Page 38 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 12/2024
P. 38

4   TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
       konce  předmětem  fám  a  vzrušených   alistické poezie Ludmilu Pelikánovou.
       zvěstí o blížícím se zákazu. Svědčí o tom   Začátky divadla se neobešly bez hledání
       i  zápis  z  Deníku  —  tehdy  třiadvaceti-  zaštiťující postavy, jakou byl Na zábradlí
       letého — scenáristy Pavla Juráčka.  dr.  Vladimír  Vodička.  Jiří  Suchý  vzpo-
                                      míná:
       29. dubna (1959), středa
                                      Jako intendant, tenkrát se tomu říkalo   to  snadno,  padaly  návrhy  jako  „senti-  v  režii  Jiřího  Osternanna,  zakladatele
       Do Reduty jsme se sotva dostali. Museli   provozní  šéf,  byl  Jiří  Vrba.  To  byl   mentální“ či „semitské“ malé formy. Na-  poetické vinárny Viola, nazvané Divadlo
        jsme  přemluvit  vrátného,  aby  nás   člověk, se kterým jsem se náhodou   konec  se  jako  nejlepší  řešení  zdálo   zázraků  (1960,  dvanáct  repríz).  Když
        pustil, protože všechny stoly byly za-  setkal, když jsem měl něco se zuby, v   „sedm“.  Programová  náplň  se  vymý-  později Semaforští cítili, že se v někte-
        dány.  Před  časem  jsem  tam  byl  na   noci jsem šel na pohotovost a on tam   šlela zpětně, divadlo k ní mělo ovšem   rém  projektu  skrývá  průšvih,  říkali:  To
        Text--appealu.  Tím  tenkrát  vlastně   byl  taky.  On  byl  velice  inteligentní,   dobré spolupracovníky. Měly se tu pěs-  zas  bude  divadlo  zázraků!  I  Ukradený
        skupina  kolem  Suchého  začínala.   kultivovaný člověk, jemný. Osobnost   tovat:           měsíc (1960, v režii Ladislava Smoljaka)
        Letos si otevřeli Divadlo Na zábradlí     na  první  pohled.  A  ten  si  ke  mně           a večer Matuškova textaře Jana Schnei-
        a  v  Redutě  mají  jen  dvakrát  týdně   přisedl a říkal: „Vy jste pan Suchý, že,   1. hudební divadlo  dera Vo co de (1961) nakonec napově-
        večer v půl jedenácté pořad.    vy  jste  teď  odešel  ze  Zábradlí,  co   2. divadlo poezie  děly, že inspirace odjinud znesnadňují
       Je tam prý vždycky nabito. Společnost   budete dělat?“ Já jsem říkal, že bych   3. loutky    publiku  pochopit,  co  Semafor  vlastně
        se tam schází velice zajímavá. Spou-  rád ještě divadlo, protože Šlitr mě k   4. pantomima a tanec  nabízí.
        sta  mužů  má  vousy  a  pohybuje  se   tomu  dohnal,  já  sám  už  jsem  to   5. film       S & Š byli natolik zaměstnaní, že na — do
        tam celá řada známých tváří. Včera   nechtěl, v životě do divadla ne, jsem   6. výtvarné experimenty  té doby inspirativní a semaforsky chyt-
        jsem  tam  viděl  Šefranku,  Horníčka,   si  říkal.  A  on:  „Já  bych  vám  mohl   7. koncerty — jazz  rou  —  kurátorskou  práci  přivádění  ji-
        Filipovského, režiséra Macha a ještě   pomoct, mám kontakty.“ Tam jsme se                   ných,  leckdy  náročnějších  proudů  do
        jiné známé lidi. Kromě toho tam bylo   dali  dohromady.  Ten  Vrba  už  tam   Řečeno  modernější  řečí,  Suchý  a  Šlitr   divadla už nezbyl čas. Zvláště když do
        moc exklusivních dívek a žen ve spo-  začal  vládnout,  měl  organizátorský   doufali, že tu vedle vlastní tvorby budou  toho  značka  Semafor  ztratila  od  pod-
        lečnosti neméně exklusivních mužů.  talent.  Potom  přišel,  a  že  by  jeho   i  kurátory  programu
       Sál se chce podobat polským existen-  kamarád Milan Schulz byl dramaturg.   svých kolegů. Měli je dob-
        cialistickým klubům. Mušle orchestru   Vyjeli jsme za Schulzem do Kobylis,   ře  vybrané:  mladí  absol-
        je vyzdobena skoro tachisticky a na   kde on bydlel, vešli jsme a já jen zíral:   venti  loutkářského  oboru
        stěnách visí všelijaké komposice. […]  Leninova  busta,  veškeré  Marxovy   Jan  Švankmajer  a  Juraj
       Bylo  to  naposled,  někdo  to  zakázal;   spisy, česká a sovětská vlaječka.  Herz,  textař  Jan  Schnei-
       někdo z ÚV.                    A já jsem říkal, teď si tohle zatáhneme   der, fotograf Josef Koudel-
       (Zábradlí asi také zavřou.)      do divadla? Tak jsem si říkal, že mu   ka,  filmař  a  scénograf
                                        nemůžu  otevřeně  říct,  že  ho  tam   Jaromil Jireš… Dokonce se
                                        nechci, lidé jako on jsou dneska u mo-  to sedmero občas vyprá-
                                        ci, to by byla sebevražda. A on, když   vělo v obměně a figuroval
                                        jsme  tam  byli,  nás  přijal  a  já  jsem   v něm provokativní para-
                                        říkal: „Já proti panu Schulzovi nic ne-  dox „kabaret pro děti“, jak
                                        mám,  ale  my  dramaturga  vlastně   ho v Semaforu zkusil vy-
                                        nepotřebujeme. Já se nedokážu pod-  tvořit  Ladislav  Smoljak
                                        řídit, že by mně někdo říkal, jak mám   a  mimo  Semafor  (ovšem
                                        něco napsat. A osvědčil jsem se už Na   s  písněmi  S  &  Š)  Helena
                                        zábradlí, kde hráli dva kusy ode mě.“   Philippová v Rokoku před-
                                        A Schulz říká: „Podívejte se, já vím, že   stavení Byl u vás Vlk?.
                                        vy dramaturga nepotřebujete, ale já   První dvě sezony s před-
                                        mám docela novou pozici a já bych   staveními  „mimo  dílnu
                                        vám  dělal  jakéhosi  advokáta.“  On        Suchého a Šlitra“ byly ne-
                                        i v tisku byl redaktorem něčeho, říkal,   pochybně  zajímavé,  ale
                                        že má dobré konexe, že by Semafor   ukázaly,  že  malé  formy
                                        prosazoval  a  obhajoval  ho.  Já  jsem   kromě  úspěchu  hudeb-
                                        tomu sice moc nevěřil, ale co se dalo   ních inscenací divadlo za-
                                        dělat. Tak jsem řekl, že jo. A on šel      těžují.  Semaforští  taky
                                        a napsal o nás veliký článek. A sku-  neuměli řešit problém roz-
                                        tečně se za nás pral na místech, na   dílného  publika:  insce-
                                        která jsme přístup neměli, já vůbec.   nace Švankmajerovy sku-
                                        Ale on jako kovaný komunista si tykal   piny  pojmenované  Di-
       Období  Reduty  však  už  tehdy  zvolna   se všemi možnými mocnáři. My jsme   vadlo  masek,  tedy  Škro-
       končilo z vůle samotného Suchého. Ná-  se potom brzy vyloženě skamarádili,   bené  hlavy  (1960),  Jo-
       sledovala další peripetie v podobě na-  protože jsem zjistil, že to je děsně fajn   hannes  doktor  Faust
       bídky,  která  mohla  vypadat  neodo-  kluk a že mu pozvolna ubývá přesvěd-  (1961)  a  Sběratel  stínů
       latelně:  výzva  Jana  Wericha,  ať  Suchý   čení o straně. Najednou prokoukl ty   (1962) byly cenným expe-
       založí a vede pod Divadlem ABC malou   machinace,  co  mně  ta  strana  pro-  rimentálním divadlem, ale na rozdíl od   zimu  1961  střechu  nad  hlavou.  A  tak
       scénu.  Werich  pro  ni  navrhoval  název   váděla. Postupně se dostal do takové   masového  zájmu  o  písničkové  divadlo    ostatní představení postupně vymizela,
       Sputnik  ABC:  jméno  sovětské  řady   situace, že když se to později hodilo,   S & Š měly devět až osmnáct repríz, byly   s  nimi  i  koncept  sedmi  malých  forem
       družic se tu ocitlo nepochybně ve snaze,   tak zdrhnul do té svobodné Evropy…  tu  pro  jiný  typ  obecenstva.  Pověstně   a zůstalo „divadlo písniček“.
       aby byl nový útvar stravitelnější v očích                     malý zájem byl o recitační vystoupení
       úřadů.  Byla  to  Helena  Philippová,  kdo   Divadlo potřebovalo název. Milan Schulz
       Suchého odradil od začlenění do Měst-  nebo snad Jiří Vrba přišli s bezvadným    KOMIKS
       ských  divadel  pražských  a  pod  legen-  nápadem:  jméno  bude  znít  Dimafor,
       dárního,  ovšem  stárnoucího  Wericha.   podle čím dál užívanější charakteristiky
       „Nedělejte to,“ cituje ji Suchý. „Vy jste   „divadlo malých forem“.                Zlá ovce
       mladý, perspektivní a on to cítí. On už je   O „divadlech malých forem“ se v Česko-
       za zenitem. Postavte se raději na vlastní   slovensku  začalo  mluvit  nejpozději  od
       nohy.“ Suchý tušil, že by Werich malou   návštěvy  polského  souboru  Syrena
       scénu ovlivňoval, a tak soustředil ener-  (s autorskou a hereckou účastí Stefanie
       gii na založení vlastního divadla.  Grodzieńské)  v  roce  1955.  Byl  to  J.  R.
       K  získání  divadelních  prostor  pomohla   Pick, v jehož článku bylo tehdy zřejmě
       budoucímu Semaforu konkurenční řev-  spojení  „divadlo  malých  forem“  užito
       nivost mezi městskými částmi. Suchý se   poprvé.* Tehdy ještě nebylo zřejmé, že
       Šlitrem zašli za osvětovým inspektorem   po vzoru Divadla Na zábradlí a Sema-
       v Praze 2: když může mít Praha 1 svoje   foru začnou nové soubory, tedy „divad-
       Divadlo Na zábradlí, neměla by Praha 2   la  malých  forem“,  v  Československu
       mít také ambici vést výraznou mladou   růst  jako  houby  po  dešti  a  významně
       scénu? Suchý byl od časů Reduty popu-  promluví do vývoje divadelní, hudební
       lární  tváří  a  příslibem  čehosi  nového,   a literární kultury. Jednu takovou scénu,
       vzrušujícího. Úředník Prahy 2 jim přidělil   divadlo Paravan, založil v roce 1959 sám
       sál v budově Ženských domovů v ulici   autor článku J. R. Pick a působil s ním
       Ve Smečkách. (Je to adresa, na níž od   v Redutě po odchodu skupiny Suchého.
       roku  1965  dodnes  působí  Činoherní   Přihlásit se k tomuto sousloví byl oprav-
       klub.)  Suchý  měl  na  sál  svéráznou   du dobrý nápad. Ale DIMAFOR? Suchý
       vzpomínku:  odehrávala  se  tu  dobová   se svým smyslem pro obraznost slov na-
       recitační pásma a on tu jako dítě viděl   vrhl název posunout: ať je to SEMAFOR                                   Michal Jareš
       recitovat zapálenou propagátorku soci-  s tím, že k Se- už se něco vymyslí. Nešlo
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43