si ještě pamatuji
        a jak by to mohl vnímat, funguje to. Myslím si,   charakter starých Holešovic, kdy to byla echt
        že k tomu by měla naše edukace směřovat.  dělnická čtvrť. Moji strýcové, kteří žili s babič-  Marko Ivanović (*1976) vystudoval na Akademii
                                              kou v Troji, museli jít do páté třídy do školy   múzických umění obory dirigování a skladba. Jako
        I samouk se může naučit hudbě         na Ortenovo náměstí. A měli z toho hrůzu,   dirigent spolupracoval s řadou českých a zahranič-
                                                                                     ních orchestrů. V letech 2009–2014 byl šéfdirigen-
        správně porozumět?                    protože tam prý byli strašní ranaři. (smích)   tem Komorní filharmonie Pardubice. Od roku 2015
        Samozřejmě. Ale i tak to musí vycházet   Pak se charakter čtvrti začal měnit, továrny   je šéfdirigentem Janáčkovy opery Národního divadla
        z posluchačské zkušenosti. Ve chvíli, kdy toho   zmizely a starousedlíky vystřídali lidé noví.    Brno. Je považován za specialistu na hudbu
        máte naposlouchaného z 20. století více,   Ta proměna se mi líbí, ale zároveň mi chybějí   20. a 21. století. Zasloužil se o první česká uvedení
        začnete si všímat, co je kvalitnější a co méně.   i ty staré Holešovice. Bydlíme v ulici Na Zá-  klíčových děl světové hudby (Pašije Arva Pärta,
        Některé věci vám pak přestanou vadit nebo   torách, ve které stojí už jen tři domy a pouze   Music for 18 Musicians Steva Reicha ad.). Často bývá
        chybět. Třeba zpěvná melodie. Obecně si my-  ten náš je obývaný, jinak jsou to kancelářské   zván k dirigování na předních českých festivalech.
                                                                                     Jako skladatel se prosadil v mnoha zemích Evropy,
        slím, že to, jak dnes současná hudba vypadá,   prostory. Bylo velké štěstí, že pradědeček   zejména na významných festivalových pódiích. Je
        vychází z toho, že skladatelé se už nějakou   koupil dům zrovna na naší straně ulice, ta   autorem hudby k mnohým divadelním a operním
        hudbou zasytili a teď mají potřebu psát hudbu   protější je už zbouraná. To mě velmi mrzí,   kusům, za něž dostal řadu ocenění.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23