Page 31 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 12/2024
P. 31

DAIMLER TRUCK ČR                                                                                        TÝNECKÉ LISTY   26
                                                      Modrý zázrak
                          Nákladní speciál s technikou supersportu

                                                                     vodní vozy. Různé sériové komponenty   historii  motorsportu.  Na  dobové  foto-
                                                                     harmonicky zapadají do designu vozu,   grafii můžete vidět unikátní vůz na Kris-
                                                                     který  je  prakticky  uměleckým  dílem.   tianstad Grand Prix 1.srpna 1955 s ví-
                                                                     Tvary podtrhují chromované lišty od ná-  tězným vozem 300 SLR na ložné ploše.
                                                                     razníků až po rámy oken a světlometů.   Fanoušci motoristického sportu Merce-
                                                                     Dvoudílné  zadní  okno  kopíruje  tvar   des-Benz  byli  transportérem  v  roce
                                                                     kabiny, zakřivuje se kolem ní a zároveň   1955 nadšeni. Oproti tehdejším osvěd-
                                                                     směrem dovnitř.                čeným běžným nákladním vozům, na je-
                                                                     Interiér kabiny je navržen pro pohodlí při   jichž korbě se závodní vozy převážely,
                                                                     rychlé jízdě na dlouhé vzdálenosti. Ty-  tento unikát září svou jedinečností, ele-
                                                                     pická  kostkovaná  látka  tehdejších  zá-  gancí a rychlostí. Bohužel, originál 6,75
                                                                     vodních a sportovních vozů zdobí plo-  metru  dlouhého  vozu  s  rozvorem  2,9
                                                                     chy sedáků a opěradel i výplně dveří.   metru se nedochoval. Poté, co se značka
           3x archiv Mercedes-Benz
                                                                     Palubní deska je obložena kůží a středo-  na konci sezóny 1955 stáhla ze závodů,
       Náš vánoční příspěvek nás zanese 70 let   závod a opět ho rychle odvézt na mís-     vý  tunel  látkou.  Za  velkým  volantem     byl používán ve vývoji při jízdních tes-
       nazpět. Chtěli bychom vám představit   to  konání  dalšího  závodu.  Rozhodnutí      je perfektně vidět otáčkoměr a rychlo-  tech a v roce 1967 sešrotován. Daimler-
       speciál,  který  tehdy  vzbudil  zaslouže-  o  stavbě  rychlého  speciálního  nosiče   měr. Označená maximální rychlost: 140   Benz AG nechal unikátní kus znovu vy-
       nou pozornost. Je to nákladní vůz, ale     padlo v roce 1954, kdy byl Mercedes-  km/h. Komfort pro posádku však končí   robit až na přelomu tisíciletí. Autentická
       v jeho útrobách se skrývá technika ze   Benz  na  špici  tehdejšího  motorsportu      nakládáním  a  vykládáním.  Nejsou  zde   rekonstrukce podle historických podkla-
       světa tehdejších supersportů. Jedná se   s monoposty W 196 R a s jejich karoso-  žádné  mechanické  pomůcky,  jako  je   dů z firemního archivu byla úspěšně do-
       o přepravník závodních vozů, ve své do-  vanou verzí 300 SLR (typ W 196 S). S tě-  zvedací plošina. Místo toho jsou na vo-  končena v roce 2001. Dnes může každý,
       bě nazývaný „Das blaue Wuder“, tedy   mito závodními sportovními vozy vyhrál   zidle uloženy čtyři lehké kolejnice. Ty se   kdo  navštíví  muzeum  Mercedes-Benz
       Modrý zázrak, nejen díky lakování v ty-  Mercedes-Benz v roce 1955 mistrovství   upevňovaly na záď, aby vytvořily rampu   ve Stuttgartu, zažít svůj „Modrý zázrak“
       pické modré barvě servisních vozů Mer-  světa sportovních vozů.  pro  najíždění  závodních  vozů.  Při  vel-  v  místnosti,  která  se  nazývá  „Gallerie
       cedes-Benz.  Toto  vozidlo  vzniklo  z  dů-  Původní vozidlo bylo vyrobeno jako jedi-  kých silničních závodech bez servisních   der Lasten“ – galerie nákladů. Na vozid-
       vodu,  že  kalendář  tehdejších  závodů   ný kus v roce 1954 v testovací dílně Mer-  boxů sloužily tyto nájezdy také jako im-  le  není  naložený  jen  tak  obyčejný  ná-
       mistrovství  světa  sportovních  vozů   cedes-Benz pro následující sezónu mo-  provizovaná dílenská rampa pro opravy   klad. Jde o jeden z originálů jedinečných
       (srovnatelného s dnešním seriálem for-  toristického sportu. Vůz přesto úzce sou-  zespodu – například na Targa Florio v ro-  300 SLR, nejúspěšnějších závodních aut
       mule)  byl  velmi  nabitý  a  závodní  vůz   visí se sériovými produkty své doby. In-  ce 1955 na Sicílii, jak můžete vidět na   let 1954 a 1955.
       bylo často potřeba po závodě co nejry-  ženýři  a  konstruktéři  použili  při  jeho   fotografii.           S využitím podkladů
       chleji dovézt do dílen závodního oddě-  stavbě mnoho komponentů z osobních   Sezóna  1955  byla  pro  Mercedes-Benz   Mercedes-Benz Classic zpracoval
       lení ve Stuttgartu, vůz připravit na další   vozů,  vyráběných  v  polovině  50.  let:   jednou z nejúspěšnějších sezón v celé   David Chleboun
                                      podvozek pochází z vysoce exkluzivního
                                      osobního modelu 300 S (W 188). Sedan
                                      „Ponton“ (W 120) vyšší střední třídy při-
                                      spívá četnými díly karoserie. A šestivál-
                                      cový motor M 198 o zdvihovém objemu
                                      2 996 kubických centimetrů pochází ze
                                      supersportovního  vozu  300  SL  „Gull-
                                      wing“ (W 198). Tam agregát produkuje
                                      158 kW (215 k) při 5800 ot./min. V rych-
                                      lém transportéru je to 141 kW (192 k) při
                                      5500 ot./min. Rychlost 105 mph, která
                                      je na vozidle uvedená, představuje ma-
                                      ximální rychlost 170km/h, což bylo na
                                      tehdejší dobu více než úctyhodné. Mas-
                                      ka chladiče s centrální hvězdou připo-
                                      míná  tehdejší  sériové  sportovní  a  zá-
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36