Page 24 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 24
24 TÝNECKÉ LISTY ČLÁNKY
její poslední slova v okamžiku, kdy vy- který pro ni na kříži zemřel, prožívala po cestě prohloubení křesťanské lásky běh, děkovala Pánu, že ji vzal na tuto
měnila pozemský život za úplnou svo- tuto skutečnost velmi osobně a těšila a neotřesitelné věrnosti církve. (Jan Pa- nečekanou cestu víry a udělal z ní svou
bodu Božích dětí. se, že našla konečně své povolání: to- vel II. – 17. května 1992) nevěstu. Žádný, ani jen nepatrný hněv,
Při prvním kontaktu s evangeliem ji bez- tálně sloužit novému nebeskému pá- Život Matky Josefíny Bakhity je proje- nevyšel z jejích rtů: „Ona si všech vklá-
prostředně zaujala tato pravda: Přes novi. Pod vlivem této víry svou oběta- vem bezpodmínečné obětavosti podle dala do srdce a modlila se za ně.“ Byla
křest se staneš Božím dítětem. „Boží vostí dosáhla svobodu a svatost podle Boží vůle. Její motto zní: „To, co Bůh přezdívána „Africký květ“ nebo také
dítě, já, ubohá černoška!“ opakovala si Boží vůle, a tak s potěšením – podle sta- chce!“ Důkazem jejího vztahu k bližní- „Šťastná sestra“.
neustále. „Křest mi přinesl tolik radosti, rého zvyku – nazývala Pána „El Paron“. mu jsou tři hodnoty: dobrota, laskavost Osvobození, jehož se jí dostalo v setkání
že jsem byla šťastná z tolika milostí, Ve sv. Josefině Bakhitě najdeme pře- a něžnost. Její černé ruce plné lásky se s Bohem Ježíše Krista, chtěla – a cítila to
které jsem dostala.“ „Tady jsem se zno- nádherně svědkyni otcovské lásky Boží dotýkaly hlaviček dětí, které každý den jako svou povinnost – šířit dále, chtěla,
vu zrodila jako Boží dítě!“ řekla pokaždé, a viditelné znaky svědčící o její trvalé navštěvovaly v institutu školu. Její mi- aby bylo předáno co možná nejvíce li-
když se při návštěvě kostela dotýkala skutečné svatosti. Její poselství je v hr- lující hlas, který zněl jako zvonek, a k to- dem. Naději, která se v ní zrodila a která
křtitelnice, kde byla pokřtěna. Setkání dinské dobrotě jako odraz dobroty ne- mu její africký přízvuk, očaroval malič- ji „vykoupila“, si nemohla ponechat jen
s ukřižovaným Kristem bylo určitě roz- beského Otce. Zanechala v nás svědec- kých, těšil chudých a ubohých. A tak se pro sebe; tato naděje měla zasáhnout
hodující na její cestě životem. Před kří- tví smíření a odpuštění, což určitě po- chovala ke všem, kteří zaklepali na dve- mnohé, měla se dostat ke všem, prohlá-
žem odkryla nekonečnou Boží lásku. skytuje útěchu křesťanům v Súdánu, ře institutu. Pro Bakhitu to byly projevy sil papež Benedikt XVI.
Když uviděla Ježíše na kříži poprvé, byla kteří jsou tak těžce zkoušení dlouhotr- zcela samozřejmé.
velmi sklíčená a ptala se: „Co tento člo- vající válkou, což si vyžádala množství „Pokud by přišel obchodník s otroky, Podle církevních zdrojů připravil
věk udělal, že musel takto skončit?“ lidských životů. Vzhledem k její věrnosti který mě unesl, který mě trápil, poklekla Páter Václav Haltmar,
„Nic!“ dostala odpověď. „On chtěl za a službě v rozdávání naděje, přičemž bych před ním a líbala bych mu ruce. farář Církve římskokatolické
nás zemřít, z lásky k nám i k tobě.“ „I za poskytuje naději i celé církvi, můžeme Kdyby se to nestalo, nebyla bych dnes
mě?!“ opakovala Bakhita nevěřícně. být na ni hrdí. V době velikého soužení křesťankou ani řeholnicí.“ Když někomu
Stojíc a znovu vidouc Ježíšovu lásku, jde Bakhita po cestě následování Krista, vyprávěla svůj strastiplný životní pří-
Zprávy z Arcibiskupství olomouckého
Kněžský seminář pořádá postní a děkujeme jim za jejich úsilí při ochraně 16. století se kniha dostala do Čech, bytí květin byla spojována s křehkostí
duchovní obnovu pro mladé muže kulturního dědictví. Dnešní setkání je neznámý protestant ji popsal četnými a zranitelností lidského života…
tak mimo jiné dokladem úspěšné spolu- českými poznámkami na okrajích. Něk- Panelová výstava představí zejména
O víkendu 23.–25. února 2024 se jako práce a solidarity mezi dy poté přešla do pestře vyšívaná, drahocenná mešní rou-
každý rok uskuteční v Arcibiskupském evropskými národy při vlastnictví olomoucké- cha a liturgické předměty s rostlinnými
kněžském semináři v Olomouci postní uchování kulturních ho kanovníka Davida a květinovými motivy. V rámci vernisáže
duchovní obnova s názvem VIR, určená hodnot,“ zdůraznil bis- Pippera z Jáchymova, bude vystaven originál čtvrtého svazku
pro svobodné muže od 17 do 35 let. Po- kup Basler a zmínil také který ji asi koncem prv- Phytanthoza-Iconographia od německé-
vede ji P. Roman Kubín. přínos italského kněze ní čtvrtiny 17. století ho botanika Johanna Wilhelma Weinma-
P. Alessia Gerettiho daroval zdejší kapitulní nna. Ambiciózní čtyřsvazkové rostlino-
z Udine, který z pově- knihovně. Z ní zmizela pisné kompendium, jež vzniklo v letech
Ztracená kniha se vrací ření olomouckého arci- za neznámých okol- 1735–1745, obsahuje 1025 ručně kolo-
do Olomouce, na arcibiskupství
ji předal velitel italského četnictva biskupství návrat knihy ností krátce po roce rovaných mědirytinových tabulí. V rám-
při jednání s italskými 1940 a prostřednic- ci botaniky se jedná o důležitou ilustro-
úřady připravil. tvím jednoho z rakouských antikvářů se vanou encyklopedii, která ovlivnila další
Dlouhých osmdesát let byla kniha z ma-
jetku olomoucké metropolitní kapituly Dotyčná kniha nese název Postilla super dostala do ciziny,“ shrnul Kohout a do- přírodovědce, botaniky i botanické ilu-
strátory.
epistolas et evangelia a obsahuje vý-
dal: „Speciálním oddílem italského
ztracena. Oddíl italského četnictva pro klad úryvků z novozákonních epištol četnictva pro ochranu kulturních pamá- Představena bude jedna z ilustrací - rů-
ochranu kulturních památek zadržel
roku 2022 cenný výtisk z počátku 16. a evangelií, které se četly při mších tek byla zadržena roku 2022 v jedné že, královna květin, jež patří mezi nej-
starší symbolické a nejčastěji vyobra-
aukční síni v Terstu a nyní vrácena olo-
v průběhu liturgického roku. Jejím edi-
století v jedné aukční síni v Terstu a jeho torem je blíže neznámý dominikán moucké kapitule.“ zované rostliny v umění. V křesťanství
zástupci ji 16. ledna 2024 vrátili do Olo-
mouce. Vilém z Paříže (zemřel asi roku 1485), souvisí s Marií, s její čistotou a panen-
stvím. Červená růže představuje krev
Výstava „Květy trpělivosti. života i krev Ježíše Krista prolitou na kří-
Květinové motivy v liturgickém ži. Je spojována s božskou láskou.
umění a jejich symbolický
význam“ Texty pro výstavu vznikly v rámci pro-
jektu Historické liturgické textilie v čes-
kých zemích: metodologie, inventariza-
Jako mocné duchovní symboly se mo-
tivy z rostlinné říše objevují již v biblic- ce, péče a prezentace (DG18P02OVV
035) financovaného z Programu na pod-
kých textech a posléze i v duchovní li- poru aplikovaného výzkumu a experi-
teratuře. Od středověku se však s je-
jich zobrazením můžeme setkat také mentálního vývoje národní a kulturní
identity na léta 2016 až 2022 (NAKI II).
v umění a uměleckém řemesle, kde byly Výstava formou panelů se koná ve spo-
často používány jako nositelé a zpro-
středkovatelé abstraktních myšlenek, lupráci s Muzeem umění Olomouc a Cy-
rilometodějskou teologickou fakultou.
transcendentních obsahů a významů. Vernisáž proběhla 22. ledna 2024 od
Krása přírody, její pestrost a variabilita
byly od raného středověku vnímány 17.00 hod. v Červeném kostele VKOL.
jako důkaz Božího stvoření. Křehkost
Zdroj: www.vkol.cz
Do Olomouce kvůli slavnostnímu předá- který do tisku připravil texty svého no-
ní přicestoval podplukovník Giuseppe rimberského řádového spolubratra Jana
Marseglia, zástupce velitele příslušného Herolta (zemřel 1468).
oddílu pro oblast severní Itálie, doprovo- „Kniha byla bestsellerem své doby, po-
dil ho i Luigi Portacci z téhož oddělení. prvé vyšla roku 1473 a do roku 1529
Cennou knihu z jejich rukou převzal bis- známe nejméně 140 vydání po celé
kup Antonín Basler, děkan Metropolitní západní Evropě, nejvíce v Německu a
kapituly u sv. Václava v Olomouci, příto- Francii. Navrácený exemplář vyšel roku
men byl také administrátor olomoucké 1518 ve švýcarské Basileji, dřevoryty jej
arcidiecéze biskup Josef Nuzík a další zá- bohatě vyzdobil místní umělec Urs Graf
stupci arcibiskupství a kapituly, za olo- starší (zemřel asi 1528). Do hnědé kůže
mouckou pobočku Zemského archivu zdobené slepotiskem Ukřižování,
Opava pak Štěpán Kohout a za Minister- drobnými postavami starozákonních
stvo kultury ČR Marek Dráč. hrdinů Davida a Goliáše, římského boha
„Mám velikou radost, že výborná práce Apollóna a múz Thálie, Kalliopé a
italských četníků pomohla k návratu to- Euterpé, byla svázána někdy po roce
hoto výtisku zpět do majetku kapituly. 1540 v Bavorsku,“ uvedl Štěpán
Jsme vděční za jejich profesionalitu, Kohout, archivář olomoucké pobočky
s níž se podařilo knihu zachytit a iden- Zemského archivu v Opavě.
tifikovat jako majetek naší kapituly, Nastínil také další osudy svazku. „Ještě v