Page 16 - Chytrý zpravodaj - Suchdol n. L. prosinec 2021
P. 16
Historie
ve druhé části mého vyprávění. Dle starých ce nad Lužnicí (P5627). Napravo u cesty Nacházíme se 300m před lesní křižovatkou
fotografií zde též fungoval dřevěný domek před tímto přejezdem si nelze nevšimnout u křížku. Těsně před potokem ostře zabočí-
coby služebna závorářů. Tito zaměstnanci zděného torza s nivelačním bodem. Připo- me vlevo a po komunikaci horší kvality po-
dráhy obsluhovali pouze místní závory a je- míná nám umístění SD číslo 28 (Lomnice jedeme ještě zhruba 250 m. Tato cesta nás
jich činnost byla ukončena asi před půlsto- nad Lužnicí čp. 273). Zhruba v polovině této bez problému přivede ke SD číslo32 (Val čp.
letím. Dřevěný domek poté byl odstraněn stavby se nacházel nájemní byt a v druhé 41), který má soukromého majitele. Objekt
a přejezd vybaven automatickými závora- části jejího interiéru byla zřízena služebna je zastřešený plechovou krytinou zelené bar-
mi se světly. SD zde vydržel ještě do konce závorářů. Z tohoto Zv č. 41 se obsluhovaly vy a má nivelační bod. Po obhlídce této stav-
minulého století a poté byl na jeho místě troje závory na traťovém úseku ve směru by se vrátíme na cestu signovanou žlutou
vystavěn nový objekt zastávky. Ze zastávky k Třeboni. Závorářské stanoviště bylo zru- značkou a odbočíme vlevo. Tato značka nás
Třeboň lázně se na zdejší nádraží můžeme šeno roku 2001 v souvislosti modernizací dovede až na železniční zastávku Vlkov nad
přesunout po různých trasách. Po příjezdu přejezdových zabezpečovacích zařízení. Lužnicí. Před sousedícím přejezdem P5632
k výpravní budově stanice Třeboň odbočíme SD č. 28 byl zbourán v listopadu 2011. Po odbočuje doprava krátká komunikace na
vpravo a po cestě podél kolejiště dojedeme shlédnutí tohoto místa se přesuneme přes návrší, u starousedlíků známé pod označe-
k objektu bývalé vodárenské věže. V jejím centrum města na železniční stanici. Může- ním Na starém kostele (dle místní pověsti).
sousedství se nachází omšelý SD číslo 24 me jet přes náměstí s dominantní radniční Tento zalesněný kopeček ukrývá moderní
(Třeboň čp. 258/II), který je ve vlastnictví budovou nebo vedlejšími ulicemi okolo rodinný dům (Vlkov nad Lužnicí čp. 32).
státu. U něho se na štítu zachovalo původ- kostela sv. Václava. Před příjezdem k míst- Současný majitel ho nechal vystavět přes-
ní číslo a je dlouhodobě obýván nájemníky. nímu nádraží přetíná hlavní komunikaci ně na místě SD číslo 33, který byl zbourán
V mezistaničním úseku Majdalena – Třeboň přejezd s mechanickými závorami P5628. v roce 2011. Od žel. zastávky pojedeme po
funguje celkem 8 světelných přejezdových Nalevo před ním byl vystavěn SD číslo 29 hlavní silnici procházející celou obcí Vlkov
zařízení (z toho dvě jsou doplněna závora- (Lomnice nad Lužnicí čp. 274). Objekt má a budeme pokračovat po cyklotrase č. 1134
mi). Dále jsou tu dva přejezdy s mechanic- soukromého majitele a v prvotní fázi svého ve směru do Veselí nad Lužnicí. Po 800 me-
kými závorami obsluhované signalisty ze vývoje fungoval jako výhybkářské stavení. trech od konce zástavby Vlkova dojedeme
stanic Majdalena a Třeboň. V mezistaničním úseku Třeboň – Lomnice po užší silničce k osamocenému SD číslo 34
Od staniční budovy v Třeboni se pře- nad Lužnicí se nachází 10 přejezdů zabezpe- (Vlkov nad Lužnicí čp. 31). Jedná se o stav-
suneme na hlavní silnici č. 24 a pojedeme čených světelnou signalizací (z toho dva jsou bu, která je v majetku železniční odborářské
ve směru na Lomnici. Před sídlištěm Gigant doplněny závorami) a dva přejezdy s mecha- organizace. Tento objekt je využíván jako
odbočíme na první křižovatce vpravo a do- nickými závorami obsluhovanými signalisty malé rekreační ubytování pro zaměstnance
jedeme k přejezdu P5618. Nalevo před tím- ze stanic Třeboň a Lomnice. dráhy. Po výše uvedené cyklotrase se pak pře-
to přejezdem stojí reléový domek. V tomto Od lomnického nádraží budeme pokra- suneme do města Veselí nad Lužnicí, kde na
místě se nacházelo závorářské stanoviště Zv čovat přes výše uvedený přejezd a vzápětí křižovatce před Penny Marketem odbočíme
č. 35 umístěné ve zděné budově. Do roku zabočíme vlevo na polní cestu vedoucí po- vpravo. Projedeme celou Jindřichohradec-
2001 se odtud obsluhovaly troje mechanické dél kolejiště ke stavědlu 2 a dále na samo- kou ulicí a zastavíme se u druhého nadjezdu
závory a po Zv tu zbylo betonové schodiš- tu U Kahounů. Odtud podél Miletínského nad železniční tratí. Na levé straně od silnice
tě. Po prohlídce této lokality se navrátíme potoka až k lesu, kde se tato cesta přiblíží si můžeme prohlédnout SD číslo 35 (Veselí
na hlavní silnici, abychom pokračovali dále k trati. Asi 400 m před místním přejezdem nad Lužnicí čp. 134). Stavba je trvale obývá-
k severu. Před pravotočivou zatáčkou mířící P5629 se mezi komunikací a tratí nalézá na soukromým majitelem a má zachováno
do zúženého komunikačního koridoru mezi loučka s nápadně vyšším tubusem hlubo- venkovní dřevěné schodiště. Závěrem naší
rybníky je vystavěn poměrně nový, zeleně ké studny a párem ovocných stromů. Na poznávací cesty po strážních domcích doje-
natřený rodinný dům (Břilice čp.71). Přes- tomto místě stál SD číslo 30 (Frahelž čp. deme na blízkou železniční stanici Veselí nad
ně v tomto prostoru se nalézal SD číslo 25, 32), který byl zbořen v říjnu 2015. Násled- Lužnicí. V mezistaničním úseku Lomnice
který podlehl demolici před rokem 2010. ně pokračujeme podél trati až do chatové nad Lužnicí – Veselí nad Lužnicí se nachází
Obsahoval mimo jiné nivelační bod, který oblasti obce Frahelž. Na návrší, těsně před pouze 5 přejezdů zabezpečených světelnou
zůstal zachován i v nově postaveném ob- místní zastávkou, se nám představí SD čís- signalizací (z toho dva jsou bez závor).
jektu. Následně se přesuneme o 2,2 km dále lo 31 (Frahelž čp. 33). Kdysi v něm bydleli Závěrem mého vyprávění bych poprosil
k přejezdu P5622 u něhož je vybudována za- závoráři obsluhující závory umístěné vedle ty z vás, kteří mají staré fotografie zanik-
stávka Lužnice. Za budovou uzavřené čekár- zastávky. Dnes je tento dům v soukromém lých nebo i dosud stojících strážních dom-
ny této zastávky je silně okupován vegetací vlastnictví a řádně udržován. Od tohoto SD ků nebo zaniklých závorářských stanovišť,
SD číslo 26 (Lužnice čp. 68). Tento objekt ve přejedeme přes přejezd na místní železniční o tomto sdělit na můj mobil: 721 042 567
vlastnictví státu je dlouhodobě nevyužívaný zastávku, kde si připomeneme, že uzavřená nebo na e-mail bednarvladimir@centrum.
a spolehlivě chátrá. Také u něj můžeme na- budova čekárny byla vystavěna a otevřena cz. Předem děkuji.
lézt nivelační bod. Po frekventované silnici v září 2004 (dle údaje Správy železnic). Dále
č. 24 pojedeme dále 1,1 km na křižovatku, pojedeme směrem k východu přes Naděj- Zdroje:
kde odbočíme vlevo. Zakrátko se dostaneme skou rybniční soustavu, a to po cestě mezi https://cuzk.cz (nahlížení do katastru nemo-
k přejezdu P5624, vedle něhož je trvale obý- rybníky Naděje a Rod. Po této trase signo- vitostí)
ván soukromý SD číslo 27 (Lužnice čp. 69). vané zelenou turistickou značkou přijedeme Katastrální úřady v Jindřichově Hradci
V pamětní knize obce má označení „strážní na rozcestí U Dubové louky a zde odbočí- a v Táboře (pozemková kniha)
domek u Tisého“. Dále se vrátíme na hlav- me vlevo. Následovat bude postup po žlu- Správa železnic s.o., správa pozemních staveb
ní silnici a přejedeme k dalšímu světelnému té turistické značce cca 2,2 km až k místu, v Českých Budějovicích (informace o demoli-
přejezdu se závorami před městem Lomni- kde pod cestou propustkem podtéká potok. cích)
16 Suchdolský zpravodaj | prosinec 2021