Page 40 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 01/2025
P. 40

40  TÝNECKÉ LISTY                                                                                         DAIMLER TRUCK ČR
                  Daimler Truck zahájil ve Wörthu sériovou výrobu

             nových modelů Mercedes-Benz eActros 600 a Actros L

       Na konci roku 2024 byla ve výrobním zá-
       vodě Mercedes-Benz Werk Wörth, který
       leží  blízko  města  Karlsruhe  na  břehu
       Rýna v německé spolkové zemi Porýní-
       Falc, zahájena výroba dvou důležitých
       modelů, které budou tvořit základ naší
       produktové  palety  od  roku  2025.  Dne
       22. 11. 2024 byla za přítomnosti Karin
       Rådström,  nové  ředitelky  koncernu
       Daimler  Truck,  Daniely  Schmitt,  státní
       ministryně  hospodářství,  dopravy,  ze-
       mědělství a vinařství spolkové země Po-
       rýní-Falc a dalších významných  hostů,
       zahájena  výroba  modelu  eActros  600.
       Jde o první elektrický model, vyráběný
       na běžné výrobní lince společně s diese-
       lovými vozidly. V polovině prosince pak
       sjel z výrobní linky první zákaznický die-
       selový Actros L v novém provedení s ka-
       binou ProCabin, kterou od nynějška bu-
       de sdílet se svým elektrickým protějš-
       kem.












                                      Vysoce flexibilní výroba v závodě Wörth   a další aerodynamická opatření vedou    vysokonapěťové a nízkonapěťové kom-
                                      nyní zajišťuje efektivní výrobu náklad-  k úspoře paliva až o 3 procenta. Optima-  ponenty a je umístěna v bývalém insta-
                                      ních vozidel s různými typy pohonů, in-  lizované hnací ústrojí, které je nyní k dis-  lačním prostoru spalovacího motoru.
                                      tegrovaných  do  jedné  montážní  linky.   pozici pro některé modely, zajišťuje ne-
                                      Jak nákladní vozidla s dieselovým poho-  jen znatelně lepší zážitek z jízdy, zejmé-  Elektrická vlajková loď již několikrát pro-
                                      nem,  tak  bateriový  elektrický  eActros   na  při  akceleraci  ve  stoupání,  a  nižší   kázala své schopnosti v reálných pod-
                                      600 pro dálkovou přepravu lze flexibilně   manévrovací  rychlost,  ale  také  tišší        mínkách  -  při  používání  zákazníky
                                      plánovat  do  výroby.  eActros  600  také   a příjemnější jízdu a v neposlední řadě     i v rámci „eActros 600 European Testing
                                      dostává veškeré elektrické komponenty   i lepší ekonomiku.    Tour 2024“, 15000 kilometrů čistě elek-
                                      ve výrobní hale. Poprvé je výroba elek-                       trické testovací jízdy po celkem 22 ze-
                                      trického  nákladního  vozu  „made  in
                                      Wörth“  plně  integrována  do  stávající
                                      montážní haly, souběžně s výrobou vo-
                                      zidel se spalovacím motorem. Závod se
         Flexibilní výroba různých typů   tak dokáže rychle přizpůsobit poptávce
           pohonů v závodě Wörth      trhu a spolehlivě plnit náročné standar-
                                      dy kvality Mercedes-Benz.
       Největší  montážní  závod  nákladních
       auto-mobilů  Mercedes-Benz  Trucks  ve   Nový Actros L s kabinou ProCabin
       Wörth am Rhein byl založen v roce 1963.
       Od začátku se zde vyrobilo kolem 4,4   Mercedes-Benz Trucks se vždy snaží na-
       milionu nákladních vozidel. Dnes jsou to   bízet svým zákazníkům nejlepší řešení
       řady Actros, Arocs a Atego, které sjíždí     pro  všechny  technologie  pohonu.  Ná-
       z hlavních montážních linek. Ve Wörthu   kladní automobily s naftovým motorem
       se vyrábí také Mercedes-Benz „Special   zůstanou ještě nějakou dobu nepostra-
       Trucks“, řady  Econic, Unimog a Zetros.   datelné v různých oblastech světa. S no-
       Sériová výroba bateriového elektrické-  vým Actrosem L výrobce dále vylepšil
       ho  vozu  Mercedes-Benz  eActros  300/   mnoho detailů své osvědčené vlajkové
       400 pro distribuční dopravu byla zaháje-  lodi. To se zvenčí odráží v revolučním de-
       na v roce 2021, v roce 2022 následoval   signu kabiny. Actros L se vyznačuje futu-
       druhý elektrický model eEconic pro ko-  ristickým  designem  vozu,  optimalizo-
       munální použití. S přibližně 10 000 za-  vanou aerodynamikou, mnoha komfort-  Zahájena výroba eActrosu 600  mích s hmotností soupravy 40 tun, která
       městnanci je závod Mercedes-Benz ve   ními prvky, úspornými motory, vysokou                  v  červnu  projížděla  i  Velkým  Týncem.
       Wörthu druhým největším zaměstnava-  jízdní  dynamikou  a  nejnovějšími  asi-  Přestavba montážních linek a integrace   Kromě  toho  byl  e-nákladní  vůz  zvolen
       telem v Porýní-Falcku.         stenčními  systémy.  Delší  přední  část       eActros 600 do výroby na lince probíha-  „Mezinárodním  nákladním  vozidlem
                                                                     ly postupně. Celý pohonný systém elek-  roku  2025“  novináři  z  24  evropských
                                                                     trického vozu je nyní uváděn do provozu   zemí – toto ocenění je nejdůležitější ce-
                                                                     na konci montážní linky a od té doby je   nou v tomto odvětví.
                                                                     vozidlo připraveno k jízdě. Nakonec pro-
                                                                     chází  dokončovacím  procesem  a  vý-  Vozidla vyráběná v sériové výrobě bě-
                                                                     stupní  kontrolou  jako  všechna  ostatní   hem  prvních  několika  měsíců  budou
                                                                     vozidla. Předchozí modely elektrických   primárně využívána jako předváděcí vo-
                                                                                                    zidla pro firemní prodejní a servisní mís-
                                                                     nákladních  vozů  eActros  300/400
                                                                     a eEconic opouštějí výrobní linku v ne-  ta  a  dealery.  Především  kvůli  mož-
                                                                     kompletním  stavu  a  přesouvají  se  na   nostem  státních  dotací  pro  zákazníky
                                                                     montáž komponent elektrického poho-  v  Německu  budou  některá zákaznická
                                                                     nu  v  hale  Future  Truck  Center,  též  ve   vozidla vyrobena a registrována do kon-
                                                                     Wörthu.                        ce roku 2024. V České republice s první
                                                                     Při výrobě eActrosu 600 hrají důležitou   zákaznická  vozidla  objeví  během  prv-
                                                                     roli závody Daimler Truck v Mannheimu,   ního pololetí roku 2025.
                                                                     Kasselu  a  Gaggenau.  Dodávají  kom-
                                                                     ponenty  potřebné  pro  bateriový  elek-  Připravil David Chleboun,
                                                                     trický pohon, jako je elektrická náprava,      Daimler Truck ČR
                                                                     komponenty převodovky a přední skříň
                                                                     („Frontbox“), ve které jsou soustředěny
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45