Page 13 - 4_Tešínské_listy_10_2021_Mobilní _rozhlas - pro flip
P. 13
ROČNÍK XV • ČÍSLO 10 Strana 13
Výpravní budova kolem roku 1890. Repro | Soukromá sbírka Czesława Krainy Výpravní budova kolem roku 1900. Repro | Soukromá sbírka Czesława Krainy
Slavnostní otevření výpravní budovy respektive rozšíření. S budoucí úpravou se také místnosti přednosty stanice. Jižní křídlo: lam-
Slavnostní otevření mělo proběhnout 1. pro- počítalo u čekáren, jelikož v budově se nacháze- párna (místnost, kde se skladovaly a doplňova-
since 1888. Jak se brzy ukázalo, tento termín ly pouze pro 1. a 2. třídu, zatímco scházela če- ly signální lampy petrolejem), příruční skladiště,
nemohl být dodržen a to z důvodu nesplnění kárna 3. třídy. Posledním shledaným nedostat- restaurace 2. a 3. třídy, WC, čekárny 1. a 2. tří-
hygienických podmínek. 12. prosince proběhla kem bylo umístění složiště uhlí pro lokomotivy dy, chodba, schodiště do sklepních prostorů
generální zkouška plynového osvětlení ve všech poblíž nástupiště, které bylo nejen nevzhledné, a schodiště do 1. patra, kde se nacházely obytné
vnitřních a vnějších prostorách. Celkově se jed- ale především v době nakládky docházelo k roz- místnosti pronajímatele nádražní restaurace.
nalo o 200 lamp. Ve vestibulu, jež byl nejprostor- ptylování uhelného prachu ve směru nástupiš- Bohatě zdobené průčelí ústřední budovy dopl-
nější místností uvnitř budovy, se pro zesílení in- tě, a proto bylo doporučeno přemístit ho na ná- ňovaly výklenky, ve kterých se nacházely názvy
tenzity světla používaly lustry vybavené zrcadly kladové nádraží. dvou železničních přepravců: k. k. privilegierte
odrážející světlo. Závěr zmíněné zkoušky byl Kaiser Ferdinands-Nordbahn a k. k. privilegierte
uspokojivý, přesto zazněla výtka spojená s nad- Kaschau-Oderberger Eisenbahn. Stropy a stě-
měrnou spotřebou svítiplynu. Ke slavnostnímu ny vestibulu zdobily polychromie vyhotovené
otevření nakonec došlo 7. ledna 1889 v 11 hodin vídeňskou firmou Wild & Weygand, do kterých
za účasti velkého počtu měšťanstva, úředníků byly zakomponovány znaky Těšína a Těšínské-
a významných osobností. Všichni zúčastnění se ho Slezska. Ty už dnes nenajdeme a je škoda, že
shodli na tom, že nová výpravní budova patří během rekonstrukce budovy v letech 2001-2002
k těm nejkrásnějším na území celého Těšínské- nebyly obnoveny. Nicméně obdobné polychro-
ho Slezska a navíc je reprezentativní „vstupní mie jsou k vidění na nádraží v Bielsku – Białej,
bránou“ do města. Bylo shledáno, že veřejné které se povedlo zachránit během rekonstrukce
prostory jako: vestibul, čekárny a restaurace v letech 1997-2001.
jsou velmi vkusně zařízené a zároveň komfortní. Tabule s německojazyčným názvem stanice Te-
Nejinak tomu bylo s prostory vyhrazenými pro schen byly umístěny na severním a jižním kříd-
zaměstnance. Nicméně během veřejné prohlíd- le budovy a rovněž na zastřešeném nástupišti.
ky byly evidovány určité nedostatky nebo ne- V jízdních řádech se navíc používalo označení
dodělky. Snad největší pochybnosti vzbuzoval Zentral – Bahnhof, které odlišovalo ústřední
pouze jeden vstup na nástupiště, který měl být neboli hlavní nádraží od zastávky Teschen – Bo-
nedostačující pro tak frekventované nádraží. berthal.
Rovněž vestibul neboli vstupní hala, jež byla Kamenné kilometrovníky s písmeny NB (Nord Bahn) Otevření úseku Frýdek – Bielsko
navrhnuta jako nejprostornější část objektu, se jsou ještě dnes k vidění podél tratě. Foto | Czesław K zahájení pravidelné dopravy došlo 1. června
jevila spíše skromně, avšak prozatím dostačují- Kraina 1888. Dle reportáže otištěné v dobových novi-
cí. Přece však všem zúčastněným bylo zřejmé, nách proběhla v souvislosti s otevřením tratě
že v průběhu několika let se počet cestujících Po úspěšné kolaudaci bylo výpravní budově slavnost, kterou zahájil v 5 hodin ráno příjezd
znásobí na tolik, že bude nutná její přestavba, přiděleno konskripční číslo 70 pro městskou na doposud rozestavěné hlavní nádraží vlak,
čtvrť Kamenec a v roce 1892 orientační číslo 2. jež po krátkém stání odjel na vlakovou stanici
Na okraj poznamenejme, že jižní část budovy, Teschen – Boberthal. V 9:30 na bobreckou zastáv-
ve které se dnes nachází taxislužba a praktický ku dorazil historicky první osobní vlak ze směru
lékař se původně nacházela v katastru obce Svi- Bielska, kterého uvítal velký počet shromážděné
bice. Teprve v roce 1906 v souvislosti s úpravou veřejnosti. Ta následně odjela na hlavní nádraží,
hranice mezi Těšínem a Svibicí se celá budova kde se připojila k rovněž četně shromážděnému
ocitla na území města. obecenstvu, jež pro změnu očekávalo příjezd
Původní dispoziční uspořádání výprav- vlaku z Frýdku. Autor reportáže poznamenal, že
ní budovy slavnost proběhla velmi skromně, jelikož dráž-
Severní křídlo: výdejna zavazadel, poštovní ní budovy nebyly vůbec přizdobené. Ohledně
a telegrafní úřad, kanceláře přednosty stanice, zastávky Teschen – Boberthal podotknul, že pů-
sekretariát, šatny, WC, schodiště do sklepních sobí velmi dobrým dojmem a to jak zvenčí, tak
prostorů a schodiště do 1. patra, kde se na- i uvnitř. Nicméně vytkl doposud nedokončenou
cházely nocležny pro zaměstnance. Ústřední příjezdovou cestu (nyní ul. Feliksa Hajudka), kte-
budova: vestibul, jízdenkové pokladny pro 1. až rá se za deštivého počasí proměňovala v bláto,
Výřez z projektové dokumentace znázorňující 4. vozovou třídu (okna byly vybaveny bezpeč- ze kterého měly radost akorát děti. Slova kritiky
podélný řez vestibulem s pohledem na pokladny nostními mřížemi), přepážka k odbavování si vysloužila rovněž nově vzniklá ul. Viaduktová
a přepážku pro odbavování zavazadel. Leden 1888. zavazadel, schodiště do sklepních prostorů a tzv. Demlův podchod. Czesław Kraina
Repro | České dráhy a. s. - archiv v Července a schodiště do 1. patra, kde se nacházely obytné