Page 31 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 12/2024
P. 31
DAIMLER TRUCK ČR TÝNECKÉ LISTY 26
Modrý zázrak
Nákladní speciál s technikou supersportu
vodní vozy. Různé sériové komponenty historii motorsportu. Na dobové foto-
harmonicky zapadají do designu vozu, grafii můžete vidět unikátní vůz na Kris-
který je prakticky uměleckým dílem. tianstad Grand Prix 1.srpna 1955 s ví-
Tvary podtrhují chromované lišty od ná- tězným vozem 300 SLR na ložné ploše.
razníků až po rámy oken a světlometů. Fanoušci motoristického sportu Merce-
Dvoudílné zadní okno kopíruje tvar des-Benz byli transportérem v roce
kabiny, zakřivuje se kolem ní a zároveň 1955 nadšeni. Oproti tehdejším osvěd-
směrem dovnitř. čeným běžným nákladním vozům, na je-
Interiér kabiny je navržen pro pohodlí při jichž korbě se závodní vozy převážely,
rychlé jízdě na dlouhé vzdálenosti. Ty- tento unikát září svou jedinečností, ele-
pická kostkovaná látka tehdejších zá- gancí a rychlostí. Bohužel, originál 6,75
vodních a sportovních vozů zdobí plo- metru dlouhého vozu s rozvorem 2,9
chy sedáků a opěradel i výplně dveří. metru se nedochoval. Poté, co se značka
3x archiv Mercedes-Benz
Palubní deska je obložena kůží a středo- na konci sezóny 1955 stáhla ze závodů,
Náš vánoční příspěvek nás zanese 70 let závod a opět ho rychle odvézt na mís- vý tunel látkou. Za velkým volantem byl používán ve vývoji při jízdních tes-
nazpět. Chtěli bychom vám představit to konání dalšího závodu. Rozhodnutí je perfektně vidět otáčkoměr a rychlo- tech a v roce 1967 sešrotován. Daimler-
speciál, který tehdy vzbudil zaslouže- o stavbě rychlého speciálního nosiče měr. Označená maximální rychlost: 140 Benz AG nechal unikátní kus znovu vy-
nou pozornost. Je to nákladní vůz, ale padlo v roce 1954, kdy byl Mercedes- km/h. Komfort pro posádku však končí robit až na přelomu tisíciletí. Autentická
v jeho útrobách se skrývá technika ze Benz na špici tehdejšího motorsportu nakládáním a vykládáním. Nejsou zde rekonstrukce podle historických podkla-
světa tehdejších supersportů. Jedná se s monoposty W 196 R a s jejich karoso- žádné mechanické pomůcky, jako je dů z firemního archivu byla úspěšně do-
o přepravník závodních vozů, ve své do- vanou verzí 300 SLR (typ W 196 S). S tě- zvedací plošina. Místo toho jsou na vo- končena v roce 2001. Dnes může každý,
bě nazývaný „Das blaue Wuder“, tedy mito závodními sportovními vozy vyhrál zidle uloženy čtyři lehké kolejnice. Ty se kdo navštíví muzeum Mercedes-Benz
Modrý zázrak, nejen díky lakování v ty- Mercedes-Benz v roce 1955 mistrovství upevňovaly na záď, aby vytvořily rampu ve Stuttgartu, zažít svůj „Modrý zázrak“
pické modré barvě servisních vozů Mer- světa sportovních vozů. pro najíždění závodních vozů. Při vel- v místnosti, která se nazývá „Gallerie
cedes-Benz. Toto vozidlo vzniklo z dů- Původní vozidlo bylo vyrobeno jako jedi- kých silničních závodech bez servisních der Lasten“ – galerie nákladů. Na vozid-
vodu, že kalendář tehdejších závodů ný kus v roce 1954 v testovací dílně Mer- boxů sloužily tyto nájezdy také jako im- le není naložený jen tak obyčejný ná-
mistrovství světa sportovních vozů cedes-Benz pro následující sezónu mo- provizovaná dílenská rampa pro opravy klad. Jde o jeden z originálů jedinečných
(srovnatelného s dnešním seriálem for- toristického sportu. Vůz přesto úzce sou- zespodu – například na Targa Florio v ro- 300 SLR, nejúspěšnějších závodních aut
mule) byl velmi nabitý a závodní vůz visí se sériovými produkty své doby. In- ce 1955 na Sicílii, jak můžete vidět na let 1954 a 1955.
bylo často potřeba po závodě co nejry- ženýři a konstruktéři použili při jeho fotografii. S využitím podkladů
chleji dovézt do dílen závodního oddě- stavbě mnoho komponentů z osobních Sezóna 1955 byla pro Mercedes-Benz Mercedes-Benz Classic zpracoval
lení ve Stuttgartu, vůz připravit na další vozů, vyráběných v polovině 50. let: jednou z nejúspěšnějších sezón v celé David Chleboun
podvozek pochází z vysoce exkluzivního
osobního modelu 300 S (W 188). Sedan
„Ponton“ (W 120) vyšší střední třídy při-
spívá četnými díly karoserie. A šestivál-
cový motor M 198 o zdvihovém objemu
2 996 kubických centimetrů pochází ze
supersportovního vozu 300 SL „Gull-
wing“ (W 198). Tam agregát produkuje
158 kW (215 k) při 5800 ot./min. V rych-
lém transportéru je to 141 kW (192 k) při
5500 ot./min. Rychlost 105 mph, která
je na vozidle uvedená, představuje ma-
ximální rychlost 170km/h, což bylo na
tehdejší dobu více než úctyhodné. Mas-
ka chladiče s centrální hvězdou připo-
míná tehdejší sériové sportovní a zá-

