Page 13 - dvojčíslo
P. 13

ROČNÍK XV • ČÍSLO 12                                                                               Strana 13

























       Tzv. fiakerplatz se nacházel u vstupu na nástupiště. Rok 1916. Repro | Soukromá   Těšínská tramvaj před hlavním nádražím. Kolem roku 1912. Repro | Soukromá
                         sbírka Czesława Krainy                                 sbírka Czesława Krainy
       nost  je  opodstatněná,  nicméně  požadují,  aby   pouze taxislužba. Teprve po opětovném slouče-  ději.  Přestup  z  vyhřátého  do  studeného  kupé
       kromě  německého  názvu  stanice  Teschen  byl   ní města byla počínaje 1. února 1939 uvedena   vedlo ke zdravotním potížím. Pro změnu v létě,
       rovněž  polský  název  Cieszyn.  Výše  uvedené   do provozu historicky první městská hromadná   kdy panovala úmorná horka měly být vagony,
       národnostně-jazykové  třenice  pokračovaly  až   doprava,  kterou  zajišťovalo  Przedsiębiorstwo   dle  vnitřních  předpisů,  kropeny  vodou.  V  roce
       do roku 1918, kdy skončila Velká válka a násled-  komunikacyjne  w  Cieszynie  Jana  Molina.  Auto-  1891 si cestující stěžovali na nezastřešený pro-
       ně rozpad Rakousko-uherské monarchie. Tepr-  busová linka začínala před vlakovým nádražím   stor  v  místě,  kde  probíhala  kontrola  jízdenek
       ve v letech 1918-1920 byla zavedena víceméně   v Cieszynie Zachodnim a končila před budovou   před vstupem na nástupiště, proto byla zvažo-
       plnohodnotná  německo-polská  dvojjazyčnost.   Powiatowej Kasy Chorych v Cieszynie Wschodnim   vána  výstavba  zastřešených  nástupišť,  avšak
       Po finálním rozdělení Těšína mezi dva státy do-  (nyní ul. Bielska 37). Autobus odjížděl každých   předběžná  kalkulace  tuto  úvahu  zamítla,  jako
       šlo k opětovné jazykové úpravě, kdy polský ja-  15 minut.
       zyk byl nahrazen českým. Výjimkou byl služební   stížnosti všeho druhu
       jazyk, kterým zůstal až do roku 1922 jazyk ně-  V souvislosti s přepravou osob je potřeba zmí-
       mecký. Po odstoupení v roce 1938 části Těšín-  nit, že záhy po otevření výpravní budovy si ces-
       ského Slezska Polsku se na nádraží vrátil polský   tující stěžovali na špatné seřízení hodin uvnitř
       jazyk, který byl o necelý rok později nahrazen   budovy  oproti  veřejným  hodinám  na  radnici
       německým jazykem.                   a piastovské věži. Ve výpravní budově byly in-
       Předchůdce hromadné dopravy         stalovány dvoje hodiny z důvodu dvou přeprav-
       Současně  s  otevřením  nového  těšínského  ná-  ních společností. Hodiny patřící SDCF ukazovaly
       draží  došlo  k  zahájení  provozu  předchůdce   aktuální čas v Praze, zatímco hodiny patřící KBD
       linkového  autobusu.  Tuto  službu  vykonával   čas  v  Pešti.  Radniční  hodiny  předbíhaly  hodi-
       soukromý  omnibus  patřící  hoteliérovi  Josefu   ny na piastovské věži o 17 minut. Samozřejmě
       Pustelnikovi,  který  provozoval  hotel  Brauner   tento časový nesoulad způsoboval drožkářům,
       Hirsch  (nyní  hotel  Pod  Brunatnym  Jeleniem   a tudíž i cestujícím nemalé potíže. Zdá se, že ne-
       na náměstí v Těšíně). Koňmi potahované vozi-  utěšený stav přetrvával delší dobu, jelikož ještě
       dlo  čekalo  na  cestující  na  vyznačeném  místě,   v roce 1898 bylo upozorňováno na nepřesný čas
       kterému se říkalo fiakerplatz. Omnibus se pohy-  hodin umístěných na nástupišti a zároveň příliš
       boval po stanovené trase, tedy ulicemi: Nádraž-  četné  opravy  jeho  mechanismu.  Není  zřejmé,
       ní, Hlavní třída, Zamkowa, Głęboka a jako ko-  kdy v konečném důsledku byly nádražní hodiny
       nečná zastávka náměstí před vlastním hotelem.   demontovány,  avšak  v  roce  1933  se  veřejnost   Průčelí výpravní budovy kolem roku 1930. Repro |
       V letech 1911-1921 veřejnou dopravu zajišťovala   dožadovala  umístění  hodin  buď  na  nádraží   Soukromá sbírka Czesława Krainy
       městská tramvaj. Od roku 1926 meziměstskou   anebo na přilehlé budově pošty. Pasažéři také
       přepravu obstarával autobusový přepravce Ru-  kritizovali  vytápění  vagonů,  které  v  případě   příliš  nákladnou.  Nakonec  jako  ochrana  před
       dolf Tomanek, který však nezajížděl na nádraží,   společnosti  SDCF  končilo  vždy  1.  dubna,  za-  sychravým  počasím  byl  instalován  skromný
       tudíž přemísťování osob z tohoto místa nabízela   tímco u společnosti KBD o několik týdnů poz-  přístřešek. Dodejme, že vstup na nástupiště se
                                                                                nacházel v sousedství již zmíněného fiakerplat-
                                                                                zu, kde v době příjezdu vlaku docházelo k vel-
                                                                                kému shromáždění cestujících, kteří pro změnu
                                                                                žehrali  na  neukázněnost  drožkářů,  jež  stávali
                                                                                s povozy příliš blízko zmíněného vstupu a zne-
                                                                                možňovali tak volný průchod. V roce 1899, tedy
                                                                                pouhých  deset  let  po  otevření  nové  výpravní
                                                                                budovy, bylo poukazováno na enormní nárůst
                                                                                počtu  cestujících.  Jednalo  se  především  o  če-
                                                                                kárnu 3. třídy, která měla být nejvíce vytížená.
                                                                                Jako řešení bylo navrženo prodloužení jižního
                                                                                křídla  budovy  až  po  přechodovou  lávku  nebo
                                                                                nástavba druhého podlaží. Ovšem i tyto návrhy
                                                                                zůstaly pouze v úvahách z důvodu příliš vyso-
                                                                                kých nákladů.

                                                                                                       Czesław Kraina
         Dobová reklama avizující zahájení městské autobusové dopravy. Repro | Śląska Biblioteka Cyfrowa
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18