Page 27 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 27

NAŠIM DĚTEM                                                                                             TÝNECKÉ LISTY   27
                                       Jak a kdy naučit dítě hodiny?

       Naučit děti hodiny může být opravdová   diny, projděte si naše tipy a triky, které   a noc) a ke každé nakreslit, co jste zrov-  váčkem  objede  dlaň  4x  do  rytmu  ve
       fuška. Chce to čas, a především hodně   vám  zaručeně  pomohou  celý  proces   na dělali.    směru hodinových ručiček (povězte, ho-
       trpělivosti. Nevíte, jak a kdy s učením   usnadnit.                                          dinky, kolik to dělá?).
       začít?  Projděte  si  naše  jednoduché                          Vysvětlete rozdíl mezi malou
       tipy a triky, které vám učení zaručeně   Naučte se zvládat čísla     a velkou ručičkou           Jaké vybrat dětské hodin
       usnadní.                                                      Jedním z triků, jak se naučit ručičkové   na učení?
                                      Základem pro poznávání hodin není lo-  hodinky, je kladení důrazu na rozdíl me-
              Kdy je dobré začít      gicky nic jiného než znalost čísel. Než     zi malou a velkou ručičkou. Velká ručič-  Chtěli byste celý proces učení dítěti zpří-
                                      s učením začnete, je dobré se ujistit, že   ka  ukazuje  minuty,  zatímco  malá  ru-  jemnit? Pak vyberte takové hodiny na
       Najít zcela správnou odpověď na otáz-  si dítě čísla neplete a zvládne napočítat   čička  ukazuje  hodiny.  Nejdříve  se  za-  učení  pro  děti,  které  budou  zajímavé
       ku, kdy je dobré začít s učením hodin   od 0 do 60. Abyste si počítání procvičili,   měřte na poznávání celých hodin a dí-  a veselé.
       dětí, není vůbec snadné. Jelikož je každé   můžete zkusit hru, kdy má dítě na papír   těti zdůrazněte, že hodina má 60 minut.
       dítě jiné, je i vhodná doba na učení po-  napsat celou řadu číslic, kterou vám po-  Jestliže  zvládnete  tento  krok,  můžete   Dětské dřevěné hodiny
       znávání hodin velmi individuální. Mějte   sléze nahlas přečte. TIP: Pokud se vaše   pokračovat umisťováním velké ručičky
       však na mysli, že pro pochopení hodin    dítě se všemi čísly ještě nesetkalo, pro-  na  pozici  čtvrt,  půl,  tři  čtvrtě  a  celá.   Ideální volbou jsou dřevěné hodiny pro
       je důležitá znalost čísel a v mnoha přípa-  cvičujte ta, která umí, a zbytek nechte   Nezapomeňte  u  toho  mírně  posouvat      děti, jež mají pohyblivé ručičky, které lze
       dech se tak děti naučí poznávat hodiny   na paní učitelce. Je-li dítě starší, zopako-  i malou ručičku. Dbejte také na to, aby   libovolně nastavit, a tím se učit nasta-
       až ve škole.                   vat si můžete i násobky pěti. Stejně tady   dítě  pochopilo,  kolik  minut  dílčí  časy   vený čas. Dřevěné kostky s čísly zase
       Pokud vaše dítě o čas projeví zájem dří-  si je můžete napsat na papír a společně   představují (čtvrt= patnáct minut, půl =   umožní  dětem  čas  okamžitě  zapsat.
       ve (například si samo všimne, že se ru-  nahlas přečíst.      třicet minut atd.).            Přidanou hodnotou je bez pochyb hravý
       čička na hodinách posouvá), můžete mu                         Jakmile bude dítěti jasné i toto, začněte   design,  který  děti  povzbudí  k  učení.
       princip poznávání hodin a času začít po-  Zaměřte se na denní doby  velkou ručičku posouvat po pěti minu-  Skvělým ozvláštněním jsou také dřevě-
       malinku vysvětlovat.                                          tách.                          né kostičky s čísly, které dítě musí při-
       Obecně  by  děti  ve  věku  5-6  let  měly   Během poznávání hodin mějte na mysli,           řadit k příslušnému místu.
       umět číst značky hodin a půl hodiny na   že koncepce času někdy bývá pro děti   Pomozte si říkankou
       analogových hodinách. Ve věku 6-7 let    těžko pochopitelná.                                         Papírové hodiny
       by děti mohly zvládnout kreslit čas po   Usnadněte dětem učení a začněte s ni-  Nejlepším pomocníkem při učení často
       pěti minutách a vědět, kolik minut má   mi mluvit o denních dobách a spojujte    bývají  nejrůznější  písničky  a  říkanky.   Zapojte do učení také trochu kreativity
       hodina. Čtení analogových hodin po ho-  je s činnostmi, které v nich běžně děláte   Jednou z říkanek, která může usnadnit   a vytvořte s dětmi vlastní papírové ho-
       dinách, minutách, ale i sekundách vět-  (ráno = vstáváme do školy a čistíme si   pochopení polohy velké ručičky, je na-  diny!  Nejen,  že  vám  usnadní,  jak  se
       šinou plně ovládají děti ve věku 7-8 let.  zuby, dopoledne = jsme ve škole a učí-  příklad:  naučit  ručičkové  hodiny,  jejich  výroba
                                      me se, poledne = obědváme, odpoled-                           děti  zaručeně  namotivuje.  Nebudete
          Učíme se poznávat hodiny    ne = jsme v družině a hrajeme si atd.).    „Čtvrt, půl, tři čtvrtě, celá,  potřebovat  nic  víc,  kromě  papírových
                – tipy a triky        Pro procvičení těchto denních bloků se   Povězte, hodinky, kolik to dělá?“  talířů,  fixů,  pastelek,  nůžek,  lepidla  či
                                      můžete  děťátka  ptát  např.  na  otázky,                     šikovnosti!
       Naučit děti poznávání hodin může být   jako: „Co děláš ráno?“ „Kde jsi byl od-  K říkance přitom využijte i ručičku, na
       opravdová dřina, která vyžaduje nejen   poledne?“ a podobně. Stejně tak může-  kterou bude dítě společně s recitací bás-
       hodně času, ale především trpělivosti.   te rozdělit papír na šest částí (ráno, do-  ničky  ukazovat  polohu  velké  ručičky   Připravila: Vladimíra Hacsiková
       Jestliže si nejste jistí, jak učit děti ho-  poledne,  poledne,  odpoledne,  večer      (čtvrt, půl, tři čtvrtě, celá) a dále ukazo-  zdroj: ministerstvohracek.cz

                                 Výroba vlastních papírových hodin

       Chcete naučit děti poznávat hodiny? Práce s časem   3. krok: Každý dílek pak fixy vybarvěte., každý jinou   6. krok: Na barevný tvrdší papír nakreslete jeden větší
       může být hodně zábavná, vážně. Budete k tomu po-  barvou.                          a jeden menší úzký trojúhelník na hodinové ručičky.
       třebovat  kromě  papírových  talířů,  barevných  fixů  či                           Délka  většího  trojúhelníku  musí  být  stejná  jako
       lepidla po kapce šikovnosti, trpělivosti, hravosti a fan-                          vzdálenost  od  středu  talíře  po  začátek  jeho  okraje.
       tazie. Tak zkuste popostrčit děti do učení a udělejte si                           Trojúhelníky  vystřihněte  a  v  širší  části  spojte  napí-
       společně papírové hodiny!                                                          náčkem.

       Co budete na papírové hodiny pro děti potřebovat
       ź 2 pevné papírové talíře
       ź nůžky
       ź barevné fixy
       ź tužku
       ź kousek tvrdého kartonu
       ź lepidlo na papír
       ź napínáček
       ź korkovou podložku                      4. krok: Určete si postavení hodin a do dílků napište
                                                číslice  od 1 do 12.
             Jak při tvoření papírových hodin                                             7. krok: Na spodní, oranžově vybarvený talíř naneste
                  pro děti  postupovat                                                    trochu lepidla a přilepte horní část papírových hodin
                                                                                          tak, aby dílek s číslem 12 překrýval číslo 24.
       1. U prvního talíře odstřihněte asi 1 cm široký okraj.









                                                5. krok: Okraj druhého talíře vybarvěte oranžově. Po-  8. krok: Oba číselníky a korkovou podložku uprostřed
                                                tom ho nastříhejte na 12 stejně širokých dílků (opět po   spojte napínáčkem s hodinovými ručičkami. Otáčejte
       2. krok: Zbylý okraj talíře nastříhejte směrem do jeho   4 vroubkách vytlačených na okraji talíře). Potom do   velkou a malou hodinovou ručičkou a určujte dopolední
       středu na 12 stejných dílků (vždy po čtyřech vroubcích)   každého dílku napište číslici od 13 do 24.  a  odpolední  čas  odkrýváním  dílků.  Díky  pevné  pod-
       a mírně je ohněte.                                                                 ložce se hodiny dobře drží. Děti si mohou fixem nebo
                                                                                          tužkou vyznačit i minutové čárky nebo puntíky a do-
                                                                                          zdobit ciferník hodin.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32