Page 36 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 12/2024
P. 36

2   TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
                            55 minut s Martinem Kodlem

              „Vlastně celý profesní život se snažím nedělat chyby.

                            Nepokazit to, co začali ti přede mnou,“
                     říká majitel nejvýznamnější české aukční síně.


       Vůbec první aukci uspořádal Martin Kodl   vidlo, jsem si uvědomil, až když přišly
       se svými přáteli v posledních měsících   moje děti s nápadem, že chtějí vybudo-
       skomírajícího  komunistického  režimu,   vat KodlContemporary. Nejprve jsem si
       doslova v předvečer listopadové revolu-  myslel, že jim to vymluvím, nějak nená-
       ce, a prodal tehdy umělecká díla v hod-  padně je dovedu k tomu, co mám rád
       notě 400 tisíc československých korun.   sám. Vyrůstal jsem mezi obrazy přelo-
       O  tři  desítky  let  později  dosáhla  nejú-  mu 19. a 20. století, posléze jsem pro-
       spěšnější z 90 velkých sálových aukcí,   padl České moderně až po surrealismus
       jež Galerie Kodl dosud uspořádala, obrat   a tomuto období se věnuji systematicky
       přes 400 milionů korun. Souhrnný obrat   dodnes.  Kategorii  svých  současníků
       této aukční síně přitom představuje té-  jsem úplně přeskočil, i když mne v 70.
       měř polovinu celkových aukčních tržeb   a 80. letech táta často bral na výpravy
       v České republice.             po  uměleckých  ateliérech  a  sám  rodi-
       Po 35 letech je tedy Galerie Kodl lídrem   nnou sbírku o díla žijících autorů dopl-
       na zdejším trhu s uměním a – mimocho-  ňoval. Já v tom nepokračoval, netáhlo
       dem – také výjimečným podnikatelským   mě to. Ale připomněl jsem si tohle ro-
       fenoménem.  V  Česku  pravděpodobně   dinné pravidlo, když Matyáš s Jakubem
       neexistuje  tak  úspěšná  rodinná  firma,   rozjeli projekt KodlContemporary a za-
       jejíž kořeny sahají až do 19. století. Už   čali se soustředit na dnešní tvůrce. Ne-
       150  let  Kodlové  sbírají  umělecká  díla      dali  se  přesvědčit,  vytrvali.  A  já  jsem
       a  jak  dokazují  smělé  plány  a  projekty   tomu už rád.
       nejmladších z nich, ještě dlouho sbírat
       budou. Jak to, že se v téhle rodině daří   O dědovi a úplatcích
       předávat  uměnímilovné  řemeslo  z  ge-
       nerace na generaci? Nad tím se zamýšlí   Kdo první začal v naší rodině s uměním
       Martin Kodl.                   skutečně obchodovat? Pradědův syn Jiří
                                      se narodil už do bohaté rodiny, určitě se
         O jednom správci a odkazu    nepotřeboval takhle živit, ale občas ně-
                                      jaký obraz prodal, jindy zase něco kou-
       Aukční síň je úspěšná, ano, daří se nám.   pil, směnil, protože se vyskytla příleži-
       Nemohu ten úspěch vztahovat ale jen    tost, protože měl umění rád. Byl avant-
       k  sobě.  Spíš  si  připadám  jako  dobrý   gardní  architekt a také známý malíř –
       správce.  Správce  rodinné  sbírky,  ale   akvarelista, přátelil se s řadou umělců,
       ještě víc jako správce odkazu lidí, kteří    pravidelně  také  podnikal  výpravy  na
       ji založili a budovali. Vlastně celý pro-  podzimní pařížské Salon a přivážel od-
       fesní  život  se  snažím  nedělat  chyby.   tamtud někdy nové „klenoty“ do rodi-
       Nepokazit to, co oni začali.   nné sbírky. Byl bonviván, výrazná osob-
       Příští rok to bude 150 let, kdy se můj   nost,  k  jeho  osobním  přátelům  patřili
       pradědeček Jan Kodl usadil se svou že-  malíři Bauch, Beneš, Čapek, Filla a mno-
       nou Helenou v Písku a díky půjčce od   zí další umělci včetně literátů a herců,
       jejího otce koupil se společníky dědictví   často  se  setkával  i  s  architekty  Gočá-
       po tamním starostovi a podnikateli Fran-  rem, Honzíkem nebo Živným, udržoval                              Alžběta Jungrová
       tišku  Gamischovi.  Získal  tím  nejen  ci-  přátelství s podnikateli a zároveň sbě-
       helnu  a  pozemky  na  pražském  před-  rateli jako byli Waldes, Morawetz nebo   Martin Kodl (*1961) - Patří ke čtvrté generaci sběratelské rodiny Kodlů. Vystu-
       městí, ale i kompletní Gamischovu obra-  Ringhoffer. Od továrníka Barucha třeba   doval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, je špičkový znalec v oboru
       zárnu. Tím to všechno začalo a mne až   koupil  část  slavné  kolekce  Jana  Preis-  výtvarné umění, přičemž se zvláště zaměřuje na přelom 19. a 20. století a díla
       mrazí, když si uvědomím, že z těch 150   lera…   Prostě se celý život pohyboval      České moderny. V roce 1992 se podílel na založení aukčního domu Galerie Kodl,
       roků připadá už 35 let na mne. Čas je   v centru společenského a uměleckého   který se pod jeho vedením stal záhy jedničkou na českém trhu s uměním a tuto
       nesmlouvavý.                   dění,  byl  navíc  respektovaným  úřed-  svou výjimečnou pozici potvrzuje při každé aukci.
       Pradědeček musel být každopádně výji-  níkem – dnes bychom řekli, že pracoval
       mečný člověk. Pocházel sice z chudé ro-  v  ateliéru  hlavního  architekta  města
       diny z Březnice, ale dobře se učil, takže   Prahy,  a  také  byl  jednatelem  spolku   charakterizuje  dobu,  ve  které  jsem   dou okradeni. Donutí je prodat pod ce-
       získal stipendium ke studiu na univer-  Mánes.                vyrůstal. Rok 1948 všechno obrátil na   nou. A tak prosili tátu, ať jim pomůže.
       zitě ve Vídni. Tam úspěšně absolvoval,   Když se v osmačtyřicátém moci chopili   ruby. Vlastnit nějaký majetek bylo ne-  Táta se vypracoval na respektovaného
       navázal důležité kontakty a také potkal   komunisti, bojoval o to, aby mu sbírku     mravné.  A  sbírat  umění?  Obchodovat     znalce umění, byl slušný, potomek Kod-
       Helenu  von  Rudkowskou.  Pocházela        a  vilu,  kterou  si  postavil  v  Břevnově,   s ním? Spekulace, za kterou bylo několik   lů, důvěřovali mu.
       z  bohaté  německo-polské  šlechtické   nezkonfiskovali. Ten dům byl vlastně ga-  let kriminálu.  V kurzu tehdy bylo 19. století, předev-
       rodiny a myslím, že to byla ona, kdo pra-  lerie. Tatínek mi vyprávěl, že by dědu za-  Otec, který na přelomu 40. a 50. let do-  ším zahraniční autoři, a pak staří mistři.
       dědu  přivedl  k  umění.  Kodlovi  začali   bilo,  kdyby  o  něj  přišel.  A  tak  radši   spíval, tuhle změnu strašně těžce nesl,   Radši jsem se táty neptal, jak to dělá, ale
       nabytou  sbírku  postupně  rozšiřovat        obětoval obrazy. Uplácel jimi komunisty.   a když se nedostal kvůli „buržoaznímu   dokázal i za hlubokého komunismu pro-
       o  klasickou  krajinářskou  tvorbu  Haus-  Pochopili totiž, že ta vila je jeho slabost,   původu“ na žádnou vysokou školu, za-  dat  umělecké  dílo  tajně  do  zahraničí,
       hoferovy školy a impresivní malby Ma-  a  tak  mu  neustále  vyhrožovali  konfis-  tvrdil se. A pak už režim jen sabotoval.   anebo tady směnit za valuty. Dělalo to
       řákových  žáků,  sbírali  také  díla  Chi-  kací, nebo nájemníky, které mu do ní na-  Pracoval  v  bezvýznamných  zaměst-  třeba v přepočtu 100 000 korun za ob-
       tussiho  a  dalších  umělců.  V  Písku  byli   stěhují. V padesátých letech jsme takhle   náních – třeba jako kotelník nebo správ-  raz. Když si uvědomíme, že průměrná
       také  známí  jako  významní  mecenáši:   přišli mimo jiné o kolekci francouzských   ce hradní zříceniny – a ve volném čase   mzda byla v tehdejším Československu
       podporovali píseckou malířskou rodinu   impresionistů.        se  zabýval  uměním.  Byla  to  taková   1500 Kč, byly to obrovské peníze. A tedy
       Quastů, která se věnovala miniaturám,                         poloilegalita,  jako  dítě  jsem  zažil  dvě   důvod na zavření.
       a také třeba Mikoláše Alše. Vlastnili řadu   O otci a kriminálu  nebo tři domovní prohlídky a od té doby   Všichni sběratelé byli vlastně tehdy na
       jeho raných obrazů, které byly později                        jsem se o něj strašně bál.     zavření. Měli směšné malé výplaty, žád-
       velmi ceněny. Aleš také vyzdobil fasádu   Dědova  sbírka  impresionistů  byla  po-  Svého času šla o tatínkovi Prahou hláš-  né úspory, když si tedy chtěli koupit no-
       jejich nového domu v Písku svými cha-  věstná. Roky po tom, co umřel, za mnou   ka: „Kodl dělá větší obraty než podnik   vý obraz, museli prodat jiný. A to už ko-
       rakteristickými sgrafity.       přicházel stařičký sběratel pan Houba.   Klenoty.“  Lidi  se  posmívali  neschop-  munisté  kvalifikovali  jako  spekulaci.
                                      Vždy neohlášen, zazvonil, sedl do fotelu   nému  režimu,  ale  pro  tátu  ta  legrace   Táta pak byl v jejich očích spekulant na
            O umění současníků        a já musel všeho nechat, nabídnout mu   mohla být smrtelná. Myslel si, že mu ko-  druhou.
                                      kafe a poslouchat. Vyprávěl mi o první   munisti nakonec stejně nějaký paragraf
       Kolik uměleckých děl Jan Kodl přidal do   republice, o dědovi, a jen tak meziřečí se   přišijí a zavřou ho. Ale nechat toho ne-  O sběratelích
       Gamishovy původní sbírky, nevím. Kaž-  vždycky zeptal, jestli nějaký ten impre-  mohl. Přicházeli za ním lidé, kteří znali
       dopádně  se  držel  zásady,  kterou  ctily      sionista někde u nás přece jen nezbyl.   ještě dědu. Měli po rodičích krásné ob-  Vzpomínám si, jak se sběratelé scházeli
       i  následující  generace:  nerozprodával,   Přesně si pamatoval, kde ty obrazy ve   razy, věděli, že ve státním podniku Kle-  u nás doma, hrozně kouřili, zapáleně si
       ale sbírku doplňoval o díla žijících sou-  vile visely a myslel si, že mu je zapírám.   noty, kam by je měli podle komunistic-  vyprávěli  o  umění  a  případně  obrazy
       časných  autorů.  Že  je  to  rodinné  pra-  Neměl jsem co schovávat, ale přesně to   kých zákonů jít nabídnout k prodeji, bu-  směňovali, protože neměli dost peněz.
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41