Page 46 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 01/2025
P. 46

4   TÝNECKÉ LISTY                                                                                                 PŘESAHY
                                KNIHA, O KTERÉ SE MLUVÍ

                                                 Město a literatura

                                                      Erik Gilk – Martin Nodl – Jan Wiendl
       Úvodní zamyšlení               domácností. Město přináší do světa lite-  ta, resp. s poci-tem opačným, s opuště-  má dočasně chránit, avšak vnitřní tou-
                                      ratury  nejen  nová  témata,  ale  i  nové   ním  města  jako  nevěstky  babylonské     hou  je  ho  opustit  a  vrátit  se  do  jeho
       Rozvoj městské společnosti ve 12. a 13.   otázky,  jež  v  něm  zůstávají  dodnes   a s hledáním ideálu v jeho venkovském,   vskutku  vlastního  města,  živilo  litera-
       století vedl k zásadní transformaci stře-  přítomny:  Pro  koho  píšeme?  Existuje   bukolickém protějšku. Takovéto způso-  turu  19.  století,  literaturu  reflektující
       dověkého světa. Ona proměna se týkala   odpovědnost  spisovatele  vůči  čtenář-  by  uvažování  o  městě  jsou  vlastní  již   zkušenosti druhé světové války, rozdě-
       nejen komunálně pojímané politiky, ko-  skému publiku? Ovlivňuje způsob psaní    středověké  a  humanistické  literatuře,   lené poválečné Evropy i Evropy poklid-
       lektivní  ochrany,  sociální  stratifikace,   i způsob čtení? Jaké jsou interakce mezi   stejně tak je ale najdeme v románech   ného přelomu 20. a 21. století, vystřída-
       rozvoje  ekonomiky,  financí,  chápání   spisovatelem  a  čtenářem?  Je-li  poten-  20. a 21. století, nemluvě o dystopiích,    ného  migrační  krizí  a  mocenskými
       času,  podob  obchodu,  nových  hospo-  ciálním  čtenářem  měšťan,  není  třeba   i  když  v  dystopiích  se  mnohdy  rozdíl   excesy ve východních koutech Evropy či
       dářských odvětví, migrace, cestování či   mluvit  jeho  vlastním  jazykem?  A  co   mezi městem a venkovem stírá, téměř   v  arabském,  resp.  arabsko-židovském
       umělecké  produkce  a  také  literatury.      město jako takové: Nemají se stát města   obdobně jako v krajině dnešního Nizo-  světě.
       V raném středověku byla literatura vý-  či samotní lidé z města objektem literár-  zemí či Belgie. I přes vědomé útěky dnes   Přes všechna nebezpečí, přes všechna
       lučně  součástí  světa  církve,  monas-  ního zájmu?          ale  město  literatuře  zcela  dominuje        úskalí tvoří město a literatura živý or-
       tických  skriptorií  a  veřejně  nedostup-  Město v podobě Nebeského Jeruzaléma,   a venkovský román se stal spíše okra-  ganismus.  Literární  čtení,  pokud  se
       ných knihoven. Postupem doby sice cír-  věčného Říma, Babylonu, v němž nasta-  jovým. S útěkem z města jako literárním   zrovna  nekonají  ve  vlaku,  jsou  spjata
       kevnímu milieu začala konkurovat dvor-  lo zmatení jazyků, jež způsobilo, že si   topos souvisí i oživení antiteze města.   s městským prostorem. Rovněž knihov-
       ská  kultura  s  rytířskou  literaturou.  Ta   dnes  nemůžeme  tak  snadno  rozumět,     Antitezí  však  nemusí  být  jen  venkov,   na,  v  západní  Evropě  vyjma  pro  nás
       však až hluboko do 14. století zůstala   i když jedna lingua franca v 21. století   může  ji  opět  zahrnovat  zidealizovaný   nedostižných  univerzitních  biblioték
       téměř výlučně elitní záležitostí a teprve   nedokonale  nahradila  tu  původní,  či   svět, prostý městského násilí, korupce,   odumírající svět, je v Čechách a na Mo-
       s rozvojem vernakulární literatury proni-  město jako imaginární prostor, do něhož   permanentního  dohledu,  normování      ravě  nadále  přítomná  výhradně  ve
       kla i do nižších pater urozené a následně   je možné vstoupit, přivlastnit si ho, či     a  nesvobody.  Město  je  přece  dílem   městě, a to, sláva bohu, i ve městě ma-
       rovněž urbánní společnosti. Svůj exklu-  v něm naopak dokonale zabloudit jako     Kainovým,  jak  se  nám  snažili  vnutit   lém, kde v závislosti na zájmu knihov-
       zivní charakter však nikdy neztratila, př-  v  labyrintu,  samozřejmě  existovalo         nejrůznější,  teologicky  vzdělaní  mora-  níků  i  osvícenosti  městských  radních
       estože se tematicky stále víc přizpůso-  i před rozvojem univerzit a před rozvo-  lizátoři. Moderní mravokárci tepou měs-  představuje  ten  nejlepší  prostor  pro
       bovala též městskému světu.    jem urbánního prostoru jako laboratoře   to  za  to,  že  v  něm  vládne  svět  byro-  setkávání se čtenářů s literaturou a li-
       Rozvoj měst jako společenství svobod-  nejrůznějších  sociokulturních  změn.   kracie.  Jistě  mají  v  mnohém  pravdu.   teratury s čtenáři.
       ných  měšťanů  velmi  záhy  přispěl  ke   Většinou se ale jednalo o město, které   Pokud však byrokracii zavrhneme, může   Ani  internetová  knihkupectví  prozatím
       vzniku dalšího svobodného světa, jenž   existovalo prozatím jen na mapách, na   se město stát jako polistopadová Praha   nedokázala,  a  doufejme,  že  nedokáží,
       se  odpoutal  od  autoritativně  pojíma-  skvostných iluminacích, na nástěnných   eldorádem, z jehož centra nebyly vytla-  vytlačit z měst útulná knihkupectví, jež
       ných klášterních škol, v nichž vládli ne-  malbách či v alegorických popisech. Ta-  čeny pouze malé obchody a neturistické   jinak  vedou  tuhý  boj  s  velkoobchody
       kritizovatelní učitelé. Univerzita, čerpa-  kovéto město bylo možné si představit,   restaurace, ale především jeho lidé. Bez   s papírenským zbožím, zahrnujícím i li-
       jící z ochrany městské autonomie, vy-  bylo možné po něm toužit, avšak nebylo   lidí se ale město stává nejen v literatuře   teraturu. Literatura patří nejen k městu,
       tvořila nový model vzdělání, jehož sym-  možné ho reálně spatřit. A středověký   vyprázdněným  prostorem.  Antiteze   ale  i  do  města.  Město  živí  literaturu
       boly byly pestrost, mnohost a právo vy-  člověk toužil číst o městě, v němž žije,   města dnes může mít v literatuře neko-  svými  zájmy,  svým  koloritem,  svým
       slovit pochybnosti. První univerzity za-  jehož  ulicemi  kráčí,  jehož  hradby  ho   nečně mnoho podob, avšak pojmenovat   zrychleným  dechem,  svou  intimitou
       čaly z formálního hlediska napodobovat   chrání, jehož chrámy ho oslňují, jehož   zkušenost, jejíž hlavní ideou je skuteč-  i svým násilím. S určitou mírou nadsázky
       svět  kupců  a  obchodníků.  Univerzita   lesk  je  i  jeho  vlastním  leskem.  Právě   nost, že se nám město jako živý prostor   můžeme říci, že nebýt města, zanikly by
       vedla  ke  změně  způsobu  vyučování,        proto se v 15. a 16. století v souvislosti     ztrácí  pod  rukama,  představuje  i  pro   detektivky  jako  specifická  forma  lite-
       k užívání nových pojmů i originálního ja-  s  rozvojem  humanismu  objevují  první   moderní literaturu nesnadný úkol. A pře-  ratury. Nebýt města, odumřely by spole-
       zyka.  Město  jako  takové  nadalo  nové   chvály  měst.  Městské  rady  si  objed-  ce je to velké téma.  čenské  romány.  Pokud  by  město  zmi-
       učenosti lehkost a pocit „štěstí“, jež byla   návají jejich vznik u nejlepších básníků     Vylidněním centra města ztrácí urbánní   zelo, poezie by zůstala zakleta do ple-
       klášternímu světu cizí. Zároveň nabídlo   i prozaiků a soutěží jedna s druhou, kdo   prostor  jako  takový  svého  genia  loci.      nérů, hrozících rozplynutím. Město dává
       prostřednictvím univerzit vzdělání mno-  se  bude  moci  honosit  dokonalejším   A přece právě genius loci reprezentuje   literatuře  svůj  řád  i  svoji  barevnost.
       hem širšímu sociálnímu spektru obyva-  dílem.  Spolu  s  tím  vznikají  i  městské   jedno z ústředních témat moderní lite-  Literatura  mu  to  po  staletí  vrací  jako
       telstva. Novými vzdělanci se tak stávali   kroniky. Město v nich již nefiguruje jako   ratury. Především poezie dovedla ohle-  vděčná  dcera  i  rebelující  puberťačka.
       především synové měšťanů, kteří usilo-  součást světových dějin, nýbrž jako zce-  dávat  jeho  zákoutí,  dokázala  zachytit   Kniha, lakonicky nazvaná Město a lite-
       vali o povolání právníků, notářů, správ-  la svébytný prostor, jehož dějiny se stá-  jeho chuť, vůni i doteky. Městská poezie   ratura, chce nabídnout nejrůznější způ-
       ních  úředníků  a  samozřejmě  i  kleriků.   vají  přirozeným  středem  světa.  Jejich   a městští básníci i básnířky mluví o při-  soby  čtení  vzájemně  se  obohacujícího
       Měšťanský prvek ale vnesl na univerzitu   autory jsou vzdělanci žijící ve městě, při-  vlastnění si města – v dnešní době však   vztahu mezi městem a literaturou, resp.
       také zájem o jiný druh literatury než jen   čemž  někteří  z  nich  píší  pro  vlastní   též o jeho ztrácení. S tím úzce souvisí   literaturou a městem. Za jejím vznikem
       filozofickou,  teologickou,  katechetic-  potřebu a vkládají do městských kronik   motiv města jako domova, s vědomou   stály  úvahy  literárních  vědců,  literár-
       kou,  právnickou,  astrologickou,  lékař-  zápisy o vlastní rodině a vlastním osudu,   opozicí a nebezpečím: nebýt nikde do-  ních teoretiků, skutečných literátů i stá-
       skou či matematickou. Univerzita plodí   jiní  naopak  píší  na  zakázku  a  svá  díla   ma.  Pozoruhodným  způsobem  dané   le  tolik  potřebných  literárních  žroutů
       literaturu, jež chce především bavit, jež   předkládají pro memoria. Historická pa-  téma  ohledávají  literární  texty,  reflek-  a vášnivců napříč akademickými insti-
       si chce hrát, jež cílí na volný čas, na oby-  měť je důležitá, neboť utváří kontinuum   tující  migrační  či  emigrantské  zkuše-  tucemi v České republice…
       čejnou  zábavu,  určenou  jak  bohatým   času.  Jak  ji  ale  nejlépe  fixovat?  Obra-  nosti. Téma města jako místa, kam člo-
       městským elitám, tak středním i spod-  zem, jistě? Ten ale zůstává ukotven na   věk utíká, jež není jeho domovem, jež ho
       ním vrstvám. Čím větší počet vzdělan-  jediném.  Mnohem  lepší
       ců, tím větší spektrum literárních žánrů    je  dát  paměti  literární
       i  potenciálních  čtenářů  a  posluchačů.  podobu, která se šíří ry-
       Přestože na univerzitu, na artistické fa-  chlostí myšlenek. Reálné
       kulty  přicházeli  chlapci  měšťanského,   se v ní střídá se snovým,
       ale i venkovského, mnohem méně pak   pravda a fikce se navzá-
       šlechtického  (ti  objeví  univerzity  až         jem prolínají. Sláva měs-
       v 16. století a mohutně až s rozvojem   ta  není  jen  v  bohatství
       reformace, přičemž se sami často sta-  měšťanů a v nevyčerpa-
       nou literáty) původu ve věku kolem čtr-  telnosti městské poklad-
       nácti až patnácti let, zasedají do univer-  ny.  Slavným  činí  město
       zitních lavic připraveni znalostmi latiny   i jeho literární obraz, nej-
       z  městských  partikulárních  škol.  Jejich   lépe  takový,  který  se
       provoz sice povětšinou zajišťuje církev,   zmnožuje  prostřednictví
       tedy místní farář, avšak stále častěji se   tiskařské černi a také do
       od 15. století i tyto školy stávají komu-  dalších  měst,  domácích
       nální záležitostí, do nichž mají, přede-  i za hranicemi.
       vším  v  německém  prostředí,  přístup        Chvály  města  v  sobě
       i dívky. Schopnost číst (v mnohem menší   vždy měly cosi utopické-
       míře  rovněž  psát)  získávají  desítky   ho. Patrně i proto začaly
       mladíků,  kteří  ji  chtějí  náležitě  využít.   být v 16.  a 17. století té-
       Kniha je ale i v městském prostředí na-  měř veškeré utopie spo-
       dále velmi drahým předmětem, ačkoli   jovány právě s městem,
       papír její cenu ve 14. století výrazně sní-  ať v podobě Labyrintu či
       žil.  Teprve  vynález  knihtisku  učinil  od   Slunečního  státu.  Záro-
       přelomu  15.  a  16.  století  z  knihy  ma-  veň  téma  města  jako
       sově-komunikační  předmět,  jenž  začal   utopie  rovněž  souznělo
       pronikat téměř do všech měšťanských   s pocitem útěku do měs-  Gilk, Erik – Nodl, Martin – Wiendl, Jan: Město a literatura. Praha, Argo 2024, 348 stran
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51