Page 40 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 01/2025
P. 40
40 TÝNECKÉ LISTY DAIMLER TRUCK ČR
Daimler Truck zahájil ve Wörthu sériovou výrobu
nových modelů Mercedes-Benz eActros 600 a Actros L
Na konci roku 2024 byla ve výrobním zá-
vodě Mercedes-Benz Werk Wörth, který
leží blízko města Karlsruhe na břehu
Rýna v německé spolkové zemi Porýní-
Falc, zahájena výroba dvou důležitých
modelů, které budou tvořit základ naší
produktové palety od roku 2025. Dne
22. 11. 2024 byla za přítomnosti Karin
Rådström, nové ředitelky koncernu
Daimler Truck, Daniely Schmitt, státní
ministryně hospodářství, dopravy, ze-
mědělství a vinařství spolkové země Po-
rýní-Falc a dalších významných hostů,
zahájena výroba modelu eActros 600.
Jde o první elektrický model, vyráběný
na běžné výrobní lince společně s diese-
lovými vozidly. V polovině prosince pak
sjel z výrobní linky první zákaznický die-
selový Actros L v novém provedení s ka-
binou ProCabin, kterou od nynějška bu-
de sdílet se svým elektrickým protějš-
kem.
Vysoce flexibilní výroba v závodě Wörth a další aerodynamická opatření vedou vysokonapěťové a nízkonapěťové kom-
nyní zajišťuje efektivní výrobu náklad- k úspoře paliva až o 3 procenta. Optima- ponenty a je umístěna v bývalém insta-
ních vozidel s různými typy pohonů, in- lizované hnací ústrojí, které je nyní k dis- lačním prostoru spalovacího motoru.
tegrovaných do jedné montážní linky. pozici pro některé modely, zajišťuje ne-
Jak nákladní vozidla s dieselovým poho- jen znatelně lepší zážitek z jízdy, zejmé- Elektrická vlajková loď již několikrát pro-
nem, tak bateriový elektrický eActros na při akceleraci ve stoupání, a nižší kázala své schopnosti v reálných pod-
600 pro dálkovou přepravu lze flexibilně manévrovací rychlost, ale také tišší mínkách - při používání zákazníky
plánovat do výroby. eActros 600 také a příjemnější jízdu a v neposlední řadě i v rámci „eActros 600 European Testing
dostává veškeré elektrické komponenty i lepší ekonomiku. Tour 2024“, 15000 kilometrů čistě elek-
ve výrobní hale. Poprvé je výroba elek- trické testovací jízdy po celkem 22 ze-
trického nákladního vozu „made in
Wörth“ plně integrována do stávající
montážní haly, souběžně s výrobou vo-
zidel se spalovacím motorem. Závod se
Flexibilní výroba různých typů tak dokáže rychle přizpůsobit poptávce
pohonů v závodě Wörth trhu a spolehlivě plnit náročné standar-
dy kvality Mercedes-Benz.
Největší montážní závod nákladních
auto-mobilů Mercedes-Benz Trucks ve Nový Actros L s kabinou ProCabin
Wörth am Rhein byl založen v roce 1963.
Od začátku se zde vyrobilo kolem 4,4 Mercedes-Benz Trucks se vždy snaží na-
milionu nákladních vozidel. Dnes jsou to bízet svým zákazníkům nejlepší řešení
řady Actros, Arocs a Atego, které sjíždí pro všechny technologie pohonu. Ná-
z hlavních montážních linek. Ve Wörthu kladní automobily s naftovým motorem
se vyrábí také Mercedes-Benz „Special zůstanou ještě nějakou dobu nepostra-
Trucks“, řady Econic, Unimog a Zetros. datelné v různých oblastech světa. S no-
Sériová výroba bateriového elektrické- vým Actrosem L výrobce dále vylepšil
ho vozu Mercedes-Benz eActros 300/ mnoho detailů své osvědčené vlajkové
400 pro distribuční dopravu byla zaháje- lodi. To se zvenčí odráží v revolučním de-
na v roce 2021, v roce 2022 následoval signu kabiny. Actros L se vyznačuje futu-
druhý elektrický model eEconic pro ko- ristickým designem vozu, optimalizo-
munální použití. S přibližně 10 000 za- vanou aerodynamikou, mnoha komfort- Zahájena výroba eActrosu 600 mích s hmotností soupravy 40 tun, která
městnanci je závod Mercedes-Benz ve ními prvky, úspornými motory, vysokou v červnu projížděla i Velkým Týncem.
Wörthu druhým největším zaměstnava- jízdní dynamikou a nejnovějšími asi- Přestavba montážních linek a integrace Kromě toho byl e-nákladní vůz zvolen
telem v Porýní-Falcku. stenčními systémy. Delší přední část eActros 600 do výroby na lince probíha- „Mezinárodním nákladním vozidlem
ly postupně. Celý pohonný systém elek- roku 2025“ novináři z 24 evropských
trického vozu je nyní uváděn do provozu zemí – toto ocenění je nejdůležitější ce-
na konci montážní linky a od té doby je nou v tomto odvětví.
vozidlo připraveno k jízdě. Nakonec pro-
chází dokončovacím procesem a vý- Vozidla vyráběná v sériové výrobě bě-
stupní kontrolou jako všechna ostatní hem prvních několika měsíců budou
vozidla. Předchozí modely elektrických primárně využívána jako předváděcí vo-
zidla pro firemní prodejní a servisní mís-
nákladních vozů eActros 300/400
a eEconic opouštějí výrobní linku v ne- ta a dealery. Především kvůli mož-
kompletním stavu a přesouvají se na nostem státních dotací pro zákazníky
montáž komponent elektrického poho- v Německu budou některá zákaznická
nu v hale Future Truck Center, též ve vozidla vyrobena a registrována do kon-
Wörthu. ce roku 2024. V České republice s první
Při výrobě eActrosu 600 hrají důležitou zákaznická vozidla objeví během prv-
roli závody Daimler Truck v Mannheimu, ního pololetí roku 2025.
Kasselu a Gaggenau. Dodávají kom-
ponenty potřebné pro bateriový elek- Připravil David Chleboun,
trický pohon, jako je elektrická náprava, Daimler Truck ČR
komponenty převodovky a přední skříň
(„Frontbox“), ve které jsou soustředěny