Page 13 - Chytrý zpravodaj - Prušánky 03/2025
P. 13
edk
kreslení nebo dramatizace. Tím se jazyk propojuje opojuje
o
ost
ř
em, kt
mat
e
ř
v
án
y
t
er
é nejsou zpr
tem, které nejsou zprostředkovány mateřským ja-ským ja- kr eslení nebo dr amatizace. Tím se jazyk pr
ě
výr
ch jsou žáci
vz
azn
d
erý
,
kt
e
v
em nebo jazyky
poh
podporuje pa-
ž
ybem, co
áni.
zykem nebo jazyky, ve kterých jsou žáci vzděláváni. s emocemi a pohybem, což výrazně podporuje pa-
lá
zyk
v
s
ě
emocemi a
Anglický jazyk je klí č o vým nástr ojem pr o k omunik m ěť . Nap ř íklad d ě ti si p ř i u č ení slo ví č k a „apple “ mo-
Anglický jazyk je klíčovým nástrojem pro komunikaci aci měť. Například děti si při učení slovíčka „apple“ mo-
ochutnat, nakr
ě
, co
oce skut
lidmi z
n
, zazpív
ž je ne
e
zu-
r
č
hou o
ch kultur
o por
v
s
ý
s lidmi z různých kultur, což je nezbytné pro porozu- hou ovoce skutečně ochutnat, nakreslit ho, zazpívat at
ů
o
eslit ho
zb
zn
ytné pr
v
át poh
ním zahr
ybo
m ě ní a r espekt o v ání r o zmanit osti v o něm píseň nebo si s ním zahrát pohybovou hru.ou hru.
mění a respektování rozmanitosti v dnešním globali-dnešním globali-
o
ň
nebo si s
m píse
ě
n
zovaném světě. Osvojování anglického jazyka pomá-
z o v aném s v ě t ě . Os v ojo v ání anglick ého jazyk a pomá-
v
há snižovat jazykové bariéry, a přispívá tak ke zvýšení Rodiče jako partneři v učeníení
é bariéry
i v
ispív
R
č
zvý
e
u
o
odi
á tak k
šení
p
v
at jazyk
e jak
, a
č
ř
o
ř
há sniž
o partne
é r
a
oli hr
výuky
V
č
ají tak
mobility jedno tliv c ů jak v jejich osobním živ o t ě Významnou roli hrají také rodiče. Podpora výuky
e. P
odi
odpor
ýznamnou r
mobility jednotlivců jak v jejich osobním životě, tak , tak
t
ením jednoduch
y
aco
ní.
doma – nap
č
ě
tin
vním uplatn
v
č
ř
angli
íklad
budoucím pr
v dalším studiu a v budoucím pracovním uplatnění. angličtiny doma – například čtením jednoduchých
dalším studiu a
v
ch
ý
významn
odním
e
v
výuky
Metody výuky cizímu jazyku prošly významným ým anglických knih, sledováním pohádek v původním
ošl
áním pohádek
cizímu jazyku pr
p
M
v
ů
v
anglický
ch knih, sledo
t
ody
y
výv ojem a z de b y ch r áda p ř edest ř ela n ě kt er é z zn ě ní nebo spole č n ým opak o v áním slo ví č ek – m ů že
vývojem a zde bych ráda předestřela některé z nich. nich. znění nebo společným opakováním slovíček – může
V dnešní globalizované společnosti je znalost anglič- výuku výr azn ě podpo ř it. Klí č em je nenásilná, po zitiv -
č
výuku výrazně podpořit. Klíčem je nenásilná, pozitiv-
nosti je znalost angli
dnešní globaliz
-
č
o
v
V
ané spole
tin y po v a ž o v ána za klí č o v ou k ompet enci, a t o již od ní atmosf ér a a č astý k o ntakt s jazyk
tiny považována za klíčovou kompetenci, a to již od ní atmosféra a častý kontakt s jazykem.em.
jší met
nejno
ě
o
Zá
útlého věku. Moderní pedagogika a kognitivní vědy
ě
v
e
em podtrhn
me t
ody
v
, ž
útlého v ě ku. M oderní pedagogik a a k ognitivní v ě dy Závěrem podtrhněme to, že nejnovější metody
ě
r
v
znatky
é
ují na p
a u
po
t
neustále p
o
anglick
ěř
ir
ého jazyk
ě
tí se zam
inášejí no
ř
výuky
d
neustále přinášejí nové poznatky o tom, jak se malé om, jak se malé výuky anglického jazyka u dětí se zaměřují na přiro-o-
ř
zenost, hravost a zapojení všech smyslů. Důraz se az se
děti učí cizí jazyky nejefektivněji. Tradiční memoro-o-
d ě ti u č í cizí jazyky nejef ektivn ě ji. T r adi č ní memor z enost, hr a v ost a zapojení v šech sm y s l ů . D ů r
č
videl
klade na zážitek, nikoli na výkon. Cílem není dril, ale
ek a
ví
a
amatický
vání slovíček a gramatických pravidel je dnes nahra-a- klade na zážit ek, nik oli na výk on. Cílem není dril, ale
v
je dnes nahr
ání slo
ch pr
gr
z o v áno hr a vými a p ř ir o z e n ými f ormami výuky , kt er vytv o ř ení po zitivního vztahu k jazyku, kt erý se stane
zováno hravými a přirozenými formami výuky, které é vytvoření pozitivního vztahu k jazyku, který se stane
z
r
ané d
ř
ebám d
ě
ástí živ
č
ě
tství
enou sou
t
tí.
ta dít
é
ir
e. Pr
k
ě
ojo
odpovídají vývojovým potřebám dětí. Jaké jsou tedy přirozenou součástí života dítěte. Právě rané dětství
vým
ř
odpo
jsou t
p
t
o
J
ě
edy
a
o
v
á
po
vídají výv
je ideálním obdobím pr
č
-
y
ě
ody
vz
ého
v
ě
tin
o zahájení jazyk
angli
nejmenších
o
jší met
nejno
v
d
nejnovější metody výuky angličtiny u nejmenších?? je ideálním obdobím pro zahájení jazykového vzdě-
u
výuky
lá v ání – pokud je v edeno citliv ě , zába vn ě a s
lávání – pokud je vedeno citlivě, zábavně a s ohle-ohle-
t
oda p
e
o
ené e
z
Metoda přirozené expozice zice dem na po t ř eb y malého žák
ir
xpo
dem na potřeby malého žáka.a.
M
ř
pr
oces os
e
z
n
ý
v
p
Lucie Králová, ředitelka školyy
met
oda se opír
ř
a
á o
o
Tato metoda se opírá o přirozený proces osvojo-ojo- L ucie Kr álo v á, ř edit elka škol
T
ir
t
o
v ání jazyk a – podobn ě jak o se dít ě u č í s v ů j mat e ř ský 20 let zkušeností s výukou anglického jazyka výukou anglického jazyka
20 let zkušeností s
vání jazyka – podobně jako se dítě učí svůj mateřský
b
v
v
sta
ti jsou
angli
vy
vých kat
n
ko
č
e
y
ě
tin
jazyk. D
šech v
jazyk. Děti jsou vystaveny angličtině v běžných den-ch den- všech věkových kategoriíegorií
ě
ý
žn
ě
ě
v
ední
i be
z tlaku na
ních situacích, bez tlaku na výkon či bezprostřední
ních situacích, be
zpr
ř
ost
on
č
výk
elé nebo r
produkci řeči. Učitelé nebo rodiče s dětmi mluví an-tmi mluví an-
oduk
č
i. U
odi
e
č
ci
č
d
ě
pr
e s
it
ř
glicky v k onkr étních k o nt e x t ech (nap ř . p ř i hr aní, jídle,
glicky v konkrétních kontextech (např. při hraní, jídle,
nebo p ř i č t ení knih), č ímž si dít ě jazyk postupn ě „na-
nebo při čtení knih), čímž si dítě jazyk postupně „na-
saje “ . D ů r az je kladen na por o zum ě ní a po zitivní vztah
saje“. Důraz je kladen na porozumění a pozitivní vztah
jazyku.
k jazyku.
k
– Int
v
CLIL – Integrované vyučování předmětu a jazy-
CLIL
ání p
tu a
v
egr
ané
o
-
edm
vyu
ř
č
o
ě
jazy
ka
ka
Metoda CLIL spojuje výuku angličtiny s jinými
M e t oda CLIL spojuje výuku angli č tin y s jin ými
ty
ti se u
ě
ř
předměty – například děti se učí o zvířatech, bar-
p
č
ě
í o
ech, bar
at
ř
íklad d
– nap
-
zví
edm
ř
e
č
ách nebo
tin
y
č
v
, aniž b
ě
vách nebo číslech v angličtině, aniž by měly pocit, že
y
l
íslech v
pocit, ž
angli
m
ě
„hodinu cizího jazyk
a
a
t
met
o
“
T
jde o
.
jde o „hodinu cizího jazyka“. Tato metoda podporuje oda podporuje
funk č ní užití jazyk a a zár o v e ň r o zvíjí k ognitivní schop-
funkční užití jazyka a zároveň rozvíjí kognitivní schop-
mat
e. V
ch šk
olách je CLIL
ský
e
ř
nosti dít
nosti dítěte. V mateřských školách je CLIL aplikován
aplik
o
án
t
v
ě
velmi hravě – prostřednictvím písniček, básniček, vý--
v elmi hr a v ě – pr ost ř ednictvím písni č ek, básni č ek, vý
tv arn ý ch č inností č i poh ybo vý ch her
tvarných činností či pohybových her..
Technologie a digitální nástroje
T echnologie a digitální nástr oje
ě
v
Digitální s
Digitální svět nabízí celou řadu interaktivních apli-aktivních apli-
t nabízí celou
e
adu int
r
ř
kací, her a videí, které jsou navrženy speciálně pro
k ací, her a videí, kt er é jsou na vrž en y speciáln ě pr o
děti a podporují učení angličtiny zábavnou formou. ormou.
d ě ti a podporují u č ení angli č tin y zába vnou f
Aplikace jako Lingokids, Monkey Junior nebo PBS nebo PBS
Aplik ace jak o Lingokids, M onk e y Junior
Kids umožňují dětem učit se anglicky skrze barevné vné
Kids umo ž ň ují d ě t em u č it se anglicky skrz e bar e
aktivní úk
o
animace, interaktivní úkoly a opakování slov v růz-z-
y
ů
r
a
e, int
ání slo
animac
e
v
ol
v
opak
v
r
y
l
x
ý
e
b
y
o
é
ch k
nt
y
le
použív
žit
y
šak je, ab
án
v
ů
ech. D
t
ných kontextech. Důležité však je, aby byly používány
n
s
mír
s mírou a pod dohledem dospělých.
pod dohledem dosp
ch.
l
ou a
ý
ě
ení
orick
é u
Multisenzorické učení
Multisenz
č
ů
a
č
klade d
oderní výuk
Moderní výuka angličtiny klade důraz na zapojení az na zapojení
M
angli
tin
r
y
í pomocí poh
č
ě
s
šech sm
všech smyslů – děti se učí pomocí pohybu, zpěvu, vu,
y
v
ybu, zp
ě
ti se u
– d
l
ů
13
13

