Page 12 - 4_Tešínské_listy_10_2021_Mobilní _rozhlas - pro flip
P. 12
Strana 12 TĚŠÍNSKÉ LISTY | 10/2021
Stavební vývoj Českého Těšína
do roku 1939 (53. část)
Nákladové nádraží C. k. privilegované Severní dráhy císaře Ferdinanda (4. část)
stěžovali na otrocké podmínky, kdy byli nuceni
pracovat v zimě a dešti. Kromě pracovníků, kteří
z velké části pocházeli ze sousedního Malopol-
ska, byli zaměstnáni rovněž Italové, kteří se spe-
cializovali ve výstavbě náročných úseků. V září se
započalo se stavbou vlakové zastávky Teschen –
Boberthal (Těšín – Bobrek, Cieszyn – Bobrek), jejíž
výstavba byla ukončena v druhé polovině roku
1888. Začátkem roku 1888 došlo k razantnímu
nárůstu pracovního tempa. Na trati se pracovalo
ve dne i v noci, sedm dní v týdnu včetně svátků.
V nočních hodinách se na staveništích používalo
elektrické osvětlení, které na obloze vytvářelo
dosud nevídanou a tajuplnou světelnou záři.
Koncem března noviny Silesia otiskly zprávu
o vítězi výběrového řízení na výstavbu výpravní
budovy. Jednalo se o vídeňskou stavební spo-
lečnost Redlich & Berger, která se mohla pochlu-
bit takovými referencemi jako: vodní přehrady,
mlýny, cukrovary, mosty atd. Tato společnost
následně uzavřela smlouvu s místním neméně
renomovaným stavebníkem a majitelem cihel-
ny Fritzem Fuldou, který brzy na to započal se
Železniční mapa C. k. privilegované Severní dráhy císaře Ferdinanda. stavbou. Projekt výpravní budovy je připisován
Repro | Soukromá sbírka Krzysztofa Puzika stavebnímu inženýrovi a architektovi Antonu
Stavba č. 1133 nost dělníků, kteří upozorňovali na velmi nízké Dachlerovi, avšak na projektové dokumentaci
vyhotovené ve Vídni v lednu a únoru 1888 schází
Výpravní budova (2. část) výdělky a dlouhou pracovní dobu, která se pohy- jeho podpis. Navíc na postu architekta působil
V lednu 1887 bylo s konečnou platností usne- bovala mezi čtvrtou hodinou ranní a devátou ve- teprve od roku 1889, tudíž není zcela zřejmé, kdo
černí. Dle sjednané denní mzdy se měla vyplácet
seno, že železniční trať povede údolím řeky je autorem architektonického ztvárnění. Na zmí-
Bobrówky. Oba přepravci (SDCF a KBD) se navíc částka ve výši 1 florinu a 60 krejcarů, přitom fak- něné dokumentaci je podepsán Wilhelm Ast – ře-
dohodli, že postaví společnou výpravní budovu. tický výdělek dosahoval pouhých 60 krejcarů. ditel SDCF pro výstavbu a údržbu železnic, Pe-
Navíc jako platidlo se používala obdoba dneš-
V souladu s tím bylo rozhodnuto o vzniku dvou ter Ráth Ruttkai – ředitel KBD a Johann Swoboda
zcela nových ulic, a to Nádražní a Viaduktová. ních stravenek, které se vyměňovaly u smluv- – hlavní inženýr. V září dobový tisk informoval, že
V dubnu téhož roku se projednávala záležitost ních hospodských za jídlo a alkohol. Také bylo výpravní budova je z velké části hotová a v nej-
poukazováno na to, že před dvaceti lety, kdy
spjatá s umístěním výpravní budovy. Ze dvou bližší době budou probíhat práce uvnitř včetně
nabízených variací zvítězila lokalita nacházejí- probíhala výstavba Košicko-bohumínské dráhy, instalace drážního zařízení.
cí se na hranici s obcí Svibice. Pro tuto variantu byly výdělky nesrovnatelně lepší. Dále si dělníci
hovořil fakt, že do prostoru budoucí výpravní
budovy vedla od roku 1880 dosud bezejmenná
cesta (současně se jedná o ul. Střelniční), která
navazovala na dřevěný most v místě nynějšího
mostu Svobody. Strategický význam této komu-
nikace byl úzce spjat s plánovanou výstavbou
kasárenského komplexu na trojmezí Těšína,
Bobrku a Błogocic. Dodejme, že z vojenského
hlediska bylo nezbytné propojit kasárna s ná-
dražím tou nejkratší možnou cestou a ta vedla
právě ul. Střelniční.
Výstavba vlastní železniční tratě narážela
na různá úskalí. Kupříkladu část sedláků se brá-
nila proti odprodeji dotčených částí pozemků,
a proto muselo být přistoupeno k nucenému vy-
vlastňování. V souvislosti s tím byl v lednu 1887
otištěn v Gwiazdce Cieszyńské, v rubrice Jura
i Janek, úsměvný dialog: Z tą koleją to się snać
odwleka temu, bo we Frydeckiem miała jednemu
siedlakowi przejeżdżać przez gumno w stodole,
i on prawił, że nie będzie w nocy kilka razy wsta-
wał, aby im stodołę otwierać. Teprve v květnu
se stavební práce rozběhly naplno. Pracovalo
se souběžně na dvou úsecích Frýdek – Hnojník
a Bielsko – Skoczów. V srpnu noviny otiskly stíž- Situační nákres výpravní budovy dle vyobrazení ze srpna 1887. Repro | České dráhy a. s. - archiv v Července