Page 13 - 4_Tešínské_listy_10_2021_Mobilní _rozhlas - pro flip
P. 13

ROČNÍK XV • ČÍSLO 10                                                                               Strana 13

























        Výpravní budova kolem roku 1890. Repro | Soukromá sbírka Czesława Krainy  Výpravní budova kolem roku 1900. Repro | Soukromá sbírka Czesława Krainy
       Slavnostní otevření výpravní budovy  respektive rozšíření. S budoucí úpravou se také   místnosti  přednosty  stanice.  Jižní  křídlo:  lam-
       Slavnostní  otevření  mělo  proběhnout  1.  pro-  počítalo u čekáren, jelikož v budově se nacháze-  párna (místnost, kde se skladovaly a doplňova-
       since  1888.  Jak  se  brzy  ukázalo,  tento  termín   ly pouze pro 1. a 2. třídu, zatímco scházela če-  ly signální lampy petrolejem), příruční skladiště,
       nemohl  být  dodržen  a  to  z  důvodu  nesplnění   kárna 3. třídy. Posledním shledaným nedostat-  restaurace 2. a 3. třídy, WC, čekárny 1. a 2. tří-
       hygienických podmínek. 12. prosince proběhla   kem bylo umístění složiště uhlí pro lokomotivy   dy,  chodba,  schodiště  do  sklepních  prostorů
       generální zkouška plynového osvětlení ve všech   poblíž nástupiště, které bylo nejen nevzhledné,   a schodiště do 1. patra, kde se nacházely obytné
       vnitřních a vnějších prostorách. Celkově se jed-  ale především v době nakládky docházelo k roz-  místnosti  pronajímatele  nádražní  restaurace.
       nalo o 200 lamp. Ve vestibulu, jež byl nejprostor-  ptylování uhelného prachu ve směru nástupiš-  Bohatě zdobené průčelí ústřední budovy dopl-
       nější místností uvnitř budovy, se pro zesílení in-  tě, a proto bylo doporučeno přemístit ho na ná-  ňovaly výklenky, ve kterých se nacházely názvy
       tenzity světla používaly lustry vybavené zrcadly   kladové nádraží.      dvou železničních přepravců: k. k. privilegierte
       odrážející  světlo.  Závěr  zmíněné  zkoušky  byl                        Kaiser Ferdinands-Nordbahn a k. k. privilegierte
       uspokojivý, přesto zazněla výtka spojená s nad-                          Kaschau-Oderberger  Eisenbahn.  Stropy  a  stě-
       měrnou spotřebou svítiplynu. Ke slavnostnímu                             ny  vestibulu  zdobily  polychromie  vyhotovené
       otevření nakonec došlo 7. ledna 1889 v 11 hodin                          vídeňskou firmou Wild & Weygand, do kterých
       za účasti velkého počtu měšťanstva, úředníků                             byly zakomponovány znaky Těšína a Těšínské-
       a významných osobností. Všichni zúčastnění se                            ho Slezska. Ty už dnes nenajdeme a je škoda, že
       shodli  na  tom,  že  nová  výpravní  budova  patří                      během rekonstrukce budovy v letech 2001-2002
       k těm nejkrásnějším na území celého Těšínské-                            nebyly obnoveny. Nicméně obdobné polychro-
       ho  Slezska  a  navíc  je  reprezentativní  „vstupní                     mie jsou k vidění na nádraží v Bielsku – Białej,
       bránou“  do  města.  Bylo  shledáno,  že  veřejné                        které se povedlo zachránit během rekonstrukce
       prostory  jako:  vestibul,  čekárny  a  restaurace                       v letech 1997-2001.
       jsou velmi vkusně zařízené a zároveň komfortní.                          Tabule s německojazyčným názvem stanice Te-
       Nejinak tomu bylo s prostory vyhrazenými pro                             schen byly umístěny na severním a jižním kříd-
       zaměstnance. Nicméně během veřejné prohlíd-                              le budovy a rovněž na zastřešeném nástupišti.
       ky byly evidovány určité nedostatky nebo ne-                             V  jízdních  řádech  se  navíc  používalo  označení
       dodělky. Snad největší pochybnosti vzbuzoval                             Zentral  –  Bahnhof,  které  odlišovalo  ústřední
       pouze jeden vstup na nástupiště, který měl být                           neboli hlavní nádraží od zastávky Teschen – Bo-
       nedostačující  pro  tak  frekventované  nádraží.                         berthal.
       Rovněž  vestibul  neboli  vstupní  hala,  jež  byla   Kamenné kilometrovníky s písmeny NB (Nord Bahn)   Otevření úseku Frýdek – Bielsko
       navrhnuta jako nejprostornější část objektu, se   jsou ještě dnes k vidění podél tratě. Foto | Czesław   K zahájení pravidelné dopravy došlo 1. června
       jevila spíše skromně, avšak prozatím dostačují-    Kraina                1888. Dle reportáže otištěné v dobových novi-
       cí. Přece však všem zúčastněným bylo zřejmé,                             nách proběhla v souvislosti s otevřením tratě
       že v průběhu několika let se počet cestujících   Po  úspěšné  kolaudaci  bylo  výpravní  budově   slavnost, kterou zahájil v 5 hodin ráno příjezd
       znásobí na tolik, že bude nutná její přestavba,   přiděleno  konskripční  číslo  70  pro  městskou   na doposud rozestavěné hlavní nádraží vlak,
                                           čtvrť Kamenec a v roce 1892 orientační číslo 2.   jež po krátkém stání odjel na vlakovou stanici
                                           Na okraj poznamenejme, že jižní část budovy,   Teschen – Boberthal. V 9:30 na bobreckou zastáv-
                                           ve které se dnes nachází taxislužba a praktický   ku dorazil historicky první osobní vlak ze směru
                                           lékař se původně nacházela v katastru obce Svi-  Bielska, kterého uvítal velký počet shromážděné
                                           bice. Teprve v roce 1906 v souvislosti s úpravou   veřejnosti. Ta následně odjela na hlavní nádraží,
                                           hranice mezi Těšínem a Svibicí se celá budova   kde se připojila k rovněž četně shromážděnému
                                           ocitla na území města.               obecenstvu,  jež  pro  změnu  očekávalo  příjezd
                                           Původní dispoziční uspořádání výprav-  vlaku z Frýdku. Autor reportáže poznamenal, že
                                           ní budovy                            slavnost  proběhla  velmi  skromně,  jelikož  dráž-
                                           Severní  křídlo:  výdejna  zavazadel,  poštovní   ní  budovy  nebyly  vůbec  přizdobené.  Ohledně
                                           a telegrafní úřad, kanceláře přednosty stanice,   zastávky Teschen – Boberthal podotknul, že pů-
                                           sekretariát,  šatny,  WC,  schodiště  do  sklepních   sobí velmi dobrým dojmem a to jak zvenčí, tak
                                           prostorů  a  schodiště  do  1.  patra,  kde  se  na-  i uvnitř. Nicméně vytkl doposud nedokončenou
                                           cházely  nocležny  pro  zaměstnance.  Ústřední   příjezdovou cestu (nyní ul. Feliksa Hajudka), kte-
                                           budova: vestibul, jízdenkové pokladny pro 1. až   rá se za deštivého počasí proměňovala v bláto,
         Výřez z projektové dokumentace znázorňující   4.  vozovou  třídu  (okna  byly  vybaveny  bezpeč-  ze kterého měly radost akorát děti. Slova kritiky
        podélný řez vestibulem s pohledem na pokladny   nostními  mřížemi),  přepážka  k  odbavování   si vysloužila rovněž nově vzniklá ul. Viaduktová
       a přepážku pro odbavování zavazadel. Leden 1888.   zavazadel,  schodiště  do  sklepních  prostorů   a tzv. Demlův podchod.  Czesław Kraina
          Repro | České dráhy a. s. - archiv v Července  a schodiště do 1. patra, kde se nacházely obytné
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18