Page 27 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 27
NAŠIM DĚTEM TÝNECKÉ LISTY 27
Jak a kdy naučit dítě hodiny?
Naučit děti hodiny může být opravdová diny, projděte si naše tipy a triky, které a noc) a ke každé nakreslit, co jste zrov- váčkem objede dlaň 4x do rytmu ve
fuška. Chce to čas, a především hodně vám zaručeně pomohou celý proces na dělali. směru hodinových ručiček (povězte, ho-
trpělivosti. Nevíte, jak a kdy s učením usnadnit. dinky, kolik to dělá?).
začít? Projděte si naše jednoduché Vysvětlete rozdíl mezi malou
tipy a triky, které vám učení zaručeně Naučte se zvládat čísla a velkou ručičkou Jaké vybrat dětské hodin
usnadní. Jedním z triků, jak se naučit ručičkové na učení?
Základem pro poznávání hodin není lo- hodinky, je kladení důrazu na rozdíl me-
Kdy je dobré začít gicky nic jiného než znalost čísel. Než zi malou a velkou ručičkou. Velká ručič- Chtěli byste celý proces učení dítěti zpří-
s učením začnete, je dobré se ujistit, že ka ukazuje minuty, zatímco malá ru- jemnit? Pak vyberte takové hodiny na
Najít zcela správnou odpověď na otáz- si dítě čísla neplete a zvládne napočítat čička ukazuje hodiny. Nejdříve se za- učení pro děti, které budou zajímavé
ku, kdy je dobré začít s učením hodin od 0 do 60. Abyste si počítání procvičili, měřte na poznávání celých hodin a dí- a veselé.
dětí, není vůbec snadné. Jelikož je každé můžete zkusit hru, kdy má dítě na papír těti zdůrazněte, že hodina má 60 minut.
dítě jiné, je i vhodná doba na učení po- napsat celou řadu číslic, kterou vám po- Jestliže zvládnete tento krok, můžete Dětské dřevěné hodiny
znávání hodin velmi individuální. Mějte sléze nahlas přečte. TIP: Pokud se vaše pokračovat umisťováním velké ručičky
však na mysli, že pro pochopení hodin dítě se všemi čísly ještě nesetkalo, pro- na pozici čtvrt, půl, tři čtvrtě a celá. Ideální volbou jsou dřevěné hodiny pro
je důležitá znalost čísel a v mnoha přípa- cvičujte ta, která umí, a zbytek nechte Nezapomeňte u toho mírně posouvat děti, jež mají pohyblivé ručičky, které lze
dech se tak děti naučí poznávat hodiny na paní učitelce. Je-li dítě starší, zopako- i malou ručičku. Dbejte také na to, aby libovolně nastavit, a tím se učit nasta-
až ve škole. vat si můžete i násobky pěti. Stejně tady dítě pochopilo, kolik minut dílčí časy vený čas. Dřevěné kostky s čísly zase
Pokud vaše dítě o čas projeví zájem dří- si je můžete napsat na papír a společně představují (čtvrt= patnáct minut, půl = umožní dětem čas okamžitě zapsat.
ve (například si samo všimne, že se ru- nahlas přečíst. třicet minut atd.). Přidanou hodnotou je bez pochyb hravý
čička na hodinách posouvá), můžete mu Jakmile bude dítěti jasné i toto, začněte design, který děti povzbudí k učení.
princip poznávání hodin a času začít po- Zaměřte se na denní doby velkou ručičku posouvat po pěti minu- Skvělým ozvláštněním jsou také dřevě-
malinku vysvětlovat. tách. né kostičky s čísly, které dítě musí při-
Obecně by děti ve věku 5-6 let měly Během poznávání hodin mějte na mysli, řadit k příslušnému místu.
umět číst značky hodin a půl hodiny na že koncepce času někdy bývá pro děti Pomozte si říkankou
analogových hodinách. Ve věku 6-7 let těžko pochopitelná. Papírové hodiny
by děti mohly zvládnout kreslit čas po Usnadněte dětem učení a začněte s ni- Nejlepším pomocníkem při učení často
pěti minutách a vědět, kolik minut má mi mluvit o denních dobách a spojujte bývají nejrůznější písničky a říkanky. Zapojte do učení také trochu kreativity
hodina. Čtení analogových hodin po ho- je s činnostmi, které v nich běžně děláte Jednou z říkanek, která může usnadnit a vytvořte s dětmi vlastní papírové ho-
dinách, minutách, ale i sekundách vět- (ráno = vstáváme do školy a čistíme si pochopení polohy velké ručičky, je na- diny! Nejen, že vám usnadní, jak se
šinou plně ovládají děti ve věku 7-8 let. zuby, dopoledne = jsme ve škole a učí- příklad: naučit ručičkové hodiny, jejich výroba
me se, poledne = obědváme, odpoled- děti zaručeně namotivuje. Nebudete
Učíme se poznávat hodiny ne = jsme v družině a hrajeme si atd.). „Čtvrt, půl, tři čtvrtě, celá, potřebovat nic víc, kromě papírových
– tipy a triky Pro procvičení těchto denních bloků se Povězte, hodinky, kolik to dělá?“ talířů, fixů, pastelek, nůžek, lepidla či
můžete děťátka ptát např. na otázky, šikovnosti!
Naučit děti poznávání hodin může být jako: „Co děláš ráno?“ „Kde jsi byl od- K říkance přitom využijte i ručičku, na
opravdová dřina, která vyžaduje nejen poledne?“ a podobně. Stejně tak může- kterou bude dítě společně s recitací bás-
hodně času, ale především trpělivosti. te rozdělit papír na šest částí (ráno, do- ničky ukazovat polohu velké ručičky Připravila: Vladimíra Hacsiková
Jestliže si nejste jistí, jak učit děti ho- poledne, poledne, odpoledne, večer (čtvrt, půl, tři čtvrtě, celá) a dále ukazo- zdroj: ministerstvohracek.cz
Výroba vlastních papírových hodin
Chcete naučit děti poznávat hodiny? Práce s časem 3. krok: Každý dílek pak fixy vybarvěte., každý jinou 6. krok: Na barevný tvrdší papír nakreslete jeden větší
může být hodně zábavná, vážně. Budete k tomu po- barvou. a jeden menší úzký trojúhelník na hodinové ručičky.
třebovat kromě papírových talířů, barevných fixů či Délka většího trojúhelníku musí být stejná jako
lepidla po kapce šikovnosti, trpělivosti, hravosti a fan- vzdálenost od středu talíře po začátek jeho okraje.
tazie. Tak zkuste popostrčit děti do učení a udělejte si Trojúhelníky vystřihněte a v širší části spojte napí-
společně papírové hodiny! náčkem.
Co budete na papírové hodiny pro děti potřebovat
ź 2 pevné papírové talíře
ź nůžky
ź barevné fixy
ź tužku
ź kousek tvrdého kartonu
ź lepidlo na papír
ź napínáček
ź korkovou podložku 4. krok: Určete si postavení hodin a do dílků napište
číslice od 1 do 12.
Jak při tvoření papírových hodin 7. krok: Na spodní, oranžově vybarvený talíř naneste
pro děti postupovat trochu lepidla a přilepte horní část papírových hodin
tak, aby dílek s číslem 12 překrýval číslo 24.
1. U prvního talíře odstřihněte asi 1 cm široký okraj.
5. krok: Okraj druhého talíře vybarvěte oranžově. Po- 8. krok: Oba číselníky a korkovou podložku uprostřed
tom ho nastříhejte na 12 stejně širokých dílků (opět po spojte napínáčkem s hodinovými ručičkami. Otáčejte
2. krok: Zbylý okraj talíře nastříhejte směrem do jeho 4 vroubkách vytlačených na okraji talíře). Potom do velkou a malou hodinovou ručičkou a určujte dopolední
středu na 12 stejných dílků (vždy po čtyřech vroubcích) každého dílku napište číslici od 13 do 24. a odpolední čas odkrýváním dílků. Díky pevné pod-
a mírně je ohněte. ložce se hodiny dobře drží. Děti si mohou fixem nebo
tužkou vyznačit i minutové čárky nebo puntíky a do-
zdobit ciferník hodin.