Page 13 - Chytrý zpravodaj - Prušánky 03/2025
P. 13

edk
                                                            kreslení  nebo  dramatizace.  Tím  se  jazyk  propojuje opojuje
                                    o
                             ost
                                ř
       em, kt
                                           mat
                                               e
                                                ř
                                      v
                                       án
                                         y
       t
              er
                é nejsou zpr
       tem,  které  nejsou  zprostředkovány  mateřským  ja-ským ja-  kr eslení nebo dr amatizace.  Tím se jazyk pr
                                                                                               ě
                                                                                         výr
                                   ch jsou žáci
                                               vz
                                                                                            azn
                                                 d

                                erý
                          ,
                              kt
                            e
                           v
          em nebo jazyky
                                                                          poh
                                                                                                  podporuje pa-
                                                                                       ž
                                                                              ybem, co
                                                       áni.
       zykem nebo jazyky, ve kterých jsou žáci vzděláváni.  s emocemi a pohybem, což výrazně podporuje pa-
                                                    lá
       zyk
                                                      v
                                                            s

                                                   ě
                                                              emocemi a
       Anglický  jazyk je klí č o vým nástr ojem pr o k omunik  m ěť . Nap ř íklad d ě ti si p ř i u č ení slo ví č k a  „apple “ mo-
       Anglický jazyk je klíčovým nástrojem pro komunikaci aci  měť. Například děti si při učení slovíčka „apple“ mo-
                                                                                 ochutnat, nakr
                                                                               ě
                             , co
                                                                   oce skut
        lidmi z
                                                                              n
                                                                                                      , zazpív
                                 ž je ne
                                                                            e
                                                       zu-
               r

                                                                             č
                                                            hou o
                     ch kultur
                                                o por
                                                                  v
       s
                   ý
       s lidmi z různých kultur, což je nezbytné pro porozu-  hou ovoce skutečně ochutnat, nakreslit ho, zazpívat at
                ů
                                                     o
                                                                                               eslit ho
                                       zb
                 zn
                                         ytné pr

                                                                                                     v
                                                                                           át poh

                                                                                  ním zahr
                                                                                                 ybo
       m ě ní a   r espekt o v ání r o zmanit osti  v       o něm píseň nebo si s ním zahrát pohybovou hru.ou hru.
       mění a respektování rozmanitosti v dnešním globali-dnešním globali-
                                                            o
                                                                       ň
                                                                         nebo si s

                                                                 m píse
                                                               ě
                                                              n
       zovaném světě. Osvojování anglického jazyka pomá-
       z o v aném s v ě t ě . Os v ojo v ání anglick ého jazyk a pomá-
                        v
       há snižovat jazykové bariéry, a přispívá tak ke zvýšení   Rodiče jako partneři v učeníení
                         é bariéry
                                                                                   i v
                                      ispív

                                                               R
                                                                                       č
                                                   zvý
                                                 e
                                                                                      u
                       o
                                                                odi
                                           á tak k
                                                      šení
                                    p
               v
                at jazyk

                                                                     e jak
                                  , a
                                                                    č
                                      ř
             o
                                                                                   ř
       há sniž
                                                                          o partne
                                                                                       é r
                                                                                                        a
                                                                            oli hr
                                                                                                          výuky
                                                               V
                                                                                             č
                                                                                 ají tak
       mobility  jedno tliv c ů  jak  v   jejich osobním živ o t ě  Významnou roli hrají také rodiče. Podpora výuky
                                                                                              e. P
                                                                                          odi
                                                                                                  odpor
                                                                 ýznamnou r
       mobility jednotlivců jak v jejich osobním životě, tak , tak
                                                                                           t
                                                                                           ením jednoduch
                                                                    y
                                      aco
                                                      ní.
                                                                      doma – nap
                                                                 č
                                                     ě
                                                                  tin
                                          vním uplatn
                        v

                                                                                          č

                                                                                   ř
                                                            angli
                                                                                    íklad
                         budoucím pr
       v dalším studiu a v budoucím pracovním uplatnění.    angličtiny  doma  –  například  čtením  jednoduchých
        dalším studiu a
       v
                                                                                                             ch

                                                                                                            ý
                                              významn
                                                                                                         odním
           e
                                                                                   v


                  výuky
          Metody výuky  cizímu  jazyku  prošly významným ým  anglických  knih,  sledováním  pohádek  v  původním
                                         ošl
                                                                                    áním pohádek
                         cizímu jazyku pr

                                                                                                      p
          M
                                                                                                        v
                                                                                                       ů
                                                                                                   v
                                                            anglický
                                                                    ch knih, sledo
             t
             ody
                                            y
       výv ojem a   z de b y ch r áda p ř edest ř ela n ě kt er é z    zn ě ní nebo spole č n ým opak o v áním slo ví č ek – m ů že
       vývojem a zde bych ráda předestřela některé z nich. nich.  znění nebo společným opakováním slovíček – může
       V dnešní globalizované společnosti je znalost anglič-  výuku výr azn ě  podpo ř it. Klí č em je nenásilná, po zitiv -
                                   č
                                                            výuku výrazně podpořit. Klíčem je nenásilná, pozitiv-
                                    nosti je znalost angli
         dnešní globaliz
                                                         -
                                                        č
                       o
                         v
       V

                          ané spole
       tin y  po v a ž o v ána za klí č o v ou k ompet enci, a   t o  již od   ní atmosf ér a a  č astý  k o ntakt s   jazyk
       tiny považována za klíčovou kompetenci, a to již od  ní atmosféra a častý kontakt s jazykem.em.
                                                                                                     jší met
                                                                                             nejno
                                                                                                    ě
                                                                                       o
                                                               Zá
       útlého věku. Moderní pedagogika a kognitivní vědy
                                                                                 ě
                                                                  v
                                                                                           e
                                                                     em podtrhn
                                                                                  me t
                                                                                                            ody
                                                                                                   v
                                                                                        , ž
       útlého v ě ku. M oderní pedagogik a a   k ognitivní v ě dy    Závěrem  podtrhněme  to,  že  nejnovější  metody
                                                                   ě
                                                                    r
                           v
                                 znatky
                            é
                                                                                                    ují na p
                                                                                   a u
                              po

                                          t
       neustále p

                                        o
                                                                   anglick
                                                                                                  ěř
                                                                                                            ir
                                                                          ého jazyk
                                                                                        ě
                                                                                         tí se zam
                  inášejí no
                 ř
                                                            výuky
                                                                                       d
       neustále přinášejí nové poznatky o tom, jak se malé om, jak se malé  výuky anglického jazyka u dětí se zaměřují na přiro-o-
                                                                                                            ř
                                                            zenost,  hravost  a  zapojení všech  smyslů.  Důraz  se az se
       děti  učí  cizí  jazyky  nejefektivněji. Tradiční  memoro-o-
       d ě ti u č í cizí jazyky  nejef ektivn ě ji. T r adi č ní memor  z enost, hr a v ost a   zapojení v šech  sm y s l ů . D ů r
                č
                                       videl
                                                            klade na zážitek, nikoli na výkon. Cílem není dril, ale
                 ek a
              ví
                                     a
                        amatický
       vání slovíček a gramatických pravidel je dnes nahra-a-  klade na zážit ek, nik oli na  výk on. Cílem není dril, ale
       v
                                            je dnes nahr
        ání slo

                                ch pr
                      gr
       z o v áno hr a vými a   p ř ir o z e n ými f ormami  výuky , kt er  vytv o ř ení po zitivního  vztahu k   jazyku, kt erý  se stane
       zováno hravými a přirozenými formami výuky, které é  vytvoření pozitivního vztahu k jazyku, který se stane
                                                                 z
                                                                                                    r
                                                                                                     ané d
                                ř
                                 ebám d
                                        ě
                                                                            ástí živ
                                                                           č
                                                                                                          ě
                                                                                                            tství
                                                                  enou sou
                               t
                                          tí.
                                                                                    ta dít
                                               é
                                                              ir
                                                                                           e. Pr
                                              k
                                                                                                  ě
                     ojo
       odpovídají vývojovým potřebám dětí. Jaké jsou tedy   přirozenou součástí života dítěte. Právě rané dětství
                        vým
                                                              ř
       odpo
                                                 jsou t
                                                            p
                                                                                          t
                                                               o
                                            J
                                                                                         ě
                                                      edy
                                             a
                                                                                   o
                                                                                                 v
                                                                                                á
                             po
            vídají výv
                                                            je ideálním obdobím pr
                                    č
                                                                                                               -
                                        y
                                                                                                             ě
                     ody
                                                                                                          vz
                                                                                                     ého
            v
             ě
                                     tin
                                                                                   o zahájení jazyk
                                angli

                                           nejmenších
                                                                                                   o
              jší met
       nejno
                                                                                                    v
                                                                                                            d
       nejnovější metody výuky angličtiny u nejmenších??    je ideálním obdobím pro zahájení jazykového vzdě-
                                          u
                         výuky

                                                            lá v ání – pokud je  v edeno citliv ě , zába vn ě  a   s
                                                            lávání – pokud je vedeno citlivě, zábavně a s ohle-ohle-
             t
             oda p
           e
                      o
                        ené e
                       z
          Metoda přirozené expozice zice                    dem na po  t ř eb y  malého žák
                    ir
                              xpo
                                                            dem na potřeby malého žáka.a.
          M
                   ř
                                           pr
                                             oces os
                                       e
                                      z
                                        n
                                         ý
                                                     v
                                 p
                                                                                    Lucie Králová, ředitelka školyy
               met
                  oda se opír
                                   ř
           a
                              á o
            o

          Tato metoda se opírá o přirozený proces osvojo-ojo-                       L ucie Kr álo v á,  ř edit elka škol
          T
                                   ir
            t
                                     o
       v ání jazyk a – podobn ě  jak o se dít ě  u č í s v ů j mat e ř ský    20 let zkušeností s výukou anglického jazyka výukou anglického jazyka

                                                                     20 let zkušeností s
       vání jazyka – podobně jako se dítě učí svůj mateřský
                                            b
                                           v
                           v
                        sta
               ti jsou
                                 angli
                      vy
                                                                                                   vých kat
                             n
                                                                                                ko
                                     č
                            e

                               y
                                             ě
                                      tin
       jazyk. D
                                                                                         šech v
       jazyk. Děti jsou vystaveny angličtině v běžných den-ch den-                      všech věkových kategoriíegorií
              ě
                                                 ý
                                               žn
                                                                                               ě
                                        ě
                                                                                        v
                                                      ední
                                           i be
                        z tlaku na
       ních  situacích,  bez  tlaku  na výkon  či  bezprostřední
       ních situacích, be
                                               zpr
                                                     ř
                                                  ost
                                       on
                                          č
                                   výk
                        elé nebo r
       produkci řeči. Učitelé nebo rodiče s dětmi mluví an-tmi mluví an-

         oduk
                      č
                   i. U
                                  odi
                 e
                                     č
              ci
                  č
                                          d
                                            ě
       pr
                                       e s
                       it
                ř
       glicky  v   k onkr étních k o nt e x t ech (nap ř . p ř i hr aní, jídle,
       glicky v konkrétních kontextech (např. při hraní, jídle,
       nebo p ř i  č t ení knih),  č ímž si dít ě  jazyk postupn ě  „na-
       nebo při čtení knih), čímž si dítě jazyk postupně „na-
       saje “ .  D ů r az je kladen na por o zum ě ní a   po zitivní vztah
       saje“. Důraz je kladen na porozumění a pozitivní vztah
        jazyku.
       k jazyku.

       k
               – Int
                        v
          CLIL – Integrované vyučování předmětu a jazy-
          CLIL
                                     ání p
                                                 tu a

                                    v
                   egr
                         ané
                       o
                                                         -
                                           edm
                             vyu
                                          ř
                                 č
                                  o
                                               ě
                                                     jazy
       ka
       ka
          Metoda  CLIL  spojuje  výuku  angličtiny  s  jinými
          M e t oda CLIL  spojuje   výuku angli č tin y  s    jin ými
               ty
                                ti se u
                               ě
        ř

       předměty  –  například  děti  se  učí  o  zvířatech,  bar-
       p
                                       č
             ě
                                        í o
                                                 ech, bar
                                               at
                       ř
                        íklad d
                 – nap
                                                         -
                                            zví
         edm
                                              ř
                                                         e
                  č
        ách nebo
                                tin
                                           y
                               č
       v
                                    , aniž b
                                   ě
       vách nebo číslech v angličtině, aniž by měly pocit, že
                                                y
                                                l
                   íslech v
                                                  pocit, ž
                          angli
                                             m
                                              ě

            „hodinu cizího jazyk
                                a
                                    a
                                     t
                                        met

                                     o
                                 “
                                  T
       jde o
                                 .
       jde o „hodinu cizího jazyka“. Tato metoda podporuje oda podporuje
       funk č ní užití jazyk a a   zár o v e ň  r o zvíjí k ognitivní schop-
       funkční užití jazyka a zároveň rozvíjí kognitivní schop-
                     mat
                e. V

                              ch šk
                                   olách je CLIL
                          ský
                        e
                          ř
       nosti dít
       nosti dítěte. V mateřských školách je CLIL aplikován
                                                 aplik
                                                     o
                                                        án
                t
                                                      v
              ě
       velmi hravě – prostřednictvím písniček, básniček, vý--
       v elmi hr a v ě  – pr ost ř ednictvím písni č ek, básni č ek, vý
       tv arn ý ch  č inností  č i poh ybo vý ch her
       tvarných činností či pohybových her..
          Technologie a digitální nástroje
          T echnologie a   digitální nástr oje
                    ě
                   v
          Digitální s
          Digitální svět nabízí celou řadu interaktivních apli-aktivních apli-
                     t nabízí celou
                                          e
                                    adu int
                                            r
                                   ř
       kací, her a videí, které jsou navrženy speciálně pro
       k ací, her  a   videí, kt er é jsou na vrž en y  speciáln ě  pr o
       děti a podporují učení angličtiny zábavnou formou. ormou.
       d ě ti a   podporují u č ení angli č tin y  zába vnou f
       Aplikace  jako  Lingokids,  Monkey  Junior  nebo  PBS  nebo PBS
       Aplik ace jak o Lingokids, M onk e y   Junior
       Kids umožňují dětem učit se anglicky skrze barevné vné
       Kids umo ž ň ují d ě t em u č it se anglicky  skrz e bar e
                     aktivní úk
                                         o
       animace,  interaktivní  úkoly  a  opakování  slov v  růz-z-
                                y
                                                       ů

                    r
                                  a
              e, int
                                           ání slo
       animac
                   e
                                          v
                              ol
                                                  v
                                    opak
                                                    v


                                                      r
                                             y
                                              l
                 x
        ý
                e
                                            b
                                                         y
             o
                              é
         ch k
              nt
                                              y
                          le
                                                 použív
                            žit
                                          y
                                 šak je, ab
                                                      án
                                v
                         ů
                   ech. D
                  t
       ných kontextech. Důležité však je, aby byly používány
       n
       s

        mír
       s mírou a pod dohledem dospělých.
                pod dohledem dosp
                                       ch.
                                      l

           ou a
                                      ý
                                     ě
                             ení
                    orick
                         é u
          Multisenzorické učení
          Multisenz
                            č
                                          ů
                       a
                             č
                                   klade d
           oderní výuk
          Moderní výuka angličtiny klade důraz na zapojení az na zapojení
          M
                         angli
                               tin
                                           r
                                 y
                                 í pomocí poh
                                č
                                                      ě
                 s
        šech sm
       všech smyslů – děti se učí pomocí pohybu, zpěvu, vu,
                y
       v
                                              ybu, zp
                        ě
                          ti se u
                     – d
                  l
                   ů
                                                                                                             13
                                                                                                             13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18