Page 37 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 12/2024
P. 37

PŘESAHY                                                                                                 TÝNECKÉ LISTY    3
       Sběratelství mělo prostě úplně jiné pa-  kdy  jejich  cena  mnohonásobně  stoup-  abychom mohli žít tak, jak jsme chtěli.   doplňují.  V  trojici  jsou  silní,  přičemž
       rametry než dneska. To, co naše rodina   ne, nedožije. A pak přišel listopad 1989   Vždycky to bolelo. Ale táta ze mne sňal   každý hraje na vlastním písečku.
       shromažďovala dlouhá desetiletí, doká-  a vše se změnilo doslova přes noc.  trochu té tíhy. Dokážu rodinný odkaz, tu   Jakub  má  KodlContemporary,  která  se
       že teď leckterý člověk dát dohromady za                       odpovědnost unést.             jako platforma pro současné umění už
       tři nebo pět let. Tak diametrální je rozdíl   O první aukci                                  výborně etablovala, Matyáš zase před
       mezi dobou mého otce a současností.                                     O dětech             třemi  čtyřmi  lety  založil  aukční  portál
       Současné sběratele si dělím v duchu do   V létě roku 1989 jsme s Jirkou Pavlem,              Artslimit, který má dnes už obrovskou
       tří  kategorií.  Ti  první  si  umění  pořizují   což byl syn spisovatele Oty Pavla, spolu-  Otec  měl  bezpochyby  velký  talent  na   hodnotu. A nejmladší? Myslím, že Adél-
       pro  investici.  Vydělali  hromady  peněz     zakládali  galerii.  Tedy,  podle  komu-  sběratelství.  Jestli  ho  mám  já?  Lidi  si         ka jim oběma jednou bude šéfovat. Stu-
       v  jiných  komoditách,  nakoupí  si  tedy   nistických  zákonů,  se  nazývala  podni-  o mně myslí, že vím dopředu, jak aukce   duje v Londýně psychologii, ale navště-
       spoustu uměleckých děl a když k nim za   kem přidružené výroby a vlastně mi je   dopadne,  že  prostě  mám  ten  „čuch“.   vuje tam i kurs obchodu s uměním a tré-
       dva tři roky přijdeme, stojí ty obrazy ješ-  záhadou, že nám to vůbec dovolili. My   Roky zkušeností nejen mých, ale i mých   nuje také licitátorství. To ji zvlášť baví, je
       tě někde v koutě, ve skladu, zabalené,   ale jásali a na podzim jsme uspořádali   předků mě k tomu asi předurčují, ale ješ-  v tom dobrá. Sama si už – stejně jako
       netknuté.  To  mě  vždycky  nadzvedne,   první aukci.         tě je spousta věcí mezi nebem a zemí,   kluci – buduje vlastní uměleckou sbírku.
       nemám to rád. A tak jim radím a fakt      Když jsem řekl tátovi, co chystáme, měl   které se předpokládat nedají. Když je ale   Věřím, že se bude umět s obrazy kama-
       to myslím dobře: jestli chcete investo-  strach, že nás zavřou. Ale nerozmlouval   člověk usilovný, slušný a ví, jak se má     rádit, povídat si s nimi. To bych svým dě-
       vat, kupujte akcie, dluhopisy, zlato.  nám  to.  Bral  jsem  to  jako  dobré  zna-  s obrazy zacházet, úspěch se dostaví.   tem přál ze všeho nejvíc. Je to dar, který
       Když  však  trvají  na  umění,  přidávám   mení, ale když jsem pochopil, že polo-  Snad tedy svou práci nedělám špatně.    život  povyšuje,  dodává  mu  na  kráse.
       další radu: s obrazy se musíte naučit za-  vina  publika  v  sále,  kde  jsme  aukci   A moje děti? Jak je tak z dálky pozoruju,   Rád pobývám s obrazy, zvláště s těmi,
       cházet, spřátelit se s nimi. Je pravda, že   zorganizovali,  jsou  fízlové,  spadlo  mi   líbí se mi, jak k tomu přistupují.   mezi nimiž jsem vyrostl. Promlouvají ke
       poměrně dost těchto investorů postup-  srdce do kalhot. Když skončila první část   Nikdy jsem je do rodinného  podnikání   mně jinak než před lety. Je to krásné.
       ně pod naším vlivem svůj vztah k umění   dražby,  vyběhl  jsem  na  balkon  na  ci-  nenutil, dokonce jsem ani nechtěl, aby
       přehodnotí. To je tedy druhá kategorie –   garetu, abych se trochu zklidnil. Už tam   studovali historii umění, aby nebyli tím   Zaznamenala Irena Jirků
       „převychovaní“ sběratelé. Třetí katego-  stál  Jirka  Pavel,  připaloval  si  jednu  od   oborem  zbytečně  svázáni.  Všichni  si   Autorka je publicistka, šéfredaktorka
       rie? Srdcaři. Obrazy milují, kupují je pro   druhé: „Ten tvůj fotr měl pravdu. Mohli   zvolili vlastní cestu, ale nakonec k umě-  časopisu Finmag, pro nějž vznikl i tento text.
       radost a – pro děti. To je moc hezké, to   jsme  jít  na  ryby,  a  půjdeme  do  krimi-  ní stejně doputovali a teď se perfektně
       vědomí pokračování.            nálu.“
                                      Naštěstí zavřít nás už nestihli. A na za-
               O normálním            čátku roku 1990 přijel strejda z Ameriky.
           a nenormálním světě        Byl emigrant, velice bohatý, chtěl si po-
                                      řídit pár obrazů, které si pamatoval ještě
       Můj táta byl ovšem rozený vizionář. „He-  z dětství, protože byl strašně šťastný, že
       le,  kdyby  dneska  žil,  měli  byste  dvoj-  je zase doma. Koupil Špálu, Kupku, Prei-
       násobné obraty,“ říkají mi jeho staří ka-  slera. „Ten obraz přece nemůže stát jen
       marádi. Asi mají pravdu. Vzpomínám si,   tisíc dolarů,“ vrtěl hlavou nad našimi ce-
       jak  táta  někdy  v  80.  letech  objevil  ve   nami. „Já vám za něj dám dva tisíce!“
       výloze starožitností na Můstku malý ob-  Postupně přijížděli další emigranti, další
       rázek od Filly. Stál 12 tisíc, táta měl jen   cizinci...
       devět a půl tisíce. A tak šel poprosit paní   Táta tehdy hodně vydělal. A užíval si to
       Hochovu, co tam prodávala, aby mu ho   plnými doušky. Byla to pro něj obrovská
       podržela, než si někde ty zbylé peníze   satisfakce. Viděl také, jak se daří mé ga-
       půjčí. Ale ona odmítla obraz zablokovat,   lerii, jak prosperuje bráchova rámařská
       musela prodávat. Filla tedy visel měsíc   firma. Zemřel bohužel už v roce 1993,
       ve výloze, lidi okolo chodili bez zájmu, až   nebylo mu ani šedesát, ale myslím, že
       zase dorazil táta. A přesně ti kama-rádi,   odcházel šťastný. A protože byl vizionář,
       kteří ho dnes tak chválí, se mu ten-krát   stihl nám ještě říct: „Rodinná sbírka není
       smáli, že na Fillovi prodělá kabát. Táta   svatá.  Snažte  se  ji  samozřejmě  držet
       nepochyboval.  „Jen  počkej,“  říkal  mi,   pohromadě,  neprodávejte  věci  z  mali-
       „jestli  se  dožiješ  normálního  světa,   cherných důvodů, ale kdybyste se do-
       vyděláš  na  tom.  Tohle  je  krása,  která   stali do ekonomické tísně a potřebovali                      Alžběta Jungrová
       teprve na svůj čas čeká.“      nutně peníze na život, nebojte se a do
       Táta nakupoval obrazy České moderny,   sbírky sáhněte.“         Martin Kodl se syny Matyášem (vpravo) a Jakubem, kteří pokračují v rodinném
       protože se mu líbily, chtěl s nimi žít. Při-  Bylo to od něj úžasné gesto. Usnadnil   uměnímilovném řemesle. Jakub řídí projekt KodlContemporary a věnuje
       tom  byl  přesvědčen,  že  se  sám  doby,   nám to. Ano, musel jsem občas prodat,   se současnému umění, Matyáš založil a stará se o úspěšný aukční portál Artslimit.

                                KNIHA, O KTERÉ SE MLUVÍ


                                                       Suchý & Šlitr
                                                Semafor 1959-1969

                                                               Pavel Klusák
       Na  konci  první  sezony  Divadla  Na                         dička,  Jaroslav  Jakoubek  a  Jaromír  Vo-  nepostrádají  melancholii,  únavu  a  od-
       zábradlí, tedy na jaře 1959, byl Jiří Suchý                   máčka: Suchý po „jejich“ sezoně těžko   por)  a  post-surrealistickou  obraznost
       ve  specifické  situaci.  „Divadlo“,  tedy                     mohl oznámit, že chce pracovat výhrad-  (sám Suchý tu mluví o paralele s Nezva-
       především  Ivan  Vyskočil  a  Vladimír                        ně s partnerem, který stál doteď stra-  lovou metodou synestezie v knize Chtě-
       Vodička,  si  nepřálo,  aby  se  objevil  na                  nou.  Navíc  bylo  Šlitrovi  v  té  době  už   la  okrást  lorda  Blamingtona  z  roku
       scéně. Nemohl tedy hrát, dokonce ani                          pětatřicet  (byl  o  sedm  let  starší  než   1930).
       zpívat své texty. Bylo to v příkrém roz-                      Suchý),  nechtěl  ztrácet  čas.  Cítil,  že   Suchého to zaskočilo: viděl, že v očích
       poru s doslova hvězdným postavením,                           vlastní scéna, kde by S & Š rozhodovali,   úřadu představuje jeho tvorba nevítané
       jaké  zažíval  v  Redutě  (připomeňme                         může  být  konečně  krokem  k  profesi-  politikum, on sám však o nic podobného
       slova z roku 1956 o pocitu, že mu Praha                       onální kariéře.                neusiloval. „Nedovedl jsem to pochopit.
       leží u nohou). Suchý se potřeboval vrátit                                                    Byl jsem tou dobou tvor zcela apolitický
       na vysněnou trajektorii autorského ko-                        ***                            a ze všeho nejmíň mě zajímalo stát se
       mika.  V  takové  chvíli  se  velmi  hodila                                                  odpůrcem režimu.“ Zvolna začínal chá-
       ambicióznost a elán Jiřího Šlitra: po po-                     Cesta  k  osamostatnění  měla  několik   pat, že tak může být vnímán.
       bytu  v  Bruselu  na  Expu  58  měl  chuť                     mezizastávek. Suchý a Šlitr se nejprve   Hra  Pondělí  je  ve  středu  nebyla  nikdy
       pracovat naplno, vydat ze sebe to nej-                        rozhodli vrátit do Reduty a provozovat   uvedena,  ale  některé  písně  přešly  do
       lepší,  kombinovat  talent  a  profesio-                      divadlo  v  prostorách,  které  už  dobře   pozdějších inscenací. Tím vyhasla vari-
       nalitu, „a navíc“, jak praví Suchý, „jsme                     znali. Provozní Kotula byl nadšený vizí   anta „divadlo S + Š v Redutě“. Suchý tu
       měli v záloze kufr plánů a nápadů“. Šlitr                     dalších  společných  úspěchů  (ekono-  s kolegy odehrál ještě nějaké koncerty,
       Suchému navrhl, aby společně založili                         mické nevyjímaje) a tlačil na Suchého    dokonce vytvořil speciální program s no-
       vlastní scénu, přičemž použil slova „hu-                      a  spol.,  ať  začnou  co  nejdříve.  Suchý   vě  otextovanými  písněmi  Duka  Elling-
       dební divadlo“.                                               získal  velmi  zajímavou  zkušenost  díky   tona. Materiál to byl krásný, důležitější
       Připomeňme, že Šlitr se v té době sho-                        hře-pásmu  Pondělí  je  ve  středu:  při   však  byl  pro  Suchého  pocit,  že  tento
       dou okolností rovněž nacházel v nepříliš                      povinném  předložení  ji  úředník  národ-  návrat do stejné řeky není plně možný.
       šťastné pozici: hudbu k písním Na zá-                         ního výboru neschválil, potažmo zaká-  Jeho značka už byla populární, alespoň
       bradlí si rozebrali jeho kolegové, když   na zakladatelském úspěchu tak měli —   zal. Zjevně ze dvou důvodů: pro skepsi   v  okruhu  umělců  a  studentů.  Reduta
       dlouhodobě vystupoval na Expu. Podíl   coby písňoví skladatelé — Vladimír Vo-  (výtečné písně „Zlá neděle“ a „Svítání“   představovala kultovní místo, a byla do-
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42