Page 45 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 01/2025
P. 45

PŘESAHY                                                                                                 TÝNECKÉ LISTY    3
       za rok bude fungovat, nebo nebude, jim   Rozumím tomu správně, že chcete
       nevyhovuje. Jen menšina v tom dokáže   broumovský  model  přenést,  re-
       žít a pracovat, ale vždy je to za vynalo-  spektive sdílet s dalšími regiony?
       žení  neadekvátně  velkého  množství   Ano, chtěl bych se tomu věnovat. Byla
       energie. Nadřete se asi stejně, jako kře-  by škoda, kdybychom tu naši pozitivní
       ček v tom běhacím kolečku. Běžíte, bě-  energii nerozvíjeli. Moc dobře si vzpo-
       žíte a nevidíte cíl.           mínám,  jak  to  vypadalo  v  Broumově,
                                      když jsme začínali. „Ale to by tady ne-
       Agentura  pro  rozvoj  Broumovska   šlo!  Na  to  nemáme.  To  stejně  nedo-
       díky  finanční  podpoře  vaší  firmy      padne dobře,“ říkali nám lidi. Nevěřili, že
       a také tomu, že vy jste pro ni praco-  mohou  vzít  věci  do  vlastních  rukou.
       val celé roky zdarma, to měla přece   Myslím ale, že na to měli a mají, jen jim
       jen jednodušší.                asi nebyla projevena důvěra. My máme
       Agentura to nemá jednoduché a za růz-  dnes  dost  zkušeností,  jež  můžeme
       né projekty musí často zabojovat. Když   předat. A mě osobně zajímá spolupráce
       začínala, měla samozřejmě výhodu, že   s regiony, ale také možnost legislativ-
       nebylo třeba shánět peníze na platy. Byl   ních změn na celonárodní úrovni, které
       jsem v ní nejdříve sám a dělal to s pod-  by  obecně  účast  občanů  ve  veřejném
       porou rodiny zdarma. Tak to mám ko-  životě  zjednodušily,  usnadnily.  Aby  se
       neckonců  dodneška.  Naše  firma  také   vytvářely  na  regionální  úrovni  ambi-
       pomáhala  od  počátku  agentuře  finan-  ciózní  projekty,  které  podnítí  návrat
       čně, ale musím zdůraznit, že nikdy ne-  těch, co z kraje odešli, a příchod nových
       byla  jediný  ani  dlouhodobě  největší   lidí. To druhé je samozřejmě běh na delší
       sponzor. Odpočátku jsme se snažili spo-  trať.
       lupracovat  s  místními  a  regionálními
       podniky, s městem a obcemi. A tak se   Mají-li  jinde  postupovat  podle  va-
       skutečně  nakonec  do  obnovy  kláštera      šeho receptu, je tedy třeba nejprve
       a  dalších  projektů  zapojil  celý  region,   tam  najít  člověka,  jenž  bude  pod-
       občané i firmy. To nám pomáhá a o to   nikat a zároveň hořet pro neziskové
       nám šlo.                       projekty jako vy?
                                      Povést se to také může, ale nemusí. Náš
       A o co jde Agentuře pro rozvoj Brou-  recept se dá pojmout i tak, že nebudete
       movska dnes?                   hledat jednoho akčního podnikatele, ani
       Snaží se propojovat nejrůznější organi-  nadějnou  neziskovku,  ale  oslovíte  tři
       zace  v  kraji.  Vlastně  už  nemá  vlastní   čtyři  firmy  v  regionu.  A  přesvědčíte
       specifický program, ale realizuje zámě-  jejich  šéfy,  že  se  vyplatí  pomáhat
       ry skrze jiné neziskovky, které buď za-  malému neziskovému týmu, a to aspoň
       ložila nebo iniciovala jejich vznik, nebo     pět deset let. Jeden dva lidi v neziskovce
       s nimi úzce kooperuje.         tak dostanou čas a prostor na to, aby
                                      mohli rozjet dobrý projekt. Když je pod-
       Co si máme pod tím propojováním   nikatelé podpoří dlouhodobě, nebudou
       představit?                    ve  stresu,  že  mají  peníze  jen  na  rok,   Tomáš Nosil
       Jsou  tady  třeba  tři  organizace:  Strate-  budou se moci plně soustředit. Ale bu-
       gická rada regionu Broumovska, což je   dou mít i jisté mantinely. Stejně jako já   nách,  které  by  to  mohly  usnadnit,   ná  cesta.  Potkávám  bezpočet  zajíma-
       taková  zastřešující  instituce,  pak  Spo-  budou  muset  najít  další  finanční  part-  propojit. Všichni chápou, že pokud chce-  vých  a  nadšených  lidí,  kteří  mají  ná-
       lečnost  pro  destinační  management,   nery, budou muset spolupracovat i s ob-  me úspěšné Česko, musíme využít po-  pady, vize. Jdou na to někdy moc zbrkle,
       která řeší cestovní ruch, a Nadační fond   cemi, s krajem.    tenciál celé země. Tak zabráníme tomu,   pokusem a omylem, dělají chyby, často
       Broumov - město kultury. Všechny mají                         aby nevznikaly neúspěšné zóny, které   se příliš zaměří jen na to své a nevnímají
       více zakladatelů -   města, obce, nezis-  Tak v kterém regionu začnete?  pak  využívají  populisté  a  společný   celý orchestr. Myslím, že s orchestrací
       kovky i firmy. A pro tyto tři organizace   Tak daleko ještě nejsme. Zatím se schá-  úspěch spíše destruují.   jim  už  dokážeme  pomoci.  A  kdyby  se
       teď  v  agentuře  modelujeme  společný   zím s většími nadacemi a byznysmeny                 podařilo sladit ansámbl nejen na regio-
       management a usilujeme o to, aby se   po celé republice a musím říct, že téma   To  všechno  představuje  hodiny,   nální,  ale  i  národní  úrovni,  byla  by  to
       volila  společná  strategie  i  s  dalším   systematičtějšího  probuzení  regionů   týdny, roky jednání. Jste akční člo-  skvělá zpráva pro nás všechny.
       partnery. Ať už s těmi našimi, jako jsou   mezi nimi velmi rezonuje. Vidím, že pod-  věk.  Není  to  trochu  zdlouhavá
       Vzdělávacím  a  kulturním  centrem   nikatelé  a  filantropové  jsou  vstřícní,   cesta?                           Irena Jirků
       Broumov či festivalem Za poklady Brou-  slyší  na  to  a  jsou  připraveni  zajímavé   Trpělivost je součástí práce ve veřejném   Autorka je nezávislá publicistka,
       movska, ale i s městskými a nezávislými   projekty podpořit. Tato jednání jdou ruku   prostoru. Skutečné změny trvají dekády   šéfredaktorka časopisu Finmag,
                                                                                                             pro nějž vznikl i tento rozhovor
       organizacemi.  Jinými  slovy  –  jde  nám      v ruce s diskusemi o legislativních změ-  a to vás nesmí odradit od každodenní
       o to, aby každý rozuměl své roli a aby to                     drobné práce. Zároveň je to dobrodruž-
       dohromady hrálo jako orchestr. Cílem je
       rozvoj celého regionu
       Agentura  je  tedy  zase  ten  hybný
       motor?
       Je  to  výsledek  našeho  dlouhodobého
       úsilí a vlastně unikátní úkaz. Pokud vím,
       v  jiných  regionech,  jež  jsou  s  námi
       srovnatelné rozlohou nebo i větší, žádné
       takové organizové úsilí neexistuje. A to
       mne  přivedlo  k  otázce,  jak  bychom
       mohli v těch jiných regionech pomoct.
       Aby  lidé  víc  spolupracovali,  aby  se
       vytvářely trvalé vazby a struktury, které
       budou  schopné  podněcovat  diskusi,
       nápady, akce a projekty prospěšné pro
       konkrétní region. A aby se na nich aktiv-
       ně podílel co největší počet občanů.
       Nesuplujete  tak  práci  městských
       a obecních zastupitelstev?
       My musíme spolupracovat. Proč říkat, že
       má to či to dělat ten či ten. My všichni se
       máme  zapojit,  navíc  obce  neřeší  regi-
       onální záležitosti, nemají ani potřebný
       odborný aparát a je tedy pro ně náročné
       realizovat větší investice, které mají nad
       obecní  význam.  A  my  tedy  říkáme:
       „Pojďme  vytvořit  regionální  centra,
       která budou schopna  takové investice
       realizovat. Když se to daří v Broumově,
       proč by to nešlo jinde.“           Tomáš Nosil
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50